mastermani
Medlem
Tips på cykel till en novis
Hej,
Jag är ute efter en ny cykel, som främst skall användas till vardagsärenden och lite pendling när vädret tillåter. Det blir mest asfaltsåka, men jag vill ändå kunna ta mig in i skogen för en enklare åktur på stigar utan att ha sönder mina leder.
Budgeten är väl ~5000kr och jag har kollat runt men blir inte klok på alla specar som finns därute idag. Jag har hittat ett alternativ som jag _TROR_ passar mina behov?
http://www.cykelkraft.se/kross-evado-5-0-svart-gra
Märket är kross, en googling ger knappt några träffar, men specifikationen säger en hel del shimano, vilken enligt min undermåliga allmänkunskap inom cyklar, är ett kvalitativt märke. Är medveten om att dom har en massa olika segment för olika ändamål och olika prisbilder. :)
Jag har inget behov av att betala för märket, dvs om Scott, Bianchi, Nishiki och allt vad dom heter kostar flera sköna lappar mer för märket väljer jag gladeligen något annat. Andrahandsvärdet är jag inte så noga med och vill inte stå alldeles för ledsen den dagen den blir stulen.
Jag är inte ute efter full titanium som växlar bäst, men håller sämst, men samtidigt vill jag inte ha en gjutjärnshistoria som håller i geration efter generation men som känns dålig i växlandet. Är jag otydlig?? :D
Nåja, cykeln jag kollat ut är ju nedsatt från 11.000 till 6.000, lite över min budget men om det är motiverat så är jag inte omöjlig.
Här är specen:
Frame Aluminium Lite
Colors black/graphite/white matt
Frame size M, L, XL
Fork SR Suntour NCX-D RL Air (travel 63mm, remote)
Rear shock -
Gears 27
Front derailleur Shimano Deore M591
Rear derailleur Shimano SLX M662 Shadow
Front brake Shimano Disc M446 (hydraulic, rotor 160mm)
Rear brake Shimano Disc M446 (hydraulic, rotor 160mm)
Brake levers Shimano Disc M505 (hydraulic)
Shifters Shimano Deore M590, 9 speed
Crankset Shimano Alivio M431 48/38/28T
Bottom bracket SR Suntour
Chain Shimano HG53
Casette / Freewhell Shimano HG50-9 11-32T
Front hub Shimano RM66 32H
Rear hub Shimano RM66 32H
Tires Schwalbe Marathon Mondial 28"x1,6"
Rims KROSS (Alloy, Double Wall)
Handlebar KROSS (alloy, rise, 620mm, 31,8mm)
Stem KROSS (alloy, ahead, 31,8 mm)
Seatpost KROSS (alloy, 27,2 mm)
Headset VP A41AC Semi-Integrated
Saddle Selle Royal Look In Sport Royalgel
Grips Herrmans Adrenalin
Pedals Alloy VP-519A
Weight 13,34 kg (size L)
Jag är ute efter en ny cykel, som främst skall användas till vardagsärenden och lite pendling när vädret tillåter. Det blir mest asfaltsåka, men jag vill ändå kunna ta mig in i skogen för en enklare åktur på stigar utan att ha sönder mina leder.
Budgeten är väl ~5000kr och jag har kollat runt men blir inte klok på alla specar som finns därute idag. Jag har hittat ett alternativ som jag _TROR_ passar mina behov?
http://www.cykelkraft.se/kross-evado-5-0-svart-gra
Märket är kross, en googling ger knappt några träffar, men specifikationen säger en hel del shimano, vilken enligt min undermåliga allmänkunskap inom cyklar, är ett kvalitativt märke. Är medveten om att dom har en massa olika segment för olika ändamål och olika prisbilder. :)
Jag har inget behov av att betala för märket, dvs om Scott, Bianchi, Nishiki och allt vad dom heter kostar flera sköna lappar mer för märket väljer jag gladeligen något annat. Andrahandsvärdet är jag inte så noga med och vill inte stå alldeles för ledsen den dagen den blir stulen.
Jag är inte ute efter full titanium som växlar bäst, men håller sämst, men samtidigt vill jag inte ha en gjutjärnshistoria som håller i geration efter generation men som känns dålig i växlandet. Är jag otydlig?? :D
Nåja, cykeln jag kollat ut är ju nedsatt från 11.000 till 6.000, lite över min budget men om det är motiverat så är jag inte omöjlig.
Här är specen:
Frame Aluminium Lite
Colors black/graphite/white matt
Frame size M, L, XL
Fork SR Suntour NCX-D RL Air (travel 63mm, remote)
Rear shock -
Gears 27
Front derailleur Shimano Deore M591
Rear derailleur Shimano SLX M662 Shadow
Front brake Shimano Disc M446 (hydraulic, rotor 160mm)
Rear brake Shimano Disc M446 (hydraulic, rotor 160mm)
Brake levers Shimano Disc M505 (hydraulic)
Shifters Shimano Deore M590, 9 speed
Crankset Shimano Alivio M431 48/38/28T
Bottom bracket SR Suntour
Chain Shimano HG53
Casette / Freewhell Shimano HG50-9 11-32T
Front hub Shimano RM66 32H
Rear hub Shimano RM66 32H
Tires Schwalbe Marathon Mondial 28"x1,6"
Rims KROSS (Alloy, Double Wall)
Handlebar KROSS (alloy, rise, 620mm, 31,8mm)
Stem KROSS (alloy, ahead, 31,8 mm)
Seatpost KROSS (alloy, 27,2 mm)
Headset VP A41AC Semi-Integrated
Saddle Selle Royal Look In Sport Royalgel
Grips Herrmans Adrenalin
Pedals Alloy VP-519A
Weight 13,34 kg (size L)