Tips på ny body!

Kurre_75

Medlem
Tips på ny body!
Kassetten på cykeln har ätit sig in i bodyn så den ska bytas ut, är tanken. Långt till våren så hjulet har legat orört i källaren.

IMG_20221204_143837.jpg

Slog till på lite småsaker på black friday och kom på att jag behövde en ny body. Helt oerfaren och utan research gjorde jag det lätt för mig och klickade jag hem en från ultegra-serien. Jag har det på drivlinan idag och det är ju prisvärt och bra grejer.

However.
Den var ju inte i närheten av att passa.
Den gamla bodyn är rund och den nya är spårad.

Gamla:
IMG_20221203_163749.jpg
IMG_20221203_165048.jpg

Nya:
IMG_20221203_163831.jpg

Jag är verkligen inte en gramnörd men de två bodyna sida vid sida var ju min nya svarta Shimano som en stor sten i jämförelse. Har inte vägt dem men vi pratar nog trippla vikten för den nya.

Vad ska jag söka efter för ny body som passar både min gamla cykel och min smala plånbok?

Såhär ser infästningen ut på hjulet:
IMG_20221204_143948.jpg

Hojjen är för övrigt 10-delad med Shimanoprylar.

Kurre_75

Medlem
Tips på ny body!
Börja med tillverkaren och sedan kika om du ser modellnamnet någonstans. Ta fler bilder, så kanske någon på forumet känner igen vilket det är.
Okej. Vaaaart är vi på väg?
10 poäng.
Vi ställer tillbaka klockan till 1988 och åker västerut till Indiana, USA.

Skämt åsido. Navet delar tecken med ryssarna i Ukraina ser jag nu.
IMG_20221204_160641.jpg

Det är alltså Zipphjul med zippnav?
IMG_20221204_160747.jpg

Cykeln köptes av mig begagnad för några år sedan och cykeln är snart fyllda 15 år.
Innebär zippnav att jag måste köpa nån apdyr zippbody?

darkforce

Aktiv medlem
Tips på ny body!
10 poäng.

Cykeln köptes av mig begagnad för några år sedan och cykeln är snart fyllda 15 år.
svar ja du måste ha zipp body

weldion

Aktiv medlem
Tips på ny body!
10 poäng.

Visa bilaga 596894

Visa bilaga 596895

Det stämmer det som @darkforce skriver, Zipp-nav = Zipp-body.
Följ länken som @nisseson postade, så kanske du kan minska ner urvalet något.
Passa även på att kolla status på kullagret på vardera sida i navet.

Kurre_75

Medlem
Tips på ny body!
Tackar! På bilderna kom jag fram till, efter många timmar, att jag hade 188. Vilken version krävde ytterligare några timmar till jag upptäckte den här videon där det uppenbarar sig att jag inte alls har den hubben. Jag verkar ha den mer ovanliga Zipp 182.
ZIPP byter body på 182 & 182

En snabb googling visar att just bodyn till 182 verkar vara riktigt svår att få tag på.
Nästa steg? Mejla tillverkaren?
Montera tillbaka och cykla på som vanligt? (märkte inget när jag cyklade utan såg det visuellt när jag skulle flytta över en kassett).

moros

Aktiv medlem
Tips på ny body!
Nu är det ju föga tröst för din del, men alubody på HG är ju verkligen uselt. Visst, totalvikten på pappret är ju lägre och det ser ju bra ut. Men vikten där i centrum är ju skit samma. När alubody på mitt 350 nav gjort sitt så kommer jag byta till stål. Tycker det största problemet är när man skall serva och byta kassett, det är ett rent helvete att få av. Tycker också det är värre ju fler lösa drev kassetten har.

Lingon

Aktiv medlem
Tips på ny body!
Det där navet ser ju ut att behöva lite kärlek. :)
Tror du kan rädda bodyn, ta en fil och slipa ner gradena så får du på en ny kasset. Vill du minska problemet framöver kan du köpa en finare kasset där kransarna sitter på en alucarrier, tex dura ace.

weldion

Aktiv medlem
Tips på ny body!
Rengör navet och bodyn, kolla status på alla kullager, fila ned graderna på bodyn, smörj det som skall smörjas.
Det går att fila ned någon "klack" lite på bodyn så att du kan få dit en metallbit som stöd för kassetten mot bodyns splines. Har för mig att det finns något inlägg/tråd här på forumet om hur man gör just detta.
Vet inte om det går att skjuta i någon lämplig dimension av pianotråd som stöd för kassetten.

HåkanC

Aktiv medlem
Tips på ny body!
Kassetten på cykeln har ätit sig in i bodyn så den ska bytas ut, är tanken. Långt till våren så hjulet har legat orört i källaren.
img_20221204_143837-jpg.596871
En snabb googling visar att just bodyn till 182 verkar vara riktigt svår att få tag på.
Nästa steg? Mejla tillverkaren?
Montera tillbaka och cykla på som vanligt? (märkte inget när jag cyklade utan såg det visuellt när jag skulle flytta över en kassett).
På de översta bilderna tycker jag att det ser ut som en Novatec-body, men om den är det även i verkligheten har jag ingen anining om
Men skulle det vara en Novatec-body finns de numer med "bitskydd": ABG(en stålspline) för att slippa "bitmärken" av kassetten i bodyn.
Freehub-with-ABG.png

Läs mer här: ABG Feature
Novatec är stora på OEM-marknaden och det finns många som säljer reservdelar till dem.

Bitmärken i bodys för Zipp-hjul har varit uppe här tidigare, kanske står ngt hjälpsamt här

Kurre_75

Medlem
Tips på ny body!
Det där navet ser ju ut att behöva lite kärlek. :)
Tror du kan rädda bodyn, ta en fil och slipa ner gradena så får du på en ny kasset. Vill du minska problemet framöver kan du köpa en finare kasset där kransarna sitter på en alucarrier, tex dura ace.
Rengör navet och bodyn, kolla status på alla kullager, fila ned graderna på bodyn, smörj det som skall smörjas.
Det går att fila ned någon "klack" lite på bodyn så att du kan få dit en metallbit som stöd för kassetten mot bodyns splines. Har för mig att det finns något inlägg/tråd här på forumet om hur man gör just detta.
Vet inte om det går att skjuta i någon lämplig dimension av pianotråd som stöd för kassetten.
Jag försöker lära mig steg för steg hur man underhåller sin cykel och ta en del i taget. Jag hoppades på att det skulle stanna på just "bodyn" och lära sig rengöra/underhålla navet tar vi vid senare tillfälle.
Jag förstår ju nu att de hör ihop och jag hörsammar era visdomsord. Tillbaka till youtube och det här eminenta forumet så ska jag nog kunna ge det där navet lite kärlek innan våren sätter av.

På de översta bilderna tycker jag att det ser ut som en Novatec-body
Väldigt likt men detaljstuderar jag dem side by side så skiljer det på några detaljer.
side by side.jpg

Tack för lästipset från det här forumet! Han valde ju den smidiga vägen att bygga om hjulet istället.
Spontant känner jag när alla vill ha skivbromsar finns det ju trevliga begagnade hjul till bra priser istället för att bygga om hjulet om jag inte får ordning på det.

Köp & Sälj

Topp