Tips på elcykel istället för bil. (WAF)

perzzon sa:
somethingaboutElle sa:
...(och dessa som inte kastar ett öga bakåt och sträcker ut handen när de ska köra om en annan cyklist, tror folk verkligen att de bakom är tankeläsare??!)...
???
Svänger man ut i mötande fil är man ansvarig mot de som är bakom (man kör inte ut om någon annan är på väg ikapp).
Samt mot de mötande.
Vad skall handen göra?
Oavsett vilka indikationer du ger måste du undvika att svänga ut framför någon som är på väg förbi dig.

EDIT: för vore det klädsamt om du skyltade med ditt riktiga nick

Nu fattar jag inte? Jag håller ju såklart med dig eller är vi oense om något? Jag menar bara att de tär alltför många som sitter på sina cyklar som bara utan tanke kastar sig ut och ska köra om en annan cyklist.
Och vad skulle mitt riktiga nick vara? Vill du veta mitt namn menar du?

tamino sa:
Allroad sa:
Du vill alltså åka någon form av motordrivet fordon och den ska klara vintern med god komfort. Köp en fucking snöskoter?

Varför får såna här trådar ens finnas på detta forum?

Jag har en snöskoter, jag har en racer, och jag har en FS MTB.
Tidigare har jag alltid uppfattat det här som en av Sveriges aboslut trevligaste forum med diskussioner om allt möjligt, men framför allt cykel-relaterade saker. Men sånna här kommentarer gör ju att jag börjar fundera om jag idylliserar hur det var "förr". ?

Jo men du hör väl själv hur korkat det låter. Du efterfrågar en olaglig cykel som du vill köpa för att kunna dra dina barn i cykelvagn i över 45 knyck för att du ska komma fram snabbt och utan någon ansträngning och den ska då även vara godkänd av din fru så hon kan åka runt på den olagliga hojen.

Förlåt men blä.

Tompot sa:
Sverige är tyvärr ett U-land gällande snabbare elcyklar. I Danmark och Holland har man en annan syn på detta eminenta fordon som passar bra för pendling, där har man inte samma krav på hjälm och man får cykla på cykelbana (principen fungerar bra för biltrafiken, även en sportbil får åka på en 30-väg, om man håller hastigheten).

Men det går att få tag på bra elcyklar i Sverige med, som assisterar upp till 45 km/h.

Jag har en sån, en Riese & Müller med Bosch Performance Speed-motorn. Det är lite över din budget men kan bara vittna om att det är riktigt skönt att inte ha 25 km/h-väggen. Den som tror att det är som att åka moped har helt fel, man får trampa på bra, normalt ligger jag på runt 33-36 km/h i snitt över de lite dryga 3 milen till jobbet. Med lite olika assistansnivåer kan man välja hur svettig man vill bli men det kräver ansträngning även i högsta läget. Saken är lite annan om man har en 25 km/h-elcykel då effekten för att nå upp till den hastigheten täcks upp ganska väl av motorn. Men runt 30 och över får man pinna på bra.

Så motion kommer du att få med en sådan!

Priserna på riktiga 45-cyklar (speed pedelecs) börjar tyvärr runt 40-lappen så frågan är hur du ska tänka kring din budget.

Pro-E-Bike i Jönköping säljer några modeller, bortse från de rena mopedhojarna så finns där flera fina modeller. Den billigaste, Kreidler Vitality Speed 3.0 ser väl inte alls dum ut. Komplett med pakethållare, skärmar, lysen och allt man vill ha.

https://www.pro-e-bike.se/elcykel/45kmh/

Specialized Turbo Vado 6.0 S säljs också i Sverige, ligger dock lite över din budget. Kan ändå vara intressant att titta på. Har personligen ingen erfarenhet av Brose-motorerna som denna kommer med, så kan varken rekommendera eller avfärda hojen.

https://www.jibo.se/specialized-cyklar/turbo-vado-6-2019

Riese & Müllers Multicharger vario HS (longtail) med 60 kg lastkapacitet på bakre hållaren är också trevlig för att skjutsa runt folk på. Lite över din budget åter igen men tänk på vad du inte behöver betala för en bil...

https://www.r-m.de/en-se/models/multicharger/

Angående cykla på cykelbana så är det helt riktigt att man inte får det enligt lagen. Reglerna är skrivna för att en speed pedelec i 30 km/h på cykelbana är mycket farligare än en muskeldriven cykel i 30 km/h eller en 25-elcykel som man trampat förbi assistansgränsen upp till 30 km/h.. förstår du? Nej precis, det gör inte jag heller. Och det enda som identifierar din cykel som en speed pedelec är skylten där bak. Bara säger det..

Många bra tips, tack!
Har du koll på om de där cyklarna går att få lagliga i sverige, hur mycket jobb och kostnader det i så fall innebär?

Tompot sa:
Angående cykla på cykelbana så är det helt riktigt att man inte får det enligt lagen. Reglerna är skrivna för att en speed pedelec i 30 km/h på cykelbana är mycket farligare än en muskeldriven cykel i 30 km/h eller en 25-elcykel som man trampat förbi assistansgränsen upp till 30 km/h.. förstår du? Nej precis, det gör inte jag heller. Och det enda som identifierar din cykel som en speed pedelec är skylten där bak. Bara säger det..
Är de inte skrivna för att fordon som gör 45km/h med motor är farligare än ett muskeldrivet fordon?
Skulle fan vara livrädd om jag gick på GC med barnvagn och mötte R&M cargos eller longtails i 40-45 knyck. Samma rädsla skulle givetvis gälla om EU-moppar kom körandes på cykel/GC-vägar.
För i verkligheten är det otroligt otroligt sällan en LVG cyklist trampar upp i 40+ km/h på en GC/cykelbana, men hade jag haft 350W extra i benen hade jag gjort det på daglig basis och antagligen då också med tiden börjat ta mer risker.

Allroad sa:
tamino sa:
Allroad sa:
Du vill alltså åka någon form av motordrivet fordon och den ska klara vintern med god komfort. Köp en fucking snöskoter?

Varför får såna här trådar ens finnas på detta forum?

Jag har en snöskoter, jag har en racer, och jag har en FS MTB.
Tidigare har jag alltid uppfattat det här som en av Sveriges aboslut trevligaste forum med diskussioner om allt möjligt, men framför allt cykel-relaterade saker. Men sånna här kommentarer gör ju att jag börjar fundera om jag idylliserar hur det var "förr". ?

Jo men du hör väl själv hur korkat det låter. Du efterfrågar en olaglig cykel som du vill köpa för att kunna dra dina barn i cykelvagn i över 45 knyck för att du ska komma fram snabbt och utan någon ansträngning och den ska då även vara godkänd av din fru så hon kan åka runt på den olagliga hojen.

Förlåt men blä.

Nja, det är inte alls det jag säger. Vi kan ta snöskotern som exempel. Min snöskoter har 160 hk och gör 0-100 på typ 3 sekunder. Toppfart på ca 120km/h..
När jag drar familjen i pulka så kör jag inte fullt ös. Då puttrar man så sakta att det är säkert och bekvämt för dom.

Det är det jag menar med sunt förnuft, jag förstår att det är något sällsynt att ha i dagens samhälle när man ser många exempel
på hur folk verkar ha glömt vad det är.

Sen har jag också skrivit att om jag velat ta mig fram UTAN ansträngning så hade jag köpt en MC, men nu är det motion, inte träning som jag är ute efter..

Har också ställt tydliga frågor gällande om det finns tips på en produkt som ÄR laglig, och går snabbare än 45, men som fortfarande är en cykel i den benämning att man kan trampa vilket är något jag vill göra.

Själva grejen med waf är ju motivera istället för att ha två bilar, och hela målet med tråden är just det. Fundera på om det går att ersätta en av bilarna med en elcykel eller elmoped.

tamino sa:
Många bra tips, tack!
Har du koll på om de där cyklarna går att få lagliga i sverige, hur mycket jobb och kostnader det i så fall innebär?

Alla cyklarna i inlägget är helfordonsgodkända i EU (Certificate of Conformity, s.k. CoC-dokument medföljer) och därmed kan du registrera in dem hos Transportstyrelsen.

Det du behöver göra är
- Ansökan om ursprungskontroll, hos Transportstyrelsen. Kostar 600 kr och säkerställer att fordonet är ett godkänt fordon med riktigt ursprung. Arbete: att skicka in ett par papper.
- Registreringsbesiktning, hos valfritt besiktningsföretag, ca 1500-2000 kr. Säkerställer att du är ägaren samt fordonets tekniska uppgifter stämmer med CoC. Arbete: att ta cykeln till besiktningsföretaget och hem igen.

Det kan vara så att handlaren gör detta åt dig.

Därefter är det klart. Du får en reggskylt på posten, du skaffar en försäkring och ställer på fordonet.
Ut och åk!

Senast ändrad:
tamino sa:
Nja, det är inte alls det jag säger. Vi kan ta snöskotern som exempel. Min snöskoter har 160 hk och gör 0-100 på typ 3 sekunder. Toppfart på ca 120km/h.. När jag drar familjen i pulka så kör jag inte fullt ös. Då puttrar man så sakta att det är säkert och bekvämt för dom.
Det är det jag menar med sunt förnuft, jag förstår att det är något sällsynt att ha i dagens samhälle när man ser många exempel
på hur folk verkar ha glömt vad det är.

.. så som det fungerar i biltrafiken. Bara för att bilen klarar 180 km/h gör man inte det på allmänna vägar och dessutom är det 40 km/h på en stadsgata kan man ändå bedöma att man får hålla ännu lägre hastighet på grund av dålig sikt och oförutsedda risker. Det samma kan man göra med en snöskoter eller elcykel, som du förstått :) men som resten av forumet verkar ha en bit kvar till.

tamino sa:
Fundera på om det går att ersätta en av bilarna med en elcykel eller elmoped.

I ditt fall verkar det inte vara något problem.
Korta dagliga turer och fordonet duger alldeles utmärkt till längre turer på 3-5 mil också.
Go for it, och bry dig inte om den tykna tonen här på "happy" ride. Det är forumets signum.. men man får ha viss förståelse för att folk som vigt hela livet åt att grötcykla så fort som möjligt blir tykna när man kommer men en elassisterad cykel. Det är väl ungefär som när bokförings- och redovisningstjänster i molnet för en hundralapp i månaden slog ut en massa revisorer och deras kassaböcker. Sånt är livet, det är bara att njuta av de tekniska landvinningarna.

Tompot sa:
.. så som det fungerar i biltrafiken. Bara för att bilen klarar 180 km/h gör man inte det på allmänna vägar och dessutom är det 40 km/h på en stadsgata kan man ändå bedöma att man får hålla ännu lägre hastighet på grund av dålig sikt och oförutsedda risker. Det samma kan man göra med en snöskoter eller elcykel, som du förstått :) men som resten av forumet verkar ha en bit kvar till.

Tyvärr håller ju inte många bilister 40km/h där det är 40km/h utan ofta istället 10-20km/h (eller snarare så snabbt som varje individ känner är säkert för den aktuella situationen. Och mångas omdöme där ute är jävligt off) Hade bilarna varit cappade till hastighetsgränsen på respektive väg hade nog olycksstatistiken sett oerhört annorlunda ut.

Eapea sa:
Tompot sa:

Tyvärr håller ju inte många bilister 40km/h där det är 40km/h utan ofta istället 10-20km/h (eller snarare så snabbt som varje individ känner är säkert för den aktuella situationen. Och mångas omdöme där ute är jävligt off) Hade bilarna varit cappade till hastighetsgränsen på respektive väg hade nog olycksstatistiken sett oerhört annorlunda ut.
Menar du verkligen att bilister håller 10-20 km/h på vägar med hastighetsgränsen satt till 40 km/h. Eller menar du snarare 10-20 km/h över hastighetsgränsen?

GoranS sa:
Eapea sa:
Tompot sa:

Menar du verkligen att bilister håller 10-20 km/h på vägar med hastighetsgränsen satt till 40 km/h. Eller menar du snarare 10-20 km/h över hastighetsgränsen?

Haha, missade ordet "över". Menar givetvis det.

ooms sa:
Om man nu blir så upprörd på den "dålig stämningen" här på happyride utan e, varför inte ta sina elcykel/moped-frågor på elcykelforumet https://happyeride.se/forum/list.php/1?

Inte upprörd, bara förvånad.
Tycker att det finns många som i tråden bidrar med god stämning och relevanta frågor och tips.

Men flera anledningar till att jag skrivit här.
För att historiskt har man kunnat ta upp saker som inte är strikt "min traditionella cykel" på det här forumet och få bra svar och hjälp.
För att man inte visste att det fanns en systersite med just den inriktningen.

Eapea sa:

Det kan vara så att det hade hjälpt, eller så hade det inte blivit bättre. Men det är väl också det som är lite av min poäng, folk saknar sunt förnuft.
Igår körde en bil förbi i området där jag bor, i närheten av skola, lekplatser, dagis och barnfamiljer. I 80 km/h på 30-sträcka.
Jag blir bara förvånad över hur sunt förnuft saknas så ofta..

tamino sa:
Eapea sa:

Det kan vara så att det hade hjälpt, eller så hade det inte blivit bättre. Men det är väl också det som är lite av min poäng, folk saknar sunt förnuft.
Igår körde en bil förbi i området där jag bor, i närheten av skola, lekplatser, dagis och barnfamiljer. I 80 km/h på 30-sträcka.

Så trots att du säger att människor generellt saknar sunt förnuft så vill du att en vanlig oerfaren cyklist ska ha möjlighet att köra på GC-banor med lastcyklar i 40-45km/h?

tamino sa:
Eapea sa:

HAHAHA! Sunt förnuft existerar knappt på Stockholms cykelbanor.....

tamino sa:
ooms sa:
Om man nu blir så upprörd på den "dålig stämningen" här på happyride utan e, varför inte ta sina elcykel/moped-frågor på elcykelforumet https://happyeride.se/forum/list.php/1?

Inte upprörd, bara förvånad.
Tycker att det finns många som i tråden bidrar med god stämning och relevanta frågor och tips.

Men flera anledningar till att jag skrivit här.
För att historiskt har man kunnat ta upp saker som inte är strikt "min traditionella cykel" på det här forumet och få bra svar och hjälp.
För att man inte visste att det fanns en systersite med just den inriktningen.

Att be om hjälp att begå brott vilka påverkar säkerheten för cyklister negativt är väl lite magstarkt. Att sedan bli förnärmad över att folk ogillar och påpekar det vansinniga i ideen är ju något som framstår som underligt.

somethingaboutElle sa:
tamino sa:
Eapea sa:

HAHAHA! Sunt förnuft existerar knappt på Stockholms cykelbanor.....

Nä... men nu var det Luleå det handlade om...inte fullt lika sällsynt där... :)

tamino sa:
Jo, om jag hade varit i dålig form och aldrig varit i bättre form så hade jag nog kunnat tro dig. Men när man svettas jättelätt så är 7 km tillräckligt för att vara blöt när jag kommer fram.
Att jag svettas är snarare tvärt om, i ju bättre form jag är, ju lättare slår kroppen om till "kyl-läge".

Ok, jag tog fasta på din rad om att du ville få motion. Jag tror inte att man bör ha särskilt höga förväntningar på motionseffekterna av 7 km elcykel, om man inte börjar från en väldigt stillasittande livsstil förstås, då är allt som inte är en stol bra.

ooms sa:
7km är ju knappt ens uppvärmning... på riktig cykel.

Ja, det är lite kort för att fundera på en speedbike, tidsvinsten är ganska liten och kostnaderna för en snabbare cykel är högre än en vanlig elcykel. Men har man ett stort intresse för att göra turer vid sidan av detta korta dagliga behov kan kanske ändå vara motiverat. Och en del svettas något kopiöst även med god kondition, så det är nog svårt att sätta sig in i andras behov och känsla kring hur obekväm man är med detta om man själv inte lider av kraftig svettning..

Vad du än väljer så välj en cykel med shimano-motor. Har sett tillräckligt med bosch som reklamerats pga att de inte är tillräckligt bra vädertätade.

roskai sa:
Vad du än väljer så välj en cykel med shimano-motor. Har sett tillräckligt med bosch som reklamerats pga att de inte är tillräckligt bra vädertätade.

Shimano har tyvärr ingen 45 km/h-motor.

Och du har rätt att Bosch har en svag punkt och det är lagertätningen. Bosch är frikostiga med att laga denna inom motorns garantiperiod, no questions asked. Efter perioden får man däremot stå för fiolerna själv vilket kan vara surt. Det handlar dock om ett lagerbyte så om man är händig kan man utföra det själv för ringa kostnad eller så använder man en professionell till att byta lagret, det kostar lite mer men inte som en ny motor.

Den tyska siten Pedelecmonitor har tillförlitlighetsstatistik för de olika motorerna.

Shimano
https://pedelecmonitor.wordpress.com/mittelmotoren/mittelmotoren-2/shimano-mittelmotoren/

Bosch
https://pedelecmonitor.wordpress.com/mittelmotoren/mittelmotoren-2/bosch-mittelmotoren/

Hur man byter lager på Bosch-motorer
https://www.performancelinebearings.com/how-to/

Jag förstår inte riktigt varför man ska envisas med att ha ett eldrivet fordon med trampor på samtidigt som man inte vill bli svettig.
Köp en elmoped i vespa-modell istället så får du en bekväm sittställning, bra väderskydd och slipper fundera på att bli svettig.

Jag har en Niu N1s som fungerar utmärkt till pendling.

niu.jpg

skier sa:
Jag förstår inte riktigt varför man ska envisas med att ha ett eldrivet fordon med trampor på samtidigt som man inte vill bli svettig.
Köp en elmoped i vespa-modell istället så får du en bekväm sittställning, bra väderskydd och slipper fundera på att bli svettig.

Jag har en Niu N1s som fungerar utmärkt till pendling.
+1
Cykling är cykling, mopedåka är mopedåka. Finns ingen anledning att blanda det.

Moped är bra det men nog finns det några fördelar med en el-cykel som man bara får köra på bilvägen med.

Mycket lättare att få med sig på bilen om man vill det.

Generellt mycket lättare och tar mindre plats.

Lättare att mecka på för de som har en cykel.

Lättare att byta till dubbdäck.

Det är kallt att köra moped så det att trampa lite kan vara en stor fördel när det är kallt ute.

Fördelarna med moped tycker jag är:

Säkrare att parkera.

Lättare att ha med sig saker och låsa in dem i boxen.

Plats för hjälm.

Antagligen säkrare i trafiken och mer skyddad.

Sån generellt så tror jag att det är bra att också få lite vardagsmotion med sån cirka samma puls som när man går. Om det inte är helt platt, vindstilla och inte regnar så är det för de allra flesta inte så lätt att få till det på vanlig cykel och om man cyklar så måste man tänka på vad man har på sig för att inte bli alltför varm och svettig, försöka hålla igen i backar och sånt.

Att ha en el-cykel där man rör lite på sig utan att behöva bry sig om att byta kläder etc, tror jag är en fördel jämfört med att sitta i bilen eller på en moped.

Om man tycker värmehållningen är ett problem ska man nog inte satsa på fordon där man sitter i vinddraget i över 45 km/h om man ska köra i kallt väder.

Jag har över huvud taget lite svårt att få ihop målbilden Det ska vara motionseffekt men det är samtidigt viktigt att det ska gå fort (de få minuterna som en höjning från 25 km/h till 45 km/h innebär på aktuell sträcka verkar viktig). Ökad fart orsakad av ökad motoreffekt minskar rimligen motionseffekten som dessutom lär vara rätt begränsad med tanke på att det dels rör sig om tämligen kort tid och belastningen ska hållas väldigt låg då svettningen annars ställer till det.

Har aldrig förstått mig på den här svettfobin som man träffar på i snart sagt alla hörn av samhället. Kan den ha koppling till den galloperande fettepidemin? Kvinnor brukar tycka illa om att svettas, det har jag noterat, men vad har männen för ursäkt? Vintertid är det ju den interna värmeutvecklingen som gör det så pass drägligt att cykla.

Min "svettfobi" handlar mest om att det är opraktiskt att byta kläder, ta med sig extra kläder om man ska vara ute ditt man cyklar, blöt och kallt om man inte kan byta eller missbedömt behövet av att ha med sig extra kläder och liknande.

Är det något fel med det?

Tompot sa:
Sverige är tyvärr ett U-land gällande snabbare elcyklar. I Danmark och Holland har man en annan syn på detta eminenta fordon som passar bra för pendling, där har man inte samma krav på hjälm och man får cykla på cykelbana (principen fungerar bra för biltrafiken, även en sportbil får åka på en 30-väg, om man håller hastigheten).
Nejnej, i Holland gäller visst regler för SP (speedpedelecs). Klart förstås för det är ju ingen cykel, det är ett motorfordon som kör 45km/h, alltså moped klass 1 enligt holländsk lag. Så det krävs mopedhjälm (vanligt cykelhjälm duger inte), moped/bilkörkort, försäkring, registreringsnr, bakspegel etc. Man får inte heller köra på cykelbanor; man får köra max 30km/h på mopedcykelbanor i tätort/landsväg; cykelhighways (vet inte svenska ordet) är ofta förbjuden för moped så också för SP; det är förbjuden att ta med barn under tre år; barn äldre än tre år får ha en godkänd SPbarnstol; trailer och barncykelvagn är förbjuden på en moped så även på en SP .. och så finns det ännu mer regler.

Förresten i Tyskland är en pedelec en lätt motorcykel, så där gäller ännu mer regler, som t.ex att man får inte byta sadel eller styre och en barnstol är förbjuden.

Tompot sa:
Du får gärna kolla situationen i t.ex Belgien, Holland och Tyskland, de tre största elcykel och pedelecs länder. I Holland t.ex ökar varje år antalet dödliga cykelolyckor, det har aldrig hänt förut. Samma sak med antalet svårt skadade cyklister. Ökningen beror huvudsakligen på elcykels och pedelecs växande popularitet. Mer än en fjärde del av de döda cyklisterna hade en elcykel eller pedelec (män äldre än 60). Och det är inte bara att dem får lättare/mer skada vid en olycka (dem kör ju fortare), men om en cyklist krockar med en 45km pedelec finns det inte så mycket kvar av honom.
Det är ett stort problem, och det kostar miljarder euro.

Vad några här på Happy gärna säger, att cyklister är emot elcyklar bara för att dem kör snabbare än dem själv, är största skitsnack. Det är också stor bullshit att en elcykel är bra för miljö och hälsa och att den är ett bra alternativfordon till bilen. Om man tror på detta förstår man inte elcykels och pedelecs impact.
Om jag tar Holland som example igen. Det har sålt förra året mer elcyklar än cyklar i landet. Många cykelaffärer säljer därför inga cyklar längre, de har bara elcyklar och sp nu. Och man tror att snart, inom några år, cykeln skulle vara försvunnen i landet. Helt sjuk för Holland är ju världens största cykelland.
Elcykeln driver/tränger alltså bort cykeln. Bilen är förstås fortfarande kvar för ingen skulle byta en bil mot en elcykel (dum att jämföra två jätte olika fordon). Landet har därför fått många fula cykelhighways (raka A till B-pendlingvägar) och höga elcykelbatteriberg. Dessutom är ungdomar tjockare, latare och ohälsosämre, samma sak med vuxna för dem rör sig inte längre som förut ('jag tycker det är såååå äckligt att röra mig för då ska jag förmodligen svettas och bli sååå trött'). Och så finns det mycket mer tråkigtskit att berätta.

Är jag nu emot elcyklar och pedelecs? Nej, jag bara inser att dem ger stora problem. Vet inte hur situation i Sverige är (jag bor här bara några år) men jag hoppas att det går inte samma som i mitt hemland.

Måste bemöta en del i ditt inlägg eftersom det inte är rätt det du skriver.

Yonna sa:
Nejnej, i Holland gäller visst regler för SP (speedpedelecs). Klart förstås för det är ju ingen cykel, det är ett motorfordon som kör 45km/h, alltså moped klass 1 enligt holländsk lag. Så det krävs mopedhjälm (vanligt cykelhjälm duger inte), moped/bilkörkort, försäkring, registreringsnr, bakspegel etc. Man får inte heller köra på cykelbanor; man får köra max 30km/h på mopedcykelbanor i tätort/landsväg; cykelhighways (vet inte svenska ordet) är ofta förbjuden för moped så också för SP; det är förbjuden att ta med barn under tre år; barn äldre än tre år får ha en godkänd SPbarnstol; trailer och barncykelvagn är förbjuden på en moped så även på en SP .. och så finns det ännu mer regler.

Ja, det stämmer att man får använda Speed Pedelec på vissa cykelbanor i Holland. Max 30 km/h i tätort eller 40 km/h utanför tätort.
Bantypen kallas bromfietspad och reglerna i helhet finns här:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/welke-regels-gelden-voor-speed-pedelec

I Danmark har man lättat betydligt på reglerna och man behöver inte registrera en Speed Pedelec, man får köra på cykelbanor (hastighet efter förhållande). Cykelhjälm går bra och trafikförsäkring krävs.
Reglerna i helhet finns här:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202280

Även i Schweitz är Speed Pedelec tillåten på cykelbana
https://www.stromerbike.com/en_INT/...ifferences-between-pedelec-and-s-pedelec.html

Yonna sa:
Förresten i Tyskland är en pedelec en lätt motorcykel
Det stämmer inte alls, i Tyskland gäller samma regler för Speed Pedelecs som i Sverige, de betraktas alltså som moped klass 1 (EU fordonstyp L1e-B).

Yonna sa:
så där gäller ännu mer regler, som t.ex att man får inte byta sadel eller styre och en barnstol är förbjuden.

Det är riktigt, fordon i klass L1e-B är helfordonsgodkända om de har ett CoC-dokument (se tidigare inlägg) och man får enligt lag inte modifiera dem. Vem bryr sig om detta på allvar, folk byter sadel om den är obekväm självklart.

Yonna sa:
Du får gärna kolla situationen i t.ex Belgien, Holland och Tyskland, de tre största elcykel och pedelecs länder. I Holland t.ex ökar varje år antalet dödliga cykelolyckor, det har aldrig hänt förut. Samma sak med antalet svårt skadade cyklister. Ökningen beror huvudsakligen på elcykels och pedelecs växande popularitet. Mer än en fjärde del av de döda cyklisterna hade en elcykel eller pedelec (män äldre än 60). Och det är inte bara att dem får lättare/mer skada vid en olycka (dem kör ju fortare), men om en cyklist krockar med en 45km pedelec finns det inte så mycket kvar av honom. Det är ett stort problem, och det kostar miljarder euro.

Du nämner själv anledningen till att olyckorna ökar. Det är äldre människor som inte har cyklat tidigare som nu köper elcyklar eftersom det får dem att orka. 2/3 av dödsfallen är bland personer över 60.
Att människor kommer ut och rör på sig betydligt mer med elcyklar än utan är ett faktum som inte går att bortse ifrån. Fler kommer ut och fler råkar ut för olyckor, det har inte med elcyklens hastighet att göra utan att man faktiskt kan använda cykel alls med lite elhjälp.

“If you consider the growing cycled distance and the number of deaths and injuries, then you must conclude that cycling is in fact becoming safer”, said Peter van der Knaap, director of the Institute for Road Safety Research (SWOV) in the Volkskrant.

“Naturally every road death is one too many. But when you look at how much more we have been cycling – especially the elderly – then we must congratulate ourselves in the Netherlands. Cycling is healthy, we must continue to keep stimulating cycling.” Rob Stomphorst of the organisation VVN

Du kan läsa mer om det här
https://bicycledutch.wordpress.com/2018/04/25/more-cycling-fatalities-than-deaths-in-cars/

Yonna sa:
Vad några här på Happy gärna säger, att cyklister är emot elcyklar bara för att dem kör snabbare än dem själv, är största skitsnack. Det är också stor bullshit att en elcykel är bra för miljö och hälsa och att den är ett bra alternativfordon till bilen. Om man tror på detta förstår man inte elcykels och pedelecs impact.

Det här förstår jag inte alls. VIll du förklara vad du menar?

Yonna sa:
Om jag tar Holland som example igen. Det har sålt förra året mer elcyklar än cyklar i landet. Många cykelaffärer säljer därför inga cyklar längre, de har bara elcyklar och sp nu. Och man tror att snart, inom några år, cykeln skulle vara försvunnen i landet. Helt sjuk för Holland är ju världens största cykelland.
Elcykeln driver/tränger alltså bort cykeln.

Din slutsats är felaktig. Affärerna säljer det folk vill ha. Det är så våra fria marknader och vårt ekonomiska system fungerar.
Om folk vill ha elcyklar och inte vanliga cyklar, så är det inte konstigt att man slutar sälja vanliga cyklar.

Yonna sa:
Bilen är förstås fortfarande kvar för ingen skulle byta en bil mot en elcykel (dum att jämföra två jätte olika fordon).

Inte heller detta stämmer.

Flertal undersökningar visar att elcykeln får folk att lämna bilen hemma.

Bland annat denna, 61 % uppgav att elcykeln ersätter bilresor;
http://svenskcykling.se/2017/09/07/elcykeln-far-bilister-att-borja-cykla-till-och-fran-jobbet/

Eller denna, 55-62 km bilresor i veckan ersätts av elcykel bland de som köper elcykel:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub

I Tyskland är det framför allt bilåkandet som får stryk av elcyklar:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6245368

Samma resultat i Danmark
https://politiken.dk/forbrugogliv/motion/art6475379/Elcyklen-får-folk-ud-af-bilerne

I Jönköping ersatte 29 % bilen varje dag med elcykel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ommun-far-anstallda-att-gora-sig-av-med-bilen

Behövs det fler studier eller det räcker så?

Förstår att ingen ger "+1" på detta inlägg men läs gärna de hänvisade länkarna så ska ni se att det jag skriver stämmer 100 %.
Jag uppskattar diskussionen men det får gärna vara baserad på fakta och inte åsikter.

Roligt att du började med att fråga om tips och sen visade det sig att du bara ville promota SP lite.
Säljer du månne sådana produkter?

Noterar att flera av undersökningarna är baserade på enkäter, och inte faktiska data. Det är stor skillnad på vad folk SÄGER att de gör, och vad de FAKTISKT gör.

ooms sa:
Noterar att flera av undersökningarna är baserade på enkäter, och inte faktiska data. Det är stor skillnad på vad folk SÄGER att de gör, och vad de FAKTISKT gör.

Ah, där kom den, när inte vetenskap går ihop med ens tro, då ifrågasätter man vetenskapen.
Jag har i varje fall backat upp mina påståenden med rikligt med källhänvisningar. Du kommer med påståenden och tyckande. Det får du göra men det gör inte att man tar dig på allvar för det.

Tillbaka
Topp