Tips på cantilever?

abuselma

Medlem
Tips på cantilever?
Bygger mig en ny cx och tänker mig att uppgradera cantileverbromsarna jag har liggande (tektro oryx) till något bättre. Någon som har tips på bra bromsar till bra pris?

Tips på cantilever?
Avid Ultimate med fräsha gummi och rätt inställda är grymt bra... Men... Man måste ställa in dem rätt...
Det är inte bara att skruva på.
Jag kör med campa handtag så man har lite mindre wire-pull än med shimano men det är inget som helst problem att få tillräcklig stoppning power med dem... Mina är
Minst lika bra som skivorna jag har på MTb'n

Tips på cantilever?
är inte min-v lite svårare att modulera även om de har bättre bett? såg att cykelcity tar 799 kr paret, med 10% rabatt blir det billigare än wiggle. Lutar åt att det blir affär!

Tips på cantilever?
Känns som cantibromsar funktionalitet är till 90% hur de är inställda. Har haft billiga tektro som varit jättebra, dyra trp som varit mindre bra osv.

Mini-v är lättare att ställa in och blir således oftare bra. Men har sina nackdelar de med. De är mer på lr av och har sämre känsla tycker jag.

Skulle prova bättre gummi och kolla lite hur man kan ställa in de bättre.

Har du dålig bromsverkan lr "fork shudder" idag ?

Senast ändrad:
Tips på cantilever?
ja jag har fork shudder! har köpt någon specialpryl från specilized med "hängaren" monterad i framgaffeln som enligt uppgift ska ge mindre vibrationer. Dock har jag inte monterat den ännu

Tips på cantilever?
På min pendlar cx bytte jag Avid Ultimate till mini-v för att få lite mer bett i blött.
Men på min andra cx eller gravelbike bromsar jag annorlunda och tyckte att det var toppen bra med avid ultimate. Så länge du har de rätt inställda kan du ju dra upp cykeln på framhjulet utan problem, men det är ju lite pill och man får göra det ofta vartefter klossarna slits.

Tillbaka
Topp