Tips på ihopfällbar cykel

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Min kollega (mang0) har en Brompton och jag tyckte
> den var OK storleksmässigt och jag är 199cm. Men
> den var kittad tror jag med teleskopstolpe. Känns
> kanon att cykla på, kan bara stämma in i kören
> att den är kanon att cykla på.

Jag har ca 95 cm i innerbensmått och använder teleskopstolpe på Brompton. Det enda jag skulle vilja ändra på är infästningen av sadeln. Skulle vilja ha sadeln längre bak. Har för mig att jag mixtrade med det under renoveringen men hittade inget bra sätt. Den skall ju både sitta bra och cykeln gå att vika ihop. Skall kolla igen när jag har tid och lust. För mig är skillnaden mellan cyklarna som har större hjul och inte går att vika lika mycket vs Brompton att mig veterligt kan man inte nekas att ta med sig en Brompton i väska på kollektivtrafiken. Klart osäkrare med ett mer skrymmande cykelobjekt. Men det vet väl ni som kör andra märken om det är ett problem eller inte.

silverman834 skrev:
> Attans, då kan jag fortfarande inte bestämma mig
> för om jag tror att den kommer att passa eller
> inte...

Nu har jag bestämt mig, jag köper en Tern och chansar. Om sadelstolpen är för kort så har jag nu sett att Thorusa har längre stolpar.

Utan att ha mätt med tumstock så känns min Tern både högre och längre än min frus Brompton. Du får gärna provcykla men det verkar som att du hör hemma på den kusten jag lämnade för över tio år sen :-)

jomper skrev:
> Utan att ha mätt med tumstock så känns min Tern
> både högre och längre än min frus Brompton. Du
> får gärna provcykla men det verkar som att du
> hör hemma på den kusten jag lämnade för över
> tio år sen :-)

Tack för erbjudandet, men det är som sagt lite långt att åka för att prova ;) Nu har jag hur som hellst beställt en med externa växlar; förutom friktionsförlusterna för de interna som du nämnde så väger det lite väl mycket. Det känns lite sårbart med utanpåliggande växlar, men jag ska se om man inte kan fixa något lämpligt skydd.

En Transition kanske? ;)

trans.jpg

jomper skrev:
> Hopfällbar men inte utfällbar?

Den är ju vaskad ser du väl? Först cyklar man dit man skall sen fäller man ihop den och slänger bort den.

Hasse#7 skrev:
> jomper skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hopfällbar men inte utfällbar?
>
> Den är ju vaskad ser du väl? Först cyklar man
> dit man skall sen fäller man ihop den och
> slänger bort den.

Precis. Alltså på samma sätt som man gör med mjölkpaketen då man använt klart dem.

jomper skrev:
> Hopfällbar men inte utfällbar?

Ny prototyp med kort hjulbas och brant gaffelvinkel för att vara snabbsvängd även när det är riktigt trångt mellan träden. Lider dock av vissa problem med toe overlap.

Tillbaka
Topp