Tips på MTB 24"

loke2011

Medlem
Tips på MTB 24"
Pojken fyller 8 år nu i Mars och tänkte jag skulle uppdatera cykeln till en 24" MTB, han är ca 135cm lång.
Är ganska novis inom MTB själv men vill ha en bra cykel till han då han ska börja MTB träning till våren.

Vill ha tips på bra MTB, den ska vara hyffsat lätt, singelklinga fram, helst skivbroms samt tum/pekfinger reglage kollar i prisklassen runt 5000:-

Tacksam för alla tips och erfarenheter!

Tips på MTB 24"
Standard tipset verkar vara att 26'' är ett alternativ för den längden. Och att vspace är bra cyklar. Fast jag tror det blir andra priser då.

Tips på MTB 24"
Allt berör väl på hur man ska använda cykeln. En cykel som Rock Machine är helt ok om man cyklar grusväg eller slätt stig i skogen. Min son kör mycket på stigarna i Hellasgården år där behöver man en riktig mtb. Det verkar att Vitus är billigaste riktig mtb (hydrauliska bromsar, gaffel med luft fjädring ok för den pris).

Tips på MTB 24"
Hur är det med tillgång, på tex Vitusen, alltså är det så att de tar slut fram mot sommaren?
Alltså bör man köpa cykel nu, och spara för sommarpresent?

Tips på MTB 24"
Kan varmt rekommendera Canyon AL24 (dock över budget), som två av barnen har för tillfället (ena snart 120cm och den andra ca 125cm) . Hela cykeln som känns som en vuxencykel i reglagen, och med en luftgaffel som passar även de lättaste.

Dock tror jag att en sådan snart blir för liten, då Canyon säger 120-140cm, vilket låter rimligt. Äldsta dottern är ca 135cm, och hennes scott scale 24 disc känns/ser för liten ut redan nu. Så till sommaren blir det en 26" till henne. Går inte att bortse från hur mycket bättre Canyons 24" är jämfört med Scott Scalen.

Vill man få barnen att cykla MTB utför och framför allt uppför, så bör man lägga pengar på en vettig cykel (läs hyfsat lätt och inte med vridreglage för växlar, vilket är uselt), om barnen ska tycka det är roligt.

Men du bör nog snegla på en 26" trots allt.

Tips på MTB 24"
PatrikHA sa:
Ridley sa:

800 pund är ju rätt långt från TS önskan kring 5000kr

Ja, men man får ju typ bara ”skräp” för 5000, med astung stålgaffel, tre-delat, och mekaniska skivbromsar, vridreglage för växlingen. Varför ska små lätta barn ha tunga cyklar, om man tänkt använda dom i skogen? En bra ny cykel kostar tyvärr mer än 5000, om den ska användas för MTB träning. Dock är en beggad 26” troligvis bäst om budgeten ska hållas.

Tips på MTB 24"
arvtheshark sa:
PatrikHA sa:
Ridley sa:

800 pund är ju rätt långt från TS önskan kring 5000kr

Ja, men man får ju typ bara ”skräp” för 5000, med astung stålgaffel, tre-delat, och mekaniska skivbromsar, vridreglage för växlingen. Varför ska små lätta barn ha tunga cyklar, om man tänkt använda dom i skogen? En bra ny cykel kostar tyvärr mer än 5000, om den ska användas för MTB träning. Dock är en beggad 26” troligvis bäst om budgeten ska hållas.

Nej. Vitus har hydrauliska bromsar, trigger och luftgaffel (allt billig men ok). Väger 11.5 kg på happy. Inte lätt, men många dyrare cykel väger inte mindre

Tips på MTB 24"
Orbea MX hos Bikester är också ett vanligt tips bland 24"

Alternativet stel framgaffel och plusdäck för att hålla nere vikten och ändå få till lite dämpning?
Behövs det verkligen plusdäck för detta?

Jag ser att den här RM Blizz 24 levereras med Maxxis Crazy Bob 2.35 tums bredd som väger 880 g st enl Maxxis hemsida. För strax under 500 kr så får man två st Rocket Ron 24x2.1 som väger 435 g st.

Hur mycket vågar man lita på respektive viktangivelse för de cyklar som nämnts i tråden? Vilka egenskaper ska man prioritera när man har en begränsad budget?

Senast ändrad:
Tips på MTB 24"
Orbea MX 24 Team disc tror jag är en stark kandidat i den prisklassen och storlek på cykel. Har kollat in den för mina barn som ska inom en snar framtid gå från sina Orbea MX 20 till 24. Den är hyvsat lätt om man jämför mot andra i den prisklassen ligger mellan 10-11kg i spec beroende på vilken sida man tittar på.
Den har 1x10 deore växlar med trigger och hydrauliska skivbromsar. Ingen dämpade gaffel dock men personligen tror jag det är effektivare att sänka lufttrycket iallafall för den typ av cykling mina barn tränar.

Finns för 5000kr på https://alvangenscykel.se/butik/barncyklar/orbea-mx-24-team-disc/

Tips på MTB 24"
Orbea MX 24 Team har dock en gammaldags geometri med brant 71 styrvinkel och jättelång 70 mm stam. Inte bra för stig cykling.

Tips på MTB 24"
Så för att sammanfatta så skulle Vitus Nucleus 24" vara den bästa för min budget om jag inte vill gå upp ett par tusen och kan då få ner vikten 1-2kg. Och den har det jag efterfrågat utom att den är lite ?tung?

Och om jag skulle gå upp nån tusenlapp skulle det vara Canyon som skulle vara ett bra alternativ?

Kontrollmätte pojken och han är ca 131cm så 24" tror jag blir bättre än 26", men såg att ramstorleken är densamme på Vitus 48cm både på 24" och 26" har ngen uppfattning hur den ramstorleken är dock.

Hur är märken som Merida, Crescent, Specialized är de tunga och klumpiga, kan inte hitta att det är många som rekommenderar dessa mer "vanliga" märken.

Tips på MTB 24"
26 istället för 24 precis som 29 istället för 26 för en vuxen. Jag bytte inte till 29 för att jag blev längre.

Men vet inte om den finns nån 26a för 130cm på budget. Kostar väl i alla fall 10 att bygga.

Tips på MTB 24"
Min son är nöjd med sin Canyon Offspring 20". Men jag tror inte att Canyon är mycket bättre än Vitus. På Vitus 24 skulle jag byta däcken till Schwalbe Rocket Ron, 0.5 kg mindre vikt och bättre däck for 400 kr totalt.

Vitus 26" är stor. Tror att rekommendation från 140 cm är rätt.

Kända märken har ofta ok cyklar, men dom är inte prisvärda.

Tips på MTB 24"
Tips på MTB 24"
loke2011 sa:
Berk sa:
En 26" vore mycket bättre och kan användas längre, med det är svårt att hitta en tillräckligt kort 26" cykel med korta vevarmar, förutom Vpace som är mycket dyrare.
Som 24" verkar Vitus vara bra, men lite tungt. Den finns diskussioner kring den i en annan tråd.
https://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-nucleus-24-kids-mountain-bike-2019/rp-prod173140

Har försökt hitta den tråden, kan du länka till den?

https://happyride.se/forum/read.php/1/2113443/3480897#msg-3480897

Tips på MTB 24"
jonte987 sa:
26 istället för 24 precis som 29 istället för 26 för en vuxen. Jag bytte inte till 29 för att jag blev längre.

Men vet inte om den finns nån 26a för 130cm på budget. Kostar väl i alla fall 10 att bygga.

Själv hoppade jag över 26 till min son. Gick från 20 tum commencal till 24 tum orbea till 27 tum canyon spectral.

Tips på MTB 24"
Om du ska ha en 24" så köp en begagnad för lite pengar. För innan sommaren kommer det vara dags för en 27,5".Jag byggde en 27,5" till min grabb i höstas och då var han 132cm.

Tips på MTB 24"
Tips på MTB 24"
Berk sa:
Cannondale jekyl 1000 sa:
Klorofylltalibanen sa:
Berk sa:
Orbea MX 24 Team har dock en gammaldags geometri med brant 71 styrvinkel och jättelång 70 mm stam. Inte bra för stig cykling.

MX 24 har 66 graders styrvinkel, MX 20 och 16 har brantare vinklar däremot. Några uppgifter om styrstammens längd hittar jag dock inte.
2018 har brant gaffelvinkel.

2019 också,på Orbea's websidan
Ja det verkar stämma.

Tips på MTB 24"
Berk sa:
Klorofylltalibanen sa:
Berk sa:

MX 24 har 66 graders styrvinkel, MX 20 och 16 har brantare vinklar däremot. Några uppgifter om styrstammens längd hittar jag dock inte.
2018 har brant gaffelvinkel.

2019 också,på Orbea's websidan
Ja det verkar stämma.

Där ser man, jag trodde jag hade dubbelkollat på Orbeas hemsida. På Bikester och nån till webshop så anges 66 grader men alla andra mått stämmer med de på Orbeas hemsida.

Tack för rättelsen!

Tips på MTB 24"
loke2011 sa:
Har kollat runt på de tips jag fått men kan inte bestämma mig, har hittat denna på Bikester är det något att ha?
Tyckte själv det såg helt ok till det priset, men har som sagt ingen aning om märket Serious.

https://www.bikester.se/serious-shoreline-juniorcykel-barn-24-disc-svart-870122.html#specifications
Dottern har en kompis som har en Serious. Känns absolut prisvärda.
Fick själv hem en Vitus till min son igår och den är definitivt prisvärd. I den här prisklassen får man generellt ganska fina cyklar så länge man håller sig till märken som är profilerade till e-handel.
Jag har ju själv gått igenom samma dilemma som du. Tror jag valde ”rätt”. Min son tränar förövrigt också med den lokala klubben och Vitusen duger definitivt till det. Dessutom möjlig och värd att uppgradera om andan faller på.

Tillbaka
Topp