Tips på pakethållare och väskor?

pernissila

Medlem
Hej!

Jag tänkte utrusta min gamla pendlingscykel (scott sportster x50) med en pakethållare.
Jag vill kunna fästa 2 pannier-väskor som jag ännu inte har köpt. Jag behöver alltså tips på vettiga pakethållare OCH väskor :)

Ortlieb och Vaude gör bra pannier-väskor om man gillar enkel och ren konstruktion utan en massa extra fack.

Jag har ett par Ortlieb backroller, dock bara använt de för en veckas touring så kan inte uttala mig om långsiktig hållbarhet men konstruktionen känns rejäl.

Ortlieb och Vaude gör bra pannier-väskor om man gillar enkel och ren konstruktion utan en massa extra fack.

Jag har ett par Ortlieb backroller, dock bara använt de för en veckas touring så kan inte uttala mig om långsiktig hållbarhet men konstruktionen känns rejäl.
Funkar dessa på alla pakethållare eller måste det vara något speciellt system?

Funkar dessa på alla pakethållare eller måste det vara något speciellt system?
De fäster på vanliga rör och är väldigt flexibla.

Lång hållbarhet skulle jag säga, min som jag pendlar med sedan sex år börjar bli lite racklig nu. Hade dessförinnan kört några längre cykelsemestrar med dem.

Jag har två Vaude Aqua Back Pair Gul 48L som fungerat bra för jobbpendling. Snäppfästen gör dem väldigt enkla att montera och demontera. De ska sättas på lite hårdare prov om ett par veckor i samband med en cykelsemester. Pakethållaren är en BackRack Deluxe som känns stabil och ger möjlighet att montera packväskorna lite längre ned för lägre tyngdpunkt. Monterat på en Nukeproof Digger Comp.

paketh.PNG

vaude.PNG

vaude_snap.PNG

/F

När behovet uppstår tänkte jag prova att helt enkelt säkra de bakre cykelväskorna med packrem mot pakethållaren. Borde öka förmågan att ta sig fram på skakiga stigar en hel del. Tänker att man bara knyter en lämplig nylonrem runt stagen på pakethållaren och sedan drar den runt midjan på väskan som en livrem. Borde väl gå?

Har man sladdriga väskor som inte är jämnt fyllda så är det bra med stor sidoyta på pakethållaren så att väskorna håller sig på plats och inte gungar in mot hjulet.

Väcker denna tråden för liknande frågor.
Jag har tänkt att skaffa pakhethållare och väskor till min SS för att använda vid storhandling.

Cykeln saknar lite fästpunkter för pakethållare, men tänkte lösa det med såna här:

Vad tror ni om denna hållaren?

Och denna väskan?

Väcker denna tråden för liknande frågor.
Jag har tänkt att skaffa pakhethållare och väskor till min SS för att använda vid storhandling.

Cykeln saknar lite fästpunkter för pakethållare, men tänkte lösa det med såna här:

Vad tror ni om denna hållaren?

Och denna väskan?

Har inget att tillföra vad gäller de du länkar till.
Men det står ingen maxvikt på pakethållaren. Jag har en ganska kraftig pakethållare (minns inte riktigt märke) men den har maxvikten 12 kg har jag för mig. Var begränsningen sitter vet jag inte, om det är själva konstruktionen eller nedre fästet.

Jag har 2 Ortlieb-väskor och "storhandlar" då och då, kommer ganska enkelt upp i över 12 kg, men än så länge har det gått bra :)

Min poäng är att den pakethållaren du länkar till kanske inte är specad för så mycket vikt? Den ser lite klenare ut än min.

Själv så gillar jag Racktime och deras snabbfäste för väskor/korgar.
Har tre st sådana med några olika korgar och lådor som går snabbt att ta lös och sätta dit.
En korg som är precis som en kundkorg med snabbfäste. Smidigt när man skall handla lite snabbt, bara att bära med sig varorna i korgen och ut till cykeln för att knäppa fast korgen på pakethållaren.
När det kommer till sidoväskor till pakethållare så kör vi på 4 st från Thule som håller bra. Blir lite stela när det är kallkallt, men de går inte sönder.

Själv så gillar jag Racktime och deras snabbfäste för väskor/korgar.
Har tre st sådana med några olika korgar och lådor som går snabbt att ta lös och sätta dit.
En korg som är precis som en kundkorg med snabbfäste. Smidigt när man skall handla lite snabbt, bara att bära med sig varorna i korgen och ut till cykeln för att knäppa fast korgen på pakethållaren.
När det kommer till sidoväskor till pakethållare så kör vi på 4 st från Thule som håller bra. Blir lite stela när det är kallkallt, men de går inte sönder.
Typ en sån här?

Är denna värd de extra pengarna?

Beroende på hur stadig väskan är på baksidan (mot hjulet) så kan det vara viktigt med stagen på pakethållaren.

Den första du länkade till ser ut att ha enklare stag. Ju mindre/enklare stag desto mindre "täcker" det mot hjulet. Jag hade en, iofs billig, väska en gång som låg lite irriterande mot däcket med ett hörn av väskan. Det var då på en vanlig gammal pakethållare så kanske ännu mindre stag än den första du länkar.

Är denna värd de extra pengarna?
Jag har en äldre version och jag tycker Tubus är riktigt bra, stabila, väl gjorda och konstruerade. Det som kan vara negativt för en del är att de är i stål så de rostar om cykeln står ute mycket.

Tubus brukar vara testade för 45 kg men spec är 25 kg på grund av andra lagkrav för pakethållare gjorda för över 25 kg, står om detta på hemsidan tror jag. Stabiliteten är viktig.

1300 kr var dyrt, tror de brukar gå att få för runt 800 kr från Tyskland.

Edit. Ätran gjorde pakethållarna till Crescent så det är nog ingen dålig pakethållare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp