Tips på DH/park cykel

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Tjaba!

Jag har insett att det nog vore en vettig sak att skaffa en lite billigare hoj än min occam för att använda i parker (framförallt för att lära sig att hoppa, droppa och så)

Jag vill ha något med lite mer slaglängd som kan rädda en när man landar fel eller hittar på andra dumheter, men samtidigt vill jag gärna ha en rolig och lite poppig cykel 😊

En enduro skulle nog vara att föredra men det lutar just nu mer åt en DH då dom verkar vara betydligt mer prisvärda i lägre summor

Jag tänker mig absolut minst 170 i slag men gärna 200
Minst 27 5"
En modern geometri så inget jätte gammalt
Jag har tittat lite på demo 8 (v2) men är öppen för förslag 😊

Så vad har ni för tips? Jag vill helst landa runt 10k men 15 +/- är görbart

Mvh

ponx

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Går säkert att hitta en Capra eller liknande för 15.

DH för 10 låter som lift-åka-mecka-lift-åka-mecka-hyrcykel

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel

En capra vore absolut najs! Det har jag på bevakning på blocket åtminstone så det är väl bara hålla tummarna att det dyker upp något 😊

Jag tycker mig ha hittat en del DH flr strax över 10 som verkat vettiga men finns inga just nu, finns någon 26" för rätt vettiga pengar dock men 26" känns lite väl tycker jag 🙈
Åre säljer annars ut sina gambler 930 29" dock 20k men det kanske är något?

Rattnalle

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel

En dh som används är alltid lift-mecka-lift-mecka. Men man slipper slita lika hårt på sin fina stigcykel. Jag är väldigt glad att jag kunde bespara Occamen sommarens bikeparkslitage med tanke på hur slut Gamblern var i slutet av säsongen. Har bytt eller fettat om alla lager på hela cykeln för att få den på banan igen.

Plus att det är kul att cykla DH. Det går att göra annat. Steget från Occam till nåt med 150-160 i slag med trampgeometri kommer inte vara så stort i jämförelse.

Ustzeust

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Brukar dyka upp en del NS cyklar som gått i järvsö i årsmodell 19-20.
Hyrde en cykel en dag i Järvsö i slutet av sommaren, herrejävlar vad den var slutkört.
Innebenen på gaffeln hade så många skrapsår att den var mer alu än svart. Bromshantagen var böjda och och väldigt knackande och knakande ifrån allt på hela cykeln.
Om man får välja först så kanske jag hade köpt hyrcykel men aldrig annars

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
En dh som används är alltid lift-mecka-lift-mecka. Men man slipper slita lika hårt på sin fina stigcykel. Jag är väldigt glad att jag kunde bespara Occamen sommarens bikeparkslitage med tanke på hur slut Gamblern var i slutet av säsongen. Har bytt eller fettat om alla lager på hela cykeln för att få den på banan igen.

Plus att det är kul att cykla DH. Det går att göra annat. Steget från Occam till nåt med 150-160 i slag med trampgeometri kommer inte vara så stort i jämförelse.
Ja men så lär det ju absolut vara, skruva är ju också roligt så länge det inte går till idioti lixom 😊

Jag körde en vända i järvsö nu näst sista helgen dom hade öppet och occamen fungerade i min mening sjukt bra där, det var riktigt kul men precis som du säger jag sparar gärna slitaget som blir på den, någon gång ibland absolut men att börja lära sig större dropp med 140mm känns inte heller helt rätt 🙈

Så därför känns som sagt en vettig DH som rätt väg att gå, eller en enduro med mycket slag gärna minst 180

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Hyrde en cykel en dag i Järvsö i slutet av sommaren, herrejävlar vad den var slutkört.
Innebenen på gaffeln hade så många skrapsår att den var mer alu än svart. Bromshantagen var böjda och och väldigt knackande och knakande ifrån allt på hela cykeln.
Om man får välja först så kanske jag hade köpt hyrcykel men aldrig annars
Det är lite det jag är rädd för när det gäller just hyr hojar, finns dock åtminstone en ns som inte gått som hyrcykel ute just nu

Vad säger ni om demo 8 v2 eller någon trek session?

yonsson

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
NS säger sig ha DH-standard på både Snabb och Define’s lager. Så lite park lär de tåla. Min växel vibrerade dock löst så fick dränka den i locktite, rätt irriterande.

unsuspected

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Jag äger en Gris dvs en rosa Demo 8 som jag är mycket nöjd med. Är bara min egna rädsla som sätter stopp på vad cykeln klarar. Kanske inte lika lekfull som en superenduro/freeride hoj med singelkrona och mindre slag men den byggdes för att vinna DH tävlingar i första hand. Planen för min är att förfina den till perfektion för mig.

Fundadores

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Kan vara värt att söka på Propain Rage emellanåt också. Brukar ligga lite bättre i pris än motsvarande spec o trek.

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
NS säger sig ha DH-standard på både Snabb och Define’s lager. Så lite park lär de tåla. Min växel vibrerade dock löst så fick dränka den i locktite, rätt irriterande.
Det känns ju sådär om den vibrerar isär, dock ett enkelt fix men oavsett 🤔
Sen gillar jag att snöa in på komponenter och där känns ns spontant inte lika flög som många andra män det kanske är värt det med en nyare hoj så att säga 🤔
Hur är den annars mer som ett tåg eller mer poppig?

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Jag äger en Gris dvs en rosa Demo 8 som jag är mycket nöjd med. Är bara min egna rädsla som sätter stopp på vad cykeln klarar. Kanske inte lika lekfull som en superenduro/freeride hoj med singelkrona och mindre slag men den byggdes för att vinna DH tävlingar i första hand. Planen för min är att förfina den till perfektion för mig.
Det är just den jag fastnat för av någon anledning, eller snarare den som åtminstone brukar ligga rätt bra prismässigt kontra vad man får 😊
Superenfuro/freeride våra nog absolut roligast men det känns som man åtminstone får lägga 10 till för att få något vettigt, jag vill mest ha något att lära mig hoppa och droppa lite ordentligt på

Valhalla_

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Om avsikten är att lära sig hoppa bör ju stadig som ett tåg vara att föredra. Poppig och lekfull är nog mer sketchy när man håller på att lära sig.

Men tänker typ en DH med några år på nacken, t.ex scott gambler 2013 och framåt, för kanske runt 5-10k. Gör en liten tune-up, se till att den funkar som den ska, sen misshandlar du den en säsong, säljer därefter vidare till minimal förlust och köper dig en finare hoj.

yonsson

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Det känns ju sådär om den vibrerar isär, dock ett enkelt fix men oavsett 🤔
Sen gillar jag att snöa in på komponenter och där känns ns spontant inte lika flög som många andra män det kanske är värt det med en nyare hoj så att säga 🤔
Hur är den annars mer som ett tåg eller mer poppig?
Nu har jag ju bara 130mm bak så just denna är inte optimalt utifrån vad du söker. Define finns med 130/150 eller 160mm bak. Dock över budget och de är ju ovanliga så det är nog svårt att hitta en beggad Define 160. De lär ju dock tåla park.

MtbIte

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel

hahah jag hade också en gris-rosa demo 8 men den sålde jag , man får mycket blickar och kommentarer i liftkön :P

MtbIte

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Tjaba!

Jag har insett att det nog vore en vettig sak att skaffa en lite billigare hoj än min occam för att använda i parker (framförallt för att lära sig att hoppa, droppa och så)

Jag vill ha något med lite mer slaglängd som kan rädda en när man landar fel eller hittar på andra dumheter, men samtidigt vill jag gärna ha en rolig och lite poppig cykel 😊

En enduro skulle nog vara att föredra men det lutar just nu mer åt en DH då dom verkar vara betydligt mer prisvärda i lägre summor

Jag tänker mig absolut minst 170 i slag men gärna 200
Minst 27 5"
En modern geometri så inget jätte gammalt
Jag har tittat lite på demo 8 (v2) men är öppen för förslag 😊

Så vad har ni för tips? Jag vill helst landa runt 10k men 15 +/- är görbart

Mvh

jag har en gambler tror det är en 730 som jag har som slit och släng hoj och dom kan du köpa billigt på blocket, annars så rekommenderar jag att vänta tills nästa säsong är över för då säljer alla parker sina uthyrningshojar som ofta bara har fått 1 säsong för ganska billigt pris.

Sernevi

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
En capra vore absolut najs! Det har jag på bevakning på blocket åtminstone så det är väl bara hålla tummarna att det dyker upp något 😊

Jag tycker mig ha hittat en del DH flr strax över 10 som verkat vettiga men finns inga just nu, finns någon 26" för rätt vettiga pengar dock men 26" känns lite väl tycker jag 🙈
Åre säljer annars ut sina gambler 930 29" dock 20k men det kanske är något?
Skickat dig ett PM

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Om avsikten är att lära sig hoppa bör ju stadig som ett tåg vara att föredra. Poppig och lekfull är nog mer sketchy när man håller på att lära sig.

Men tänker typ en DH med några år på nacken, t.ex scott gambler 2013 och framåt, för kanske runt 5-10k. Gör en liten tune-up, se till att den funkar som den ska, sen misshandlar du den en säsong, säljer därefter vidare till minimal förlust och köper dig en finare hoj.
Jag känner mest att en poppig hoj är roligare så man kan studsa på småhopp och så också 😊en samtidigt att det finns lite mer fjädring än min med 140mm

Jag skulle nog vilja ha en -17 som äldst sen börjar det kännas gammalt, så att lägga 10-15 känns okej, kanske någon krona mer för något kul, luftdämpare ser jag också som ett plus, just nu är jag mest inne på en demo 8 men annars en session dock är allt av intresse så länge det är medium ram 😊

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Nu har jag ju bara 130mm bak så just denna är inte optimalt utifrån vad du söker. Define finns med 130/150 eller 160mm bak. Dock över budget och de är ju ovanliga så det är nog svårt att hitta en beggad Define 160. De lär ju dock tåla park.
Jo lite så, jag har 140mm på min trailhoj och vill ha mer 😁

Och som jag skrivit tidigare en enduro skulle nog vara absolut bäst men det känns som man får lägga på minst 10 på min budget för att få något vettigt tyvärr så får nog bli en dh till en början 😊

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
jag har en gambler tror det är en 730 som jag har som slit och släng hoj och dom kan du köpa billigt på blocket, annars så rekommenderar jag att vänta tills nästa säsong är över för då säljer alla parker sina uthyrningshojar som ofta bara har fått 1 säsong för ganska billigt pris.
Det verkar finnas lite parkcyklar ute nu också men jag är lite skeptisk till dom så det känns som just hyrcyklar misshandlas rätt duktigt 🤔 dock servas dom också duktigt så jag kanske bara är kinkig

Nub

Medlem
Tips på DH/park cykel
Hade absolut kunna tänka mig att köpa en hyrcykel,
I Åre tex. byter de alla lager, servar bromsar, dämpning, byter ut ekrar, riktar hjul eller byter tom ut hjul om det behövs.
Ja de har ju sett många körtimmar men de får ju en schysst renovering innan försäljning.

Tror de ville ha 18 för sina demos i våras, om jag inte minns fel..
Och ja, köp en DH, det är gött, förespråkar n+1

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Hade absolut kunna tänka mig att köpa en hyrcykel,
I Åre tex. byter de alla lager, servar bromsar, dämpning, byter ut ekrar, riktar hjul eller byter tom ut hjul om det behövs.
Ja de har ju sett många körtimmar men de får ju en schysst renovering innan försäljning.

Tror de ville ha 18 för sina demos i våras, om jag inte minns fel..
Och ja, köp en DH, det är gött, förespråkar n+1
Ja lite så är det ju, finns ju en risk att dom är betydligt bättre underhållna än valfri cykel man köper privat 😊 dock känns det som man gärna vill se vad det är för skick på dom så det säkert kan skilja en hel del 😊 såg att det fanns Scott gambler 29" från Åre nu, dock 20k men ändå

Vad tror ni om storlek, är det något att stirra sig blind på eller skiljer det mycket från hoj till hoj?

implor

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
DH cyklar i all ära men de är väldigt nischade. Visst är det billigare men ändå ganska dyrt för cykel som är "värdelös" utanför en park.

Hur många besök i en park gör du per år?

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
DH cyklar i all ära men de är väldigt nischade. Visst är det billigare men ändå ganska dyrt för cykel som är "värdelös" utanför en park.

Hur många besök i en park gör du per år?
Ja så är det absolut 😊 men jag har redan en trail cykel som jag vill spara lite slitage på när man cyklar Park samt att det är skönt att slippa hyra och att man kan ställa in cykeln efter hur man vill ha den 😊

implor

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Ja så är det absolut 😊 men jag har redan en trail cykel som jag vill spara lite slitage på när man cyklar Park samt att det är skönt att slippa hyra och att man kan ställa in cykeln efter hur man vill ha den 😊
Förstår :). Gillar också att ha egna prylar.

Men är det inte bättre att lägga (relativt) lite mer och köpa en Enduro? Lär ju finnas modeller för 2000 euro

Johge

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Förstår :). Gillar också att ha egna prylar.

Men är det inte bättre att lägga (relativt) lite mer och köpa en Enduro? Lär ju finnas modeller för 2000 euro
Ja men lite så 😊

Det kanske är det, dock var min budget egentligen 10k men nu har jag utökat den till 15 😁 men dyker det upp någon vettig enduro för 20 så tåls det absolut att tänka på 😁🙈 tycker dock även den summan verkar svår, brukar hitta vettiga för runt 35

southland

Medlem
Tips på DH/park cykel
Jag köpte en Giant Glory som gått som hyrcykel innan i min lokala backe och en fördel är ju att verkstan där kan dom utan och innan om man behöver fixa något, samt har massa överblivna delar. På chansning frågade jag om dom hade en mjukare fjäder. Jupp dom hade samtliga grader, både fram och bak som jag kunde testa med.

Nub

Medlem
Tips på DH/park cykel
Vill man köra DH med DH-cykel så är det ju relativt vettigt att skaffa en DH-cykel, oavsett hur många parkdagar man tar per år.
Kostar ju dessutom pungen att hyra

Varför är konsensus här alltid att man bara får ha 1st cykel som ska funka för allt? X)

Ang size så kika geometrin, finns ju info om i princip alla modeller sen flera år tillbaka.
För 15-18k får du en ok speccad hoj från 2016-17, men de ryker ändå rätt fort när de kommer in såna med bra pris.

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Jag köpte en Giant Glory som gått som hyrcykel innan i min lokala backe och en fördel är ju att verkstan där kan dom utan och innan om man behöver fixa något, samt har massa överblivna delar. På chansning frågade jag om dom hade en mjukare fjäder. Jupp dom hade samtliga grader, både fram och bak som jag kunde testa med.
Där är det ju absolut en fördel, isf borde man köpa en ns 🤔 så det tåls att tänka på

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Vill man köra DH med DH-cykel så är det ju relativt vettigt att skaffa en DH-cykel, oavsett hur många parkdagar man tar per år.

Varför är konsensus här alltid att man bara får ha 1st cykel som ska funka för allt? X)

Ang size så kika geometrin, finns ju info om i princip alla modeller sen flera år tillbaka.
För 15-18k får du en ok speccad hoj från 2016-17, men de ryker ändå rätt fort när de kommer in såna med bra pris.
Det är alltid bra med en hoj som klarar "allt" och det tycker jag occamen gör MEN det känns ändå vettigt med en mer slit och släng cykel också som man kan ha kul i parken med 😁

Ja det verkar skilja en del från modell till modell, kollade precis att det är precis samma reach på giant glory 2 i M som det är på trek session L så där kan man ju köra Large istället känns det som 🤔

Ja men något sånt känns vettigt, något som inte är äldre än 16 men med fördel om det är vettiga komponenter på tänket jag 👌

Fundadores

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel

Nä jag fattar inte heller. Tror det är olika filosofi.

Jag har hellre flera olika ”billiga” hojar. Jag har en HT för mer XC o slit o släng, en bra trail hoj, en billig DJ och DH. Totalt har jag lagt ca 60k på samtliga cyklar. Då har alla utom DH-riggen köpts nya, varav två på rea. Det är väl knappt att du får en vettig Yeti eller Santa Cruz för de pengarna.

Och om jag hade en sådan cykel skulle jag inte vilja krascha den i en bikepark, lämna den ute när man åker runt på semester och hur kul är den på pumptracken. 🤔

Om man tävlar behöver man säkert bättre cyklar än vad jag har men som glad amatör tycker jag det här bättre.

Nub

Medlem
Tips på DH/park cykel
Ja det verkar skilja en del från modell till modell, kollade precis att det är precis samma reach på giant glory 2 i M som det är på trek session L så där kan man ju köra Large istället känns det som 🤔
Tillslut snöar man in på alla detaljer, som att de uppdaterade geon på just sessions tror jag 2017/18 så den blev lite längre,
Men är fortfarande små i storlekarna jämfört med andra modeller 😁
Svårt att enbart gå efter storlek som sagt haha man får kika mått

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Nä jag fattar inte heller. Tror det är olika filosofi.

Jag har hellre flera olika ”billiga” hojar. Jag har en HT för mer XC o slit o släng, en bra trail hoj, en billig DJ och DH. Totalt har jag lagt ca 60k på samtliga cyklar. Då har alla utom DH-riggen köpts nya, varav två på rea. Det är väl knappt att du får en vettig Yeti eller Santa Cruz för de pengarna.

Och om jag hade en sådan cykel skulle jag inte vilja krascha den i en bikepark, lämna den ute när man åker runt på semester och hur kul är den på pumptracken. 🤔

Om man tävlar behöver man säkert bättre cyklar än vad jag har men som glad amatör tycker jag det här bättre.
Jag kan erkänna att jag tittar mer på komponenter än märke på själva ramen men samtidigt vill man ju ha något relativt bra, dock har jag svårt att motivera massa tusenlappar extra på en ny hoj bara för det är ett visst märke 🤔

Men en extra cykel för just parker känns lätt värt, sen är jag rätt nöjd, möjligen om man ska ha någon gravel i framtiden 🙈

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer