Tips på cykel till cykelvasan

Verkar rätt klart fördel Cube 120 vs Neuron. Är det värt dem extra pengarna för Cube Stereo 120 TM vs Cube 120 Race...finns även en 120 Pro???? Är den ngt att ha?

Det där är så personligt vad man föredrar, men jag hade klart valt den blå/svarta Race, framförallt pga att jag vill ha 2x växlar fram vilket medför bredare register och högre högsta växel. Men det är bara för att min typ av cykling innefattar både stökig stigcykling och däremellan kilometrar eller mil av vägcykling på både grus och asfalt, med samma cykel, vilket gör att jag kräver lite mer än den vanliga och moderna skogscyklisten ?

Samtidigt anser jag att den billigaste Pro är lite väl "dåligt" utrustad, när man ändå är uppe i den prisklassen.

Så min röst går till Stereo 120 Race, men Sixten hade med största säkerhet valt TM.

Inte lång tid kvar...åkte ner till LBS. Hittade att dem sålde en Merida 96 för ca 15000:-, nersatt med 4000kr.
Är det ändå värt det trots kommentarer ovan...blir svårt att hinna beställa via nätet och kan också kännas bra att köpa på plats.

Jag vill inte ens byta till min nya sadel på min hoj innan vasan om jag får tag i startplats och åker upp..

Köper du en cykel idag så blir det nog svårt att vänja sig och justera in allt innan årets vasa? Men du kanske inte har så stora krav på dig själv på rejset?

fredbjar sa:
Inte lång tid kvar...åkte ner till LBS. Hittade att dem sålde en Merida 96 för ca 15000:-, nersatt med 4000kr.
Är det ändå värt det trots kommentarer ovan...blir svårt att hinna beställa via nätet och kan också kännas bra att köpa på plats.
Den där blir jättebra för Cykelvasan.

Det viktigaste är att du får hem en cykel snart, helst idag, och kan börja "cykla in dig" på den, och ställa in allt så det blir bekvämt och inte olidligt. Försök få in ett flertal korta till medellånga cykelpass, och minst en eller två längre distanser på minst 2-3 timmar vardera innan CV, så att du hinner få några mil i benen och rumpan och får känna hur cykeln känns efter några timmar i sadeln. Ett par cykelbyxor av god kvalitet med bra stoppning samt ett par bekväma handskar kan vara värt att satsa några extra kronor på, förutom naturligtvis hjälm och bekväma och inkörda cykelskor. Lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Sixten Fors sa:
Inte Crescent Stark! Riktigt omodern och usel ramgeometri (kort och hög) där Large har korta 430 mm reach till långa 482 mm sadelrör. Ytterligare en i raden av skitcyklar från Crescent.

Canyon Neuron AL 6 eller 7 funkar i Large med 455 mm reach till 480 mm sadelrör, Medium har lika långt sadelrör så man väljer förstås alltid Large framför Medium.

Cube Stereo 120 29" funkar i Large med 460 mm reach till 470 mm sadelrör. Riktigt vettig cykel.

Har du några meriter från något långlopp överhuvudtaget eller är det som vanligt din tro att nedvärdera cyklar med snabbstyrd geo.

Nu hittade jag även en Trek X caliber 9 för ca 11500kr där jag bor

Xxl Scott Scale 900 Elite HT
Merida Ninety Six 9.600 15000 FS (nedsatt 20%)
Trek X Caliber 9 12000kr

Jag hade köpt Scott:en. En fin ram att byta komponenter på sedan om intresset kvarstår. Hade ju dock varit roligare att köpa under ngn av XXL:s 20%-kampanjer... men du behöver ju cykeln idag så är väl bara att bita i och betala.

OM du bara ska cykla Vasan så klarar du Dixgård dock på i princip vilken Mtb som helst. Kolla blocket i din närmaste omgivning.

Köp en enkel HT, förslagsvis Scotten.
Känner du att du fastnar och vill ha en FS senare är det bara dumt att ha lagt ut "halvmycket" pengar på en FS redan nu som du troligtvis kommer vilja byta upp dig från senare.

Dessutom, vasan går ju om 9-10dagar så det är verkligen läge att bara köpa en cykel snabbt om du vill hinna köra in dig på den någorlunda ?

299216_01_d.jpg

NickPick sa:
Eveningstar sa:
178 cm tycker jag låter som L

Utan att ha kollat geon så säger jag M.

Håller med!
Sannolikheten är störst att M är rätt men som med allt annat kan det diffa beroende på hur man är byggd och trivs med.
Köper man för stor ram och kortar ner styrstam är problemet redan skapat från början för en optimal CV cykel.
Framhjulet för långt från tyngdpunkten, sämre grepp i framdäcket och sävligare geo och således svårare att kontrollera cykeln.

Däremot köra stökig terräng är en annan sak (vilket knappast gäller CV, som är ett gravelrace). CV är ett enkelt MTB lopp som vilken oteknisk Lvg cyklist som helst kan klara av, det är klungkörning som gäller i över 30 för de starkaste.

Hur kort stam kan man tänka sig på en xc? M som kommer med 70mm låter inte helt snett. På L är det troligt att stammen måste kortas.

jonte987 sa:
Hur kort stam kan man tänka sig på en xc? M som kommer med 70mm låter inte helt snett. På L är det troligt att stammen måste kortas.

Grova förenklingar likt tabell-nördar vill göra gällande skapar ingen sanning utan bara visar hur okunnig man är. Finns det 12000 cyklister finns det olika former krav, behov, kapaciteter etc. För att förstå vilken cykel måste man fråga sig vad har man för förväntningar.
Vissa ligger 35 i snitt andra håller 20
Det enklaste sanningen är att prova ett antal cyklar, den man trivs bäst på är sannolikt den bästa med alla faktorer och variabler istället för att fokusera på om stammen är 50 eller 80mm lång. Det finns helt enkelt olika verkligheter för olika personer.

konscious sa:
jonte987 sa:

Grova förenklingar likt tabell-nördar vill göra gällande skapar ingen sanning utan bara visar hur okunnig man är. Finns det 12000 cyklister finns det olika former krav, behov, kapaciteter etc. För att förstå vilken cykel måste man fråga sig vad har man för förväntningar.
Vissa ligger 35 i snitt andra håller 20
Det enklaste sanningen är att prova ett antal cyklar, den man trivs bäst på är sannolikt den bästa med alla faktorer och variabler istället för att fokusera på om stammen är 50 eller 80mm lång. Det finns helt enkelt olika verkligheter för olika personer.

Ok, ska tipsa ts om det. Tack.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp