Tips på DH/park cykel

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Tillslut snöar man in på alla detaljer, som att de uppdaterade geon på just sessions tror jag 2017/18 så den blev lite längre,
Men är fortfarande små i storlekarna jämfört med andra modeller 😁
Svårt att enbart gå efter storlek som sagt haha man får kika mått
Ja men det är precis så jag känner, ju mer jag läser ju fler blir frågeteckena 😂 men det lutar starkt mot en session 88 -16 Large då jag tror den kommer passa bra även fast min längd säger medium (jag är 173 utan skor och large börjar från 174 så det är man jued skor) jag har svårt att se att den skulle bli för stor?🤔

Sernevi

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Till de som funderar över en begagnad hyrcykel så skulle jag avråda från det om man inte har VÄLDIGT bra koll på vad man gör och köper.
Jag köpte själv en av Gambler-hojarna från Åre som en chansning, och man kan väl lugnt säga att skicket inte var så bra som utgavs i annonsen. Alla lager var helt slut i ram, nav och vevlager och växelörat var böjt. Dämparna såg dock bra ut ska sägas, och till deras försvar så var de tillmötesgående och skickade de flesta lagren som behöver bytas samt ett växelöra, men det är lite trist när man packar upp sin 20k beg hoj och det första man får göra är att riva den i atomer för att få bekräftat sina farhågor...

Nu är jag visserligen väldigt petig med mina grejer, men hade jag inte förväntat mig dåligt skick på den och gått igenom den grundligt när jag fick den utan varit mer grön hade jag kanske inte märkt nåt (utom då att vevarna och hjulen knappt snurrade..)

Hyrcyklar lever hårda liv med cyklister som i många fall helt skiter i att ta hand om dem eftersom det inte är deras egen egendom, och då blir det troligen inte ekonomiskt försvarbart i längden att hålla dem i toppskick av uthyraren.

Fundadores

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Till de som funderar över en begagnad hyrcykel så skulle jag avråda från det om man inte har VÄLDIGT bra koll på vad man gör och köper.
Jag köpte själv en av Gambler-hojarna från Åre som en chansning, och man kan väl lugnt säga att skicket inte var så bra som utgavs i annonsen. Alla lager var helt slut i ram, nav och vevlager och växelörat var böjt. Dämparna såg dock bra ut ska sägas, och till deras försvar så var de tillmötesgående och skickade de flesta lagren som behöver bytas samt ett växelöra, men det är lite trist när man packar upp sin 20k beg hoj och det första man får göra är att riva den i atomer för att få bekräftat sina farhågor...

Nu är jag visserligen väldigt petig med mina grejer, men hade jag inte förväntat mig dåligt skick på den och gått igenom den grundligt när jag fick den utan varit mer grön hade jag kanske inte märkt nåt (utom då att vevarna och hjulen knappt snurrade..)

Hyrcyklar lever hårda liv med cyklister som i många fall helt skiter i att ta hand om dem eftersom det inte är deras egen egendom, och då blir det troligen inte ekonomiskt försvarbart i längden att hålla dem i toppskick av uthyraren.
Jag måste ju tyvärr hålla med efter att jag skickat min cykel på service. Den var från början en hyr hoj som då hade servats innan försäljning. Den som köpt den och sålde den till mig hade cyklat några gånger per år med sin 8-10 årige son så vi snackar inte Redbull Rampage. Ändå har ny styröret vidgats så att lagerkoppen inte sitter fast. Själva servicen blev ju rätt dyr då allt behövde gå igenom så vete faen om det inte hade varit bättre att lägga på en del tusen och köpa en bättre hoj. Men då hamnar man så klart i TS läge att några tusen till så har man en Enduro, några tusen till en bättre Enduro, några tusen till...

yonsson

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel

Får man inte någon typ av intyg och garanti när man köper en hoj som sägs precis fullservats av en bikeshop?

Sernevi

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Får man inte någon typ av intyg och garanti när man köper en hoj som sägs precis fullservats av en bikeshop?
Konsumentköplagen är rätt tydlig med att du får garanti, där man har rätt att returnera varan (har för mig det är inom 2v) om varans skick avsevärt avviker från det som anges. I detta fallet erbjöds jag att skicka tillbaka den, men eftersom jag ändå ville behålla den (igen, det var en beräknad risk och jag räknade med att behöva bråka en del baserat på vad jag sett från fd hyrcyklar förr) så hittade vi en kompromiss. Åre skidsport var bra och resonliga att ha att göra med efter köpet och efter det uppdagats hur det låg till, men det är i min mening gränsfall till försök till bedrägeri att skriva som de gör i sin annons.

Vad jag egentligen mest ville säga var att det kan vara lockande att köpa en ex hyrcykel då det ofta är bra priser, men som nybörjare skulle jag avråda från det då det nästan garanterat kommer tillkomma kostnader för att få den i vettigt skick. Det är väldigt viktigt att få veta exakt vad de servat och inte servat och vad skicket är så man har det svart på vitt i en eventuell tvist.

Tips på DH/park cykel
En av killarna jag cyklar med klickade hem en f.d hyrhoj från Åre, Specialized Demo och den var verkligen galet fin. Hans första DH och han var helt lyrisk. De servade den innan, bytte ut lager och ställde in den efter hans vikt. Jag synade den rätt grundligt och testade den en snabbis och den var verkligen superfin. Såg nästan ut som att den inte hade rullat mer än några vändor. Kanske kan bero på att det var i storlek S men det är det enda jag kan komma på som skulle vara anledningen till att den inte var mer sliten än vad den var.

Daaanyy

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Köp du dig en riktig DH dvs med dubbelkrona istället för en enduro. Det är skillnad på hojarna och ska du bara åka park så kommer du ha roligare på DH-hojen

yonsson

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Konsumentköplagen är rätt tydlig med att du får garanti, där man har rätt att returnera varan (har för mig det är inom 2v) om varans skick avsevärt avviker från det som anges. I detta fallet erbjöds jag att skicka tillbaka den, men eftersom jag ändå ville behålla den (igen, det var en beräknad risk och jag räknade med att behöva bråka en del baserat på vad jag sett från fd hyrcyklar förr) så hittade vi en kompromiss. Åre skidsport var bra och resonliga att ha att göra med efter köpet och efter det uppdagats hur det låg till, men det är i min mening gränsfall till försök till bedrägeri att skriva som de gör i sin annons.

Vad jag egentligen mest ville säga var att det kan vara lockande att köpa en ex hyrcykel då det ofta är bra priser, men som nybörjare skulle jag avråda från det då det nästan garanterat kommer tillkomma kostnader för att få den i vettigt skick. Det är väldigt viktigt att få veta exakt vad de servat och inte servat och vad skicket är så man har det svart på vitt i en eventuell tvist.
Konsumentköplagen innebär bara att en affär (utan separat avtal) inte får innehålla ett sämre köpskydd än lagen säger. En cykelbutik kan fortfarande erbjuda bättre villkor om de vill.

Sernevi

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Konsumentköplagen innebär bara att en affär (utan separat avtal) inte får innehålla ett sämre köpskydd än lagen säger. En cykelbutik kan fortfarande erbjuda bättre villkor om de vill.
... Ja? Självklart får de erbjuda bättre villkor? Hänger inte riktigt med på vad du menar. Din fråga var om man inte får någon slags garanti från butiken, mitt svar var ja? Vid fel på varan har företaget skyldighet att rätta till det eller erbjuda att häva köpet (grovt förenklat). Det är företaget som ansvarar för fel på varan vid leverans (https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/) . Utan att lägga för mycket tid så skulle jag väl säga att vad som är fel på varan när den är begagnad får anses vara sådant som avviker från angivet skick eller det skick man kan förvänta sig med avseende på varans pris (brukar vara den klassiska skrivningen för begagnat om jag inte minns fel), dvs om företaget säger sig ha fixat något och det visar sig att de inte har det så har du som konsument vissa rättigheter.

Jag är inte säker på om du faktiskt frågade i ursprungsmeddelandet eller om du bara avslutade meningen med ett halvironiskt frågetecken?

yonsson

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
... Ja? Självklart får de erbjuda bättre villkor? Hänger inte riktigt med på vad du menar. Din fråga var om man inte får någon slags garanti från butiken, mitt svar var ja? Vid fel på varan har företaget skyldighet att rätta till det eller erbjuda att häva köpet (grovt förenklat). Det är företaget som ansvarar för fel på varan vid leverans (https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/) . Utan att lägga för mycket tid så skulle jag väl säga att vad som är fel på varan när den är begagnad får anses vara sådant som avviker från angivet skick eller det skick man kan förvänta sig med avseende på varans pris (brukar vara den klassiska skrivningen för begagnat om jag inte minns fel), dvs om företaget säger sig ha fixat något och det visar sig att de inte har det så har du som konsument vissa rättigheter.

Jag är inte säker på om du faktiskt frågade i ursprungsmeddelandet eller om du bara avslutade meningen med ett halvironiskt frågetecken?
Du får nog läsa mina inlägg igen. Frågan var om det följer med någon garanti, men då tolkar jag det som att det inte gör det. Att ”reklamera” begagnade varor kan vara väldigt lurigt om säljaren frånsäger sig sitt ansvar, då kan man hamna i en tvist om upplysningsplikt & undersökningsplikt. Det är därför vissa företag ger en övergripande garanti som är tidsbestämd.

Senast ändrad:

Johge

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Skal du ta lift, kjøper du en Dh hoj. Mye, myye bedre enn en moderne endurocykel.
Förstår inte varför det skulle vara så mycket bättre med en DH bara för att man åker lift? Jag har en Capra med 180/180mm som bara rullar i bikeparks och den känns betydligt roligare och lekfullare än en renodlad DH..

Chalshus

Medlem
Tips på DH/park cykel
Förstår inte varför det skulle vara så mycket bättre med en DH bara för att man åker lift? Jag har en Capra med 180/180mm som bara rullar i bikeparks och den känns betydligt roligare och lekfullare än en renodlad DH..
Har du prøvd syklet litt mer på en skikkelig DH hoj?
Sykler du park med en en endurosykkel blir du mer sliten i kroppen og en utforsykkel er mye stivere i chassiet.
Jeg har en 2019 Starling Murmur (150/140). Riktignok ikke en full endurosykkel, men i forhold til min 2015 Canfield Jedi er den elendig i Hafjell når det går litt snabbare og blir grovere.
Men dette kommer kanskje an på hva man liker. Jeg sykler helst naturlige stier. Sykler du bygde løyper er det kanskje like bra med en grov stisykkel?

yonsson

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Har du prøvd syklet litt mer på en skikkelig DH hoj?
Sykler du park med en en endurosykkel blir du mer sliten i kroppen og en utforsykkel er mye stivere i chassiet.
Jeg har en 2019 Starling Murmur (150/140). Riktignok ikke en full endurosykkel, men i forhold til min 2015 Canfield Jedi er den elendig i Hafjell når det går litt snabbare og blir grovere.
Men dette kommer kanskje an på hva man liker. Jeg sykler helst naturlige stier. Sykler du bygde løyper er det kanskje like bra med en grov stisykkel?
Länkaget på Starling Murmur ser ut som ett undernärt plockepinn. Inte konstigt att du inte tycker den är styv. Rätt stor skillnad mot länkaget på en Capra.

Rattnalle

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
En cykel som ändå är designad att trampas känns inte som en fullblods-DH. Sen kan den mycket väl vara good enough för många.

Men har man redan en stigcykel, typ Occam som TS, så ser jag verkligen inte vitsen med en enduro som komplement för park. Den ger inte allt en DH gör och kommer slitas hårdare. Occamen är dessutom nog så kompetent på de leder där DHn känns lite för tung och trög.

Daaanyy

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Har haft Mojo HD4, Capra CF 27,5 med Fox dhx2, Bird AM9, Capra CF Pro 29 med Öhlinsfjäder, Specialized Enduro S-works 2020 (jepp, gillar att byta cykel)
Hävdar ändå att det är stor skillnad på en enduro hoj och en renodlad DH. Styvheten som en DH har har jag inte känt i någon av de endurocyklarna.

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Men känner du inte behovet nu av en Superlätt XC hoj för att balansera upp cyklarna där hemma? :P
Haha nej nu får det räcka 🤣 måste ju finnas utrymme för uppgraderingar under vintern också 😁 möjligen att man kanske någon gång skulle behöva någon lätt trampad gathoj, men det var även det där med tid 🤔🙈

Jag ska försöka hålla mig från att spåra iväg med den här cykeln men jag brukar ha en tendens att hänga upp mig på detaljer och komponenter 🙈

Kanske blir nya fälgar, översyn av bromsar och visslingar ska göras, sadelstolpe åker jag på att köpa för jag köpte en ny sadel som självklart hade annat fäste 🤷 ska även försöka hålla mig från att köpa en x01 DH drivlina vilket jag hoppas att jag klarar 🤣
Tubless blir det nog dock 😊

implor

Aktiv medlem
Tips på DH/park cykel
Det är ju jäkligt lätt hänt att det spårar! 🤣 jag behöver köpa nya bromsbelägg samt lufta Bakbromsen, vilket helt plötsligt får en att titta på om man ska byta till Saint bromsar 🤣🙈
Är ju halva hobbyn. Speciellt denna årstid då man mest drömmer sig fram till våren!

sitter själv i en cykelkonfigurator. Blir lätt att de spårar totalt! :D

Sluggo112

Medlem
Tips på DH/park cykel
Är ju halva hobbyn. Speciellt denna årstid då man mest drömmer sig fram till våren!

sitter själv i en cykelkonfigurator. Blir lätt att de spårar totalt! :D
Så klart det är så! Putsa, pilla och uppgradera är ju det vintern är till för 😊 så lär väl sluta på att investeringarna blir dyrare än cykeln 🤔

Haha Najs! Älskar när det spårar! Problemet blir bara när man har flera spårade hobbys 🤣

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer