Tips på Cykelhotell i Alcudia

jansson99

Aktiv medlem
Hej Happy!

Jag har en kompis som undrar om det är någon som kan rekommendera ett bra cykelhotell i Alcudia med 2-rumslägenheter där det inte är några problem att ta in cykeln på rummet.

Tips på transport till Alcudia från flyplatsen i Palma vill han också ha då han har en gigantisk cykelväska som inte får plats i taxi tillsammans med annan cykelväska.

tillmann skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kan inte den 10 april.

Bra! Men kan Du spotta fram ett bra hotell till honom då ditt pucko?

Jag har bott på något som hette "Alcudia Resort Hotetur Clob Bellevue" (fick dubbelkolla...) vid två tillfällen.

Ett riktigt charter-ghetto, med enorma femvåningshus fulla av ölande britter och tyskar. Ganska trevlig stämning trots det, men ingenting man besöker för själva miljön...

Rummen (har bott i lägenhet med pentry) har dock varit fräscha och rätt trevliga, cyklar har fått plats utan bekymmer och protester. Priserna har varit löjligt bra, tror vi betalade runt 2300kr för en tvårumslägenhet i sju nätter senast. Inga våldsamma summor utslaget på tre personer.

Jag har bokat transfer med http://www.resorthoppa.com/ en gång, något jag inte riktigt kan rekommendera även om det i princip funkade, men det är som sagt baserat på en enda erfarenhet. Har också bokat transfer via charterbolaget när jag bokat flyg den vägen, vilket funkat bra. De arrangemangen är mer idiotsäkra (förmodligen beroende på den typiska kundgruppen...).

jansson99 skrev:
> tillmann skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kan inte den 10 april.
>
> Bra! Men kan Du spotta fram ett bra hotell till
> honom då ditt pucko?

Men jag har ju aldrig varit där...

Los Príncipes på play Alcudia, de hade tom cykeluthyrning, annars fanns det flera andra i när området.

maila om du vill ha mer info

/David

Jag har ( tillsammans med SvenC ovan ) varit i Alcudia vid två tillfällen.
Först vid Alcudiamar
http://www.se.youtravel.com/3/Spanien/7/Mallorca/56/Alcudia-Beach/Botel-Alcudia-Mar/

och sedan vid Sunwing Resorts lägenhetshotell Princesa
http://www.ving.se/spanien/alcudia/...ype=CharterPackage&QueryAges=42,42#price-list

Båda fungerade utmärkt vad gäller cyklar på rummet.
Cykeluthyrning finns på nära håll om så önskas.
Från flygplatsen går transferbussar till hotellen i Alcudia, men en cykelväska kostar extra

Jag vet. Man kan ju för säkerhets skull ringa eller maila hotellet innan bara. Det är ju en "cykelö" så det är nog inga som helst problem.

Har bott på Ses Fotges några gånger. Sista gången var det dock cykel i låst container utanför som gällde, men det var ganska många år sedan. Kan vara nya regler som gäller.

DeLiQ skrev:

> Från flygplatsen går transferbussar till
> hotellen i Alcudia, men en cykelväska kostar
> extra

Du menar typ publika transferbussar som bara är och hoppa på och betala på? Är det helt vanliga bussar så en gigantisk väska går att stuva in alltså?
Har du någon uppfattning om hur ofta de går eller vart man kan hitta en tidtabell?

thomaz skrev:
> DeLiQ skrev:
> -----
>
> > Från flygplatsen går transferbussar till
> > hotellen i Alcudia, men en cykelväska kostar
> > extra
>
>
> Du menar typ publika transferbussar som bara är
> och hoppa på och betala på? Är det helt vanliga
> bussar så en gigantisk väska går att stuva in
> alltså?
> Har du någon uppfattning om hur ofta de går
> eller vart man kan hitta en tidtabell?

Någon sorts publika bussar är det. De har linjenummer och det är inte bara folk från vårt flyg som åker med, samt att den åker runt till många olika hotell i området.
Iofs så har jag haft förbetalda biljetter för transfern, så jag vet inte om och hur betalning på bussen går till.
Vid det första tillfället så var chauffören kinkig mot cykelväskorna, men "resguiden" löste det på något vis och vi skulle få en räkning efteråt ( men den kom aldrig ).
Andra gången förbetalade vi även transern för cykelväskan och fick en extra biljett att visa upp och då var det inga problem.

Har ingen koll på tiderna, bussarna har gått inom en halvtimme/trekvart från det vi kommit ut. Hur ofta de går vet jag inte, men det är en strid tröm av bussar till de flesta större orterna på ön.
Bussarna är av turistbusstyp liknande de i "regionaltrafiken" TIB, på ön kör, fast från ett annat bussbolag som jag har sett har bussgarage/-centraler på många orter.
Jag hittar ingen info om transferbussarna på nätet, men för den vanliga regiontrafiken finns det tidtabeller här.
http://www.caib.es/sacmicrofront/contenido.do?mkey=M09031114115111706958&lang=CA&cont=8712
De utgår från Palma busstation och jag antar att det finns någon sorts skytteltrafik till flygplatsen.

Kanske du kan hitta någon info här:
http://www.aena.es/csee/Satellite?SiteName=PMI&c=Page&cid=1046276292735&pagename=subHome

Annars går det väl alltid att kontakta ett resebolag och höra hur det ligger till.

jansson99 skrev:
> Jag hänger nog med....
>
> Mina klubbkompisar bodde på Aparthotel
> Fontanellas Playa förra året. Någon som vet hur
> det är? Det ligger tydligen bara några km från
> flygplatsen.

Ett par km från flygplatsen, men flera mil ifrån den fina cyklingen?

Jansson vad var det för fel på vårt skabbiga hotel? De feta engelskorna i getingutstyrseln vägg i vägg?

Det låg ju nära bergen iaf.

Rock skrev:
> Jansson vad var det för fel på vårt skabbiga
> hotel? De feta engelskorna i getingutstyrseln
> vägg i vägg?

Jansson vill egentligen tillbaka till engelskorna.
Var nog mest jag som var sugen på att se något annat 3:e gången.

thomaz skrev:
> DeLiQ skrev:
> -----
>
> > Från flygplatsen går transferbussar till
> > hotellen i Alcudia, men en cykelväska kostar
> > extra
>
>
> Du menar typ publika transferbussar som bara är
> och hoppa på och betala på? Är det helt vanliga
> bussar så en gigantisk väska går att stuva in
> alltså?
> Har du någon uppfattning om hur ofta de går
> eller vart man kan hitta en tidtabell?

På beskrivningen låter det som "vanliga" transferbussar som brukar ingå vid charter (Du bokar/beställer innan). Bussnumret är för att folk ska hitta rätt buss till rätt plats och hotell. (Såklart.) Men, rimligen, går det ju kommunala bussar därnånstans ifrån också.

Kung Ankan skrev:
> På beskrivningen låter det som "vanliga"
> transferbussar som brukar ingå vid charter (Du
> bokar/beställer innan). Bussnumret är för att
> folk ska hitta rätt buss till rätt plats och
> hotell. (Såklart.) Men, rimligen, går det ju
> kommunala bussar därnånstans ifrån också.

"Vanliga" transferbussar brukar bara köra folk från samma resebolag så vitt jag vet. Dessa hade en del folk från andra resebolag också.
Men, de kanske har någon form av samkörning mellan resebolagen, vad vet jag...

Det kanske går att "köpa en plats" direkt av chauffören om transferbussen inte är fullsatt. Se möjligheterna, inte hindren :-)

jansson99 skrev:
> Nä, jag vill cykla på platten. Gärna ett
> parkettgolv.

Dansa på borden gör vi efteråt...

Vi bodde på ett ställe som hette Ivory Playa http://www.booking.com/hotell/hotel...91823397;sid=4dde12a894e45baa4c4215539ce63a43 och de var idel solsken när det gällde hojarna. Så fort de såg lådorna frågade de om vi ville ha cyklarna på rummet eller i deras cykelförråd. Några år senare vägrade oss Ses Fotges att ha dem på rummet. De var stenhårda på den punkten. Istället fick vi förvara dem i ett förrådsrum, som främst användes för utcheckade gäster bagage.

DeLiQ skrev:
> "Vanliga" transferbussar brukar bara köra folk
> från samma resebolag så vitt jag vet. Dessa hade
> en del folk från andra resebolag också.
> Men, de kanske har någon form av samkörning
> mellan resebolagen, vad vet jag...
>
> Det kanske går att "köpa en plats" direkt av
> chauffören om transferbussen inte är fullsatt.
> Se möjligheterna, inte hindren :-)

Å vad vet jag? (Alldeles för lite.) Men My Travel exempelvis är väl en sammanslagning av flera bolag?

Chartrar man brukar ju transfern vanligtvis inte vara någe problem. Reguljärar man blir det snäppet knepigare.
Cykla till hotellet kanske...

Tillbaka
Topp