Tips på prisvärd instegsMTB?

Berguv

Ny medlem
Hade tänkt återuppväcka mountainbikecyklandet! Spenderade många glada timmar ute i skogen nät jag var liten, och nu känns det som en optimal motionsform. Bor nära Hellas och har tänkt hålla till där. Mest realistiskt känns väl en hardtailcykel. Jag är 186 cm lång. Budgeten är ca 8k, går det att jobba med? Verkar dåligt med cyklar kvar på canyonrean. Alternativ??

http://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-2017/

Sentier-2017-Mountain-Bike-Hard-Tail-MTBs-Green-Red-NotSet-VB17SHTLGRS.jpg

carlf sa:
Vad betyder "light tune" på gaffeln? Man pumpar ju upp dem?
The RockShox suspension fork with Light Tune has been exclusively developed together with RockShox so that lighter riders can feel an even better response to rough trails.

Gaffel inställd för tjejer och lättare åkare.

Skogssnigeln sa:
carlf sa:
Vad betyder "light tune" på gaffeln? Man pumpar ju upp dem?
The RockShox suspension fork with Light Tune has been exclusively developed together with RockShox so that lighter riders can feel an even better response to rough trails.

Gaffel inställd för tjejer och lättare åkare.
Spånar lite...

Fjädringen styrs av lufttryck som anpassas efter cyklistens vikt (och åkstil), så att blir det bra oavsett om cyklisten väger 30 eller 100 kg, oavsett snopp eller inte.

Returdämpning är justerbar med vred på gaffelben från typ igen till jättemycket, snopp eller inte borde inte spela någon roll.

Kompressionsdämpningen är väl det enda som Light Tune rimligen kan påverka genom att använda olika shims i stacken och/eller olika hård fjäder som förspänner stacken. Kompressionen är "låsbar" från styret, oavsett vikt.

Har för mig att jag läste någonstans att Canyons kundstatistik ger vid handen att tjejer väger 7-8 kg mindre än män, givet samma kroppslängd. Light Tune borde alltså reflektera detta.

Å andra sidan sitter det troligtvis exakt samma gaffel/tune på herrcyklar från stl XS till XL. Med säkert 50 kg skillnad i vikt på cyklist, vilket verkar funka. Hur många har shimsat om sin Reba RL?

Samtidigt säljs många cyklar i 10K prisklass med stålfjädergaffel som inte alls är justerbara avseenden fjädring, troligtvis få av dessa kunder som bryr sig om att byta fjäder till en som passar deras vikt, om det ens finns lämpliga fjädrar att köpa.

Slutsats:
Reba RL oavsett Light Tune eller inte, är nog bättre än alla andra billiga/dåliga/flexiga/tunga/ojusterbara gafflar som sitter på de flesta andra cyklar i prisklass under 10 K.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp