Tips på elcykel istället för bil. (WAF)

tamino

Medlem
Efter att för ett år sedan testat en dåvarande kollegas elcykel förra sommaren gick jag från skeptiker till att ha ett visst habegär.
Då jag nyligen bytt jobb och då också mest troligt tappat behovet av att ha två bilar tror jag att jag kanske kan rationalisera köpet för mig själv (och inte minst frun).

Har ca 7 km till jobbet, jag är en sån människa som svettas kopiöst lätt, vilket gör att 7 km blir lite långt när det är varmare än 10 minusgrader eftersom att det inte finns någon dusch på jobbet.
Bor i Luleå vilket gör att snö och is (dvs dåligt väglag), samt kall temperatur är vardagsmat. Det gör ju att kraven på komfort är lite annorlunda än om man bor i Malmö.

Men till det jag behöver hjälp med. Vad finns det för lämpliga cyklar?
Krav: Kunna dra någon form av cykelkärra, ha möjlighet för pakethållare / barnstol, någon form av stora däck, eller dämpning för att ge lite mer komfort, motor som man kan köpa "trim" till, då 25 km / h är lite väl klent, riktiga stänkskärmar så man slipper bli dyngsur av regn och rusk, hydrauliska skivbromsar, Deore (eller bättre) växlar.
Kommer använda cykeln både för att ta mig till jobbet, handla, lämna barn på dagi.. ehm menar förskolan, etc etc.

Hittade surly Big Easy som verkar helt perfekt funktionsmässigt, men finns ju då inte i Europa och är lite väl dyr.
Vet ni av några alternativ i samma kategori?

Rent krasst skulle det optimala vara en cykel som räknas som Moped klas II som man sedan med mjukvara kan låsa upp till 45km/h.. Så länge den har pedaler som gör att jag i alla fall får lite motion.

PS. För de som inte vet är ju WAF eller Wife Acceptance Factor nog så viktigt i sånna här frågor, därav uppskattas även motiveringar som talar för att jag behöver en sån här cykel.. ;) DS.

Senast ändrad:
Varför inte köpa en moped klass 1 med möjlighet att trampa? Ser inget i din kravspec bortsett från det rätt artificiella kravet att kunna trimma från 25 km/h som utesluter sådana.

GoranS sa:
Varför inte köpa en moped klass 1 med möjlighet att trampa? Ser inget i din kravspec bortsett från det rätt artificiella kravet att kunna trimma från 25 km/h som utesluter sådana.
+1
Då är det ju också krav på trafikförsäkring, vilket jag tror kan vara bra för samtliga inblandade.
Att skjutsa runt sina barn med en olagligt trimmad, oförsäkrad elcykel känns ju inte speciellt ansvarsfullt, varken mot barnen eller övriga trafikanter.

Senast ändrad:
Enda egentliga nackdelen med Klass 1 är att man då inte längre får "cykla" på cykelvägar, måste ha regplåt etc.
När det kommer till skjutsande av barn så är det ju sunt förnuft som är det viktiga. Om jag ska cykla 500 meter för att lämna på förskolan, för att sen fortsätta 7 km till jobbet så kommer jag ju cykla på den nivå att dottern har det säkert när jag lämnar henne, men sen när jag ska bomba iväg till jobbet tycker jag 30-35 km/h är mer lämplig hastighet, målet är inte att kontant ligga i 45 och skita i alla trafikregler, bara att komma till en mer lämplig hastighet än 25.

Men tar gärna emot tips på en cykel som är moped klass 1, men som sagt, viktigt att kunna trampa! Det ska vara en cykel med eldrift,

Bortsett att det är regelvidrigt och allmänt otrevligt att inte bete sig som man skall i trafiken...

Skall du bara 7km räcker väl 25kmh väldigt långt. Tidsaspekten kommer vara försumbar. Speciellt om du pendlar genom staden och måste stanna då och då för rödljus osv.
I en värld helt utan stopp osv så skiljer det 4.8 minuter eller knappt 30%. Räknar du med stopp så blir det färre minutrar och väldigt många färre procent.

Jag förstår vad ni säger, samma dialog som säger att man inte ska köra för snabbt, man ska följa reglerna. På samma sätt som att ingen någonsin borde köra för snabbt med bil etc.

Jag är helt klart intresserad att hitta en Moped klass II, som har pedaler och är godkänd etc. Några tips? :)

perzzon sa:
Bortsett att det är regelvidrigt och allmänt otrevligt att inte bete sig som man skall i trafiken...

Skall du bara 7km räcker väl 25kmh väldigt långt. Tidsaspekten kommer vara försumbar. Speciellt om du pendlar genom staden och måste stanna då och då för rödljus osv.
I en värld helt utan stopp osv så skiljer det 4.8 minuter eller knappt 30%. Räknar du med stopp så blir det färre minutrar och väldigt många färre procent.

+1. Om du dessutom ska "cykla" på cykelvägar så kommer du ändå knappt kunna hålla mer än 25 km7h ändå.

Köp en Radwagon, riktigt bra cykel.
Har en själv och har lyckats lura 4:a andra icke cyklister att köpa.
Bra pris, går att trimma, 700 W, ungarna kan åka med. Alla kan åka med!

Vi hade 2 bilar innan, nu enbart en.
Barnen älskar att åka med.

Bilagor

• CC0C1D3F-EE95-4CBF-ACD4-4EC62EAE6954.jpeg
    CC0C1D3F-EE95-4CBF-ACD4-4EC62EAE6954.jpeg
    523.3 KB · Besök: 264
Senast ändrad:
Kolla in stealth bikes, ser riktigt grymma ut, me en sån kan du även bränna in i skogen, och med en sådan barnstol man fäster på satelstolpen borde det inte vara något problem, dom går galet fort också:)

Gusthoren sa:
Kolla in stealth bikes, ser riktigt grymma ut, me en sån kan du även bränna in i skogen, och med en sådan barnstol man fäster på satelstolpen borde det inte vara något problem, dom går galet fort också:)
Om man verkligen vill visa hur pantad man är.

Om du verkligen menar det där med WAF seriöst så är svaret en vanlig cykel. 7 km är en kort pendlingssträcka och om du börjar lite lugnt så kommer svettningen inte att vara ett problem. Efterhand som du kommer i form kan du öka farten utan att svettas mer. Att du mår bättre, är gladare, friskare och ser bättre ut naken mäter antagligen ganska högt på WAF-skalan. Som bonus spar ni 20-30 tusen som er familj kan göra något roligare för, vilket torde plussa på WAF-skalan ytterligare.

Väljer du en elcykel så borde det inte vara så svårt att sälja in om det jämförs med en bil. Ni räknar ju hem investeringen på ett par år.

När det gäller HAF (husband acceptance factor) med trimmade motorfordon så har jag tyvärr inga tips. Annat än att läsa på ordentligt vad konsekvenserna kan bli om oturen är framme och du hamnar i en olycka.

Lunacycles har ett stort utbud kit som du kan montera på valfri cykel.
Största motorn har jag för mig låg på 3000w. Det borde räcka,läste att den teoretiska toppfarten låg på 120+

Samplingserendipity sa:
Största motorn har jag för mig låg på 3000w. Det borde räcka,läste att den teoretiska toppfarten låg på 120+

Den verkar vettig. Tänk att kunna cykla på motorväg det vore coolt!

Aron sa:
Om du verkligen menar det där med WAF seriöst så är svaret en vanlig cykel. 7 km är en kort pendlingssträcka och om du börjar lite lugnt så kommer svettningen inte att vara ett problem. Efterhand som du kommer i form kan du öka farten utan att svettas mer. Att du mår bättre, är gladare, friskare och ser bättre ut naken mäter antagligen ganska högt på WAF-skalan. Som bonus spar ni 20-30 tusen som er familj kan göra något roligare för, vilket torde plussa på WAF-skalan ytterligare.

Väljer du en elcykel så borde det inte vara så svårt att sälja in om det jämförs med en bil. Ni räknar ju hem investeringen på ett par år.

När det gäller HAF (husband acceptance factor) med trimmade motorfordon så har jag tyvärr inga tips. Annat än att läsa på ordentligt vad konsekvenserna kan bli om oturen är framme och du hamnar i en olycka.

Jo, om jag hade varit i dålig form och aldrig varit i bättre form så hade jag nog kunnat tro dig. Men när man svettas jättelätt så är 7 km tillräckligt för att vara blöt när jag kommer fram.
Att jag svettas är snarare tvärt om, i ju bättre form jag är, ju lättare slår kroppen om till "kyl-läge".

Kolmajs sa:
Köp en Radwagon, riktigt bra cykel.
Har en själv och har lyckats lura 4:a andra icke cyklister att köpa.
Bra pris, går att trimma, 700 W, ungarna kan åka med. Alla kan åka med!

Vi hade 2 bilar innan, nu enbart en.
Barnen älskar att åka med.

Jo, radwagon verkar riktigt trevliga :)

Hittade Walleräng som har ett par modeller som skulle kvala in inom prisspannet och verkade riktigt trevliga.

Ingen som vet om det finns någon som går att köpa som Klass I-moped färdigreggad etc.?

Du vill alltså åka någon form av motordrivet fordon och den ska klara vintern med god komfort. Köp en fucking snöskoter?

Varför får såna här trådar ens finnas på detta forum?

Samplingserendipity sa:
Det är 4 hk, med upprätt ställning och inga kåpor så knäcker du knappt 80.Med velomobil däremot, det kan gå.

tamino sa:
Enda egentliga nackdelen med Klass 1 är att man då inte längre får "cykla" på cykelvägar, måste ha regplåt etc.
När det kommer till skjutsande av barn så är det ju sunt förnuft som är det viktiga. Om jag ska cykla 500 meter för att lämna på förskolan, för att sen fortsätta 7 km till jobbet så kommer jag ju cykla på den nivå att dottern har det säkert när jag lämnar henne, men sen när jag ska bomba iväg till jobbet tycker jag 30-35 km/h är mer lämplig hastighet, målet är inte att kontant ligga i 45 och skita i alla trafikregler, bara att komma till en mer lämplig hastighet än 25.
Men tar gärna emot tips på en cykel som är moped klass 1, men som sagt, viktigt att kunna trampa! Det ska vara en cykel med eldrift,

Sverige är tyvärr ett U-land gällande snabbare elcyklar. I Danmark och Holland har man en annan syn på detta eminenta fordon som passar bra för pendling, där har man inte samma krav på hjälm och man får cykla på cykelbana (principen fungerar bra för biltrafiken, även en sportbil får åka på en 30-väg, om man håller hastigheten).

Men det går att få tag på bra elcyklar i Sverige med, som assisterar upp till 45 km/h.

Jag har en sån, en Riese & Müller med Bosch Performance Speed-motorn. Det är lite över din budget men kan bara vittna om att det är riktigt skönt att inte ha 25 km/h-väggen. Den som tror att det är som att åka moped har helt fel, man får trampa på bra, normalt ligger jag på runt 33-36 km/h i snitt över de lite dryga 3 milen till jobbet. Med lite olika assistansnivåer kan man välja hur svettig man vill bli men det kräver ansträngning även i högsta läget. Saken är lite annan om man har en 25 km/h-elcykel då effekten för att nå upp till den hastigheten täcks upp ganska väl av motorn. Men runt 30 och över får man pinna på bra.

Så motion kommer du att få med en sådan!

Priserna på riktiga 45-cyklar (speed pedelecs) börjar tyvärr runt 40-lappen så frågan är hur du ska tänka kring din budget.

Pro-E-Bike i Jönköping säljer några modeller, bortse från de rena mopedhojarna så finns där flera fina modeller. Den billigaste, Kreidler Vitality Speed 3.0 ser väl inte alls dum ut. Komplett med pakethållare, skärmar, lysen och allt man vill ha.
kreidler.png

https://www.pro-e-bike.se/elcykel/45kmh/

Specialized Turbo Vado 6.0 S säljs också i Sverige, ligger dock lite över din budget. Kan ändå vara intressant att titta på. Har personligen ingen erfarenhet av Brose-motorerna som denna kommer med, så kan varken rekommendera eller avfärda hojen.
vado6.jpg

https://www.jibo.se/specialized-cyklar/turbo-vado-6-2019

Riese & Müllers Multicharger vario HS (longtail) med 60 kg lastkapacitet på bakre hållaren är också trevlig för att skjutsa runt folk på. Lite över din budget åter igen men tänk på vad du inte behöver betala för en bil...
multicharger.JPG

https://www.r-m.de/en-se/models/multicharger/

Angående cykla på cykelbana så är det helt riktigt att man inte får det enligt lagen. Reglerna är skrivna för att en speed pedelec i 30 km/h på cykelbana är mycket farligare än en muskeldriven cykel i 30 km/h eller en 25-elcykel som man trampat förbi assistansgränsen upp till 30 km/h.. förstår du? Nej precis, det gör inte jag heller. Och det enda som identifierar din cykel som en speed pedelec är skylten där bak. Bara säger det..

Tompot sa:
tamino sa:

Sverige är tyvärr ett U-land gällande snabbare elcyklar. I Danmark och Holland har man en annan syn på detta eminenta fordon som passar bra för pendling, där har man inte samma krav på hjälm och man får cykla på cykelbana (principen fungerar bra för biltrafiken, även en sportbil får åka på en 30-väg, om man håller hastigheten).

Men det går att få tag på bra elcyklar i Sverige med, som assisterar upp till 45 km/h.

Jag har en sån, en Riese & Müller med Bosch Performance Speed-motorn. Det är lite över din budget men kan bara vittna om att det är riktigt skönt att inte ha 25 km/h-väggen. Den som tror att det är som att åka moped har helt fel, man får trampa på bra, normalt ligger jag på runt 33-36 km/h i snitt över de lite dryga 3 milen till jobbet. Med lite olika assistansnivåer kan man välja hur svettig man vill bli men det kräver ansträngning även i högsta läget. Saken är lite annan om man har en 25 km/h-elcykel då effekten för att nå upp till den hastigheten täcks upp ganska väl av motorn. Men runt 30 och över får man pinna på bra.

Så motion kommer du att få med en sådan!

Priserna på riktiga 45-cyklar (speed pedelecs) börjar tyvärr runt 40-lappen så frågan är hur du ska tänka kring din budget.

Pro-E-Bike i Jönköping säljer några modeller, bortse från de rena mopedhojarna så finns där flera fina modeller. Den billigaste, Kreidler Vitality Speed 3.0 ser väl inte alls dum ut. Komplett med pakethållare, skärmar, lysen och allt man vill ha.

https://www.pro-e-bike.se/elcykel/45kmh/

Specialized Turbo Vado 6.0 S säljs också i Sverige, ligger dock lite över din budget. Kan ändå vara intressant att titta på. Har personligen ingen erfarenhet av Brose-motorerna som denna kommer med, så kan varken rekommendera eller avfärda hojen.

https://www.jibo.se/specialized-cyklar/turbo-vado-6-2019

Riese & Müllers Multicharger vario HS (longtail) med 60 kg lastkapacitet på bakre hållaren är också trevlig för att skjutsa runt folk på. Lite över din budget åter igen men tänk på vad du inte behöver betala för en bil...

https://www.r-m.de/en-se/models/multicharger/

Angående cykla på cykelbana så är det helt riktigt att man inte får det enligt lagen. Reglerna är skrivna för att en speed pedelec i 30 km/h på cykelbana är mycket farligare än en muskeldriven cykel i 30 km/h eller en 25-elcykel som man trampat förbi assistansgränsen upp till 30 km/h.. förstår du? Nej precis, det gör inte jag heller. Och det enda som identifierar din cykel som en speed pedelec är skylten där bak. Bara säger det..
Lagen är inte skriven för någon pedelec. Den har väl sett ut så här sen EU moppen kom. Slö moppe som får göra 25, får köra på cykelbana, inte EU moppe som får göra 45. Ren anpassning till gällande lagar,du har inte blivit kränkt.

Om du med identifierar menar att det inte går att se på något annat sätt så är det väl en sanning med viss modifikation. Brukar inte vara speciellt svårt att se att det inte rör sig om ett fordon som inte faller inom trafikverkets definition av elcykel om det rör sig i farter över 25 km/h och föraren verkar tämligen oberörd, ffa om det är motlut.

Vad väger en snabbgående pedelec? Med överviktig cyklist på.
Vad väger en räserhoj? Med skinny Sam på.
Svar: e=mv2

Reglerna är skrivna för att en speed pedelec i 30 km/h på cykelbana är mycket farligare än en muskeldriven cykel i 30 km/h eller en 25-elcykel som man trampat förbi assistansgränsen upp till 30 km/h.. förstår du? Nej precis, det gör inte jag heller. Och det enda som identifierar din cykel som en speed pedelec är skylten där bak.

Reglerna är skrivna för att det med en sådan "cykel" är mycket lättare att komma upp i höga farten än med vanlig cykel och många fler skulle göra det. De som skulle göra det har nog också ofta mindre erfaring än cyklister som cyklar snabbt utan motor.

Tycker också att det är väldigt lätt att se skillnad på el-cyklister och vanlig cyklister.

görveln sa:
De som skulle göra det har nog också ofta mindre erfaring än cyklister som cyklar snabbt utan motor.

Vanliga cyklister som du kallar dem, särskilt de som cyklar snabbt och "är erfaring", är som alla vet guds under av trafiksäkerhet och regelefterlevnad. Idag låg jag bakom en slik i 35 km/h+, för att inte tappa sin med gröt tillkämpade rörelseenergi (staine: formeln är e=(mv^2)/2 ) höll vederbörande en mycket hög hastighet förbi varenda korsning, utfart, kurva och princip allt oavsett siktförhållande. Utan minsta antydan till huvudrörelser för att kika runt efter risker eller några ansatser till att bry sig om att ge tecken.

Med elassistans hade jag inget problem att sakta ner till en säkrare hastighet i dessa situationer och sedan cykla ikapp tjommen igen.

Jag pendlar till och från jobbet som är en mil enkel resa som tar ca 25-30 minuter på min el-cykel. Ja den går lagligt så vid 25 km/h så måste jag trampa för att få upp fart vilket jag inte orkar då jag är för lat för att motionera. Därför jag har en el-cykel. Jag är en sådan där nitisk jävel som älskar lagar, regler och ordning, jag stannar för att släppa över gångtrafikanter vid övergångsställen, stannar vid varje rödljus när de tär rött oavsett om det kommer någon eller inte etc etc. Jag blir fullkomligt vansinnig på andra cyklister, el eller inte, som totalt skiter i allt vad regler heter (och dessa som inte kastar ett öga bakåt och sträcker ut handen när de ska köra om en annan cyklist, tror folk verkligen att de bakom är tankeläsare??!) men något jag hatar och avskyr mer än dessa är alla jävla idioter på el-cykel som far fram i sådan sjuk hög hastighet på cykelbanan att de utsätter andra trafikanter för livsfara. Jag vet för jag har vid två tillfällen varit bara millimeter från att klippas av en galen jävel som kommit i säkert dubbla min hastighet och märk väl jag trampar sällan fortare än 25 km/h, det händer bara i nerförsbacke. Vill man cykla så fort då får man fan hålla sig på körbanan med bilarna anser jag.
Så hur kan du tycka 25 km/h är klent?
Det tar mig 25-30 minuter beroende på trafik att cykla knappt en mil. Då cyklar jag sträckan Nacka-Stureplan som är ganska mycket trafiktät. Varför skulle jag behöva cykla snabbare och tjäna 5 minuter om jag inte är ute efter motionen utan bara den friska luften och slippa buss/tbana? Jag har cyklat sedan april, dvs snart ett år i ur och skur, de gånger jag har åkt kommunalt till jobbet kan jag räkna på en hand och då har det varit för jag varit ute med jobbet eller liknande och inte kunnat ha cykeln med mig efter arbetstid. Det har snöat även här i Stockholm, dubbdäck och varma kläder och fixat det.

Jag tror faktiskt att flertalet av de som cyklar 30+ i medel är säkrare än de som cyklar 30+ med motor trots att det är politiskt korrekt att kritisera dem hela tiden.

somethingaboutElle sa:
...(och dessa som inte kastar ett öga bakåt och sträcker ut handen när de ska köra om en annan cyklist, tror folk verkligen att de bakom är tankeläsare??!)...
???
Svänger man ut i mötande fil är man ansvarig mot de som är bakom (man kör inte ut om någon annan är på väg ikapp).
Samt mot de mötande.
Vad skall handen göra?
Oavsett vilka indikationer du ger måste du undvika att svänga ut framför någon som är på väg förbi dig.

EDIT: för vore det klädsamt om du skyltade med ditt riktiga nick

Senast ändrad:
Allroad sa:
Du vill alltså åka någon form av motordrivet fordon och den ska klara vintern med god komfort. Köp en fucking snöskoter?

Varför får såna här trådar ens finnas på detta forum?

Jag har en snöskoter, jag har en racer, och jag har en FS MTB.
Tidigare har jag alltid uppfattat det här som en av Sveriges aboslut trevligaste forum med diskussioner om allt möjligt, men framför allt cykel-relaterade saker. Men sånna här kommentarer gör ju att jag börjar fundera om jag idylliserar hur det var "förr". ?

Tillbaka
Topp