Tips på riktigt bra handskar?

matteboy

Ny medlem
Jag söker en riktigt bra handske med mycket gelstoppning för att få stopp på lite problem i fingrar och handled. Jag kör i dag med Gripgrap DrGel någonting och dom funkar hyfsat, samt ett par Scott som är helt kassa.

Men vad har alla vägnötare för tips för att det ska hålla i längden?

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Med tanke på en aktuell tråd så borde
> boxhandskar vara riktigt bra att cykla i.

:-) Absolut, lite svårt att komma åt alla prylar på styret bara. För dom som SS/Fixie borde det däremot vara en hit, dom lär åtminstone inte skrapa upp händerna om dom ramlar.

Lite mer seriöst tips är Specialized BG Sport, de funkar för bra mig iaf.
(BG Gel med mer stoppning funkar inte alls för mig)

om det är till landsvägscykling (gissar det) så kan du ju prova med en tjockare styrlinda med gelinlägg under, t ex såna här :http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/komponenter/styrlindor-handtag/fizik-gelinlagg.html

Eller bara dra på en till styrlinda ovanpå den du har idag, fungerar fint även om det ser lite lustigt ut.

Det är också högst individuellt det där, jag har lite problem med domnande vänsterhand (fritt fram för skämt) och la in gel under lindan (samma som det tipsas om ovan). Körde Nationaldagsloppet och det blev mycket värre, hade nästan som nervskador flera dagar efteråt. Tog bort gelinlägget och det verkar ha blivit bättre. Förmodligen gillade inte mina händer den bredare anläggningsytan.

Jag bytte till "plattstyre" på lvg;n. Det ihop med gel-linda på styret funkar suveränt. Nu vilar händerna på en större yta som avlastar mer än tidigare. Problem med domnade fingrar är som bortblåsta.
F.ö så kör jag med Biltemas cykelhandskar... Vilket kanske kan ge en fingervisning på att utformningen av styret är viktigare än handskarna. Bara en personlig reflektion.
PICT0401.JPG

/steen

en annan personlig reflektion. om du inte har provat att köra utan handskar så gör det och se hur det känns. jag fick ont i händerna/karpalkänningar när jag hade handskar med lite för mycket stoppning på fel ställe som började trycka.

för mig funkar det bäst med tunn ostoppad handske eller utan (både på landsväg och mtb).

steen skrev:
> Jag bytte till "plattstyre" på lvg;n. Det ihop
> med gel-linda på styret funkar suveränt. Nu
> vilar händerna på en större yta som avlastar
> mer än tidigare. Problem med domnade fingrar är
> som bortblåsta.
> F.ö så kör jag med Biltemas cykelhandskar...
> Vilket kanske kan ge en fingervisning på att
> utformningen av styret är viktigare än
> handskarna. Bara en personlig reflektion.
>
> /steen

Det där såg trevligt ut, vad är det för styre? Det kan nog bli vinterns projekt att testa med ett sånt.

mattel skrev:
> en annan personlig reflektion. om du inte har
> provat att köra utan handskar så gör det och se
> hur det känns. jag fick ont i
> händerna/karpalkänningar när jag hade handskar
> med lite för mycket stoppning på fel ställe som
> började trycka.
>
> för mig funkar det bäst med tunn ostoppad
> handske eller utan (både på landsväg och mtb).

Jag har kört utan handskar, och med handskar med lite vaddering endast och är inte nöjd. Jag får ont i handlederna och fingrarna. Det kanske mer är en fråga om rätt styre för att avlasta handleden. Någon som har provat denna variant? http://www.cykloteket.se/specialized-bg-bar-shapers/64320013/artikel.html

Problemet är att man har för högt tryck på styret. Sadel långt fram i förhållande till vevparti i kombination med ett dropp man inte kan hantera.
Ska man vara fin får man lida pin.

Annars kan jag rekommendera femman.

Styret är ett "no namne". Men bl.a FSA och Control Tech har "plattisar". Finns i både alu eller kolfiber.

/steen

Det blev ett par Gripgrab med gelfyllning på stora ytor över handen. Dock känner jag att jag lägger för mycket vikt på styret och har nu vinklat bak sadeln lite i ett försök att avlasta litegrann. Imorgon vet jag om det funkar men handskarna var iaf supersköna.

jofahjalm skrev:
> Att flytta sadeln för att få till positionen
> för styret är helt enkelt inte så det ska
> göras.

Förvisso, men den hade ganska grov lutning framåt. Såpass mycket att jag glider av den och så ska det heller inte vara. Nu är sadelns position mera normal så nu kan jag börja fundera på allvar kring hur det ska göras.

jofahjalm skrev:
> Att flytta sadeln för att få till positionen
> för styret är helt enkelt inte så det ska
> göras.

Det är ju inte för att regler avståndet till styret, utan för att ändra balansen så man inte faller framåt a la tempoposition.

Handskarna i sig är nog inte problemet utan satsa på tjockare styrlinda och ett mer grepp vänlig styre.

Men nog kan det nämnas att jag tycker cykelhandskar är ren skit...

Använder själv o-stoppade helly Hansen och Musto seglarhandske i varianterna kort,3/4 samt hela fingrar.
Inne på år tre för samtliga handskar och samtliga ser ännu oanvända ut.
Trots tvätt,lera och ur o skur..

steen skrev:
> Styret är ett "no namne". Men bl.a FSA och
> Control Tech har "plattisar". Finns i både alu
> eller kolfiber.
>
Plattstyre är nog inte dumt, men det finns väl bara för 31,8 och inte för 26? Vad kostar billigaste modell av ett sådant (i alu förmodar jag)? Fast alu går väl inte att få lika 'platt' och brett som kolfibermodellerna?

Vad gäller handlar har jag haft framgång med Lillsports värstinghandske. Kontrollremar och dubbelstakning är en tuff utmaning för en handskmakare. Handskar är den enda Assosprodukt jag varit missnöjd med tex.

Tillbaka
Topp