Tips på Dam racer

etnica

Aktiv medlem
Tips på Dam racer
Hej min syster har fått upp intresset för cykling i och med spinningpass.

Jag har blivit ombedd att kolla upp en racer till henne i prisklassen 8-10k, har dock ingen koll på dam racers. Någon som har lite tips på märken/modeller vi kan kolla på i denna prisklass ?

Helst nått man kan köpa hos LBS i Malmö området då det är viktigt att hon får rätt storlek och inte tappar intresset p.g.a av det.

Vad är det för skillnad på dam racers och vanliga racers för övrigt ?

Tips på Dam racer
Skillnad på dam/herrcyklar beror på vilket tillverkare det handlar om. Vissa tillverkare har kommit långt i utvecklingen av damcyklar, typ Specialized medans andra i stort sett lackar den vit å lila med blommor på.

Men tittar man på en "vanlig" damracer så brukar den ha bredare sadel, en liten annan geometri på ramen. Utöver det kan styret vara smalare, reglagen justerade så det inte är lika långt ut till reglagen. Sedan finns det fler saker, men då börjar det handla om vad tillverkarna vill satsa på eller hur långt dem kommit på dam sidan i utvecklingen.

För 8-10.000 får man ofta en "instegs" racer för herr och Enklare dam racer i damsegmentet.
Det Kan löna sig att satsa på Bättre komponenter på cykeln än att betaöa Extra för att det är en specefik damracer.

Exempel:
10-delad 105 utrustad racer med fulcrum 7 hjul på rea i rätt storlek.

9-delad Sora växlar med skithjul Men med 155mm damsadel och en lite mer "kortare" ramgeometri och 400mm-styre.

I detta läge Kan det vara värt att överväga den 105-utrustade cykeln även om sadeln är smalare, men komponenterna kommer göra åkningen roligare i hennes nivå. Är det roligare kan man ju byta upp sig mot en bättre damracer. Vissa märken typ Cervelo är för både dam/herr.

Tips på Dam racer
Canyon roadlite w, Ultrega rakt igenom, riktigt bra tjejhoj för pengarna. Hjulen är Magic Aksium och kanske lämnar en del att önska. Men våra har rullat ca 150 mil och håller isig. Bra fortfarande. I övrigt framtagen för tjejer gällande sadel, storstad, smalare styre etc.

Tips på Dam racer
etnica skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej min syster har fått upp intresset för
> cykling i och med spinningpass.
>
> Jag har blivit ombedd att kolla upp en racer till
> henne i prisklassen 8-10k, har dock ingen koll på
> dam racers. Någon som har lite tips på
> märken/modeller vi kan kolla på i denna
> prisklass ?
>
> Helst nått man kan köpa hos LBS i Malmö
> området då det är viktigt att hon får rätt
> storlek och inte tappar intresset p.g.a av det.
>
> Vad är det för skillnad på dam racers och
> vanliga racers för övrigt ?

Längd och innerbenslängd är det viktigaste. Om din syster faller inom storleksomfånget för normala "herrstorlekar" så finns det inget särskilt att vinna på att leta upp dammodeller.

Tillbaka
Topp