tips på nya bromsar

avtak

Ny medlem
tips på nya bromsar
Jag ska köpa nya bromsar till min nya räcer BH speedroom. De som sitter på nu är av märket "titan" dual pivot. Hitter inte ens information om dessa, och de bromsar inte klokt mot mina kolfiberhjul.

Har ni några tips på riktigt bra bromsar. Har sneglat lite på dura ace nya modell (BR 7900) och sram force - har någon erfarenhet av dessa? Men priset kan avskräcka mig lite. Bromsarna bör understiga 300 g paret och nördig som man är är det inte fel om de har delar av titan eller annat exotiskt material ;-)

tips på nya bromsar
Hej, dina bromsar Titan är oem-delar. Dvs billgare lookalike prylar som BHbikes och andra använder för att pressa priset på sina cyklar. Därför finns det ingen information om dina bromsar.

Till kolfiberhjul ska du ha speciella belägg exempelvis:
http://www.cyclecomponents.com/2/sv.../shimano-dura-ace-bromsbelagg-carbonfalg.html

Nu kräver väl dom cartridgeklossar där du kan byta belägg vilket du garanterat inte har.
Du kan surfa runt lite på CC, dom har många lvgbromsar.

Personligen tycker jag det verkar lite knasigt att köpa en cykel med billiga prylar för att sen pimpa den med dyra Dura Ace, som killarna på landet med gammal 740 med värsta alufälgarna och kanonstereo, men smaken är delad.
Att lägga pengar på bättre bromsar med rätta belägg för kolifiber måste du ju trots allt.

Senast redigerad av en moderator:
tips på nya bromsar
bengt skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej, dina bromsar Titan är oem-delar. Dvs
> billgare lookalike prylar som BHbikes och andra
> använder för att pressa priset på sina cyklar.
> Därför finns det ingen information om dina
> bromsar.
>
> Till kolfiberhjul ska du ha speciella belägg
> exempelvis:
> http://www.cyclecomponents.com/2/sv/artiklar/racer
> _cross/komponenter-3/bromsar-2/bromsklossar_belagg
> /shimano-dura-ace-bromsbelagg-carbonfalg.html
>
> Nu kräver väl dom cartridgeklossar där du kan
> byta belägg vilket du garanterat inte har.
> Du kan surfa runt lite på CC, dom har många
> lvgbromsar.
>
> Personligen tycker jag det verkar lite knasigt att
> köpa en cykel med billiga prylar för att sen
> pimpa den med dyra Dura Ace, som killarna på
> landet med gammal 740 med värsta alufälgarna och
> kanonstereo, men smaken är delad.
> Att lägga pengar på bättre bromsar med rätta
> belägg för kolifiber måste du ju trots allt.

För det första så har jag redan bromsbelägg speciellt för carbonhjul. För det andra har bromsarna catridgklossar. För det tredje så är cykeln för övrigt utrustad med ultegra (nivå) komponenter, det vill säga; det är bara bromsarna dom har sparat in på. Eftersom cykeln är en fullcarbonare med fullcarbonhjul så känns det inte som att sminka en gris att uppgradera till bra bromsar i dura ace nivå.

tips på nya bromsar
7800 bromsar från Shimano är ruskigt bra och ligger bra i pris nu när 7900 finns tillgänglig. Eller så tar du och går Ultegravägen och får en enhetlig Ultegra cykel.

/Jerka

tips på nya bromsar
Miss Lycka skrev:
> Skeletonbromsar blir ett klart lyft.

Jävligt snygga bromsar måste jag säga (har småsneglat på dom tidigare) Men campa och shimano på samma cykel låter som att vara otrogen ;-) Skeletonbromsarna har kullagerleder... har dura ace det också? Någon som vet? Vad har det för fördel för funktionen?

tips på nya bromsar
De blanka Skeleton-bromsarna är skitsnygga, de svarat ser billiga ut.

Men pga Campas 'arv' från de idiotiska Delta-bromsarna kan det vara svårt att få Skeleton-bnromsar att funka med annat än Campa-handtag.
Det finns nämligen ingen QR på Campas bromsar.
Helt idiotiskt, men så är det. Tyvärr, annars hade jag använt Skeleton-bromsar.

/Håkan

tips på nya bromsar
Bengt skrev:
> Hej, dina bromsar Titan är oem-delar. Dvs billgare lookalike prylar som BHbikes och andra använder > för att pressa priset på sina cyklar. Därför finns det ingen information om dina bromsar.

Trodde OEM var exakt samma produkt som köpts i bulk för att monteras direkt på cyklar och således inte kommer i dyra förpackningar med instruktioner osv. Inte lookalike prylar..

HåkanC skrev:
> De blanka Skeleton-bromsarna är skitsnygga, de
> svarat ser billiga ut.

Silvriga är snygga håller med. Men sen när ser de svarta record bromsarna billiga ut? tycker verkligen inte jag att de gjorde.

tips på nya bromsar
HåkanC skrev:
>
> Men pga Campas 'arv' från de idiotiska
> Delta-bromsarna kan det vara svårt att få
> Skeleton-bnromsar att funka med annat än
> Campa-handtag.
> Det finns nämligen ingen QR på Campas bromsar.
> Helt idiotiskt, men så är det. Tyvärr, annars
> hade jag använt Skeleton-bromsar.
>
>
> /Håkan

Så att montera ett par skeleton är med andra ord ingen bra idé då? Är trött på att bromsarna inte biter ordentligt...

tips på nya bromsar
Det går utmärkt att skruva på justerskruven på Skeletonbromsarna, även under färd.
Börjar du med Skeleton så kan du fortsätta med uppgraderingen till Campagnolo sedan.

Det är injustering och bromsbelägg som ger din bromsförmåga i första hand.

tips på nya bromsar
avtak skrev:
> HåkanC skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Men pga Campas 'arv' från de idiotiska
> > Delta-bromsarna kan det vara svårt att få
> > Skeleton-bnromsar att funka med annat än
> > Campa-handtag.
> > Det finns nämligen ingen QR på Campas
> bromsar.
> > Helt idiotiskt, men så är det. Tyvärr,
> annars
> > hade jag använt Skeleton-bromsar.
> >
> >
> > /Håkan
>
> Så att montera ett par skeleton är med andra ord
> ingen bra idé då? Är trött på att bromsarna
> inte biter ordentligt...

Det enda problemet med att det saknas QR på campas bromsar är att du får släppa ut luft när du byter hjul för att få av hjulet. Om du som många bara tar av hjul när du har punktering påverkar det inte ngnting överhuvudtaget.

tips på nya bromsar
Miss Lycka skrev:

>
> Det är injustering och bromsbelägg som ger din
> bromsförmåga i första hand.

att injusteringen har betydelse för bromsverkan har jag kopplat. Det jag är rädd för är om campabromsarna inte är fullt kompatibelt med shimanos komponenter.

tips på nya bromsar
Undvik att använda 7900 bromsarna, Shimano har ändrat utväxlingen i reglagen och bromsarna. Du kommer i.o.f.s få en grymt bra men svårmodulerad broms. Ungefär som att köra v-broms med landsvägsreglage.

tips på nya bromsar
Scott tokig skrev:
> Schyst pris på skeleton bromsar:
> http://www.bikebuster.se/detaljer/500724.html

Det var ett bra pris, men det är nog record varianten som hägrar om jag väljer campa. Tack för tipset i.a.f.

Gorg skrev:
> Undvik att använda 7900 bromsarna, Shimano har
> ändrat utväxlingen i reglagen och bromsarna. Du
> kommer i.o.f.s få en grymt bra men svårmodulerad
> broms. Ungefär som att köra v-broms med
> landsvägsreglage.

Synd!! Då 7900 bromsarna är så mycket snyggare än 7800. Men som någon skrev tidigare så kan jag få ett par 7800 för 1500 kr (motsvarande 2500). Om jag förstår dig Gorg så är det bättre att investera i ett par sådana?

tips på nya bromsar
Slänger in ett wildcard. Så slipper du välja mellan de tre stora tråkiga: http://www.superlight-bikeparts.de/...mse_CB1_Road__ca__162_Gramm_incl__Pads794.htm
De lär inte bromsa lika bra som DA 7800, men vikten och färgerna är det ju inte fel på. ;-)

Men allvarligt talat tycker jag du ska tänka efter lite. Du impar inte på någon med DA, Record eller Red bromsar. Är det värt de extra pengarna över Ultegra? Jag skulle provat ett par nya bromsbelägg till dina nuvarande bromsar medan jag funderade...

/Fredrik

tips på nya bromsar
Nu släpper jag fantasin fri en stund... Beware!?

Jag har ingen broms i närheten att kolla på, varken italiensk, japansk eller amerikansk, men borde det inte gå att för en någorlunda rimlig summa och/eller arbetsinsats modifiera en shimano/sram vajerqr till att passa på en campabroms? Såg igår ett youtubeklipp på ett moddat ergoreglage från förra årets modell till 11-delad. Eftersom det går att lösa borde det mekaniskt betydligt enklare vajerfästet inte vara några svårigheter...

Jag släpper frågan fri till er som är ingenjörer. Men jag kom på idéen så jag ska ha patentet... :-)

/Johan

tips på nya bromsar
De passar redan idag så ett patent blir svårt :D Drar lika mkt vajer så det är inget problem förutom möjligen med nya DA reglagen dårå men de e ju inte perfekta med några bromsar än med nya DA.

Enda skillnaden är att QR för bromsarna på campas system sitter i reglagen och inte på bromsen som på shimano. Så om man använder shimano reglagen till campa bromsar har man ingen möjlighet att få av vissa tjockare däck eftersom man saknar QRs. Detta går ju att lösa som redan sagt genom att snurra på vajerreglaget.

tips på nya bromsar
båtbensbudet skrev:
> Enda skillnaden är att QR för bromsarna på
> campas system sitter i reglagen och inte på
> bromsen som på shimano. Så om man använder
> shimano reglagen till campa bromsar har man ingen
> möjlighet att få av vissa tjockare däck
> eftersom man saknar QRs. Detta går ju att lösa
> som redan sagt genom att snurra på vajerreglaget.

Om man å andra sidan kör Campa-reglage med Shimano-bromsar, kan man verkligen släppa ut det!

tips på nya bromsar
båtbensbudet skrev:
> De passar redan idag så ett patent blir svårt :D
> Drar lika mkt vajer så det är inget problem
> förutom möjligen med nya DA reglagen dårå men
> de e ju inte perfekta med några bromsar än med
> nya DA.
>
> Enda skillnaden är att QR för bromsarna på
> campas system sitter i reglagen och inte på
> bromsen som på shimano. Så om man använder
> shimano reglagen till campa bromsar har man ingen
> möjlighet att få av vissa tjockare däck
> eftersom man saknar QRs. Detta går ju att lösa
> som redan sagt genom att snurra på vajerreglaget.

Jag menade inte att campas bromsar passar till shimanos bromshandtag, det vet jag att de gör. Jag menade att man byter ut campas bromsvajerfäste till ett shimano-fäste med vajer-qr på bromsarmen. Det är det modifierade qrvajerfästet för campabromsar jag vill ha patent på... Så att alla som kör med shimano eller sram också kan ha häftiga ihåliga bromsar. :)

Men nu ska jag sova.

/Johan

tips på nya bromsar
Jag har bytt växelsystem till Campa så jag vill byta ut mina Ultegra till något mer lämplig. Det var ett bra tips med Planet X. Jag ska åka ner till Alperna i sommar så jag vill ha mycket bra bromsar, uppfyller Planet-x dom kraven? Sedan tyckte jag på minusssidan att det är singelpivot. Dom fanns ju även i en billigare variant 50£. Funderade annars starkt på Rivals bromsar, även campa kan vara intressant.

Tillbaka
Topp