Tips på kol-gaffel på ebay

pers

Medlem
Efter allmänt missnöje med canitsar på pendlarcykeln i vinter är jag lite inne på att uppgradera till skivor. Är det okej att beställa en billig kol-gaffel på ebay eller kommer man att dö pga implosion? Jag behöver 1 1/8 styrrör och skivbromsfäste, det är ungefär mina krav. Såklart gärna rimligt lätt. Sa jag billig?

Till exempel: Billig gaffel på ebay

Nån som har tips på en bra och fungerande leverantör?

Senast ändrad:
Jag skulle aldrig cykla på en sån där själv. Men visst den e ju billig..

Vad vill du att folk ska säga? Garantera dig att den kommer hålla? Garantera dig att den går sönder? Att ngn haft en liknande lr rent av samma gaffel och den har funkat bra säger ju ingenting alls i sammanhanget ändå. Du vet ju troligen själv precis hur det ligger till eftersom du frågar. Det är troligen en högre risk för implosion ja, men om det är värt det för dig kan endast du svara på.

båtbensbudet sa:
Jag skulle aldrig cykla på en sån där själv. Men visst den e ju billig..

Vad vill du att folk ska säga? Garantera dig att den kommer hålla? Garantera dig att den går sönder? Att ngn haft en liknande lr rent av samma gaffel och den har funkat bra säger ju ingenting alls i sammanhanget ändå. Du vet ju troligen själv precis hur det ligger till eftersom du frågar. Det är troligen en högre risk för implosion ja, men om det är värt det för dig kan endast du svara på.

Nä, såklart är jag inte ute efter nån garanti. Snarare om det finns några negativa erfarenheter/ nån speciell leverantör som någon har positiva erfarenheter av. Kan ju tycka att det inte borde vara raketforskning att sätta ihop en gaffel som håller så jag skulle vilja kunna pendla billigare än de 160 euro som bike24 tar för sin billigaste skivbromsgaffel i icke-stål.

Jag känner ett bud som hoppade ut för en trottoar med en kinagaffel och vurpade eftersom gaffelnkronan skildes från gaffelröret.
Han blev endast lite blåslagen och hade tur i oturen skulle jag säga.

Stål ska man inte underskatta :) Men visst de är tunga.

Jag hör vad du säger, det kanske är så att den enda billiga vägen är stål. Samtidigt har ju planetx gafflar för 50-80 gbp som ju bör vara acceptabelt hållbara, men bara för tapered vilket min gamla pendlare typiskt inte har.

Di där gafflarna säljs av kleti och pleti vilket bör innebära att det är ungefär samma junket alla säljer (även om säkerligen tillverkningen med råmaterial, formar och instruktioner vandrar runt mellan olika skuttfirmor).

Gaffeln är kolfiberrör (ben och stolpe) med inplastade dropouts och gaffelkrona i aluminium (gjute?)
Eftersom det är plastat utanpå - där ytskiktet är det viktiga - så kan man få fila lite för att få en 160mm skiva att gå fritt och bredare däck än 25mm är nog inte att rekommendera även om 28:or nog går dit med frigång för ett överkört tuggummi.
Oddsen att gaffeln funkar i några år utan att implodera eller explodera är nog ungefär sju på åtta (baserat på hur den ser ut, men jag har bara en iofs :-) ), men med tanke på priset så är den inte så illa. Oddsen att den skulle haverera katastrofalt är nog ganska låga.

Inte för att vara sådan - men jag tror det är lättare och billigare att uppgradera och justera cantisarna och då få en bättre och lättare broms och gaffel. Men tro kan man ju göra i kyrkan :-)

Har du ZS44 undre lager så finns det EC44/40 så du får 1-1/2''

emmer sa:
Inte för att vara sådan - men jag tror det är lättare och billigare att uppgradera och justera cantisarna och då få en bättre och lättare broms och gaffel. Men tro kan man ju göra i kyrkan :-)

Har du ZS44 undre lager så finns det EC44/40 så du får 1-1/2''

Tråkmåns! Det hela handlar ju såklart om att tillfredsställa shoppingbehovet lite billigare än en ny cykel. Plus att jag har råkat få ett hjulpar över som jag skulle kunna pendla på.

Intressant input kring styrlager. Efter att ha kollat hur det ser ut tror jag dock att det är kört. Har ett S-3 utanpåliggande idag vilket jag antar innebär en diameter på 34 mm...

Köp en (från europa om det finns för stunden - så slipper det ta femtiofjorton evigheter och eventuellt hamna i tullen) för det är ju inga pengar och med lite tur går den använda.

tmalm sa:
Jag har en sådan här, finns i en mängd olika längder och styrrörsvarianter /…/
http://m.ebay.com/itm/JAVA-26-27-5-...-Straight-Disc-Brake-/281678851855?nav=SEARCH

Jag har också en sådan där Java på mitt monstercrossbygge, men med styrrör i kolfiber. Kostade under 500 på Aliexpress. Den har klarat misshandel på den lokala XC-slingan och dåliga grusvägar. Men här är en person som lyckats knäcka en http://forums.mtbr.com/29er-components/java-carbon-forks-901562.html

pers sa:
Jag hör vad du säger, det kanske är så att den enda billiga vägen är stål. Samtidigt har ju planetx gafflar för 50-80 gbp som ju bör vara acceptabelt hållbara, men bara för tapered vilket min gamla pendlare typiskt inte har.

Kinesis DC37 är hållbar och inte så dyr.

http://www.kinesisbikes.co.uk/Catalogue/Forks/Adventure/DC37-DISC

Stål är billigare annars. De är gratis till och med om man väljer begagnade, men ingen hämtar upp sakerna man försöker ge bort...

Bilagor

• 20161230_010813.jpg
    20161230_010813.jpg
    281.9 KB · Besök: 41
båtbensbudet sa:
Jag känner ett bud som hoppade ut för en trottoar med en kinagaffel och vurpade eftersom gaffelnkronan skildes från gaffelröret.

Gaffeln som länkades är en liknande/likadan som han körde av. Ett annat bud körde på en sån, flexade så mycket när han bromsade att däcket tog i gaffeln på insidan.

AgainstOne sa:
båtbensbudet sa:

Gaffeln som länkades är en liknande/likadan som han körde av. Ett annat bud körde på en sån, flexade så mycket när han bromsade att däcket tog i gaffeln på insidan.

Bud? Bromsa? Näää nu skarvar du :)

Herr Thomas sa:
Jag stelopererade min gamla pendlar-MTB med en alu-gaffel från Mosso (e-bay). Har fungerat utmärkt hitintills. Alu kändes mer tillförlitligt än kolfiber i sammanhanget.
http://www.ebay.com/itm/Mosso-Alumi...hash=item41ba4204b6:m:myXkPFEFxIjQcZtCLTUYMxQ

Någonstans i det stora Happy-innanmätet finns en bild på en mosso i alu som vikt sig. Därför köpte jag en i kolfiber. Det var dumsnålt hur som, jag är alltid lite rädd när jag cyklar på den hojen.

Tillbaka
Topp