Tips på bra vevlagerverktyg HT2

Mashimaro

Aktiv medlem
Någon som kan tipsa om ett bra vevlagerverktyg för externt HT2-lager? Jag har ett Shimano TL-FC32, men tyvärr så har den som monterat vevlagret skruvat åt det så hårt att splinesen i vevlagret förstörts istället för att lagret lossnat. Ja, jag skruvade åt rätt håll. Ena sidan fick jag loss, med bara något förstörda splines, men andra sidan är ganska mosad. Jag hoppas att ett annat verktyg med något snävare passform mot lagret kommer fungera bättre. Jag tänker hylsa istället för öppen klo så att säga. Det är inte ett Shimano-lager. Märket är Samox.

Jag har tittat på ParkTool, Birzman och Token.

Token

Birzman

Park Tool BBT 69.4

Senast ändrad:
20230926_094946.jpg

Med en ram i alu och ett vevlager i stål skulle det kunna hjälpa mycket att värma upp ramen kring vevlagret.

Med en ram i alu och ett vevlager i stål skulle det kunna hjälpa mycket att värma upp ramen kring vevlagret.
det väl en massa plast som smälter då, men i värsta fall får man göra det.... har man tur med passformen på hylsa så går det kanske....i alla fall om man lämnar det till farsan/lämplig verkstadsgubbe.
(Ibland går det inte med kontorsfingrar)

det väl en massa plast som smälter då, men i värsta fall får man göra det.... har man tur med passformen på hylsa så går det kanske....i alla fall om man lämnar det till farsan/lämplig verkstadsgubbe.
(Ibland går det inte med kontorsfingrar)

Man behöver inte värma mycket. Jag skulle vara rädd för försvagning av ramen snarre än att plast smälter när man värmer vid för högt temperatur.

Både ram och vevlagerkoppar är aluminium. Och jag tänker inte värma :)

Jag beställer ett av de verktyg jag länkade till, eller något annat. Mest sugen på Token p.g.a. styrningen som går rakt genom vevlagret. Park Tool brukar ju också göra bra grejer. Men Birzmann är billigast och ser också bra ut. Jag har också läst om framgångssagor där folk använt eltejp för att minska spelet mellan verktyg och vevlager.

Det där vevlagret är redo för en stor rörtång.

Jag har också ett Shimano TL-FC32 och har aldrig haft några problem med varken vevlager eller CL-låsringar.
Sen verkar hylsa sjukt praktiskt i och för sig men det ska funka oavsett.

Kontrollfråga: Det är inte ett sånt där modernare HT2 som har en mindre diameter?

Hylsa är bra men beroende på hylsa och nav kan man inte ta skivor... parktool ser bättre ut än mitt som är väldligt platt.

edit. sen är parktool 3/8 vilket är extremt irriterande om man kör classic biltema 1/2'' hemma. Inget bra att dra bb till 50nm med adaptor

Biltema meck sa jag ju.

Vi hade alltid 1/2 hemma också. Har upplänningarna klenare grejor? Skulle inte förvåna mig....

och ja, farsan hjälpte vid minst ett tillfälle grannen att byta koppling på dennes Ferguson grålle.
Egentligen är det citat från en gammal kollega som alltid förespråkade 1/4" och 3/8" när det kom till mindre fordon än just traktorer.
Så det är inte sagt helt på allvar från min sida, men jag håller med om att 3/8" ändå är trevligt när det kommer till cykel.

Egentligen är det citat från en gammal kollega som alltid förespråkade 1/4" och 3/8" när det kom till mindre fordon än just traktorer.
Så det är inte sagt helt på allvar från min sida, men jag håller med om att 3/8" ändå är trevligt när det kommer till cykel.
med tanke på att jag har dub hylsa med 3/8 som funkar dåligt med adaptor och en dålig 1/2 momenthandtag som bara drar åt ett håll så är väl det bästa att köpa ett nytt handtag,

Har aldrig gillat 3/8". En rejäl uppsättning vardera av 1/4" och 1/2" täcker in det mesta hemmaskruvandet. Till traktorer och andra härken är väl dock 1/2" lite klent.

Polygrip. Vevlagret är ju rätt sabbat så passa på och köp nytt.
Jag har funderat på det. Men jag är rädd att jag ska mosa lagret totalt, och att det p.g.a. det ska bli ännu svårare att få loss.

Börjar med vevlagerverktyg i hylsformat, och det lutar nu åt ett verktyg från Rose som klarar 4 olika varianter av externa vevlager och som har fått mycket bra betyg.
1695731296818.png

Och så var det vevlagret också. Funderar på att köpa nytt när jag ändå handlar. Saint eller XTR är nu frågan. Ska användas på en race-bmx.

Det finns ett Shimano originalverktyg för gängade HT2. Med 24 mm styrtapp och bra längd på handtaget.
Tyvärr passar det bara Shimanovevlager pga tappen. Jag har verktyget men inga Shimanovevlager.

Lånar tråden..

Letar efter ett Vevlager-verktyg använder idag adapter https://www.bike24.com/p294192.html har letat men inte hittat nåt.

Vilket använder ni och vad ska jag kolla på?

Dum att Shimano hela tiden kommer med nya "standard" som är dåligt dokumenterade, förutom i tekniska manualer. Jag har inte hittat ett Shimano verktyg, förutom adaptern som funkar bra för mig. Lite letande på Bike24 ger den här:

Frågan är dock om den kommer att funka till ditt nästa Shimano vevlager ...

Tillbaka
Topp