Tips på MTB-byxor tack!

Tips på MTB-byxor tack!
Apropå vattentäta byxor. Tänk på att byxor som inte är cykel orienterade, ofta inte är förstärkta i röven. Blir lätt hål där när man sitter på sadeln o gnider lera o små sten mellan skinkor o sadel

Senast ändrad:
Tips på MTB-byxor tack!
classic sa:
Apropå vattentäta byxor. Tänk på att byxor som inte är cykel orienterade, ofta inte är förstärkta i röven. Blir lätt hål där när man sitter på sadeln o gnider lera o små sten mellan skinkor o sadel
Bakskärm reducerar det problemet.

Tips på MTB-byxor tack!

Bilagor

• 45714_1_IndigoNight.jpg
    45714_1_IndigoNight.jpg
    13.1 KB · Besök: 353
Tips på MTB-byxor tack!
Slog till på ett par gråa/svarta Hyper Pro eller vad dom hette från Revolution Race, 749 kostade dom (lite nedsatt). Hade velat ha helsvarta men dom var 200:- dyrare och jag blev snål, haha. Får se hur dom känns!

Tips på MTB-byxor tack!
Hade ett par Hyper Pro, använde dem två gånger, gillade inte alls materialet eller passformen. Blev sjukt varm också (på vintern). Tror helt enkelt att byxor inte är nått för mig när det kommer till cykling.

Tips på MTB-byxor tack!
Startgas sa:
Är det nån av er som är över 190cm? Byxor blir så jädra breda om de ska vara tillräckligt långa för mig...
Har POC downhillbyxor nu i största storleken, som möjligtvis är lite vattenavstötande. De är tillräckligt långa, men några storlekar för stora i midjan.

Jag kan tycka att längden inte är jättenoga om de ändå ska vara insvängda nere vid vaden och foten. Spelar ju ingen praktisk roll om de är 5 cm "för korta" egentligen. Norrönas brallor är rätt långa. Jag är 185 lång, 80 kilo och medium passar slimmat men bra. Gissar att L kan funka till din längd om du inte är väldigt grov (det skiljer rätt lite mellan storlekarna jämfört med andra märken).

Tips på MTB-byxor tack!
Jag har beställt hem en hel drös olika långbyxor för att prova hemma nu i veckan och jag skickar tillbaka alla förutom Endura MT500 Burner II, som passade mig bäst.

Byxorna som testades var enligt listan nedan, samtliga i XL/36, förutom Singletrack II som testades i både XL och XXL.
Jag är 197 cm och väger 92 kg för referens.

O'Neal Legacy: Lagom midja, men gränsfallskorta. Lite bylsiga.
Dakine Thrilium: Samma som ovan.
Fox Defend Kevlar: Lagom midja, bra formskärning och smala längst ner. Gränsfallskorta. Snyggaste i testet, och kevlarförstärkt framför knät.
Endura Singletrack II: Lagom midja i XL, men lite bylsiga. Precis tillräckligt långa. XXL aldeles för stora. Gillar inte estetiken, men stretchpanelerna är riktigt bra.
Endura MT500 Burner II: Lagom midja, bra formskärning och smala längst ner. Precis tillräckligt långa. Förstärkta på sidan av knät men inte framför. Bra stretch och stretchpaneler.
Revolution Race Hyper Pro: Bra midja, men lite bylsiga. Precis lagom långa.

Ingen av byxorna är perfekta, men MT500 Burner var en ganska tydlig vinnare ändå. Hade mina ben varit 2 cm kortare hade det dock varit riktigt svårt att välja mellan dem och Fox Defend Kevlar. Dessa är de enda av de jag testat som är formskurna och i mitt tycke tillräckligt smala runt ankeln och nedre smalbenet. Alla andra har ett väldigt rakt snitt som blir lite bylsigt över hela benets längd och även om de går att spänna in runt ankeln är där fortfarande mycket tyg som hänger och slänger.

Tips på MTB-byxor tack!
Har du kollat in FOX nya med camo mönster, vattentäta och andas, finns både långa och korta, kommer inte ihåg vad dem heter men det är la bara att googla...

Tips på MTB-byxor tack!
Nae, det är ju tyvärr ett saftigt pris på dem ?, jag är lite sugen att testa shorts varianten för mer rimliga 1300:-,kanske kan vara vär det för att slippa bli blöt i röven hela tiden...

Tips på MTB-byxor tack!
cykelärkul sa:
Funderar på dessa: https://www.revolutionrace.se/hyper-pro-pants/789-hyper-pro-pants-herr-dark-petrol.html
Tycker dom ser så jävla pösiga ut där nere dock.
https://www.wiggle.se/fox-racing-defend-kevlar-trousers/
Dessa ser riktigt nice ut men synd att dom är så dyra. Enda som finns i lager är dom blåa, 1700kr för ett par mtb byxor :/

Det är den modellen från Revolution Race som jag köpt. Återkommer nästa vecka när jag fått hem dom, förutsatt att jag får på mig byxorna överhuvudtaget. Är lite "mellan storlekar" just nu. ;) Haha

Senast ändrad:
Tips på MTB-byxor tack!
jingleyschmidt sa:
cykelärkul sa:
Funderar på dessa: https://www.revolutionrace.se/hyper-pro-pants/789-hyper-pro-pants-herr-dark-petrol.html
Tycker dom ser så jävla pösiga ut där nere dock.
https://www.wiggle.se/fox-racing-defend-kevlar-trousers/
Dessa ser riktigt nice ut men synd att dom är så dyra. Enda som finns i lager är dom blåa, 1700kr för ett par mtb byxor :/

Det är den modellen från Revolution Race som jag köpt. Återkommer nästa vecka när jag fått hem dom, förutsatt att jag får på mig byxorna överhuvudtaget. Är lite "mellan storlekar" just nu. ;) Haha
Okej, kanon :)

Tips på MTB-byxor tack!
Fick dom igår, men skickade tillbaka för att testa en Large istället. Men jag kan säga på en gång att dom inte är avsmalnande nertill, rätt pösiga tyvärr. Jag ska testa en storlek mindre bara för att se hur det känns. Byxorna i sig var rätt stretchiga och sköna dock.

Tips på MTB-byxor tack!
jingleyschmidt sa:
Fick dom igår, men skickade tillbaka för att testa en Large istället. Men jag kan säga på en gång att dom inte är avsmalnande nertill, rätt pösiga tyvärr. Jag ska testa en storlek mindre bara för att se hur det känns. Byxorna i sig var rätt stretchiga och sköna dock.

Ok, då blir det nog ett par andra byxor för mig. Tack för svar :)

Tips på MTB-byxor tack!
alex.asu sa:
Jag har beställt hem en hel drös olika långbyxor för att prova hemma nu i veckan och jag skickar tillbaka alla förutom Endura MT500 Burner II, som passade mig bäst.

Byxorna som testades var enligt listan nedan, samtliga i XL/36, förutom Singletrack II som testades i både XL och XXL.

Fox Defend Kevlar: Lagom midja, bra formskärning och smala längst ner. Gränsfallskorta. Snyggaste i testet, och kevlarförstärkt framför knät.
Endura Singletrack II: Lagom midja i XL, men lite bylsiga. Precis tillräckligt långa. XXL aldeles för stora. Gillar inte estetiken, men stretchpanelerna är riktigt bra.
Endura MT500 Burner II: Lagom midja, bra formskärning och smala längst ner. Precis tillräckligt långa. Förstärkta på sidan av knät men inte framför. Bra stretch och stretchpaneler.

Ingen av byxorna är perfekta, men MT500 Burner var en ganska tydlig vinnare ändå. Hade mina ben varit 2 cm kortare hade det dock varit riktigt svårt att välja mellan dem och Fox Defend Kevlar. Dessa är de enda av de jag testat som är formskurna och i mitt tycke tillräckligt smala runt ankeln och nedre smalbenet. Alla andra har ett väldigt rakt snitt som blir lite bylsigt över hela benets längd och även om de går att spänna in runt ankeln är där fortfarande mycket tyg som hänger och slänger.

Vad har du för innerbensmått och normal stl i jeans?

Jag är 194 cm med 33” i jeans och 93 cm innerben, tror du burnerbrallorna funkar? Vill gärna ha dem lagom långa om man får för sig att knalla runt lite i dem.

Tips på MTB-byxor tack!
Långa bibs utan padding bak?! Det hade varit ultimat för mig. Gärna ett snäpp stadigare material än LVG-Lycra, just för hållbarhetens skull i skogen alltså. Någon som har sett något sådant?

Tips på MTB-byxor tack!
jingleyschmidt sa:
Tights är fan inte min vibe alltså, så det går bort alla gånger. :D

Det är roligt med dom där Revolution Race Hyper-brallorna. I videon så säger karln "Tajtare nertill", men på honom är dom tajta upptill och ser rejält sladdriga ut nertill. :P Vad säger ni som har dom själva?

Vågar man anta att de flesta downhill/enduro/mtb-brallor är vindtäta och lätt vattenavvisande? Tänker mig att en grundförutsättning för MTB-byxor generellt är att dom ska palla lite av allt då sporten i sig är åt det lite extremare hållet, cykelmässigt.

Fick precis mina Hyper. Själva byxan smalnar ju av nedtill, men eftersom byxorna är längre än mina korta ben blir de ändå lite sladdriga nedtill och tajta över låren. Dock håller sig sladdret på utsidan benen, dragkedjornas "fel" antar jag.

Tips på MTB-byxor tack!
Mycketvillhamer sa:
alex.asu sa:

Jag är 194 cm med 33” i jeans och 93 cm innerben, tror du burnerbrallorna funkar? Vill gärna ha dem lagom långa om man får för sig att knalla runt lite i dem.

Jag kan inte mitt grenmått, men köper vanligtvis jeans som är 34” långa och 32” eller 33” i midjan. Tror att jag har 96-97 cm i midjemått, vilket utanför jeans-storlekarnas fantasivärld snarare motsvarar 38”...

Tips på MTB-byxor tack!
alex.asu sa:
Mycketvillhamer sa:
alex.asu sa:

Jag kan inte mitt grenmått, men köper vanligtvis jeans som är 34” långa och 32” eller 33” i midjan. Tror att jag har 96-97 cm i midjemått, vilket utanför jeans-storlekarnas fantasivärld snarare motsvarar 38”...

Tackar, misstänker att jag har någon cm smalare midja och någon cm längre ben. Borde funka för mig med då. Hur störiga ser knäskydden på sidorna ut om man använder byxorna till annat än mtb? Hur väl väderskyddade är de?

Tips på MTB-byxor tack!
Jag har cyklat både lite stig och liftburet med mt500 burner nu och är mycket nöjd hittills! Inga problem med knäskydd under och de har riktigt bra rörelsefrihet och komfort.

Tips på MTB-byxor tack!
Madison Zenith 4-Seasons

Har kör mina ett år nu, höst, vinter och vår. Från ett par minus till typ 10 C men då börjar det bli lite varmt och shorts är att föredra.
Ser fortfarande som nya ut. Går ner till skon ordentligt utan att bli för breda så man slipper glipet som många andra har. Bra ventilationsmöjligheter, ruskigt sköna och funkar bra med knäskydd.
Har ett par Revolution Race också, går inte ens att jämföra.

Enda negativa är att mobilfickan är för liten för en modern telefon men jag hade inte haft mobben där i alla fall och att fickornas blixtlås är lite grovt så det kan vara lite oskönt mot händerna när man gräver i fickorna.

Finns som shorts också som jag också har.

Tips på MTB-byxor tack!
På icke-lycra byxor/shorts har man istället en ”liner” eller tunnare bibs med pads eller blöja eller vad du nu vill kalla det under om det är det man föredrar. Jag tycker det är bekvämt när det ska sittas och trampas så jag kör med det nästan alltid.

Tips på MTB-byxor tack!
Jag vet inte generellt men jag använder underbyxor med chamois, eller nån enstaka gång bibs med chamois, under shortsen när jag cyklar mtb.

Tips på MTB-byxor tack!
Som nybörjare ställer jag mig frågan om ni som cyklar MTB generellt använder byxor med gelpads i?

Finns ju olika material. Gillar Pearl Izumi med tunn stoppning. Tycker det passar bättre för min åkstil där jag står upp en hel del. Sitter man mycket (eller har känslig röv) kanske gel är bättre.

Tips på MTB-byxor tack!
Försöker få tag på ett bar Fox Flexair pants, men dessa och alla liknande modeller är slut där jag letar.
Tipps på andra liknande brallor tas tacksamt emot.

Tillbaka
Topp