tips på landsvägssko för breda fötter

Lake.

Vissa av Shimanos modeller finns i "wide", jag tror att de då har benämningen E, som i 45E

Redigerat
Hos Bike24 finns åtminstone några shimanoskor i Wide
295908-00-d-603808.jpg

Shimano SH-RC701
Men om de är tillräckligt breda har jag förstås ingen aning om

Senast ändrad:
Slår ett slag för Lake jag också. Hade hemska problem att hitta skor förra året. Provade 10 par innan jag hittade Lake. Gjorde en mall av min fot enligt deras hemsida och för att vara på den säkra sidan mailade jag dom om råd. Slutade med ett par CX237 för min del.

Hej,

läsvärt i ämnet:

Som jag tolkar det är det egentligen bar Bont och Lake som har "breda bäddar" medan de andra märkenas "breda" skor egentligen främst erbjuder en rymligare läst / högre volym.

Är själv ute efter breda landsvägsskor och provade några Lake på Cycling på Frejgatan i Wide utförande. De var kalas på bredden men tyvärr tryckte skon något på stortån. Eventuellt något som ger sig då i alla fall ena modellen var i äkta läder vilket ju formar sig något.
Har bett dem beställa hem ett par "extra wide" också för att prova, men tar nog 1-2 veckor innan de finns i butik.

Bont är inte bara breda utan har en form som liknar fotens. Stortån brukar ju inte sitta i mitten... Och är i viss mån formbara efter uppvärmning i ugn.

Bont är inte bara breda utan har en form som liknar fotens. Stortån brukar ju inte sitta i mitten... Och är i viss mån formbara efter uppvärmning i ugn.

Bont verkar bra, men jag tycker det är förvånansvärt ofta i princip nya Bont skor ute på K&S - då blir man lite skeptisk eftersom de ju är allt annat än billiga så man tycker att köparen borde gjort bra research innan så det inte blir fel.

Bont verkar bra, men jag tycker det är förvånansvärt ofta i princip nya Bont skor ute på K&S - då blir man lite skeptisk eftersom de ju är allt annat än billiga så man tycker att köparen borde gjort bra research innan så det inte blir fel.

Eller köper osedda på nätet. Det har jag också gjort fast till ett MYCKET favorabelt pris. Och de passar som handsken. Rätt mycket andra skor ute på K&S också.
Men har man problem med kombon sko o fötter är det nog vettigt att prova skon hos en återförsäljare.

Jag köpte Shimanos RC7, som någon tidigare skrev finns den i wide. Beställde hem 44,5 wideoch 45 vanlig, den större passade bäst för mig.

jag lade i fotinlägg från 52 bones med högsta hålfotshöjden och kände inte någon smärta alls vid cykling idag så det finns hopp om liv utan att byta skor verkar det som, men tack för alla svar

har både bont i wide och lake i wide. Bont har ju en ”badkarsdesign” på sin sula. Den går att baka. Men får man inte till den är den inte förlåtande då det ju inte viker sig på sidan så som en mjuk läst. Dessutom riktigt styva.
Lakes wide är riktigt bra. Första skon jag kunnat ha i min egen storlek och inte en större för att få plats på bredden. De finare är dessutom i riktigt skin så de går att lästa ut och blir ännu bättre efter lite användande. Lite bökigare att torka om de blivit blöta (skin tycker inte om skotork). Ska även nämnas att lake har typ två olika tåboxar, den ena är bredare än andra, så där kan det ligga i att man kan uppleva problem med tår. Har ett par 232 som är bredare tåbox.

ska sägas att lake är mtb skor och bont lvg skor. Fått till bont skorna perfekt bakade, skönaste skorna jag har. På mtb kan de nog dock kanske bli för styva.

Sidi har sina "Mega" varianter. Då får du en bredare och rymligare sko. Jag kör dem på racern och det funkar fint på mina ankfötter

Sidi har sina "Mega" varianter. Då får du en bredare och rymligare sko. Jag kör dem på racern och det funkar fint på mina ankfötter

problemet för mig är att mega inte bara är bredare utan lästen är större även på höjden. Men det är ju olika från fot till fot så att säga :-)

har både bont i wide och lake i wide. Bont har ju en ”badkarsdesign” på sin sula. Den går att baka. Men får man inte till den är den inte förlåtande då det ju inte viker sig på sidan så som en mjuk läst. Dessutom riktigt styva.
Lakes wide är riktigt bra. Första skon jag kunnat ha i min egen storlek och inte en större för att få plats på bredden. De finare är dessutom i riktigt skin så de går att lästa ut och blir ännu bättre efter lite användande. Lite bökigare att torka om de blivit blöta (skin tycker inte om skotork). Ska även nämnas att lake har typ två olika tåboxar, den ena är bredare än andra, så där kan det ligga i att man kan uppleva problem med tår. Har ett par 232 som är bredare tåbox.

ska sägas att lake är mtb skor och bont lvg skor. Fått till bont skorna perfekt bakade, skönaste skorna jag har. På mtb kan de nog dock kanske bli för styva.

Hm, vad heter lästen på dina 232? Provade ett par Lake på cycling och de kändes grymma på bredden men min stortå tryckte lite emot på sidan. Så det hade varit intressant att veta vad deras rymligaste heter, tror det är den som heter competition.

Hm, vad heter lästen på dina 232? Provade ett par Lake på cycling och de kändes grymma på bredden men min stortå tryckte lite emot på sidan. Så det hade varit intressant att veta vad deras rymligaste heter, tror det är den som heter competition.

kan kolla, men tror det är competition på dem.Kollade nu och de har ju massa olika numerahttps://lakecycling.com/pages/shoe-lasts

Men om det ändå är för tight för dig kanske inte lake är skon för dig. Även om jag upplevde att de bara blev bredare/skönare Dessto mer de användes. Men är det toksmalt för tårna så hjälper det kanske inte nog. Där var bont skorna i wife bredare. Men som sagt, gäller att det funkar me badkarsdesignen, för där är det inget mjukt som kan tryckas ut. Däremot kan de ju bakas. Tyvärr har de inte alla i wide och innebär ofta att man får special beställa från utlandet. Kliver man upp på 241 o uppåt verkar de ha formbar välkappa med. Har kommit en hel del modeller sen jag köpte dem (kör shimano numera, fått gå upp 1,5 storlek), varav några nu inte bara heter wide utan extra wide, frågan om det bara är nytt namn eller ännu bredare.
Och som sagts, vad jag har läst är det bara lake och bont som har bredare sula, alla andra har bara bredare läst.

Edit: får pudla lite. Mx 237 heter de. https://lakecycling.com/products/mx-237-wide?variant=9997332805

Senast ändrad:
Har mätt lite och enligt tabellen och vad som står om skorna så ska cx218 vara bland de bredare med competition last. De CX176 som jag kollade på innan skulle vara smalare. Tyvärr vet jag inte modellnamnet på dem jag provade i butik men enligt Lakes tabell bör 218 wide i storlek 44 vara spot on. Kanske får chansa och beställa ändå.

Du kan alltid skicka tillbaka. Jag hade en Mail konversation med lakes huvudkontor i Holland och köpte av dem. Grym service. Men var Oxå mest för att få då sålde wide modellerna i Europa. Idag tror jag de är vanligare

Edit: här verkar det stå lite om extra widehttps://lakecycling.com/pages/sizing-charts säger dock inget om tåboxen form.

Du kan alltid skicka tillbaka. Jag hade en Mail konversation med lakes huvudkontor i Holland och köpte av dem. Grym service. Men var Oxå mest för att få då sålde wide modellerna i Europa. Idag tror jag de är vanligare

Edit: här verkar det stå lite om extra widehttps://lakecycling.com/pages/sizing-charts säger dock inget om tåboxen form.

Vad kostar frakten? Respektive är det fria returer? Hittar inget på deras site tyvärr.

Vad kostar frakten? Respektive är det fria returer? Hittar inget på deras site tyvärr.

direkt från dem i Holland? Nu var det visserligen 3 år sedan typ, men då fick man stå för returen själv. Men frakten till en var gratis, likaså om man ville de skulle skicka annan storlek. De skickade till och med ny storlek innan de fått tillbaka de jag returnerade. Köpte ju som sagt 42,5 som jag brukar få ta för att passa min breda fot. Men kunde gå ner till 41,5 med dessa. Därav returnerandet.
Men om man finner den i butik är det ju smidigare. Merida sålde ju lake förut i alla fall, om jag minns rätt.

Slår ett slag för Lake jag också. Hade hemska problem att hitta skor förra året. Provade 10 par innan jag hittade Lake. Gjorde en mall av min fot enligt deras hemsida och för att vara på den säkra sidan mailade jag dom om råd. Slutade med ett par CX237 för min del.
Intressant varför valde du just dom?Tog du ”rätt”storlek eller en storlek större?jag har kikat på
Lake MX176 Wide men har inte vågat slå till än;)

Intressant varför valde du just dom?Tog du ”rätt”storlek eller en storlek större?jag har kikat på
Lake MX176 Wide men har inte vågat slå till än;)

Mx176 är inte så breda trots wide tillägget.
De cx237 (numera 238) jag köpte är bredare. Så det är bra om du kan prova (brukar vara svårt). För mig passade inte 176.edit - stod lvg i rubriken, men mx176 är en mtb sko ju. Jag provade alltså CX176, inte MX. Gissar att lästen är lika dock.

Mx176 är inte så breda trots wide tillägget.
De cx237 (numera 238) jag köpte är bredare. Så det är bra om du kan prova (brukar vara svårt). För mig passade inte 176.edit - stod lvg i rubriken, men mx176 är en mtb sko ju. Jag provade alltså CX176, inte MX. Gissar att lästen är lika dock.
Ok,men vilken storlek tog du? tog du en storlek upp mot vad du har ?

Tillbaka
Topp