Tips på DH-hjul

Tips på DH-hjul
Önskar tips på bra DH-hjul. Jag saknar teknik och väger en del, men vill ha ett par premiumhjul. Kom gärna med fördelar och nackdelar på respektive hjul. Har kikat på Fulcrum Red Fire och givetvis Mavic Deeamax. Är de nya Deemax Ultimate lika hållbara som de vanliga Deemax?

Tips på DH-hjul
Vilken navspacing gäller det? 20mm fram såkalrt men bak?
Annars kan man ju alltid kolla på dom sjukt porriga I9-hjulen. Dock kostar dom där efter. Annars känns faktiskt nya Ultimate som ett sjukt porrigt alternativ också.

Nu väntar jag starkt på att happy-moben (som jag själv brukar ingå i?) ska kasta sig över mig för att jag rekomendera dessa dyrgripar när man minsan kan bygga ett par hjul på hope pro 2 nav, DT-ekrar och en Mavic-fälg (721, 721 eller 823 beroende på avd man jagar). Och sedan kommer man väl får höra om alla fördelar med att hitta ekrar den dagen du kör av dom och att viktskillnaden inte är så stor och att priset minsan inte ens är en bråkdel och att du då kan lägga dom på något annat kul typ dämpare eller däck. Men kom igen, hope + dt + mavic är väl ungefär lika upphetsande som att se målarfärg torka.

Men som sagt, det beror på vad man vill ha. Jag håller väl med om att Svensson-alternativet fugerar sjukt bra och man kan bygga starka hjul för en liten peng. Men är man mer ute efter bling-faktorn så kan vi ju skrota det snabbare än fort.

Now, kill me!

// Fischer

Ädit:
Just det, kan ju rekomendera Spinergy också. Får alltid folk att lyfta på ögonbrynen och jag har då inte lyckats döda mitt par än, trots diverse misshandel under lågt däcktryck.

Senast redigerad av en moderator:
Tips på DH-hjul
Saknar teknik och väger en del...

Jag skulle köpa det billigaste urstarka jag hittar, och då blir det nog 729 på saintnav. Tungt och klumpigt men bombsäkert och hyggligt billigt. Saintnaven finner du för några hundralappar i tyskland.

Deemax och liknande hjul är verkligen jättefina, men det är inte kul om du sätter en buckla i dem eftersom de kostar så mycket. Dessutom är de UST och den funktionen försvinner om du bucklar hjulet.

Och som grädde på moset är det svårt att få tag på reservdelar till Deemax mfl. eftersom de inte använder standardekrar och fälgar.

Så jag hade nog byggt saint och 729, sparat lite pengar och lagt dem på ett liftkort i Åre istället så jag kunde åka mer. (men eftersom jag inte är tung åker jag på 823 och Saintnav =)

//K

Senast redigerad av en moderator:
Tips på DH-hjul
HAha låter lite som mig , saknar teknik och e allmänt osmutt !
Jag kör iaf mavic 325 och dom e tip-top efter alla tråkigheter jag utsatt dom för .

Tips på DH-hjul
saknar teknik och väger en del -> skippa deemax ultimate och andra lättviktsalternativ. Vanliga Deemax är nog det lättaste du ska köpa.

Tips på DH-hjul
DMR Pro eller Comp är rejäla doningar. Snygga och väldigt billiga också. Jag kör visserligen inte överjävligt hårt men jag har inte direkt någon teknik och har en tendens att plattdroppa, men hjulen är spikraka än.

Tips på DH-hjul
I9 nav samt ekrar och be om en 721-fälg. Mer bling än så blir det inte för där ligger fan king också i lä. Alternativt några porrigare fälgar.
Och anledningen till att man gör det mer komplicerat än det behöver vara, det är för att man kan. :)

// Fischer

Tips på DH-hjul
Kings nav i den nya Mangonyansen ihop med silvriga 721or är snuskigt snyggt på rätt ram.

Äsch, skit i oss, köp ett par deemax ultimate om det är det du vill ha!

Tips på DH-hjul
Hope Pro2 nav fram och bak på ett par DT swiss 5.1 eller ett par Sun Ringle EQ27 som har en vikt på 480 gram fälgen.

Lätta, fina, och hållbart :D

Tips på DH-hjul
Jonas W skrev:
-------------------------------------------------------
> Hope Pro2 nav fram och bak på ett par DT swiss
> 5.1 eller ett par Sun Ringle EQ27 som har en vikt
> på 480 gram fälgen.
>
> Lätta, fina, och hållbart :D

DT 5.1 är allt annat än hållbara. Kanske om man jämför vikt/styrka men fälgen är gjord av mjukost.

Tips på DH-hjul
jonzén skrev:
> hu kommer det sig att om någon vill ha
> premiumhjul så börjar folk rekommendera billiga
> prylar? jag säger hadleynav eller king nav, sapim
> ekrar och nån rolig fälg. handbyggt behöver
> inte betyda tråkigt..

Vad man behöver är en annan sak än vad man vill ha, oftast ;-)

Om man är tung och har en ruffig åkstil så är det bättre att åka på billigare starka hjul med nav som inte behöver service än att åka på fina lätta hjul som man kommer att förstöra tämligen omgående och dessutom måste serva med tät intervall. Mavics deemax nav är ganska service krävande, och kräver speciella dyra ekrar, och fälgarna är också dyra att ersätta, och kräver speciella verktyg.

Jag är en varm förespråkare för de gamla saintnaven för att de håller i en evighet. De är dock tunga och behöver speciella skivor vilket är en klar nackdel.

Mavics fälgar gillar jag för att de är hårda och bra. De håller sig runda och raka. Kanske inte bäst för den som rejsar men en mycket bra underhållsfri produkt som tåler fulkörning. Jag körde en 729 bak i tre år, på slutet var den sprucken rakt över på flera ställen, och hade längsgående sprickor så att det var hål rakt in i fälgen, men den höll! När ekrarna började gå av en efter en så bytte jag fälg eftersom det var för jobbigt att byta ekrar varje dag, samt få dem intrasslade i hjulet ;-)

Fina hjul är en mycket bra uppgradering, men då är det ju bra om man har körstilen för dem. Den brukar komma efter något år, eller aldrig alls.

//K

Tips på DH-hjul
Jonas W skrev:
> Hope Pro2 nav fram och bak på ett par DT swiss
> 5.1 eller ett par Sun Ringle EQ27 som har en vikt
> på 480 gram fälgen.
>
> Lätta, fina, och hållbart :D

Eh, skojar du eller? 5.1 bucklas skitlätt och EQ27 höll inte ens 3 dagar liftassisterad AM för mig när jag testade dem på en Torque. Lätta, svaga fälgar är inget bra att rekommendera!

Tips på DH-hjul
Jag gruvar mig för den dagen jag måste börja justera lagerspänningen på mina nav, men har klarat mig hittils. Min erfarenhet av gamla Saint M800 är att de bara går och går, medans de med maskinlager havererar efter ett tag för att de är sämre på att ta upp sidokrafter. Jag kan givetvis ha fel, eftersom min erfarenhet endast består av Ringlé och Saint, där jag avverkade dubbla uppsättningar lager i Ringlé navet och aldrig ens justerade mitt Saint nav. Använde bara SKF lager på den hojen.

Jag har dock ett helt nytt Saint nav på den nya DH cykeln, har aldrig ens cyklat den själv men lånade ut den och fick höra att den glappar i framnavet. Så risken finns att jag nu måste ta mig i kragen och justera lagerspänning med de bryktade konnycklarna ;-)

Då kommer garanterat att svära och önska mig tillbaka till SKF och maskinlager.

Annars har jag tillochmed tunga klumpiga saint och 823 på min "lätta" AM cykel (17kg) bara för att de är så underhållsfria och driftsäkra. (Fit and forget)

//K

jonzén skrev:
> kebarb: fast saint framnav kräver ju lite udda
> dimensioner på konnycklar när man ska justera
> lagerspänning (fråga mårten vad han tyckte när
> han skulle justera sina slx). och hjul med
> schyssta maskinlager kräver mindre service än
> hjul med lösa kulor (saint)
>

Tips på DH-hjul
jonzén skrev:
> jag dock sugen på stans flow nästa gång jag
> bygger hjul.

Jag byggde nu på
Hope 2 + DT comp + stans flow.

RIKTIG vikt
fram = 880gram
Bak = 1040gram

känns ju helt ok :)
och fin det är dom!
synd att man inte har någon cykel att sätta dom på ennu hehe

Tips på DH-hjul
Westman, visst är det ett par ultimate som man vill ha, men även jag vill att hjulen ska hålla. jag tror att det är frågan om hur lätt fälgen bucklas som avgör vilka hjul jag ska åka på.

Jonzén, tekniken kommer nog inte bli så mkt bättre, men jag vill ha ett par justa hjul till cykeln.

Det står nu mellan:

Hope 2 + DT comp + Mavic 823
&
Deemax std, om det inte är så att det är hårdare aluminium i ultimate och de blir lika hållbara?!

ev. blir två par och då blir det ett par av vardera..

Tips på DH-hjul
Robin skrev:
> Jonas W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hope Pro2 nav fram och bak på ett par DT swiss
> > 5.1 eller ett par Sun Ringle EQ27 som har en
> vikt
> > på 480 gram fälgen.
> >
> > Lätta, fina, och hållbart :D
>
> DT 5.1 är allt annat än hållbara. Kanske om man
> jämför vikt/styrka men fälgen är gjord av
> mjukost.

Äntligen någon mer som vågar skriva det om DT 5.1 fälgarna. Kan lägga till att Sun MTX också är mjukost.

/Leo

Tips på DH-hjul
Mina 5.1 fälgar är jättefina och spikraka medas 721'orna ser ut som en ding ding värld! :)
Fast det kanske beror på användningen... (Inte samma cyklar.)

Mitt DH framhjul sen 2 år bygger på XTR 20mm. Troligen samma som saint, fast kanske rostfritt i lagerbanorna eller nått.. Det har iallafall funkat jättebra tills Åre i sommras, då det började glappa upp. Just den resan tänkte jag packa lätt och lämnade konnycklarna hemma... Som tur var kunde han som har Mountainbikecenter fixa biffen! Dagen efter lossnade låsringen igen, men efter en snabbjustering så har det förblitt problemfritt. Var tydligen första gången mekanikerna hade mekat med just de naven.

King framnav är dock svårslagna. Där kan man justera lagerspänningen med bara en liten insex. Hjulet kan tillochmed sitta kvar på cyklen! XTR var mitt budget alternativ :) (Yeah right...)

Tips på DH-hjul
Ähh, köp ett par Spinergy och saken är biff. Körde ner hela vägen från VM6'an ner till byn med punktering på bakhjulet. Fälgarna tackade för åkturen och undrade vad dom mer kunde stå till tjänst med. Sedan skrattade dom åt mig. Nej fan, mer stryktåliga fälgar hittar man inte (och gör man det så är jag typ förste köpare...kanske). Att hjulen sedan byggs på Hadley-nav gör ju inte saken till kattskit heller. Sedan är det ju klart mer porr än valfri fälg på Mavic. Roligare ekrar än DT och framförallt finare nav än hope. Seså, vad väntar du på? :)

// Fischer

Tips på DH-hjul
fischer89 skrev:
> Ähh, köp ett par Spinergy och saken är biff.
> Körde ner hela vägen från VM6'an ner till byn
> med punktering på bakhjulet. Fälgarna tackade
> för åkturen och undrade vad dom mer kunde stå
> till tjänst med. Sedan skrattade dom åt mig.

Nice. Men dom väger som en halv stridsvagn också (Fall Line)

snömannen skrev:
>Westman, visst är det ett par ultimate som man vill ha, men även jag vill att hjulen ska hålla. jag >tror att det är frågan om hur lätt fälgen bucklas som avgör vilka hjul jag ska åka på.

Ja det är rätt tänkt men eftersom ingen utanför de sponsrade WC-teamen kört på dom än så får du nog svårt att få det svaret. Du kan ju vänta lite med köpet och vänta på lite användarrecensioner?

Tips på DH-hjul
Easton Havoc DH verkar rätt intressanta.

Recenserade på pinkbike. http://www.pinkbike.com/news/Easton-Havoc-DH-Wheels-review-2009.html?trk=rss

pbpic3636296.jpg

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp