Tips på lätt och bekväm sadel MTB?

Kroka

Medlem
Har nu beställt en lätt och fin sadelstolpe och behöver en sadel som matchar stolpen!=)
Specializeds sadlar verkar schyssta?

Tips är välkommet.

Med vänlig hälsning Henrik

Jag har Selle Italia SLR titanium sadlar på mina 4 cyklar passar mig perfekt + den är lätt.
Men det är ju inte säkert den passar dig :)

Bilagor

• IMGP6635.JPG
    IMGP6635.JPG
    255.5 KB · Besök: 199
  • IMGP6632.JPG
    IMGP6632.JPG
    287.5 KB · Besök: 281
Jag gillar Specializeds sadlar. Kör Phenom på MTB:n, och tycker att den är väldigt bekväm.

Tyvärr är Specializeds sadlar tunga i sina respektive prisklasser.

Håller med om Phenom och 155mm bredd är det jag använder på mina cyklar.
Sadlar är personligt, mät ut sittbensbredden och be att få prova över en helg.

Asså detta kanske låter oseriöst men finns det nån sadel som inte gör att man får ont i skrevet. Funkar alltid första timmen att cykla sen kommer ömmandet.
Eller är det sadel vinklen det är fel på?
Eller kanske det helt enkelt är ett vanligt problem som inte går att undkomma.
Får min nya mtb imorgon hoppas att det inte blir samma problem men den cyklen då det inte är en biltema cykel den här gången.

Senast ändrad:
Sadeln skall vara vågrät. Använd vattenpass. Bredden och formen på sadeln som passar dig kan vara hur som helst, testa dig fram!

Konkret sa:
Sadeln skall vara vågrät. Använd vattenpass. Bredden och formen på sadeln som passar dig kan vara hur som helst, testa dig fram!
Är det så, låter nästan för enkelt för att vara sant? Mäter du in den ofjädrat eller när du sitter med korrekt sag? Mäter du från bakkant till spets, eller tar du hänsyn till sadelns (eventuella) kurvatur mellan de två punkterna?

Jag kör stelt bak så det där med sig har dålig koll på.

Jag lägger passet på sadeln och ställer in. Börja med helt vågrätt, känner du av i röven, höj spetsen lite. Känner du av bakom kulorna så sänk spetsen lite.
Jag gillar Fizik sadlar, dom är släta och fina.

Ska inte bara dumma mig, ett par bra tips också:
-Tune Komm Vor har tjänstgjort på min Ht några år. Jättelätt och trots det top tre bekväma Mtb-sadlar.
-Fizik Tundra 2 sitter nu på en Fs och känns väldigt lovande.

Om din röv är likadan som min har du där två tips. Trots att de är väldigt olika (och ingen är vågrät).

Konkret sa:

Jag lägger passet på sadeln och ställer in. Börja med helt vågrätt, känner du av i röven, höj spetsen lite. Känner du av bakom kulorna så sänk spetsen lite.
Ok, så då var det inte riktigt så enkelt?! Tur, jag trodde jag rört till det i alla år!

Freddie L sa:
Konkret sa:

Ok, så då var det inte riktigt så enkelt?! Tur, jag trodde jag rört till det i alla år!

Med tanke på alla spännande sadelvinklar man ser på blocket tror jag det är viktigt att man utgår från vågrätt och gör små ändringar för att hitta sin vinkel.
Jag tycker det är lika lätt som jag beskriver det. Har haft 10 sadlar och alla har fungerat perfekt.

Konkret sa:
Med tanke på alla spännande sadelvinklar man ser på blocket tror jag det är viktigt att man utgår från vågrätt och gör små ändringar för att hitta sin vinkel.
Precis så jag gör på lvg, på Mtb med lite hänsyn till fjädringen. Jag har också med sadelformen i bakhuvudet. Så hade jag velat ge det rådet hade jag skrivit så. Och inte tex "Sadeln ska vara vågrät. Använd vattenpass." Det känns faktiskt inte som ett bra/fullständigt råd.

Freddie L sa:
Ska inte bara dumma mig, ett par bra tips också:
-Tune Komm Vor har tjänstgjort på min Ht några år. Jättelätt och trots det top tre bekväma Mtb-sadlar.
-Fizik Tundra 2 sitter nu på en Fs och känns väldigt lovande.

Jösses 2papp för en sadel, fan kan ju nästan köpa en soffa för dom pengarna:)
Men det är ju lät värt för att slippa massa onödig verk.

Senast ändrad:
Köpte denna och när man får de är det Specialized s-works logga på.
Detta är min 5e sadel och hittills bästa.

2016 New 3K Full Path of Carbon Fiber Leather Mountain bike saddle seat / cushion / Saddle Carbon / black bicycle accessories
http://s.aliexpress.com/NvQrY3i2
(from AliExpress Android)

Varför gör man inte ett större hål i mitten på sadlen så kulorna får hänga fritt då slipper man problem med värk.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
Varför gör man inte ett större hål i mitten på sadlen så kulorna får hänga fritt då slipper man problem med värk.

Så?

Bilagor

• 545906d1359601749-prostate-friiendly-saddles-easyseatezontheaholesaddle.jpg
    545906d1359601749-prostate-friiendly-saddles-easyseatezontheaholesaddle.jpg
    9.4 KB · Besök: 98
Jag har Specialized Ronin. Jag tror nog inte den är lätt, men den passar min bak, det är prio ett.

Edit: med rätt bredd.

Senast ändrad:
Då har man vart ute och provkört sin nya cykel,fick inte nått ont i kulerna men nu har jag ett nytt problem, sadlen på cyklen är sten hård och trycker på benet i röven och jag kan inte sitta överhuvudtaget.
Bah nu måste jag ut och leta i sadel träsket.

Kört Specialized Henge & dom vart inte alls bekväma. Sen SDG Ti-Fly (160gr) mycket obekväm. Senaste inköpet vart en WTB Volt Team på 190gr som är otroligt bekväm. Så det är nog bara att testa sig fram.

Jag körde årets Bike Four Peaks på den här sadeln: 4 etapper, 9.000 höjdmeter, 20 mil totalt. Det funkade bra. Jag tycker inte bekvämlighet är så viktigt när det gäller mtb eftersom man inte sitter ner så mycket. Lvg är en helt annan sak.

20150306_164918.jpg

Anton_95 sa:
Då har man vart ute och provkört sin nya cykel,fick inte nått ont i kulerna men nu har jag ett nytt problem, sadlen på cyklen är sten hård och trycker på benet i röven och jag kan inte sitta överhuvudtaget.

Det är ju där det ska "trycka". Cykla mer så går det över efter någon vecka.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Anton_95 sa:

Det är ju där det ska "trycka". Cykla mer så går det över efter någon vecka.

+1

Anton_95 sa:
Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.

Går man till en seriös butik, så har de sadlar du får låna och pröva. De har även maskiner för att mäta så de vet var de ska börja.

marr sa:
castrello sa:
Hur man lyckas få ont i "kulerna" av en sadel förstår jag inte.

Pläp?

Hade nog att göra med att damcyklen hade en väldigt framåt lutande sittställning plus att sadlen pekade lite uppåt och den hade inga dämpare så det skakade gött.
Som sagt på min nya RIKTIGA mtb så har jag inget problem med pungen då jag sitter mer upprätt.
Edit: Särskrev 2 gånger , skyndade mig att ändra så inte grammatik nazisterna kommer och tar mig:)

Senast ändrad:
marr sa:
Anton_95 sa:
Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.

Går man till en seriös butik, så har de sadlar du får låna och pröva. De har även maskiner för att mäta så de vet var de ska börja.

Kan du nämna nån bra butik som säljer sadlar?
Var inne igår på stadium,intersport, och team sportia och ingen av dom hade nått jätte utbud av sadlar.
Edit: var inte på jakt just efter sadlar utan var på jakt efter hjälm vilket utbudet var lika glest.

Senast ändrad:
Anton_95 sa:
marr sa:
Anton_95 sa:

Var inne igår på stadium,intersport, och team sportia och ingen av dom hade nått jätte utbud av sadlar.

Eftersom Bontrager / Trek nämndes tidigare i tråden så tipsar jag om följande:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/store-finder här kan du söka på ÅF i ditt närområde.

Iofs ingen garanti för en seriös ÅF men en början iaf ;)

Vernersson sa:
Anton_95 sa:
marr sa:
Anton_95 sa:

http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/store-finder här kan du söka på ÅF i ditt närområde.

Om Anton_95 haft en mindre anonym profil hade det nog varit lättare att tipsa om lokala cykelbutiker (och inte sportvaruhus) som kan tänkas ha bättre utbud av sadlar. Fast först och främst sluta cykla i jeans och skinnjacka - https://happyride.se/forum/read.php/1/3031691/3031851#msg-3031851

Vernersson sa:
Anton_95 sa:
marr sa:
Anton_95 sa:

Sökte och fick upp team sportia i jönköping vid strandgatan vilket jag tror är jönköpings största team sportia. Var där igår och cyklar hade de till förbannelse men utbudet på sadlar och hjälmar var glest.

Vernersson sa:
Anton_95 sa:
marr sa:
Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Har inte äns tänkt på cykelhandlare.
Har en fördom om att det är skumma typer som säljer stulna cyklar, men jag har säkert fel:)

Du vill egentligen inte ha ngn hjälp utan bara sitta & dumma dig va?

Jo därför ska jag besöka en cykel handlare idag eventuellt om jag har tid.

Anledning till fördomen är att i orten där jag bor så fanns det en cykel handlare när jag var mindre som man inte fick gå ner i källaren och titta om man inte skulle köpa en cykel.

Anton_95 sa:
Vernersson sa:
Anton_95 sa:
marr sa:
Har en fördom om att det är skumma typer som säljer stulna cyklar, men jag har säkert fel:)

Anledning till fördomen är att i orten där jag bor så fanns det en cykel handlare när jag var mindre som man inte fick gå ner i källaren och titta om man inte skulle köpa en cykel.

Det är söndag...

marr sa:
Anton_95 sa:
Vernersson sa:
Anton_95 sa:
marr sa:

Det är söndag...

Kom på det :'(
Blir att kika förbi imorgon efter jobbet.

Tillbaka
Topp