Tips på fälg och däck för slanglöst, fälg vald. Nu med däcksfråga

Alfsomfan

Aktiv medlem
Ohoj!

Jag håller på och bygger upp en HT som är tänkt som komplement till min FS. Den kommer gå en del grusväg, men också stigar med en hel del rötter och sten. Jag har inte provat slanglöst, förutom ust. Men jag vill gärna prova. Men jag har väldigt dålig koll på däck och fälgar för ändamålet.

Jag har kört en del med Racing Ralph 2,4 gamla mönstret med slang och gillade däcket, men vad jag kunde se på schwalbes site så finns det bara i 2,25 nuförtiden. Det har en bra avvägning av att rulla lätt men ändå ha ganska bra grepp. Vad ska jag ha istället? X-king kanske?

Fälg då? Jag har inte så mycket preferenser, den ska vara en kombination av lätt, bred och billig. Jag väger runt 80kg iklädd scandinavian leather. Jag har aldrig kvaddat eller bucklat en fälg så jag kör nog rätt sakta och försiktigt.

Är det stans gucka man ska ha eller?

Senast ändrad:
Jaha, nu ska man behöva välja också. Är det värt 150g per fälg för att få den 4,5mm bredare?

Jag vet inte exakt hur bred fälg man behöver. Jag vet däremot att 19 mm innerdiameter är jättedåligt och 25,5 mm innerdiameter är jättebra. Jag tycker det gör större skillnad jämfört med viktskillnaden på hjulen. Jag hade heller inte valt en Crestfälg eftersom den verkar mjuk och skör. ZRT-fälgarna är annars säkra kort, men jag hade valt mellan Arch EX och Flow EX. Annars har Fun works en lättare fälg med 23 mm innerdiameter: http://www.actionsports.de/de/laufraeder/felgen/mtb-26-zoll/1944/fun-works-atmosphere-xl-black-26er

Stod själv mellan Crest och arch ex och slog till på archen eftersom jag också kör HT (i ganska stökig terräng). Funkar utmärkt med stans klägg och nobby nic

Det var väl den fälgen gwin körde ner utan däck? Jag tror det är en schysst kvalitetsfälg, men den behöver väl annorlunda nipplar eller något sådant? Om det stod mellan den och flow ex hade jag valt flow ex.

Jag har kört American Classic MTBRace i 2 år. Fantastiska hjul...styva,lätta och pålitliga. Kört dem med NobbyNic och nu sedan förra året RacingRalph. Guck?..Stans eller vilken annan funkar bra...har testat de flesta som finns i Sverige...alla funkar! Evalds har väl bästa pris i Sverige sist jag kollade. Fördelen med AC är att deras nav är lättkonverterade...kör ett kit på min XC...och ett annat när de sitter på min CX. Glöm inte en xtra gummilapp och solvent (liten tub)...räddare i nöden när du kör hål på däcket...går ju också med slang men när hålet är tillräckligt stort behövs en grövre gummilapp.

Är det nipplarna som fäller avgörandet mellan fälgarna? Jag tycker inte det ser ut som det behövs särskilda nipplar till dt fälgen. Däremot följer det med nipplar med fälgen.

jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Det var väl den fälgen gwin körde ner utan
> däck? Jag tror det är en schysst kvalitetsfälg,
> men den behöver väl annorlunda nipplar eller
> något sådant? Om det stod mellan den och flow ex
> hade jag valt flow ex.

jofahjalm skrev:
> Det var väl den fälgen gwin körde ner utan
> däck? Jag tror det är en schysst kvalitetsfälg,
> men den behöver väl annorlunda nipplar eller
> något sådant? Om det stod mellan den och flow ex
> hade jag valt flow ex.

Fast med EX471 kan jag montera alla däck med bara händerna. Hört skräckhistorier där folk behövt plocka fram MC-däckjärn för att få på och av sina däck från Flow, eller något. Nipplar och brickor är inkluderat med EX471-fälgen, dessa nipplar har torx-hane på huvudet och gör det betydligt lättare att bygga hjul då du kan bygga hjulet från utsidan istället för att behöva använda ekernyckel. Går att bygga med ekernyckel om du så vill.

20% av hjulbyggartiden för mig går åt bara överföra nipplarna från lös eker till hjulekern. Med DT-Swiss nipplarna är det bara att sätta på nippeln på skruvmejseln och skruva i.

Senast ändrad:
Jo, det behövs specialnipplar till den fälgen. Fälgen är ju helt tät och använder inte normalt system med tejp där man kan komma åt nipplarna genom fälgen. Det verkar också oklart om specialnipplarna som medföljer är aluminium eller mässing. Tillgängligheten på reservdelar är viktig för mig. Jag har kört sönder saker på mina hjul när jag har varit iväg och rest och då är det gött att kunna leta upp något tillfälligt skrot lokalt som reservdelar. Om man inte störs av specialnipplarna är det säkert en utmärkt fälg.

Det där med Flow EX och att folk har problem med att montera däck tror jag består av att folk inte kan montera däck och Flow EX är en väldigt vanligt förekommande fälg.

jofahjalm skrev:
> Jo, det behövs specialnipplar till den fälgen.
> Fälgen är ju helt tät och använder inte
> normalt system med tejp där man kan komma åt
> nipplarna genom fälgen. Det verkar också oklart
> om specialnipplarna som medföljer är aluminium
> eller mässing. Tillgängligheten på reservdelar
> är viktig för mig. Jag har kört sönder saker
> på mina hjul när jag har varit iväg och rest
> och då är det gött att kunna leta upp något
> tillfälligt skrot lokalt som reservdelar. Om man
> inte störs av specialnipplarna är det säkert en
> utmärkt fälg.

Fel.

Fälgen behöver tejp för att täta den, specialnipplarna är bara till för ergonomiska skäl tillsammans med snabbare hjulbyggnad och brickorna ger en starkare fälg. När tejpen är på är det ekernyckel som gäller. Nipplarna är alu.

Du kan bygga hjulet med vilken nippel som helst så länge du använder brickorna som medföljer. Dessa brickor kan du bara tappa bort ifall du tar bort fälgtejpen.

Senast ändrad:
Då tycker jag fälgen är ett helt ok alternativ. Jag hade däremot inte använt aluminiumnipplarna vid bygget. Det finns samma system i mässing att köpa till om man vill ha det.

Jag har i23 själv. Har dock bara gått ett 20 tal timmar. Väldigt lätt att få slanglös med HD och Stans gucka. Är väldigt lätt i förhållande till användningsområde men känns stabil. Tiden får utvisa, men än så länge känns det bra. Leo kanske har mer erfarenhet, jag tror att han byggde på dem för ett år sedan.

Med vänlig hälsning,
Magnus

Larsaw här på forumet har också hjul byggda på WTB i23 om jag inte minns fel. Jag tror dom har hållit ihop fint för honom. Jag är sugen på ett andra hjulset för att ha snabbare däck på. Där skulle jag kunna tänka mig kör wtb i25 fram och i23 bak om jag skulle få för mig att bygga ett hjulset själv.

Främst för endurocredd. Annars tänker jag mig att jag vill köra ett stort maffigt framdäck och ha det på en bred fälg så att det inte kan kränga i sidled. Bak kan jag ha en lite smalare fälg och därmed lite lättare fälg. Jag tror det finns ett mavichjulset som har smalare bakfälg, men att båda fälgarna i det är pinsamt smala.

Det lutar helt klart mot WTB i25, bra pris vikt och bredd. Då var det däcken då då. Eftersom jag vill ha rejält breda däck (stor luftkammare) så vill jag köra typ 2,4 eller så. Är x-king ett lagom mellanmjölksdäck som funkar bra på grus och i skogen? Lätt att stansa?

Jag nördade vidare igår och insåg att WTB-fälgarna är billigare eftersom dom inte är svetsade. Jag misstänker att man får vad man betalar för. Inte alls för att jag tror det är något fel på fälgen, men prisskillnaden blir så liten del av totala kostnaden att jag inte tycker det är avgörande. Jag trodde också viktskillnaden skulle vara mer än vad den verkligen var.

Jag har kört X-King Race Sport 2,4" i skogen och jag minns det som ordentligt halt när det är blött. Det är ingen höjdardäck att stansa och om du ska göra det bör du välja protectionversionen. Maxxis Ikon kanske är ett schysst val om du vill kunna cykla fort på grusväg? Höst i skogen tycker jag däremot bäst upplevs med ordentliga däck.

Vad jag förstått så är ett x-king 2,4 rätt likt racing ralph 2,25 i volym/bredd. Blir det konstigt att köra ett 2,25 RR på en i25? Synd att inte RR görs i 2,4 längre. Helst hade jag velat ha det i typ 2,8 eller så.

Alfsomfan skrev:
> Vad jag förstått så är ett x-king 2,4 rätt
> likt racing ralph 2,25 i volym/bredd. Blir det
> konstigt att köra ett 2,25 RR på en i25? Synd
> att inte RR görs i 2,4 längre. Helst hade jag
> velat ha det i typ 2,8 eller så.

Nej, bred fälg gör att ett smalt däck blir bredare och får bättre prestanda på köpet då sidoväggarna faktiskt kan arbeta istället för att kollapsa. Samma tryck på en bred fälg kommer ge dig mycket mer respons från däcket och känns som du cyklar på lägre tryck än vad du egentligen gör.

Schwalbe 2.25" mäter väl 2.4" verklig storlek. Alla mina 2.35" av schwalbe mäter 2.5".

Tillbaka
Topp