jonzén skrev:
-------------------------------------------------------
> hu kommer det sig att om någon vill ha
> premiumhjul så börjar folk rekommendera billiga
> prylar? jag säger hadleynav eller king nav, sapim
> ekrar och nån rolig fälg. handbyggt behöver
> inte betyda tråkigt..
Vad man behöver är en annan sak än vad man vill ha, oftast ;-)
Om man är tung och har en ruffig åkstil så är det bättre att åka på billigare starka hjul med nav som inte behöver service än att åka på fina lätta hjul som man kommer att förstöra tämligen omgående och dessutom måste serva med tät intervall. Mavics deemax nav är ganska service krävande, och kräver speciella dyra ekrar, och fälgarna är också dyra att ersätta, och kräver speciella verktyg.
Jag är en varm förespråkare för de gamla saintnaven för att de håller i en evighet. De är dock tunga och behöver speciella skivor vilket är en klar nackdel.
Mavics fälgar gillar jag för att de är hårda och bra. De håller sig runda och raka. Kanske inte bäst för den som rejsar men en mycket bra underhållsfri produkt som tåler fulkörning. Jag körde en 729 bak i tre år, på slutet var den sprucken rakt över på flera ställen, och hade längsgående sprickor så att det var hål rakt in i fälgen, men den höll! När ekrarna började gå av en efter en så bytte jag fälg eftersom det var för jobbigt att byta ekrar varje dag, samt få dem intrasslade i hjulet ;-)
Fina hjul är en mycket bra uppgradering, men då är det ju bra om man har körstilen för dem. Den brukar komma efter något år, eller aldrig alls.
//K