Tips på ihopfällbar cykel

flog

Aktiv medlem
Tjo.

Tog på mig ansvaret att leta reda på en ihopfällbar cykel till jobbet. Det slog mig ganska snabbt att nästan allt man hittar är rangligt och tråkigt. Är det någon som har erfarenhet utav ihopfällbara cyklar och vet vilka märken som är stabila och bra och som helst tål lite saltstänk och undermåligt underhåll? De skall helst gå att köpa i butik i Sverige.

Tack på förhand.

flog skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjo.
>
> Tog på mig ansvaret att leta reda på en
> ihopfällbar cykel till jobbet. Det slog mig
> ganska snabbt att nästan allt man hittar är
> rangligt och tråkigt. Är det någon som har
> erfarenhet utav ihopfällbara cyklar och vet vilka
> märken som är stabila och bra och som helst tål
> lite saltstänk och undermåligt underhåll? De
> skall helst gå att köpa i butik i Sverige.
>
> Tack på förhand.

Brompton. Jag har en tråd nånstans från ungefär årsskiftet 2011/2012 som visar hur jag fixar till ett lik. Men sköter man dem från början så är det riktigt bra och funktionella cyklar. Men som allt annat inom cykel hamnar man uppåt 10000 kr för att få något bra. Ofta snabbt intjänade pengar om man kan ställa bilen och spara tid i skarvar för att klara kollektivtrafiken.

De är tyvärr lite för dyra. Ligger ju på 9600kr på childstore... Det behöver inte vara den mest ihopfällbara cykeln på marknaden. Den skall hellre vara mer bekväm att cykla på än mest ihopfällbar.

Har nu firmabilar på företaget? 10-15 stycken Brompton inklusive underhåll och service på leasing borde kosta mindre en en bil per år. Och behöver inte förmånsbeskattas (om man gör rätt).

För att dylika satsningar skall falla väl ut på företaget är det min erfarenhet att de måste ha ett riktigt och korrekt stöd och tillika finansiering på företaget. Det skall helst ingå i marketing, företagsprofilering och personalhantering. Annars blir det bara något skit som står i en hörna.

flog skrev:
> De är tyvärr lite för dyra. Ligger ju på
> 9600kr på childstore... Det behöver inte vara
> den mest ihopfällbara cykeln på marknaden. Den
> skall hellre vara mer bekväm att cykla på än
> mest ihopfällbar.

Jag förstår vad du menar. Problemet är bara det att Brompton är mest hopfällbar, och bekväm, och bäst att cykla på. Prova en om du har möjlighet, du kommer bli positivt överraskad. Är du rädd om den kommer den ha ett andrahandsvärde som andra vikbara cyklar inte är i närheten av. Men du kommer ändå inte vilja sälja om du köpt en. :-) Tänk även på fördelen du får med att kunna ställa eller lägga cykeln längst ned i en vanlig garderob och stänga dörren. Hur många cyklar klarar det för att sedan vara fullt funktionsdugliga inom en minut?

Tar emot att säga Cykelringen, men priserna på Dahon där är faktiskt rätt rimliga;
http://www.cykelringen.se/products.asp?Type=Prod&PID=2045

T.ex MU P8 - 2010 för 5495:- borde vara en helt ok affär.

Då har jag jämfört en del med vad Dahon kostar att beställa från andra länder, onlinebutiker, med och utan rabbatter.

Dock bör man nog för säkerhets skull ta med inköpta fällcyklar till en riktig cykelaffär för genomgång innan de används :-)

(Jag och folk i min familj har och har haft några Dahon-cyklar genom åren, de är helt ok. 20" hjul rullar rätt ok)

Senast ändrad:
MoeJoe skrev:
> Tar emot att säga Cykelringen, men priserna på
> Dahon där är faktiskt rätt rimliga;
>
> (Jag och folk i min familj har och har haft några
> Dahon-cyklar genom åren, de är helt ok. 20" hjul
> rullar rätt ok)

Finns även på Tellus-Trade (Hjulbutik).

http://www.tellus.se/produkter/produkter.aspx?categoryId=68

Inte heller någon cykelservicebutik......
Jag tror att ni vill ha tjänstecykel inkl. Service.
Vilket talar för Bromton.

Jag kan fråga herren på mitt gym. Han var sponsrad av reebok, drog in 500 tusen förra året. Han håller på med triathlon. Teamet hade hans cykel. Den vägde 3kg och var ihopfällbar! Snäll var han också. Min kompis fick ett par skidpjäxor, han sa ta dem, jag behöver dem ej. Det är sånna vi har när vi tävlar i teamet. Med pjäxor i handen stod min kompis med frågande blick...öö oo men..detta är ju pjäxor inga cykelskor...

Anledningen att jag fick reda på det var att någon nämnde att han tävlade i tiathlon. SÅ jag tänkte, nu kanske jag kan hitta en ny cykelkompis...men insåg ganska snabbt att vi inte kommer bli några cykelkompisar :)

flog skrev:
> De är tyvärr lite för dyra. Ligger ju på
> 9600kr på childstore... Det behöver inte vara
> den mest ihopfällbara cykeln på marknaden. Den
> skall hellre vara mer bekväm att cykla på än
> mest ihopfällbar.

Bättre att cykla på än Brmpton då brukar det bli Birdy istället. http://www.birdybike.com/?Models

Cykeln skall bo ombord på en båt. Därav att den helst skall tåla salt. Navväxlat är inte heller dumt.
Skall kika på de andra alternativen.
Just det ja, den skall finansieras utav fritidskassa därav att den gärna får vara lite billigare. Vet att det är sjukt svåra kriterier.

Senast ändrad:
Jag har blivit lite intresserad av en Brompton trots att jag inte har ngt egentligt behov annat än att det är en vit fläck i min cykelportfölj.

Hur är de egentligen att cykla på? Kan Hasse eller ngn annan beskriva hur skillnaden är jämfört med en ungeför lika tung normalcykel?

Balans skrev:
> Jag har blivit lite intresserad av en Brompton
> trots att jag inte har ngt egentligt behov annat
> än att det är en vit fläck i min
> cykelportfölj.
>
> Hur är de egentligen att cykla på? Kan Hasse
> eller ngn annan beskriva hur skillnaden är
> jämfört med en ungeför lika tung normalcykel?

Den känns vinglig i början, men snart tycker man "kvick" är en bättre beskrivning. Framväskan klickas fast direkt på ramen och ju mer man har i den desto stabilare/rakare vill cykeln gå.

Det skiljer sig lite beroende på vilket styre man väljer. Typ M och H är mer upprätta medan på typ S och P sitter styret aningen längre fram och lägre.
htype.png

Balans skrev:
> Hur är de egentligen att cykla på? Kan Hasse
> eller ngn annan beskriva hur skillnaden är
> jämfört med en ungeför lika tung normalcykel?

Jag har bara kört Brompton korta sträckor och det är svårt att köra med en tung systemkasse på styret. Vingligt är bara förnmnet! Men man lär sig fort. Det är ett väldigt litet försprång på gaffeln och kort hjulbas så styrningen är väldigt "rapp" om man ska vara positiv.

Men snackjanne och hans brittiska kompis (som jag glömt namnet på. John Barkman?) verkar gilla fällbara hojar. Janne har kört ett par lopp på sin Airnimal Chameleon och hans kompis har hängt med i fyrtio knutar i någon timme på ett 24h-lopp på sin Brompton, med en hand på styret och tagit bilder med den andra. Så vingelheten verkar övergående.

Bromptonen jag har, modell S, är helt fantastisk. Skulle jag bli av med den hade jag köpt den två eller sex växlade modellen, den treväxlade jag köpte är en kompromiss jag inte riktigt gillar. Och så hade jag lagt upp pengarna för titan och alu -delarna. Vikten är lite av ett problem.

Stabiliteten är inget problem i verkligheten, man kan lasta tokmycket i en väska framför styret. Man måste dock kalibrera om sin potthåls-detektor, gropar man skulle rullat över på styra hjul blir rätt kännbara med små. Och så finns det inga dubbdäck?

Jag har en treväxlad M och tycker den är toppen.

Jag hade mycket förutfattade meningar om Brompton eftersom jag är både lång och tung 192cm, 90kg. Fick möjlighet att prova en en sväng och jag upplevde den som stabil och riktigt bra och lättcyklad. Hade också ett odefinierat behov av att komplettera min vagnpark så jag skaffade en ganska risig och fixade till. De som de andra har skrivit om cykling på Bromton får +1 av mig. Vingelkänslan är en vanesak. Sen skall man veta att Brompton inte bara är en cykel, det är lite av en livsstil som genererar nya bekanta när man använder den. :-)

Atlas skrev:
> Och så hade jag lagt upp pengarna för titan och
> alu -delarna. Vikten är lite av ett problem.

vad ger lightversionen för viktminskning?

rising skrev:
> Atlas skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Och så hade jag lagt upp pengarna för titan
> och
> > alu -delarna. Vikten är lite av ett problem.
>
>
> vad ger lightversionen för viktminskning?

Den blir ett kilo lättare, det kostar 5900 kr extra. Det är lite dyrt men om man kombinerar titandelarna med att bara ha en eller två växlar, de lättare Kojakdäcken, och lite annat så blir cykeln ytterligare ett kilo lättare.

http://www.brompton.se

mzi skrev:
> > Men snackjanne och hans brittiska kompis (som jag
> glömt namnet på. John Barkman?) verkar gilla
> fällbara hojar. Janne har kört ett par lopp på
> sin Airnimal Chameleon och hans kompis har hängt
> med i fyrtio knutar i någon timme på ett
> 24h-lopp på sin Brompton, med en hand på styret
> och tagit bilder med den andra. Så vingelheten
> verkar övergående.

Folk verkar klara att cykla PBP på Bromton så de funkar nog att cykla på om man vill. Frågan är nog om man vill

PS han är amerikan, men bor i England.

Jag har under 200 arbetsdagar i rad pendlat 4mil med min, det gick mer än bra. Lite kul att konstatera att jag inte var hemma sjuk en enda dag :) Det bevisar ju till 100% att pendlings-cyklister är firskare.

Atlas skrev:
> Det bevisar ju till 100% att
> pendlings-cyklister är fistare.

+1

Igår gick min Brompton sönder för första gången. Tappade kedjesträckartrissan nånstans på Sturegatan och hittade inte igen den. Var ner till Gamla Stans och Martin fixade en ny. Superservice. Dock blir nog det besöket dyrare än beräknat då jag förlorade mig i en orange sexväxlad S-typ. Nån som vill köpa en 2-växlad M?

JLarsson skrev:

Dock blir nog det besöket dyrare
> än beräknat då jag förlorade mig i en orange
> sexväxlad S-typ. Nån som vill köpa en 2-växlad
> M?

Ah, I hate it when it happens :)

JLarsson skrev:
> Nån som vill köpa en 2-växlad
> M?

Vi får nog prata om det där...

Hasse#7 skrev:
> Jag förstår vad du menar. Problemet är bara det
> att Brompton är mest hopfällbar, och bekväm,
> och bäst att cykla på. Prova en om du har
> möjlighet, du kommer bli positivt överraskad.
> Är du rädd om den kommer den ha ett
> andrahandsvärde som andra vikbara cyklar inte är
> i närheten av. Men du kommer ändå inte vilja
> sälja om du köpt en. :-)

Det där känner jag igen. Jag köpte själv för nårgra år sen en Brompton S2L som jag hade när jag tågpendlade Knivsta-Stockholm och sedan cyklade till Liljeholmen. När jag bytte jobb och flyttade upp till Dalarna ville jag inte sälja den trots att behovet av den inte blev lika stort, den tog ju ändå så liten plats att den fick följa med flyttlasset :-)

Nu använder jag den bland annat till om jag vet att det ska bli dåligt väder, då kan jag cykla till jobbet på morgonen och ta bussen hem med cykeln i handen om det ösregnar på eftermiddagen. Två växlar räcker långt.

Jag kan också hålla med om att det är en kvick och stabil liten rackare, men några systemkassar eller pizzakartong på styret är inte att rekommendera. Jag har inte testat frontväskan som finns som tillbehör, exempelvis den snygga från Carradice: http://www.carradice.co.uk/index.php?page_id=product&under=type&product_id=17

Men det skulle vara trevligt med navväxel istället för utanpåliggande och slippa alla vajrar som skaver på lacken. Moulton har ju en snygg remdriven med Sturmey-Archers 2-växlade Kick-shift-nav: http://www.moultonbicycles.co.uk/models/TSR2.html

En av baksidorna med Brompton är att man näst intill är tvingad att köpa genom lokal återförsäljare, då de har någon märklig prispolicy så att man inte kan köpa en via en utländsk nätbutik och samtidigt har alla återförsäljare samma pris. Reservdelar blir därmed dyrt att införskaffa då nästan allt är special.

Men jag säljer den inte för det, +1 på Brompton (och Moulton som jag inte har testat)

Atlas skrev:
> JLarsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> Dock blir nog det besöket dyrare
> > än beräknat då jag förlorade mig i en
> orange
> > sexväxlad S-typ. Nån som vill köpa en
> 2-växlad
> > M?
>
> Ah, I hate it when it happens :)

Fan.

Vill man göra något riktigt korkat så åker man med sin DH till alperna och så hyr man en ny toppmodell bara för att testa nån dag.

Hjälp!

Såg en riktigt udda beige cykel här i Gbg idag. Tror den var ihopfällbar med små hjul kanske 10", men fastnade framförallt för att den hade enkelaxel (tänk Lefty) både fram och bak samt skivbroms innanför! Vad kan detta vara för märke/modell?

/David, undrande

Låter ju som en Strida som visas ovan?

Jag jobbpendlar numera på en Tern Link P7i. Jämfört med den Brompton som också finns i familjen så blir den inte lika liten ihopfälld (den viks en gång mindre) och väger ca 14 kg med Nexus 7-nav, skärmar och pakethållare. Men så har den också 20" hjul och är ett snäpp större så den funkar utmärkt för mina 195 cm. Brompton är i minsta laget för mig.

2012-tn-photo-link-p7i-gray-gray-web_0.jpg

Tern är, om jag förstått det rätt, startat av son + exfru till Dahons grundare och är snarlika i sin konstruktion.

Jag skulle tro att den går att lätta en del, sadelstolpen innehåller t.ex. en fotpump och jag är inte övertygad om att jag vill ha Nexusnavet, det är verkligen en del friktion i det men jag ska ge det några månader för inkörning. så blir det utvärdering sedan. Kanske ett av Srams auto-nav skulle funka.

jomper skrev:
> Jag jobbpendlar numera på en Tern Link P7i.
> Jämfört med den Brompton som också finns i
> familjen så blir den inte lika liten ihopfälld
> (den viks en gång mindre) och väger ca 14 kg med
> Nexus 7-nav, skärmar och pakethållare. Men så
> har den också 20" hjul och är ett snäpp större
> så den funkar utmärkt för mina 195 cm. Brompton
> är i minsta laget för mig.

Jag har tittat på precis den cykeln, men trodde att den var för liten för mig. Men jag är lika lång som dig, räcker sadelstolpen till? Kommer du ihåg vilket innerbenmått du har? Jag är ~98cm (mätt från golv med cykelskor)

Senast ändrad:
jomper skrev:
> Låter ju som en Strida som visas ovan?
>

Jo, avseende broms/nav absolut, men denna var mer standard i ramen, likt din Tern. Bra med tips på cyklar i övrigt, behöver ngt att ta mig från parkeringen (utanför tullarna) till jobbet. Utvärdera på!

/David

silverman834 skrev:

> Jag har tittat på precis den cykeln, men trodde
> att den var för liten för mig. Men jag är lika

Allt är ju relativt, men jag sitter helt ok och mycket bättre än på en Brompton som framför allt känns mycket kortare. Priset från Evans är riktigt bra.

> lång som dig, räcker sadelstolpen till? Kommer
> du ihåg vilket innerbenmått du har? Jag är
> ~98cm (mätt från golv med cykelskor)

Jag har nog 5 cm kortare ben än du, korta ben och lång överkropp.

jomper skrev:
> Allt är ju relativt, men jag sitter helt ok och
> mycket bättre än på en Brompton som framför
> allt känns mycket kortare. Priset från Evans är
> riktigt bra.
>
> > lång som dig, räcker sadelstolpen till?
> Kommer
> > du ihåg vilket innerbenmått du har? Jag är
> > ~98cm (mätt från golv med cykelskor)
>
> Jag har nog 5 cm kortare ben än du, korta ben och
> lång överkropp.

Attans, då kan jag fortfarande inte bestämma mig för om jag tror att den kommer att passa eller inte...

Min kollega (mang0) har en Brompton och jag tyckte den var OK storleksmässigt och jag är 199cm. Men den var kittad tror jag med teleskopstolpe. Känns kanon att cykla på, kan bara stämma in i kören att den är kanon att cykla på.

Tillbaka
Topp