Tips på hel dämpad MTB

Bjuris

Medlem
Tips på hel dämpad MTB
Tja!
Övertygad om att det finns mycket kunnigt folk här.
När Gustav Wasa gick i kortbyxor arbetade jag på Sportson - hade en del fina MTB på den tiden - Scott, Raleigh, Rocky Mountain, Crescent alla med full XT eller XTR med dämpare fram.
Sedan kom annat arbete & andra intressen.
För ngr år sedan införskaffades en vanlig MTB för ”billig” peng.
Nu har dotter hittat intresset i att cykla & hon har börjat cykla i klubb, där jag som förälder cyklar med.
För typ en månad sedan köpte jag en ny (läs beg.) till henne då den andra var för liten.
Men pga. alla år borta från cykel världen köpte jag ”fel” gick på gamla meriter och letade efter så många vxl som möjligt ?‍♂️?‍♂️
Idag införskaffades en ny (läs beg.) till henne med ”rätt” grejer, XT, Kolfiber etc.
Nu kommer ju då suget att även pappa vill ha ngt bättre än std. cykeln.
Men jag känner mig som en blind höna …
Vad f-n skall man ha?
Alu, Kolfiber ?‍♂️?‍♂️
Önskar tips vad jag ”borde” titta på - helst från butik ?‍♂️
•Hel dämpat
•29”
• M/L
Budget 20-30’ kanske
Men samtidigt kan jag lägga lite till om det ”rätt” cykel, typ: du får så mycket bättre cykel om du lägger ngr tusen lappar extra. ””du är dum om du inte köper denna”
Begagnad / Demo är inget problem.
Tackar på förhand

Tips på hel dämpad MTB
Tja!
Övertygad om att det finns mycket kunnigt folk här.
När Gustav Wasa gick i kortbyxor arbetade jag på Sportson - hade en del fina MTB på den tiden - Scott, Raleigh, Rocky Mountain, Crescent alla med full XT eller XTR med dämpare fram.
Sedan kom annat arbete & andra intressen.
För ngr år sedan införskaffades en vanlig MTB för ”billig” peng.
Nu har dotter hittat intresset i att cykla & hon har börjat cykla i klubb, där jag som förälder cyklar med.
För typ en månad sedan köpte jag en ny (läs beg.) till henne då den andra var för liten.
Men pga. alla år borta från cykel världen köpte jag ”fel” gick på gamla meriter och letade efter så många vxl som möjligt ?‍♂️?‍♂️
Idag införskaffades en ny (läs beg.) till henne med ”rätt” grejer, XT, Kolfiber etc.
Nu kommer ju då suget att även pappa vill ha ngt bättre än std. cykeln.
Men jag känner mig som en blind höna …
Vad f-n skall man ha?
Alu, Kolfiber ?‍♂️?‍♂️
Önskar tips vad jag ”borde” titta på - helst från butik ?‍♂️
•Hel dämpat
•29”
Budget 20-30’ kanske
Men samtidigt kan jag lägga lite till om det ”rätt” cykel, typ: du får så mycket bättre cykel om du lägger ngr tusen lappar extra. ””du är dum om du inte köper denna”
Begagnad / Demo är inget problem.
Tackar på förhand
Börja med att pricka in vad du är sugen på, xc, downcountry etc.
Det finns mer att välja på nu för tiden.

Ska man bara lattja lite så är väl något lite aggressivare än en ren xc att rekommendera. 120-140 i slag och vinklar därefter - beroende på hur mycket det ska lattjas.

Finns väl en guide som någon skrivit tror jag

Tips på hel dämpad MTB
Om du är kunnig så går det ju att hitta begagnade cyklar. Är budgeten 20-30 från butik så är det rätt begränsat om du ska ha heldämpat. Kolfiber och XT-växlar kan du glömma, då är det dubbla priset. Trek Fuel EX 5 eller Orbea Occam H20 kanske, men det är verkligen de billigaste instegscyklarna.

Tips på hel dämpad MTB
Börja med att pricka in vad du är sugen på, xc, downcountry etc.
Det finns mer att välja på nu för tiden.

Ska man bara lattja lite så är väl något lite aggressivare än en ren xc att rekommendera. 120-140 i slag och vinklar därefter - beroende på hur mycket det ska lattjas.

Finns väl en guide som någon skrivit tror jag
”Vanlig” MTB är väl det kallas för XC idag ?

Tips på hel dämpad MTB
Om du är kunnig så går det ju att hitta begagnade cyklar. Är budgeten 20-30 från butik så är det rätt begränsat om du ska ha heldämpat. Kolfiber och XT-växlar kan du glömma, då är det dubbla priset. Trek Fuel EX 5 eller Orbea Occam H20 kanske, men det är verkligen de billigaste instegscyklarna.
Nja kunnig är jag inte ”längre”, då det begavs hade jag koll - ’en det har hänt för mycket sedan dess.
Behöver absolut inte vara full XTR/XT ??
Utan mer ”rätt” cykel

Tips på hel dämpad MTB
”Vanlig” MTB är väl det kallas för XC idag ?
ja, det fanns väl DH också.

Sen har även XC börjat bli lite mer aggressiva typ det senaste året med modernare geometry och t.o.m ibland 120 i slag. Det säljs fortfarande mycket XC som är extremt konservativa.
Går bra att cykla på dem men risken är ju att du upptäcker att det hänt mer än att antalet växlar minskat och ångrar dig.
Minst en modern xc / down country borde nog rekommenderas om man inte vet att det är en rap hoj för grus och lätt stig man vill ha.

Tips på hel dämpad MTB
Ja & där tappade du bort mig ?
Nja målet är väl att följa med dottern ut på hennes äventyr med en schysst cykel för pappa ?

Down Country, DC​

En lite kraftigare version av XC-cykeln, eller ibland en lite lättare variant av en trailcykel. Jämfört med XC är det mer dämpning, 110-120 mm-ish, och den är kraftigare byggd för att klara av lite tuffare utförsåkning.

Om du inte tror att du får för sig att hoppa, åka lift osv. Risken finns. Om du tyckte en del av charmen med mtb var att det ändå blev lite action så kommer det inte att bli samma känsla med en modern cykel. Helt plötsligt står du i ett enduro spår iklädd full face för att få lite "action"

Tips på hel dämpad MTB
Om du inte tror att du får för sig att hoppa, åka lift osv. Risken finns. Om du tyckte en del av charmen med mtb var att det ändå blev lite action så kommer det inte att bli samma känsla med en modern cykel. Helt plötsligt står du i ett enduro spår iklädd full face för att få lite "action"
??? ja ni ser, för en gubbe på snart 50 är detta en djungel ?‍♂️?‍♂️

Tips på hel dämpad MTB
??? ja ni ser, för en gubbe på snart 50 är detta en djungel ?‍♂️?‍♂️
Jag är 50 och köpte en modernare hoj 2018. Innan dess hade jag en 2002 cyclepro.

Det kan ju vara ide att börja med en HT för 10-15 000 för att känna på det.
130 i slag och 65-66 i gaffelvinkel. Så lär du upptäcka om du vill ha nåt lättare eller tvärtom

Tips på hel dämpad MTB
Tips på hel dämpad MTB
HT?
Såg denna Scott Spark 950 2021 ??
det verkar vara en vettig cykel som skulle duga för de flesta stigar utan att dra omkring på massa dövikt.
https://happyride.se/annonser/canyon-neuron-cf-ltd-2021-medium.188390/ här är ett fint begat alternativ.

flera bra hojar:
https://happyride.se/annonser/specialized-stumpjumper-2018-i-karbon-med-karbonhjul.178551/

Tillbaka
Topp