Tips på ny hoj - Rando/Touring/Gravel i stål?

stigmarodören

Aktiv medlem
Söker tips på ny cykel. Skall funka till allt utom skogsåkning, främst utforska grusvägar, cykelbanor och allmän solskenscykling
Vill kunna ha en liten korg i fram för dagliga väskan och möjlighet att lasta saker i bak.

Fick nyss hem en Creme La Ruta Rando som jag älskade kombon av old school utseende och moderna specsen på.
Väl här visade det sig att cykeln hade QR bakaxel och kommer skickas tillbaka.
Besvikelsen var enorm när deras support intygat att den skulle ha genomgående axlar. :cry:

Kan jag hitta nedan cykel för 15 tusen som Cremen kostade? Kona Rove är nära men har mekaniska skivbromsar, hur bra är det?

Krav
  • Genomgående axlar
  • Hydrualiska skivbromsar
  • Fästen för skärmar och pakethållare
Önskemål
  • Stålram
  • Kittad med skärmar och pakethållare

(jag vet att cykeln på bilden har QR men modellen finns med olika specs på olika bilder uppenbarligen)
Creme_La_Ruta_Rando_27_5__Herren_beige.jpg

4d9893aaea8dd0425618e8a7b4e283f7.png

Varför är det nödvändigt med genomgående axel bak? Fram kan jag se poängen genom skivbromsen men bak spelar det väl ingen större roll?

En liten varning, det är få tillverkare som accepterar att pakethållare fästs på framgaffeln. Om gaffeln håller för det eller inte är en annan fråga.

Söker tips på ny cykel. Skall funka till allt utom skogsåkning, främst utforska grusvägar, cykelbanor och allmän solskenscykling
Vill kunna ha en liten korg i fram för dagliga väskan och möjlighet att lasta saker i bak.

Fick nyss hem en Creme La Ruta Rando som jag älskade kombon av old school utseende och moderna specsen på.
Besvikelsen var enorm när deras support intygat att den skulle ha genomgående axlar. :cry:

Kan jag hitta nedan cykel för 15 tusen som Cremen kostade? Kona Rove är nära men har mekaniska skivbromsar, hur bra är det?

Krav
  • Genomgående axlar
Önskemål
  • Stålram

(jag vet att cykeln på bilden har QR men modellen finns med olika specs på olika bilder uppenbarligen)

Med dina krav rusar priset. Jag tror det enklaste är att du kniper den uttjatade:

...när den är nedsatt och kittar den med stänkskärmar och pakethållare fram som fästs i den genomgående axeln och inte i själva gaffeln.

Tackar för alla svar, får vart det slutar.

Över 20 tusen är inte aktuellt. Kona Rove för 14 känns lockande, alternativt Canyon Grizl för 17-18 men båda saknar egentligen den retro look som jag söker.

White GX LTD är inte lockande, dessutom har farsan en sån så det vore tråkigt med samma lika.

Krav
  • Genomgående axlar
Önskemål
  • Stålram

För 15k tror jag inte du kommer hitta något nytt enligt dina krav. tycker du skulle behållt den du köpte. trots QR.

Köp en Miyata av lämplig modell och betala Tegnér att svetsa på ny drop-outs för skivbroms och TA, köp en ny gaffel för disc enl din spec. Bygg ihop med delar från K&S. Kommer ta mycket tid och kraft men kan gå under 15 lax men bli en fin och unik cykel.

lättare, snabbare, snyggare? och kanske inte så stor skillnad mellan TA och QR?

Såg halva och han verkar missa att skivbromsen fram ger upphov till ett vridande moment i framgaffeln. TA kan ta upp en del av detta moment och binder ihop gaffelbenen så att gaffeln inte vrider sig lika mycket när man bromsar.

Bakgaffeln kan genom sin konstruktion inte vrida sig så där behövs inte en ökad vridstyvhet från TA men kanske det gör det enklare att få hjulet i exakt rätt position?

Har ingen cykel med TA själv men så har jag uppfattat det i varje fall.

Skräll att tråden skulle spåra ur och handla om huruvida TA faktiskt är bättre än QR.
Ja men samtidigt, hydrauliska skivbromsar och 15k, då blir det inte mycket mer än White-cykeln att välja på. Om man hittat en i övrigt perfekt cykel och dessutom har ganska specifika krav kanske det är bättre att acceptera QR?

Kona Rove är väl en fin cykel med lite av den coola looken. Skulle själv gärna haft en sådan men kunde inte motivera kostnaden för hydrauliska skivbromsar jämfört med den Canyon det slutade med.

Mekanisk skivbroms kan skilja rätt mycket mellan olika modeller. Många tycker det fungerar bra men mina egna erfarenheter är att de också kan vara betydligt sämre än fälgbromsar.

Jag har rullat några tusen mil på en Genesis croix de fer, med både qr och mekaniska skivbromsar. De senare (spyre) har funkat ok men förstår att du vill ha TA för framtiden.

Genesis håller fast vid qr på sina billigare cyklar tyvärr. Håller med om att konan är vettig inom budget. Kan du stretcha lite finns fler alternativ.

Tackar för alla svar, får vart det slutar.

Över 20 tusen är inte aktuellt. Kona Rove för 14 känns lockande, alternativt Canyon Grizl för 17-18 men båda saknar egentligen den retro look som jag söker.

White GX LTD är inte lockande, dessutom har farsan en sån så det vore tråkigt med samma lika.
Vad för storlek söker du och var i landet befinner du dig? Det finns en small all-city på K&S som ser fin ut.

Annars kan jag rekommendera Roven. Jag har en basmodell som uppgraderats med hydrobromsar, kolgaffel och lättare hjul. Totalt har jag betalt mindre än vad en beggad hydro-variant skulle kosta (minus hjulen då).

Så om du är villig att köra på med mekaniska bromsar och uppgradera lite löpande istället så kan du göra en bra deal med en standard-rove som utgångspunkt :)

Min väger in på ~9,5kg, är rapp och rolig.

Tillbaka
Topp