Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
GoranS sa:Den största marginalnyttan med ökad fysisk aktivitet har väl de som "aldrig" rör på sig. Dessa personer får säkert någon form av hälsoförbättring även om belastningen är mycket modest. Ju mer vältränad en person är desto mindre lär effekten vara av cykling med modest belastning, vilket jag tror är rätt vanligt bland de som väljer en elcykel. Icke-svettning har ju framförts som ett argument för elcykel. Dessutom ger mina högst ovetenskapliga studier av elcyklister under de senaste dagarnas pendling att de inte förefaller ta i överdrivet mycket.jonja sa:Men ger elcyklar förbättrad folkhälsa? Det skulle förvåna mig.
GoranS sa:Måttliga bevis för att elcykling kan förbättra den kardiovaskulära kapaciteten hos fysiskt inaktiva - ungefär vad jag väntat mig.
Tycker inte det motsäger det jag skrev på något sätt. Dessutom är det du skrev ungefär detsamma som jag skrev tidigare i tråden https://happyride.se/forum/read.php/1/3519240/3524189#msg-3524189grondahl sa:GoranS sa:Måttliga bevis för att elcykling kan förbättra den kardiovaskulära kapaciteten hos fysiskt inaktiva - ungefär vad jag väntat mig.
Fast att få de som vanligtvis är helt inaktiva att börja röra på sig är ju det som ger bäst effekt för folkhälsan.
Tompot sa:Och det är alltså när gamla människor försöker kliva på cykeln som de misslyckas och dör.
Innan de ens fått upp farten.. så på ett sätt kan man säga att du har rätt i att det är hastigheten som är problemet, den är så låg att cykeln trillar omkull.
"Most crashes with pedelecs occur when the rider mounts and begins to ride (gaining speed) and – in particular – when the rider dismounts (Davidse et al, 2014). This mainly involves keeping balance: pedelecs are both faster and heavier than regular bicycles. Furthermore, pedelec riders older than 50 years of age appear to be more frequently involved in crashes that occur while overtaking than cyclists on regular bicycles in the same age group (Davidse et al., 2014)."
Hur kan du veta att elcykeln ersätter en bilresa och inte en cykelresa? Varför ska det faktum att de även lämnar trampcykeln hemma innebära att de "använt bilen till arbetsresor tidigare, inte cykeln"?Tompot sa:Jag tror mig veta att ingen använder både cykel, elcykel och bil till arbetet samtidigt. De flesta använder bara ett transportslag åt gången.
Alltså - de som använder elcykel till arbetsresor låter bilen stå hemma. Elcykeln ersätter i detta fall en bilresa.
Att bilen står hemma och inte säljs förstår jag inte varför du gör till ett problem. Genom att folk väljer elcykeln framför bilen så får de positiva hälsoeffekter, bättre ekonomi, bidrar till mindre trängsel och bättre miljö. Man behöver inte sälja bilen också för att dessa effekter ska uppstå.
Att de lämnar även den vanliga trampckykeln hemma tyder på att de faktiskt använt bilen till arbetsresor tidigare, inte cykeln. Trampcykel är alltså så oattraktiv som pendlingsfordon att man inte använder den till pendling. Elcykeln är däremot så attraktiv för pendling att folk ställer bilen. Och fortsätter med att inte använda sin trampcykel.
Tompot sa:Och det är alltså när gamla människor försöker kliva på cykeln som de misslyckas och dör.
Innan de ens fått upp farten.. så på ett sätt kan man säga att du har rätt i att det är hastigheten som är problemet, den är så låg att cykeln trillar omkull.
"Most crashes with pedelecs occur when the rider mounts and begins to ride (gaining speed) and – in particular – when the rider dismounts (Davidse et al, 2014). This mainly involves keeping balance: pedelecs are both faster and heavier than regular bicycles. Furthermore, pedelec riders older than 50 years of age appear to be more frequently involved in crashes that occur while overtaking than cyclists on regular bicycles in the same age group (Davidse et al., 2014)."
h.g.j sa:Här handlar det väl egentligen inte om stillastående? Det handlar väl om omkörningar?
h.g.j sa:Jag har inget emot elcyklar även om det inte är min kopp te... men problemet med diskussionerna här är ju att båda sidorna är hyfsat militanta...
h.g.j sa:Tompot sa:Och det är alltså när gamla människor försöker kliva på cykeln som de misslyckas och dör.
Här handlar det väl egentligen inte om stillastående? Det handlar väl om omkörningar?
Jag har inget emot elcyklar även om det inte är min kopp te... men problemet med diskussionerna här är ju att båda sidorna är hyfsat militanta...
Tompot sa:h.g.j sa:Jag har inget emot elcyklar även om det inte är min kopp te... men problemet med diskussionerna här är ju att båda sidorna är hyfsat militanta...
Måste säga att jag inte alls upplever det som så. De allra flesta som använder elcykel eller trampcykel bryr sig inte alls om vad "de andra" håller på med. Man samexisterar i trafiken och funderar inte så mycket på det.
Tompot sa:jonja sa:Men ger elcyklar förbättrad folkhälsa? Det skulle förvåna mig.
Förbered dig på att bli förvånad, då.
En metastudie på 17 andra studier sammanfattar det som att det ger ökad hälsa på olika sätt för individen.
Ska man tala om folkhälsa, vilket borde innebära den genomsnittliga hälsan, så bör individers förbättrade hälsa förbättra folkhälsan om det inte är samtidigt så att snittpersonens hälsa sjunker så hastigt så den ökade elcyklingen inte hinner kompensera för det.
https://ijbnpa.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12966-018-0751-8