Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Är det så, låter nästan för enkelt för att vara sant? Mäter du in den ofjädrat eller när du sitter med korrekt sag? Mäter du från bakkant till spets, eller tar du hänsyn till sadelns (eventuella) kurvatur mellan de två punkterna?Konkret sa:Sadeln skall vara vågrät. Använd vattenpass. Bredden och formen på sadeln som passar dig kan vara hur som helst, testa dig fram!
Ok, så då var det inte riktigt så enkelt?! Tur, jag trodde jag rört till det i alla år!Konkret sa:Jag kör stelt bak så det där med sig har dålig koll på.
Jag lägger passet på sadeln och ställer in. Börja med helt vågrätt, känner du av i röven, höj spetsen lite. Känner du av bakom kulorna så sänk spetsen lite.
Jag gillar Fizik sadlar, dom är släta och fina.
Freddie L sa:Ok, så då var det inte riktigt så enkelt?! Tur, jag trodde jag rört till det i alla år!Konkret sa:Jag kör stelt bak så det där med sig har dålig koll på.
Jag lägger passet på sadeln och ställer in. Börja med helt vågrätt, känner du av i röven, höj spetsen lite. Känner du av bakom kulorna så sänk spetsen lite.
Jag gillar Fizik sadlar, dom är släta och fina.
Precis så jag gör på lvg, på Mtb med lite hänsyn till fjädringen. Jag har också med sadelformen i bakhuvudet. Så hade jag velat ge det rådet hade jag skrivit så. Och inte tex "Sadeln ska vara vågrät. Använd vattenpass." Det känns faktiskt inte som ett bra/fullständigt råd.Konkret sa:Med tanke på alla spännande sadelvinklar man ser på blocket tror jag det är viktigt att man utgår från vågrätt och gör små ändringar för att hitta sin vinkel.
Freddie L sa:Ska inte bara dumma mig, ett par bra tips också:
-Tune Komm Vor har tjänstgjort på min Ht några år. Jättelätt och trots det top tre bekväma Mtb-sadlar.
-Fizik Tundra 2 sitter nu på en Fs och känns väldigt lovande.
Anton_95 sa:Varför gör man inte ett större hål i mitten på sadlen så kulorna får hänga fritt då slipper man problem med värk.
Kroka sa:Tack för tipsen!
Någon mer som testat några av Specializeds sadlar?
Anton_95 sa:Då har man vart ute och provkört sin nya cykel,fick inte nått ont i kulerna men nu har jag ett nytt problem, sadlen på cyklen är sten hård och trycker på benet i röven och jag kan inte sitta överhuvudtaget.
Bah nu måste jag ut och leta i sadel träsket.
Cannondale jekyl 1000 sa:Anton_95 sa:Då har man vart ute och provkört sin nya cykel,fick inte nått ont i kulerna men nu har jag ett nytt problem, sadlen på cyklen är sten hård och trycker på benet i röven och jag kan inte sitta överhuvudtaget.
Bah nu måste jag ut och leta i sadel träsket.
Det är ju där det ska "trycka". Cykla mer så går det över efter någon vecka.
Anton_95 sa:Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.
castrello sa:Hur man lyckas få ont i "kulerna" av en sadel förstår jag inte.
marr sa:castrello sa:Hur man lyckas få ont i "kulerna" av en sadel förstår jag inte.
Pläp?
marr sa:Anton_95 sa:Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.
Går man till en seriös butik, så har de sadlar du får låna och pröva. De har även maskiner för att mäta så de vet var de ska börja.
Anton_95 sa:marr sa:Anton_95 sa:Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.
Går man till en seriös butik, så har de sadlar du får låna och pröva. De har även maskiner för att mäta så de vet var de ska börja.
Kan du nämna nån bra butik som säljer sadlar?
Var inne igår på stadium,intersport, och team sportia och ingen av dom hade nått jätte utbud av sadlar.
Vernersson sa:Anton_95 sa:marr sa:Anton_95 sa:Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.
Var inne igår på stadium,intersport, och team sportia och ingen av dom hade nått jätte utbud av sadlar.
Eftersom Bontrager / Trek nämndes tidigare i tråden så tipsar jag om följande:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/store-finder här kan du söka på ÅF i ditt närområde.
Iofs ingen garanti för en seriös ÅF men en början iaf ;)
Vernersson sa:Anton_95 sa:marr sa:Anton_95 sa:Surt att köpa saddlar som sen inte är bekväma,och man kan ju inte direkt prova sadlen i butik.
Eftersom Bontrager / Trek nämndes tidigare i tråden så tipsar jag om följande:
http://www.trekbikes.com/se/sv_SE/store-finder här kan du söka på ÅF i ditt närområde.
Iofs ingen garanti för en seriös ÅF men en början iaf ;)
marr sa:Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Har inte äns tänkt på cykelhandlare.marr sa:Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Anton_95 sa:Har inte äns tänkt på cykelhandlare.marr sa:Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Har en fördom om att det är skumma typer som säljer stulna cyklar, men jag har säkert fel:)
Vernersson sa:Anton_95 sa:Har inte äns tänkt på cykelhandlare.marr sa:Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Har en fördom om att det är skumma typer som säljer stulna cyklar, men jag har säkert fel:)
Du vill egentligen inte ha ngn hjälp utan bara sitta & dumma dig va?
Anton_95 sa:Vernersson sa:Anton_95 sa:Har inte äns tänkt på cykelhandlare.marr sa:Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Jo därför ska jag besöka en cykel handlare idag eventuellt om jag har tid.
Anledning till fördomen är att i orten där jag bor så fanns det en cykel handlare när jag var mindre som man inte fick gå ner i källaren och titta om man inte skulle köpa en cykel.
marr sa:Anton_95 sa:Vernersson sa:Anton_95 sa:Har inte äns tänkt på cykelhandlare.marr sa:Sluta gå till sportaffärer. Gå till en cykelhandlare.
Jo därför ska jag besöka en cykel handlare idag eventuellt om jag har tid.
Anledning till fördomen är att i orten där jag bor så fanns det en cykel handlare när jag var mindre som man inte fick gå ner i källaren och titta om man inte skulle köpa en cykel.
Det är söndag...