Tips på elcykel istället för bil. (WAF)

Tompot sa:
Måste bemöta en del i ditt inlägg eftersom det inte är rätt det du skriver.

Yonna sa:
Nejnej, i Holland gäller visst regler för SP (speedpedelecs). Klart förstås för det är ju ingen cykel, det är ett motorfordon som kör 45km/h, alltså moped klass 1 enligt holländsk lag. Så det krävs mopedhjälm (vanligt cykelhjälm duger inte), moped/bilkörkort, försäkring, registreringsnr, bakspegel etc. Man får inte heller köra på cykelbanor; man får köra max 30km/h på mopedcykelbanor i tätort/landsväg; cykelhighways (vet inte svenska ordet) är ofta förbjuden för moped så också för SP; det är förbjuden att ta med barn under tre år; barn äldre än tre år får ha en godkänd SPbarnstol; trailer och barncykelvagn är förbjuden på en moped så även på en SP .. och så finns det ännu mer regler.

Ja, det stämmer att man får använda Speed Pedelec på vissa cykelbanor i Holland. Max 30 km/h i tätort eller 40 km/h utanför tätort.
Bantypen kallas bromfietspad och reglerna i helhet finns här:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/welke-regels-gelden-voor-speed-pedelec

I Danmark har man lättat betydligt på reglerna och man behöver inte registrera en Speed Pedelec, man får köra på cykelbanor (hastighet efter förhållande). Cykelhjälm går bra och trafikförsäkring krävs.
Reglerna i helhet finns här:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202280

Även i Schweitz är Speed Pedelec tillåten på cykelbana
https://www.stromerbike.com/en_INT/...ifferences-between-pedelec-and-s-pedelec.html

Yonna sa:
Förresten i Tyskland är en pedelec en lätt motorcykel
Det stämmer inte alls, i Tyskland gäller samma regler för Speed Pedelecs som i Sverige, de betraktas alltså som moped klass 1 (EU fordonstyp L1e-B).

Yonna sa:
så där gäller ännu mer regler, som t.ex att man får inte byta sadel eller styre och en barnstol är förbjuden.

Det är riktigt, fordon i klass L1e-B är helfordonsgodkända om de har ett CoC-dokument (se tidigare inlägg) och man får enligt lag inte modifiera dem. Vem bryr sig om detta på allvar, folk byter sadel om den är obekväm självklart.

Yonna sa:
Du får gärna kolla situationen i t.ex Belgien, Holland och Tyskland, de tre största elcykel och pedelecs länder. I Holland t.ex ökar varje år antalet dödliga cykelolyckor, det har aldrig hänt förut. Samma sak med antalet svårt skadade cyklister. Ökningen beror huvudsakligen på elcykels och pedelecs växande popularitet. Mer än en fjärde del av de döda cyklisterna hade en elcykel eller pedelec (män äldre än 60). Och det är inte bara att dem får lättare/mer skada vid en olycka (dem kör ju fortare), men om en cyklist krockar med en 45km pedelec finns det inte så mycket kvar av honom. Det är ett stort problem, och det kostar miljarder euro.

Du nämner själv anledningen till att olyckorna ökar. Det är äldre människor som inte har cyklat tidigare som nu köper elcyklar eftersom det får dem att orka. 2/3 av dödsfallen är bland personer över 60.
Att människor kommer ut och rör på sig betydligt mer med elcyklar än utan är ett faktum som inte går att bortse ifrån. Fler kommer ut och fler råkar ut för olyckor, det har inte med elcyklens hastighet att göra utan att man faktiskt kan använda cykel alls med lite elhjälp.

“If you consider the growing cycled distance and the number of deaths and injuries, then you must conclude that cycling is in fact becoming safer”, said Peter van der Knaap, director of the Institute for Road Safety Research (SWOV) in the Volkskrant.

“Naturally every road death is one too many. But when you look at how much more we have been cycling – especially the elderly – then we must congratulate ourselves in the Netherlands. Cycling is healthy, we must continue to keep stimulating cycling.” Rob Stomphorst of the organisation VVN

Du kan läsa mer om det här
https://bicycledutch.wordpress.com/2018/04/25/more-cycling-fatalities-than-deaths-in-cars/

Yonna sa:
Vad några här på Happy gärna säger, att cyklister är emot elcyklar bara för att dem kör snabbare än dem själv, är största skitsnack. Det är också stor bullshit att en elcykel är bra för miljö och hälsa och att den är ett bra alternativfordon till bilen. Om man tror på detta förstår man inte elcykels och pedelecs impact.

Det här förstår jag inte alls. VIll du förklara vad du menar?

Yonna sa:
Om jag tar Holland som example igen. Det har sålt förra året mer elcyklar än cyklar i landet. Många cykelaffärer säljer därför inga cyklar längre, de har bara elcyklar och sp nu. Och man tror att snart, inom några år, cykeln skulle vara försvunnen i landet. Helt sjuk för Holland är ju världens största cykelland.
Elcykeln driver/tränger alltså bort cykeln.

Din slutsats är felaktig. Affärerna säljer det folk vill ha. Det är så våra fria marknader och vårt ekonomiska system fungerar.
Om folk vill ha elcyklar och inte vanliga cyklar, så är det inte konstigt att man slutar sälja vanliga cyklar.

Yonna sa:
Bilen är förstås fortfarande kvar för ingen skulle byta en bil mot en elcykel (dum att jämföra två jätte olika fordon).

Inte heller detta stämmer.

Flertal undersökningar visar att elcykeln får folk att lämna bilen hemma.

Bland annat denna, 61 % uppgav att elcykeln ersätter bilresor;
http://svenskcykling.se/2017/09/07/elcykeln-far-bilister-att-borja-cykla-till-och-fran-jobbet/

Eller denna, 55-62 km bilresor i veckan ersätts av elcykel bland de som köper elcykel:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub

I Tyskland är det framför allt bilåkandet som får stryk av elcyklar:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6245368

Samma resultat i Danmark
https://politiken.dk/forbrugogliv/motion/art6475379/Elcyklen-får-folk-ud-af-bilerne

I Jönköping ersatte 29 % bilen varje dag med elcykel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ommun-far-anstallda-att-gora-sig-av-med-bilen

Behövs det fler studier eller det räcker så?

Förstår att ingen ger "+1" på detta inlägg men läs gärna de hänvisade länkarna så ska ni se att det jag skriver stämmer 100 %.
Jag uppskattar diskussionen men det får gärna vara baserad på fakta och inte åsikter.

Du vet att du har fel va?

Jag kan hitta massor länkar som hävdar att knark är trevligt och att doping är ofarligt - det stämmer inte ändå.

Tompot sa:
ooms sa:
Noterar att flera av undersökningarna är baserade på enkäter, och inte faktiska data. Det är stor skillnad på vad folk SÄGER att de gör, och vad de FAKTISKT gör.

Ah, där kom den, när inte vetenskap går ihop med ens tro, då ifrågasätter man vetenskapen.
Jag har i varje fall backat upp mina påståenden med rikligt med källhänvisningar. Du kommer med påståenden och tyckande. Det får du göra men det gör inte att man tar dig på allvar för det.
Sen när blev enkätundersökningar utförda av lobbyorganisationer vetenskap? Inte ens deras metod håller ju för vetenskaplig granskning. Jag tror, ärligt talat, att ingen tar dig och din elcykel-lobbyism på allvar heller. Vad heter din butik?

ooms sa:
Sen när blev enkätundersökningar utförda av lobbyorganisationer vetenskap? Inte ens deras metod håller ju för vetenskaplig granskning. Jag tror, ärligt talat, att ingen tar dig och din elcykel-lobbyism på allvar heller. Vad heter din butik?

Varför sånt agg mot elcyklar? Själv är jag en av dem som bytt jobbpendling med bilen mot pendling med elcykel. Jag har cyklat 2x7,5 km till/från jobbet i stort sett varenda dag de senaste tre månaderna, i -15C och isbark. Inte en enda gång har jag varit lockad att ta bilen. (Men omkring fem gånger har jag varit tvungen att ta bilen av praktiska skäl, då jag har haft långväga ärenden att uträtta) I stort sett alla berättelser och drömmar om elcykeln har blivit infriade.
Detsamma kan dessvärre inte sägas om den "vanliga" cykeln jag införskaffade för 15 år sedan.
Jag är övertygad om att min upplevelse i stort sett är samstämming med andra elcyklisters.
Det är ju tråkigt om det går ut över traditionell cykel eller vad du anser vara vetenskap, men kanske är det helt enkelt bara utveckling... I Danmark och Nederländerna säljs det tydligen mest elcyklar nuförtiden, så det går ju att välja att vara ett utdöende släkte eller nåt annat...

För att förtydliga: Jo, vi förstår att det är jävligt mycket jobbigare att cykla vanlig cykel. Det är ju därför vi har elcyklar.

Elhojtok sa:
ooms sa:

Varför sånt agg mot elcyklar? Själv är jag en av dem som bytt jobbpendling med bilen mot pendling med elcykel. Jag har cyklat 2x7,5 km till/från jobbet i stort sett varenda dag de senaste tre månaderna, i -15C och isbark. Inte en enda gång har jag varit lockad att ta bilen. (Men omkring fem gånger har jag varit tvungen att ta bilen av praktiska skäl, då jag har haft långväga ärenden att uträtta) I stort sett alla berättelser och drömmar om elcykeln har blivit infriade.
Detsamma kan dessvärre inte sägas om den "vanliga" cykeln jag införskaffade för 15 år sedan.
Jag är övertygad om att min upplevelse i stort sett är samstämming med andra elcyklisters.
Det är ju tråkigt om det går ut över traditionell cykel eller vad du anser vara vetenskap, men kanske är det helt enkelt bara utveckling... I Danmark och Nederländerna säljs det tydligen mest elcyklar nuförtiden, så det går ju att välja att vara ett utdöende släkte eller nåt annat...

Anekdotisk bevisföring är inte heller vetenskap. Saken är den att undersökningarna mycket väl kan visa rätt, eller så gör de inte det. Man kan inte veta.
Jag har åtminstone två kollegor som köpte elcykel men slutade använda den när det blev lite kallare i höstas. Det säger inget mer än att just de två inte använt den, försöker man generalisera det till något så är det långt ifrån vetenskapligt.

xyz-saft sa:
Anekdotisk bevisföring är inte heller vetenskap. Saken är den att undersökningarna mycket väl kan visa rätt, eller så gör de inte det. Man kan inte veta.
Jag har åtminstone två kollegor som köpte elcykel men slutade använda den när det blev lite kallare i höstas. Det säger inget mer än att just de två inte använt den, försöker man generalisera det till något så är det långt ifrån vetenskapligt.

Mm...som en jag pratade med igår... Han hade köpt Yosemite elcykel för att prova på och ställt av bilen. Det var för över ett år sedan och han hade inte saknat bilen i huvudtaget...fungerade så bra.
-men vad säger du till frun då hon vill åka till Birsta och handla?
-det är inga problem, hon har ju bil, då tar vi den!

Hade man bara lyssnat på hans berättelse utan att ställa frågor hade man fått veta att han behövde ingen bil för elcykeln fungerade så bra, men efter följdfrågan visade det sig att familjen hade en bil, men att man klarade sig utan en andra bil... givetvis bra det också, men en viss skillnad logistikmässigt.

Elcyklar har helt klart poänger, en av dom är att få folk som egentligen inte vill cykla att cykla, som vardagsfordon... problemet är att Happy i huvudsak består av folk som vill just cykla...många som dessutom bor i storstadsregioner där vanliga cyklister inte alltid ses på med allt för blida ögon, varken på vägen eller utanför den. Därför är många livrädda att det ska komma alltför många trimmade elcyklar som ska köra för fort och oansvarigt och det spilla över på de vanliga cyklisterna också och de dem sämre rykte.

Tramsigt med en konstruerad motsättning mellan bil och cykel, oavsett de är elassisterade eller ej.

En elcykel är en väldigt liten bil med låg kapacitet. Billigare i drift.

En bil är en väldigt stor cykel med hög kapacitet. Dyrare i drift

Sen finns det en del mellanting, men det är mera ovanligt.

Konstigare är det inte. En del hatar bilar av princip och en del hatar cyklar av samma infantila anledning.

skier sa:
Jag förstår inte riktigt varför man ska envisas med att ha ett eldrivet fordon med trampor på samtidigt som man inte vill bli svettig.
Köp en elmoped i vespa-modell istället så får du en bekväm sittställning, bra väderskydd och slipper fundera på att bli svettig.

Jag har en Niu N1s som fungerar utmärkt till pendling.

Ah den där jag sugen på. Sambon vill ha en elcykel och är lite rädd för moppar dock så det blir väl ändå en vanlig elcykel. Stor fördel att man får köra på cykelbana med dem.

Men! Är elmoppen bra?

Elhojtok sa:
ooms sa:

Vad gör du då här? Du är lät, ogillar lagar och det enda du vill ha ut ifrån normala cyklister är att provocera dem? Skärp dig!

Leffe sa:
Ah den där jag sugen på. Sambon vill ha en elcykel och är lite rädd för moppar dock så det blir väl ändå en vanlig elcykel. Stor fördel att man får köra på cykelbana med dem.

Men! Är elmoppen bra?

Än så länge har den varit felfri. Enda modifieringen jag gjort är att eftermontera en vindruta för bättre regnskydd. Lacken är väldigt tunn och lättrepad jämfört med en bil är väl det negativa än så länge.

Jag kör 95% 70-väg och 5% grusväg med den, uppskattar att den har lite tekniska funktioner som farthållare, gps-tracker, usb-laddare för telefon osv.

Elhojtok sa:
ooms sa:

Jag har för ett år sedan bytt ut bilen mot cykel för resa till och från arbete och lämning/hämtning på skola/fsk, inte en enda dag har jag varit lockad att ta bilen trots -30 grader eller 15cm nysnö. Så det går jättebra även utan elmotor.

Jag har haft ett elåk från biltema som kom till min ägo genom en lotterivinst, det var innan jag fastnade för cyklingen. Men under tiden jag hade den så följde benen bara med runt för att drivningen skulle vara aktiverad och jag cyklade inte alls. Så gör även de andra som åker runt på dessa här omkring. Jag använde den 5-10 gånger och sålde den. Man får visserligen friskluft men motions och hälsoaspekterna är ju ungefär runt 0%.

Och för miljöns skull är det nog effektivare att åka kollektivt.

Etanolbilen var också en storsäljare under en period.

Elhojtok sa:
ooms sa:

Tror de som har agg mot elcyklister är mot de elcyklister som trimmat sina cyklar och cyklar på tok för fort. Jag hatara och avskyr verkligen andra elcyklister (och vanliga trikåcyklister med för den delen som susar fram utan noll respekt för hastigheten) Jag har liksom du cyklat på min elcykel varje dag sedan april förra året. Men åker aldrig fortare än 25 km/h förtuom i nerförsbacke då det går undan. Jag tror att vanliga cyklister fattar att vi elcyklister fattar att vi får noll träning och motion av att cykla elcykel. Jag ser absolut inte min elcykel som ett substitut för bilen, jag älskar min bil skiter lite i miljön i det avseendet, men har elcykeln för att slippa dom jävla kommunala medlen som jag hatar och som är fulla av bakteriebärande människor och det är alldeles för trångt och dom kommer aldrig i tid. Jag inbillar mig inte nånstans att jag får motion av min elcykel men väl en massa frisk luft. Helt övertygad om att det är därför jag inte haft en enda sjukdag denna höst och vinter jämfört med förra.
Men elcyklister och icke elcyklister behöver lära sig vett på cykelbanorna.

Bengt-re sa:
Vad gör du då här? Du är lät, ogillar lagar och det enda du vill ha ut ifrån normala cyklister är att provocera dem? Skärp dig!

På vilket sätt ogillar jag lagar? Jag har en helt vanlig otrimmad elcykel med mittmotor och jag har just lämnat en längre redogörelse för hur elcykeln gjort att jag kommer ut och rör på mig, något som inte fungerat med min vanliga cykel. Men det tycker du förstås är fel?

Intressant men inte oväntat att ett inlägg som bara har åsikter utan några länkar får +1 medans ett svar med diverse länkar till information och studier sågas pga av att studierna ska vara dårliga (de kom ju till fel slutsats...).

Jag förstår inte varför det ska vara så viktigt att transport med just cykel måste ha en träningseffekt när pendling för de allra flesta bara handlar om att transportera sig på ett bra, enkelt och billigt sätt till och från jobbet.

Så väldigt många är det ju inte heller som cykelpendlar över några längre sträckor varje dag året runt och ännu förre som använder cykeln till all vardags transport.

Att el-cyklar gör att fler låter bilen stå är jag övertygad om.

Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Vill man alltid bli svettig när man cyklar?

Ja

Det låter väldigt opraktiskt. Om man inte jobbar som bastuväktare, då är det ju skitsamma.

Jag har i 98% av gångerna jag cyklar målet att bli svettig.

Då kanske du inte alltid tar cykeln till jobb, affären, til bion, till puben, till barnens fotbollsträning, etc?

görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

Det låter väldigt opraktiskt. Om man inte jobbar som bastuväktare, då är det ju skitsamma.

Då kanske du inte alltid tar cykeln till jobb, affären, til bion, till puben, till barnens fotbollsträning, etc?

Eller så är resorna till jobb, affär, bio, pub och fotbollsträning 2% av Bengts resor på cykel. :)

görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

38% pendling. 60% nöjes/träningcykling. 1% juster/test rundor. 1% lugn familjecykling.

Duschar självklart på jobbet om jag cyklar dit.

Edit. En stor del av svenskarna behöver jobba sig svettiga av hälsoskäl, så sett på det viset är elmoppar ännu sämre då det fortsätter att underhålla folks fettma, höga blodtryck och bristande muskelstyrka. Vi behöver inte mindre aktivitet....

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

38% pendling. 60% nöjes/träningcykling. 1% juster/test rundor. 1% lugn familjecykling.

Har inte du rätt långt till jobbet och cyklar du varje dag?

Men vad en individ gör och vill spelar ingen roll. Jag tycker bara att det bland många cyklister på tex det här forumet är liten förståelse för att inte alla vill att varje cykeltur ska vara en träningstur och jag tvivlar också på att "träningscyklisterna" tar cykeln i alla situationer där det skulle fungerat mycket bättre med en el-cykel än en vanlig cykel.

görveln sa:
Bengt-re sa:
görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

Men vad en individ gör och vill spelar ingen roll. Jag tycker bara att det bland många cyklister på tex det här forumet är liten förståelse för att inte alla vill att varje cykeltur ska vara en träningstur och jag tvivlar också på att "träningscyklisterna" tar cykeln i alla situationer där det skulle fungerat mycket bättre med en el-cykel än en vanlig cykel.
I vilken situation är en elcykel bättre än en vanlig cykel?
Jag ser det så här, elcykel är ingen "konkurrent" till bilen, det är så vitt skilda typer av fordon. Att man tar bilen framför cykeln handlar inte om att det är "jobbigt" att cykla (dvs det som elcykel påstås lösa), utan att man inte vill utsätta sig för väder och vind, alt har andra ärenden som måste lösas på väg till/från jobbet (typ hämta/lämna barn). Så att elcykeln skulle locka många att ställa bilen är bara bullshit. Visst, några gör det, och många passade nog på när det fanns elcykelbidrag, men åtminstone för de senare tror jag att efter ett par år så står den mest i garaget.
För oss som i första hand cyklar för att träna, är ju inte heller elcykel nåt alternativ (det motverkar ju liksom hela syftet).
Däremot tror jag att många som redan cyklar i vardagen, men ser cykeln främst som ett transportmedel, lockas av elcykeln då den gör själva cyklandet enklare ("jag slipper bli svettig", "motvinden och uppförsbackar är inte jobbiga längre", osv). Det syns ju också hur många cykelhandlare riktar in sig på denna grupp, annonserna är fulla av standardelcyklar, och i vissa butiker finns det knappt en vanlig vardagscykel längre (precis som yonna skriver har skett i t.ex. Holland).
Så summerat tror jag att det i mångt och mycket är så att bilförarna sitter kvar i bilen, vi som cyklar för att träna fortsätter med det, medan vardagscyklandet flyttas över alltmer till elcykel. Blev folkhälsan och miljön bättre/sämre?

ooms sa:
görveln sa:
Bengt-re sa:
görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

Jag ser det så här, elcykel är ingen "konkurrent" till bilen, det är så vitt skilda typer av fordon. Att man tar bilen framför cykeln handlar inte om att det är "jobbigt" att cykla (dvs det som elcykel påstås lösa), utan att man inte vill utsätta sig för väder och vind, alt har andra ärenden som måste lösas på väg till/från jobbet (typ hämta/lämna barn). Så att elcykeln skulle locka många att ställa bilen är bara bullshit. Visst, några gör det, och många passade nog på när det fanns elcykelbidrag, men åtminstone för de senare tror jag att efter ett par år så står den mest i garaget.
För oss som i första hand cyklar för att träna, är ju inte heller elcykel nåt alternativ (det motverkar ju liksom hela syftet).
Däremot tror jag att många som redan cyklar i vardagen, men ser cykeln främst som ett transportmedel, lockas av elcykeln då den gör själva cyklandet enklare ("jag slipper bli svettig", "motvinden och uppförsbackar är inte jobbiga längre", osv). Det syns ju också hur många cykelhandlare riktar in sig på denna grupp, annonserna är fulla av standardelcyklar, och i vissa butiker finns det knappt en vanlig vardagscykel längre (precis som yonna skriver har skett i t.ex. Holland).
Så summerat tror jag att det i mångt och mycket är så att bilförarna sitter kvar i bilen, vi som cyklar för att träna fortsätter med det, medan vardagscyklandet flyttas över alltmer till elcykel. Blev folkhälsan och miljön bättre/sämre?

Tyvärr så stämmer din analys med min uppfattning av hur det blev. Självklart finns det några undantag, men de är nog just undantag.

Sopberget av uttjänta skräpelcyklar som inte ens användes länge nog att slita ut första kedjan växer och folket blir allt fetare.

Bilagor

• pt40612.1250977.jpg
    pt40612.1250977.jpg
    58.1 KB · Besök: 117
  • uploads_card_image_351505_1891f0b3-eb7c-46ca-b35d-6d5290ebc77f.jpg_950x534__filters_quality(90).jpg
    uploads_card_image_351505_1891f0b3-eb7c-46ca-b35d-6d5290ebc77f.jpg_950x534__filters_quality(90).jpg
    184 KB · Besök: 145
görveln sa:
Bengt-re sa:
görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

Jag ser faktiskt inte någon vettig tillämpning förutom möjligen tunga lastcyklar och velomobiler för att ge starthjälp.

Bengt-re sa:
Sopberget av uttjänta skräpelcyklar som inte ens användes länge nog att slita ut första kedjan växer och folket blir allt fetare.

Hittar inte många skräpelcyklar på dom bilderna.

Bengt-re sa:
görveln sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:
Bengt-re sa:
Luthman Photography sa:

Ja

Edit. En stor del av svenskarna behöver jobba sig svettiga av hälsoskäl, så sett på det viset är elmoppar ännu sämre då det fortsätter att underhålla folks fettma, höga blodtryck och bristande muskelstyrka. Vi behöver inte mindre aktivitet....

Då ser nog din cykling lita annorlunda än de flesta som vardagscyklar. Av de gånger jag sätter mig på en cykel är 0% av motiveringen att jag ska bli svettig. Antingen vill jag ha roligt eller så vill jag ta mig fram snabbare än att gå. Att jag råkar bli svettig när jag cyklar för skojs skull är en bieffekt.

ooms sa:

I alla situationer där det inte är praktiskt att bli svettig och där det faktiskt är jobbit att cykla.

Jag ser det så här, elcykel är ingen "konkurrent" till bilen, det är så vitt skilda typer av fordon. Att man tar bilen framför cykeln handlar inte om att det är "jobbigt" att cykla (dvs det som elcykel påstås lösa), utan att man inte vill utsätta sig för väder och vind, alt har andra ärenden som måste lösas på väg till/från jobbet (typ hämta/lämna barn). Så att elcykeln skulle locka många att ställa bilen är bara bullshit.
Nu bor jag inte i platta Uppsala men jag tror och ser där jag bor att det faktiskt är rätt många som inte tar cykeln för att det är just jobbigt och opraktiskt.

Cyklandet ökar ju och andelen el-cyklar ökar också så jag förstår inte varför inte dens fördelar skulle märkas. De kommer självklart inte bli så att alla bilister kommer byta till cykel , el-cykel (vi vet ju tex att på landet så måste man ta bilen 3 km ...) men endel tror jag faktiskt kommer göra det.

En el-cykel gör det ju också mycket lättare att ta med sig barn eller varer i vagn eller lastplan. Det behöver inte vara mycket till backar innan en normal cyklist blir rätt trött av och på att cykla med vagn i backar.

Men möjligt att det egentligen finns en massa folk som aldrig tycker att cykel är opraktiskt, jobbigt och tar för lång tid (som jag gör i många fall). Lite konstigt är det dock om det är det att man rätt sällan ser dem.

Intressant om det i Sverige ska vara ett mål/krav att man ska bli svettig när man cyklar när mass cyklingen i städer som Amsterdam, Köpenhamn och Uppsala går så pass sakta trots att det är platt att de inte blir svettiga och normal hastigheten är inte i närheten av el-cyklarnas 25 km/h.

Finns det någon exempel på område där det är speciellt vanligt att pendla med cykel på avstånd över tex 10 km och normal hastigheten är över 25 km/h?

Hur vanligt är egentligen svettopendling och kanske framförallt svettotur till köpcentret för att köpa saker som man lätt kan ta med sig i en ryggsäck?

görveln sa:
Nu bor jag inte i platta Uppsala
Så i vilken betydligt mer bergig del av landet bor du i? Jag har pendlat i Göteborg i flera år, och det måste nog kunna anses vara en av de mer kuperade orterna i riket, men inte ens där ser jag backarna som en totalt avgörande roll.

Tompot sa:
Din slutsats är felaktig. Affärerna säljer det folk vill ha. Det är så våra fria marknader och vårt ekonomiska system fungerar.
Om folk vill ha elcyklar och inte vanliga cyklar, så är det inte konstigt att man slutar sälja vanliga cyklar.
Det är gulligt naivt av dig att på riktigt tro på den tolkningen av dagens så kallade 'fria marknad'. Butiker säljer inte det folk vill ha. Butiker säljer det man vill att folk skall _tro_ att de vill ha och behöver. Det är ju hela konceptet med modern marknadsföring. Någonstans djupt ner i ett urberg sitter det en bunt överbetalda analytiker som bestämmer varje års kommande trender. Sen gäller det bara att sälja in det tillräckligt hårt för att gemene köpare skall tro på det.

Loftberg sa:
Det är gulligt naivt av dig att på riktigt tro på den tolkningen av dagens så kallade 'fria marknad'. Butiker säljer inte det folk vill ha. Butiker säljer det man vill att folk skall _tro_ att de vill ha och behöver. Det är ju hela konceptet med modern marknadsföring. Någonstans djupt ner i ett urberg sitter det en bunt överbetalda analytiker som bestämmer varje års kommande trender. Sen gäller det bara att sälja in det tillräckligt hårt för att gemene köpare skall tro på det.

Det är också väldigt gulligt naivt att tro att det finns något slags Illuminati i Bilderberg som varje år smider upp planer på vilka cyklar man i år ska kränga på de lättmanipulerade och kohjorta svenskarna.

Loftberg sa:
görveln sa:
Nu bor jag inte i platta Uppsala
Så i vilken betydligt mer bergig del av landet bor du i? Jag har pendlat i Göteborg i flera år, och det måste nog kunna anses vara en av de mer kuperade orterna i riket, men inte ens där ser jag backarna som en totalt avgörande roll.

Det mesta är väl bergigare än Uppsala men det stämmer nog att riktigt jobbiga backar inte är så vanligt i Sverige. Korta branta backar som man helst inte vill dra en vagn upp alltför ofta tror jag dock är rätt vanligt (till och med Uppsala har minst en, järfälla har rätt många).

Tompot sa:
Måste bemöta en del i ditt inlägg eftersom det inte är rätt det du skriver.

Yonna sa:
Nejnej, i Holland gäller visst regler för SP (speedpedelecs). Klart förstås för det är ju ingen cykel, det är ett motorfordon som kör 45km/h, alltså moped klass 1 enligt holländsk lag. Så det krävs mopedhjälm (vanligt cykelhjälm duger inte), moped/bilkörkort, försäkring, registreringsnr, bakspegel etc. Man får inte heller köra på cykelbanor; man får köra max 30km/h på mopedcykelbanor i tätort/landsväg; cykelhighways (vet inte svenska ordet) är ofta förbjuden för moped så också för SP; det är förbjuden att ta med barn under tre år; barn äldre än tre år får ha en godkänd SPbarnstol; trailer och barncykelvagn är förbjuden på en moped så även på en SP .. och så finns det ännu mer regler.

Ja, det stämmer att man får använda Speed Pedelec på vissa cykelbanor i Holland. Max 30 km/h i tätort eller 40 km/h utanför tätort.
Bantypen kallas bromfietspad och reglerna i helhet finns här:
https://www.rijksoverheid.nl/onderw...twoord/welke-regels-gelden-voor-speed-pedelec

I Danmark har man lättat betydligt på reglerna och man behöver inte registrera en Speed Pedelec, man får köra på cykelbanor (hastighet efter förhållande). Cykelhjälm går bra och trafikförsäkring krävs.
Reglerna i helhet finns här:
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=202280

Även i Schweitz är Speed Pedelec tillåten på cykelbana
https://www.stromerbike.com/en_INT/...ifferences-between-pedelec-and-s-pedelec.html

Yonna sa:
Förresten i Tyskland är en pedelec en lätt motorcykel
Det stämmer inte alls, i Tyskland gäller samma regler för Speed Pedelecs som i Sverige, de betraktas alltså som moped klass 1 (EU fordonstyp L1e-B).

Yonna sa:
så där gäller ännu mer regler, som t.ex att man får inte byta sadel eller styre och en barnstol är förbjuden.

Det är riktigt, fordon i klass L1e-B är helfordonsgodkända om de har ett CoC-dokument (se tidigare inlägg) och man får enligt lag inte modifiera dem. Vem bryr sig om detta på allvar, folk byter sadel om den är obekväm självklart.

Yonna sa:
Du får gärna kolla situationen i t.ex Belgien, Holland och Tyskland, de tre största elcykel och pedelecs länder. I Holland t.ex ökar varje år antalet dödliga cykelolyckor, det har aldrig hänt förut. Samma sak med antalet svårt skadade cyklister. Ökningen beror huvudsakligen på elcykels och pedelecs växande popularitet. Mer än en fjärde del av de döda cyklisterna hade en elcykel eller pedelec (män äldre än 60). Och det är inte bara att dem får lättare/mer skada vid en olycka (dem kör ju fortare), men om en cyklist krockar med en 45km pedelec finns det inte så mycket kvar av honom. Det är ett stort problem, och det kostar miljarder euro.

Du nämner själv anledningen till att olyckorna ökar. Det är äldre människor som inte har cyklat tidigare som nu köper elcyklar eftersom det får dem att orka. 2/3 av dödsfallen är bland personer över 60.
Att människor kommer ut och rör på sig betydligt mer med elcyklar än utan är ett faktum som inte går att bortse ifrån. Fler kommer ut och fler råkar ut för olyckor, det har inte med elcyklens hastighet att göra utan att man faktiskt kan använda cykel alls med lite elhjälp.

“If you consider the growing cycled distance and the number of deaths and injuries, then you must conclude that cycling is in fact becoming safer”, said Peter van der Knaap, director of the Institute for Road Safety Research (SWOV) in the Volkskrant.

“Naturally every road death is one too many. But when you look at how much more we have been cycling – especially the elderly – then we must congratulate ourselves in the Netherlands. Cycling is healthy, we must continue to keep stimulating cycling.” Rob Stomphorst of the organisation VVN

Du kan läsa mer om det här
https://bicycledutch.wordpress.com/2018/04/25/more-cycling-fatalities-than-deaths-in-cars/

Yonna sa:
Vad några här på Happy gärna säger, att cyklister är emot elcyklar bara för att dem kör snabbare än dem själv, är största skitsnack. Det är också stor bullshit att en elcykel är bra för miljö och hälsa och att den är ett bra alternativfordon till bilen. Om man tror på detta förstår man inte elcykels och pedelecs impact.

Det här förstår jag inte alls. VIll du förklara vad du menar?

Yonna sa:
Om jag tar Holland som example igen. Det har sålt förra året mer elcyklar än cyklar i landet. Många cykelaffärer säljer därför inga cyklar längre, de har bara elcyklar och sp nu. Och man tror att snart, inom några år, cykeln skulle vara försvunnen i landet. Helt sjuk för Holland är ju världens största cykelland.
Elcykeln driver/tränger alltså bort cykeln.

Yonna sa:
Bilen är förstås fortfarande kvar för ingen skulle byta en bil mot en elcykel (dum att jämföra två jätte olika fordon).

Inte heller detta stämmer.

Flertal undersökningar visar att elcykeln får folk att lämna bilen hemma.

Bland annat denna, 61 % uppgav att elcykeln ersätter bilresor;
http://svenskcykling.se/2017/09/07/elcykeln-far-bilister-att-borja-cykla-till-och-fran-jobbet/

Eller denna, 55-62 km bilresor i veckan ersätts av elcykel bland de som köper elcykel:
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0959652616314822?via=ihub

I Tyskland är det framför allt bilåkandet som får stryk av elcyklar:
https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=406&artikel=6245368

Samma resultat i Danmark
https://politiken.dk/forbrugogliv/motion/art6475379/Elcyklen-får-folk-ud-af-bilerne

I Jönköping ersatte 29 % bilen varje dag med elcykel
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/j...ommun-far-anstallda-att-gora-sig-av-med-bilen

Behövs det fler studier eller det räcker så?

Förstår att ingen ger "+1" på detta inlägg men läs gärna de hänvisade länkarna så ska ni se att det jag skriver stämmer 100 %.
Jag uppskattar diskussionen men det får gärna vara baserad på fakta och inte åsikter.

+1

Jag roas lite av många förmodligen medelålders män motstånd till det nya. Om man vill se motsvarigheten fast för elbilar så kan man med fördel kolla vi bilägares kommentarer. Som tur är så kommer det inte att påverka utvecklingen nämnvärt :)

ooms sa:
Tompot sa:
ooms sa:
Noterar att flera av undersökningarna är baserade på enkäter, och inte faktiska data. Det är stor skillnad på vad folk SÄGER att de gör, och vad de FAKTISKT gör.

Ah, där kom den, när inte vetenskap går ihop med ens tro, då ifrågasätter man vetenskapen.
Jag har i varje fall backat upp mina påståenden med rikligt med källhänvisningar. Du kommer med påståenden och tyckande. Det får du göra men det gör inte att man tar dig på allvar för det.
Sen när blev enkätundersökningar utförda av lobbyorganisationer vetenskap?
Rätt vanligt, kallas för kvantitativ forskning. Inte helt ovanligt så bekostas de av organisationer som vill bevisa sin hypotes men resultatet ska inte invalideras pga. finansiären. Håller forskningen vatten så är det så.

ooms sa:
Inte ens deras metod håller ju för vetenskaplig granskning.
Har du källor på annan forskning som motbevisar deras resultat?

ooms sa:
Jag tror, ärligt talat, att ingen tar dig och din elcykel-lobbyism på allvar heller. Vad heter din butik?
Å så lite härskarteknik på det, nice.

Senast ändrad:
wukkaN sa:
:
ooms sa:
:
Fast bevisbördan ligger ju på den som hävdar något att visa att det är korrekt. Annars kan man ju hävda "Gud existerar" och när någon invänder att den metod man använt inte håller så slänger man fram "Har du källor som visar att gud inte existerar?" och så har man "vunnit".

Med detta ingenting sagt om den specifika studien i fråga.

GoranS sa:
wukkaN sa:
:
ooms sa:
:
Fast bevisbördan ligger ju på den som hävdar något att visa att det är korrekt. Annars kan man ju hävda "Gud existerar" och när någon invänder att den metod man använt inte håller så slänger man fram "Har du källor som visar att gud inte existerar?" och så har man "vunnit".

Med detta ingenting sagt om den specifika studien i fråga.

Det är ju det jag menar. Kanske borde frågat på vilket sätt deras metod inte håller för vetenskaplig granskning och i så fall vilken peer review som dragit den slutsatsen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp