Tips på elcykel istället för bil. (WAF)

Måttliga bevis för att elcykling kan förbättra den kardiovaskulära kapaciteten hos fysiskt inaktiva - ungefär vad jag väntat mig.

GoranS sa:
jonja sa:
Men ger elcyklar förbättrad folkhälsa? Det skulle förvåna mig.
Den största marginalnyttan med ökad fysisk aktivitet har väl de som "aldrig" rör på sig. Dessa personer får säkert någon form av hälsoförbättring även om belastningen är mycket modest. Ju mer vältränad en person är desto mindre lär effekten vara av cykling med modest belastning, vilket jag tror är rätt vanligt bland de som väljer en elcykel. Icke-svettning har ju framförts som ett argument för elcykel. Dessutom ger mina högst ovetenskapliga studier av elcyklister under de senaste dagarnas pendling att de inte förefaller ta i överdrivet mycket.

Noterade på dagens pendling att mer än hälften inte trampar över huvud taget. De sitter också med värsta vintermopedklädsen så de tänker nog inte förbruka en enda kalori i onödan. Hälsonyttan är ungefär den samma som att sitta på en parkbänk.

De får väl börja med elskejtboard eller elsparkcykel istället. Ska ju vara högre energiförbrukning om man står än om man sitter.

GoranS sa:
Måttliga bevis för att elcykling kan förbättra den kardiovaskulära kapaciteten hos fysiskt inaktiva - ungefär vad jag väntat mig.

Fast att få de som vanligtvis är helt inaktiva att börja röra på sig är ju det som ger bäst effekt för folkhälsan.

grondahl sa:
GoranS sa:

Fast att få de som vanligtvis är helt inaktiva att börja röra på sig är ju det som ger bäst effekt för folkhälsan.
Tycker inte det motsäger det jag skrev på något sätt. Dessutom är det du skrev ungefär detsamma som jag skrev tidigare i tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/3519240/3524189#msg-3524189

Hur är det med hjälmanvändningen i Nederländerna då? Är det skallen åldringarna slår i när de trillar i backen?

Senast ändrad:
Tompot sa:
Och det är alltså när gamla människor försöker kliva på cykeln som de misslyckas och dör.
Innan de ens fått upp farten.. så på ett sätt kan man säga att du har rätt i att det är hastigheten som är problemet, den är så låg att cykeln trillar omkull.

"Most crashes with pedelecs occur when the rider mounts and begins to ride (gaining speed) and – in particular – when the rider dismounts (Davidse et al, 2014). This mainly involves keeping balance: pedelecs are both faster and heavier than regular bicycles. Furthermore, pedelec riders older than 50 years of age appear to be more frequently involved in crashes that occur while overtaking than cyclists on regular bicycles in the same age group (Davidse et al., 2014)."

Här handlar det väl egentligen inte om stillastående? Det handlar väl om omkörningar?

Jag har inget emot elcyklar även om det inte är min kopp te... men problemet med diskussionerna här är ju att båda sidorna är hyfsat militanta...

Tompot sa:
Jag tror mig veta att ingen använder både cykel, elcykel och bil till arbetet samtidigt. De flesta använder bara ett transportslag åt gången.
Alltså - de som använder elcykel till arbetsresor låter bilen stå hemma. Elcykeln ersätter i detta fall en bilresa.
Att bilen står hemma och inte säljs förstår jag inte varför du gör till ett problem. Genom att folk väljer elcykeln framför bilen så får de positiva hälsoeffekter, bättre ekonomi, bidrar till mindre trängsel och bättre miljö. Man behöver inte sälja bilen också för att dessa effekter ska uppstå.

Att de lämnar även den vanliga trampckykeln hemma tyder på att de faktiskt använt bilen till arbetsresor tidigare, inte cykeln. Trampcykel är alltså så oattraktiv som pendlingsfordon att man inte använder den till pendling. Elcykeln är däremot så attraktiv för pendling att folk ställer bilen. Och fortsätter med att inte använda sin trampcykel.
Hur kan du veta att elcykeln ersätter en bilresa och inte en cykelresa? Varför ska det faktum att de även lämnar trampcykeln hemma innebära att de "använt bilen till arbetsresor tidigare, inte cykeln"?
Har du nåt stöd för det påståendet?
Jag tror det är precis tvärtom, de som idag åker elcykel till jobbet är till stor del sådana som tidigare cyklade. De som åkte bil tidigare, sitter kvar i bilen även idag (för de vill inte utsättas för regn och rusk, vilket toppade listan på anledningar att inte cykla/elcykla till jobbet i undersökningen du länkade)

Tompot sa:
Och det är alltså när gamla människor försöker kliva på cykeln som de misslyckas och dör.
Innan de ens fått upp farten.. så på ett sätt kan man säga att du har rätt i att det är hastigheten som är problemet, den är så låg att cykeln trillar omkull.

"Most crashes with pedelecs occur when the rider mounts and begins to ride (gaining speed) and – in particular – when the rider dismounts (Davidse et al, 2014). This mainly involves keeping balance: pedelecs are both faster and heavier than regular bicycles. Furthermore, pedelec riders older than 50 years of age appear to be more frequently involved in crashes that occur while overtaking than cyclists on regular bicycles in the same age group (Davidse et al., 2014)."

h.g.j sa:
Här handlar det väl egentligen inte om stillastående? Det handlar väl om omkörningar?

Bjöd på två faktoider i ett citat.
De flesta elcykelolyckor i Nederländerna sker när gamla människor försöker ge sig på dem från stillastående.
Och det andra var att i åldersgruppen 50 var det vanligare med omkörningsolyckor med elcyklar än med trampcyklar.

h.g.j sa:
Jag har inget emot elcyklar även om det inte är min kopp te... men problemet med diskussionerna här är ju att båda sidorna är hyfsat militanta...

Måste säga att jag inte alls upplever det som så. De allra flesta som använder elcykel eller trampcykel bryr sig inte alls om vad "de andra" håller på med. Man samexisterar i trafiken och funderar inte så mycket på det.

Sen finns det en liten klick entusiaster. Och där märker jag inte alls samma hat bland elcyklister mot trampcyklister som vice versa. De riktiga elcykelentusiasterna brukar över huvud inte taget bry sig om trampcyklister. Det är ett annat kosmos som man fullständigt skiter i. Ungefär som Ben Johnson inte bryr sig om konkurrens från paralympics.

Det samma kan man inte riktigt säga om trampcykelentusiasterna. Elcykeln och kötthögen i sadeln är ett objekt för hat, misantropi och fördomar. Min lekmannaslutsats är att eftersom trampcykling kokar ner till fysisk prestation så är det en tävlingshobby som vilken annan tävling (kasta saker, samla grejer, vaska drycker m.m.) och där kullkastar elcyklen spelreglerna helt genom sin motorassistans.

Senast ändrad:
h.g.j sa:
Tompot sa:

Först, +1 på "men problemet med diskussionerna här är ju att båda sidorna är hyfsat militanta"

Om det stämmer att det du fetmarkerat gäller omkörningar så bekräftar det vad en del uppmärksammat i diverse trådar. De som inte är vana cyklister och helt plötsligt kan cykla i 25 km/h (eller ännu snabbare i Nederländerna?) utgör en fara för sig själva, och andra. Känns som att det egentligen inte behövs någon undersökning för att komma fram till det.

Där jag cykelpendlar är det inte många cyklister. Har bara varit väldigt nära att bli rammad två gånger, bägge gånger av elcyklister. Min uppfattning av dem var ovana cyklister som gav järnet för att hinna först till "skärningspunkten" och att det slog slint i skallen när de upptäckte att de var (väldigt) sent in i situationen och kunde liksom inte programmera om till att stanna/sakta in. Och nej, det var långt ifrån en 50/50-situation.

Tompot sa:
h.g.j sa:

Måste säga att jag inte alls upplever det som så. De allra flesta som använder elcykel eller trampcykel bryr sig inte alls om vad "de andra" håller på med. Man samexisterar i trafiken och funderar inte så mycket på det.

Jo visst, i den riktiga världen, men jag skrev här, som på Happy i allmänhet och även den här tråden.

Inte blir det bättre av många elcykeltrollningar som enbart syftar till att reta upp folk. Inte riktat till någon speciell, bara ett fenomen, härom året var det något annat som det var mode att trolla om.

Tompot sa:
jonja sa:
Men ger elcyklar förbättrad folkhälsa? Det skulle förvåna mig.

Förbered dig på att bli förvånad, då.
En metastudie på 17 andra studier sammanfattar det som att det ger ökad hälsa på olika sätt för individen.
Ska man tala om folkhälsa, vilket borde innebära den genomsnittliga hälsan, så bör individers förbättrade hälsa förbättra folkhälsan om det inte är samtidigt så att snittpersonens hälsa sjunker så hastigt så den ökade elcyklingen inte hinner kompensera för det.

https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-018-0751-8

'moderate evidence' och 'outcomes were inconclusive' var väl ändå inte helt övertygande med 17 inkluderade studier? Jag ser heller inte att man gör några bedömningar av effekt på befolkningsnivå.

Tillbaka
Topp