Tips på handskar som håller händerna varma

Förra året köpte jag ett par Hestra-handskar som jag var riktigt nöjd med. Varma och sköna. Tills imorse...
Jag vet inte om jag har blivit äldre och känsligare, men dagens cykeltur till jobbet var ingen skön upplevelse för mina händer. Ändå var det "bara" ca -10 grader ute.

Hur håller ni händerna varma när det börjar bli kallt. Några tips på riktigt sköna hanskar som håller värmen? Eller kör ni med dubbla handskar? Eller hur gör ni?

Cyklade en sväng häromdagen på kvällen i ett par minus och insåg att mina Hestra Lobster tappat en del av sin värmeförmåga. Körde igår med ett par liners i utöver och var gosigt varm om tassarna i -6 i den timmen jag cyklade.
Det riktigt stora problemet är fötterna :/

Jag har inte provat själv men tanken på det och vad jag har hört, så är ett par tunna innerhandskar riktigt bra. Ull-handskar kan jag tänka mig vore det bästa då det håller blötan varm, man bryr sig ju inte så mkt om man är blöt, bara man är varm. Sen ett par windstopper fet-handskar på det, typ hestra? :) Det är vad som lockar min köptarm just nu iallafall..

Körde igår ett par gamla heastra som sett sina bästa dagar+sealskinz innanför. Varmt o gött var det. Men ett par tjockare ull under mina sealskinz vore trevligt att testa.

Är det kallt så tycker jag bara tumvantar funkar. Jag brukar använda ett par Lillsport tumvantar med tunt foder. Om det är riktigt riktigt kallt har jag ett par stora ofodrade skinnvantar över yllevantar. De klarar säker ned till -30° men jag har inte kunnat prova detta.

När temperaturen sjunker under ca -7 grader kör jag med ettpar Jofama mc-handskar jag har. Inte skinn, utan textil handskar med thinsulate foder. Hade -7 imorse och kom fram med varma, lätt svettfuktiga händer, men hellre det än frusna. Har cyklat i -10 än så länge med dem utan problem. Kostade någonstans runt 400-450 kr vill minnas.

Glöm inte handtagen. Handtag i massivt gummi leder värme ganska bra och hjälper till att kyla ner händerna. Välj ett par handtag av neopren istället, typ Rithcey wcs. De är dessutom något större i diameter och har bra grepp vilket gör att man inte behöver hålla så hårt och får bättre blodflöde genom fingrarna. Dessa kombinerar jag med ett par handskar i windstopper. Gärna en halv storlek för stora så att det ryms lite extra luft.

Har ett par rejält fodrade Gore vinterhandskar. Kommer inte ihåg vad de heter men de var dyra har jag för mig ... Om det är riktigt kallt är det bra med tunna Craft handskar i samma material som underställen. Kallare ändå tar jag på mig ytterhandsken (skalet alltså) från ett par supervarma BlackDiamond tumvantar. Då är det ju svårt att växla men lättast är att peta in en lätt växel och sedan ligga kvar på den

Tumvantar en storlek för stor. Tillräckligt rymliga för att hantera växelspak och broms och gott om luft. Funkar bra för mig. Välj innervante efter behov.

Innerhandskar borde ju vara en rätt bra lösning. Då slipper man även att det blir för varmt näre inte är lika kallt ute.

Igår vid -7 hade jag ett par tunna innerhandskar i merinoull från Icebreaker och utanpå det lobstervanrar från Gripgrab. Frös inte alls.

Är det någon som vet om några bra 5-fingers skalhandskar? Jag har provat det mesta i handskväg. Nästan allt funkar det första timmer. Sedan blir det blött och kallt. Då fungar i princip inget. Men jag är lite sugen på att testa en bra neoprenhandske förstärkt med någon form av tunn ofodrad skalhandske utanpå.

bollen skrev:
-------------------------------------------------------
> alewalds säljer ett merinounderställ som heter
> Janus:...
> ngn som vet ngt om kvaliteten på
> märket/produkten?

Jag och min sambo har Janusunderställ från deras "Design Wool" serie. Mycket sköna och bra kvalitet. Håller formen bättre än Lundhags merinounderkläder. Serien "Black Wool" är lite mer loose fit, medan "Design Wool" är lite mer slim fit och passar bättre för sportaktiviteter. http://www.janus.no/default.asp?id=728

Ull bör tvättas med tvättmedel utan enzymer. Då håller de längre. Så använd ulltvättmedel eller flytande Y3 utan enzymer när du tvättar.

/K

Köpte ett par billiga Northbend slalomhandskar för 149 kr på team sportia, återstår att se vad de klarar. Tipset med lite för stora handskar, vantar är bra men tyvärr har jag stora nävar, svårt att hitta strl 12 eller 13. Tips ngn?

Såna där Lillsport såg jag i Vällingby förra (!) vintern, Intersport eller Stadium.

bruse skrev:
> Igår vid -7 hade jag ett par tunna innerhandskar
> i merinoull från Icebreaker och utanpå det
> lobstervanrar från Gripgrab. Frös inte alls.

+1 på det. Tunna innerhandskar i merinoull rockar. Körde såna igår och ett par BBB windstopper med lite fodring över. Höll mig varm större delen, svettig delar, men det vädrade ut så snabbt att det inte hann bli kallt.

PS. Otroligt förvirrande med en bruse och en bruce.

Örebro-Micke skrev:
> Förra året köpte jag ett par Hestra-handskar
> som jag var riktigt nöjd med. Varma och sköna.
> Tills imorse...
> Jag vet inte om jag har blivit äldre och
> känsligare, men dagens cykeltur till jobbet var
> ingen skön upplevelse för mina händer. Ändå
> var det "bara" ca -10 grader ute.
>
> Hur håller ni händerna varma när det börjar
> bli kallt. Några tips på riktigt sköna hanskar
> som håller värmen? Eller kör ni med dubbla
> handskar? Eller hur gör ni?

Kombi Gore tex skidhandskar is the shit.

+1 på lillsport coach. Det är ju egentligen längdåkningshandskar, stadiums butiker som inriktar sig på längd (center syd i Skåne) brukar ha dem. Använde dem under en längdåkningsvecka i -15 grader förra året och har kört både lvg och mtb med dem. Har nött hål på mina av stavskav, men det kommer bli ett par till när de jag har nu är slut.

Tillbaka
Topp