Tips på cykel till 14-åring?

bruse

Aktiv medlem
Klonen ska ha en ny cykel, det är bestämt. Men den får inte kosta skjortan!
Han iofs kort som en 13-åring. Kanske 15" ram passar?

Nån som har tips på bra, funktionella cyklar för juniorer? Som inte kostar en halv statlig månadslön.

Att tänka på är att barn växer, så den kommer nog bara passa i två år, därav ska det inte vara värsting grejen.

För 399 euro får du en 2danger med lite lagom tufft stuk. RST-gaffel men mekanisk skiva fram. Brukar funka dåligt att direktlänka till boc24 men jag gör ett försök:
http://www.boc24.de/epages/bicycles.storefront/45c2f1be0017145c2719c240efa206b2/Product/View/124209

124209_d1-1.jpg ht=300

Över disk i Sverige blir det svårt att matcha. Vill du lägga mer pengar finns ju Poison Zyankali med MX Comp för 799 eur.

Angående storlek så kan det ju vara idé att kolla vad wrenchscience säger. Jag stoppade in en mindre unge med vettigt resultat :)

/Johan

Nån billig Scott YZ på TeamSportia? Hittar inga på deras web nu men de hade tidigare ganska enkla för 3 papp.

Lycka till!

Jag köpte en Scott med dirtstuk till min 8-åring för 3000 (lite rea). 24-tumshjul och betydligt enklare specad än 2dangern ovanför. Funkar OK förutom gaffeln (TopGun) som säckat ihop betänkligt efter bara några månaders användning.

Liknande borde finnas med 26-tumshjul. Annars kanske biltema kan vara något (helt på allvar i den prisklassen).

scott.jpg ht=483

/Johan

Han har en 24" Biltema, väger 16,6 kg!

Han är nåt på 155 cm, tror att 15" ram funkar, å det ska va 26" hjul, så han kan låna mina däck.

När jag fyllde fjorton så "köpte jag mig"(*) en Peugeot på Gamla Stans Cykel & Sport. Den kostade precis över 3000:-, typ 3295:- eller så. Fast de kanske inte har kvar dem till det priset, det var ju trots allt 23 år sedan...

(*) det var någon form av direktsponsring från föräldrna inblandat, besparingarna räckte väl drygt halvvägs eller så.

För det priset så är väl beggatköp det bästa du kan göra.
Eller ihopplock av gamla och nya delar. Du skulle passat på att tokhandla på yardsalen...

JojjeM jag har en TopGun gaffel på min pendlarhoj. Hände samma sak min gaffel. Den är dock mycket enkel att serva. Nu funkar den OK igen. Inte just nu kanske för att det är så kallt.

mytomspunnen skrev:
-------------------------------------------------------
> För det priset så är väl beggatköp det bästa
> du kan göra.

Håller med. Min flickvän köpte t ex en najs Kona Hahanna 15 tum för 900:-. En hel del kvar till uppgraderingar mao.

Senast redigerad av en moderator:
Om denna finns kvar så blir det mycket över till uppgraderingar.http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/category_id/19100000/direction/full_search/district_code/1/id/A3602398/category_name/Cyklar%20&%20tillbehör/dir_code/1/parent_district/1/ordernr/-1/stq/0/stq_val/0/hpp/3

När jag var 14 köpte jag en Giant XTC4 M för 8 papp.

[Edit] Var nog lite längre än ditt barn, eftersom jag fortfarande använder ramen. :)

/Adam

Vad skall han ha den till? Om han inte tränar XC så är det BMX som gäller. Tuffast på stan, billigt, hållbart och han kan ha den i 15 år eller nått.

en yoghurt eller mirraco borde landa runt 3 lök. mirraco är nog klart koolast.
_MG_6383.JPG ht=484

En ball bema i trekmontern. Mins inte modellnamnet eller priset just nu.

När min grabb Ralf var 12 började han snacka om cykel och yrade om någon biltema-hoj han ville ha. Detta var för ett par år sedan och mitt cykelintresse hade då legat på is så där 15 år, men jag mindes den gamla goda tiden och sa att jag vet allt om hojar och att jag skulle skaffa en bra hoj till honom. Det blev en gammal Kona Explosif -97 som köptes in från Blocket alldeles för dyrt och som vi sedan plockade ner och byggde upp med nya och bättre begagnade prylar. Det kostade en del och det var nog inte värt pengarna, men jag fick lära mig att Syncros inte var högsta mode längre och massa andra saker och jag tror att Ralf tyckte det var lika kul som jag. Sedan började vi cykla ihop och senare kom vi, efter tips från cykelaffären, i kontakt med Happy och allt har bara blivit bättre. Ja ja ...

Ge ett skambud på Calles DMR Rhytm (samma som jag hade på SSWC05)
Iofs 24"hjul, men den är rå och Calle har inte rört den på ett år.

Min klon som är 14år i 9dagar till kör på en Poisen taxin och är helnöjd spräcker dock 3000 kroners vallen om man inte bygger med billiga grejer det gjorde inte vi =)

http://happypics.zapto.org/displayimage.php?album=random&cat=10032&pos=-2224

efter bilden är tagen är hjul däck sadel handtag bytta

innan den hade han en Scott YZ2 14tum var också nöjd med den tills han hoppa av ramen

Den här ska tamejtusan Atle få... Bara han kan lära sig att sitta snart så... ;o)Jag har fått för mig att han lär sig balans bättre med en sådan här än en trehjuling.. Men det e ju några år kvar :o(

Rothan_Web.jpg

cykelstina skrev:
-------------------------------------------------------
> Vi funderar på om inte vår klon, som är
> hälften så gammal som din, ska få en cykel
> härifrån: http://www.islabikes.co.uk/index.html
> . Om du går in på info om någon cykel så finns
> det länk till en måttguide.
> /Stina

Jag har kollat på dem för mina snorvalpar. Känner dock att de gör fina cyklar men jag förstår inte riktigt upplägget med modellerna. Hänga på en skräpväxel bak som nästan går till backen på en 20-tummare känns ju inte direkt genomtänkt. Mitt sökande efter cyklar med både smartness och attityd går vidare. Riktigt korta och lätta BMX-ramar känns spelbart...

Köp cukkel på biltema eftesom du inte vill ge han en hoj som kostar :( sälj din bil o köp en riktig fetinggg cukkel till killen arright ?

Tillbaka
Topp