Tips på cykel till en novis

Hej,

Jag är ute efter en ny cykel, som främst skall användas till vardagsärenden och lite pendling när vädret tillåter. Det blir mest asfaltsåka, men jag vill ändå kunna ta mig in i skogen för en enklare åktur på stigar utan att ha sönder mina leder.

Budgeten är väl ~5000kr och jag har kollat runt men blir inte klok på alla specar som finns därute idag. Jag har hittat ett alternativ som jag _TROR_ passar mina behov?

http://www.cykelkraft.se/kross-evado-5-0-svart-gra

Märket är kross, en googling ger knappt några träffar, men specifikationen säger en hel del shimano, vilken enligt min undermåliga allmänkunskap inom cyklar, är ett kvalitativt märke. Är medveten om att dom har en massa olika segment för olika ändamål och olika prisbilder. :)
Jag har inget behov av att betala för märket, dvs om Scott, Bianchi, Nishiki och allt vad dom heter kostar flera sköna lappar mer för märket väljer jag gladeligen något annat. Andrahandsvärdet är jag inte så noga med och vill inte stå alldeles för ledsen den dagen den blir stulen.

Jag är inte ute efter full titanium som växlar bäst, men håller sämst, men samtidigt vill jag inte ha en gjutjärnshistoria som håller i geration efter generation men som känns dålig i växlandet. Är jag otydlig?? :D

Nåja, cykeln jag kollat ut är ju nedsatt från 11.000 till 6.000, lite över min budget men om det är motiverat så är jag inte omöjlig.

Här är specen:
Frame Aluminium Lite
Colors black/graphite/white matt
Frame size M, L, XL
Fork SR Suntour NCX-D RL Air (travel 63mm, remote)
Rear shock -
Gears 27
Front derailleur Shimano Deore M591
Rear derailleur Shimano SLX M662 Shadow
Front brake Shimano Disc M446 (hydraulic, rotor 160mm)
Rear brake Shimano Disc M446 (hydraulic, rotor 160mm)
Brake levers Shimano Disc M505 (hydraulic)
Shifters Shimano Deore M590, 9 speed
Crankset Shimano Alivio M431 48/38/28T
Bottom bracket SR Suntour
Chain Shimano HG53
Casette / Freewhell Shimano HG50-9 11-32T
Front hub Shimano RM66 32H
Rear hub Shimano RM66 32H
Tires Schwalbe Marathon Mondial 28"x1,6"
Rims KROSS (Alloy, Double Wall)
Handlebar KROSS (alloy, rise, 620mm, 31,8mm)
Stem KROSS (alloy, ahead, 31,8 mm)
Seatpost KROSS (alloy, 27,2 mm)
Headset VP A41AC Semi-Integrated
Saddle Selle Royal Look In Sport Royalgel
Grips Herrmans Adrenalin
Pedals Alloy VP-519A
Weight 13,34 kg (size L)

Kollat lite på tyska shoppar, hittar ingen scott, cube eller radon med likvärdig spec (slx/deore) till pengar i närheten, dom för runt 800€ kommer med alivio/acera grejor. Inte hittat någon Kross cykel i utlandet till bättre pris än Cykelkraft, som nu har den nedsatt.. så det känns ju som att man får mycket cykel för pengarna..

Rätta mig om jag har fel

Trekkinggaffel är värdelöst i skogen och till ingen nytta alls på asfalt. Skaffa en helstel hybrid och sätt på så breda 29"-däck som det får plats. Fast ärligt talat är det att försöka kombinera oförenliga krav med för lite pengar. Välj vilket du prioriterar.
Ska det fungera som praktiskt bruksfordon får du göra kraftig avkall på skogsprestanda, och vice versa.

Okej okej, har du tips någon sådan cykel med vettig spec för pengarna?
Kross har en stelbent hybrid, fast den kostar några lappar mer än denna jag länkade till med samma spec, den är inte lika prisnedsatt.. Framgaffeln går väl att låsa vid asfaltsåkning?

Praktiskt bruksfordon på asfalt är prioriteringen!

Väcker liv i gammal tråd, har ej köpt cykel ännu..
Dock varit o kollat i butiker, provcyklat Nishiki ultra pro och en apollo ultimate hos Sportson.
Som ni märker har jag höjt min budget en del.
Nishikin går att få till samma pris som apollon från annan handlare och kommer med bättre komponenter, rakt igenom vågar jag påstå.

Jag har även sneglat på Rose-bike, där man verkar få ännu mer cykel för pengarna, dock funkade inte konfiguratorn riktigt som jag ville, vill inte ha Magura MT 2, utan Deore XT.

Denna rose har jag sneglat på: ROSE PRO DX MULTICROSS-2000 2014

Vilka utväxlingar ska man titta på? Man hör ju en del om att hybrider är MTB-utväxklade??

Vad tycker forumet om Rose?

DX Cross med bockstyre har många köpt. Du kan läsa om den i Rose-tråden tippar jag.

Det går att speca cyklarna ungefär hursomhelst utöver möjligheterna i konfiguratorn (inom tekniska gränser) men man får skriva manuellt eller fråga först.

Kanske har du stenkoll på det men kompromissa inte på ramstorleken. Kolla vilken storlek som passar dig. Vad som avses med S, M och L varierar dessutom en del mellan olika mærken.

Yes, jag är tyvärr mellan två storlekar på både Apollo och Nishiki, vet inte om small är bättre än medium för mig. är 169cm lång, har ej mätt grenmått dock.

Rose verkar ju mäta på grenmått, får väl mäta ikväll och se vilken som skulle passa.

CX hade kunnat vara kul, men jag skall främst pendla, och halva sträckan ska jag korsa stockholm innerstad, så jag tror det blir "hybrid" för mig, kanske i framtiden bygga om till CX om suget efter VR uppkommer.

Tips på utväxlingar? Brukar det vara "rea" hos rose?

Kan du definera "utan vidare"?

I min värld är det att komplettera med bockstyre och växel/broms -reglage för denna.
Om det är hydrauliska bromsar så får man köpa/bygga en vajer/hydraulik adapter.

Är det något jag har missat? När jag pratade med Nishiki så det exakt samma ram mellan CX och ultr/hyper pro och när jag jämför mått mellan Rose CX och hybriden är det samma mått också? Övriga komponenter är väl samma? Eller är det olika 105 komponenter om det är en CX eller hybrid? (om man bortser från utväxling)

bojsänke skrev:
-------------------------------------------------------
> Man kan inte utan vidare bygga om en hybrid till
> CX. Det omvända fungerar dock hyggligt.

Det har jag gjort, inga problem alls. Kan få på nästan 50mm däck om jag vill köra stigar :)

Tillbaka
Topp