Tips på sadel?

Muyfa666

Medlem
Tips på sadel?
Jag har råkat skava min sadel så den har börjat flagna lite, så jag tänkte se mig om efter en ny.

Har en Selle Italia X1 idag och den är ok, möjligen något smal. Efter lite mätning verkar det som att jag är ca. 140mm bred "i röven", eller däromkring iaf.

Jag sitter nog överlag ganska mycket och blir lite mör mellan varven.

Jag har fastnat lite för Reverse-AM Ergo eller Selle Royal Saba Wave. Tankar om dem eller andra tips? Tänker mig att hamna på max 500:- eller så.

Tips på sadel?
Muyfa666 sa:
Jag har råkat skava min sadel så den har börjat flagna lite, så jag tänkte se mig om efter en ny.

Har en Selle Italia X1 idag och den är ok, möjligen något smal. Efter lite mätning verkar det som att jag är ca. 140mm bred "i röven", eller däromkring iaf.

Jag sitter nog överlag ganska mycket och blir lite mör mellan varven.

Jag har fastnat lite för Reverse-AM Ergo eller Selle Royal Saba Wave. Tankar om dem eller andra tips? Tänker mig att hamna på max 500:- eller så.

Tipsa om sadlar är svårt. Jag och min röv gillar charge spoon. Har haft flertal sånna

http://www.wiggle.co.uk/charge-spoon-saddle-with-cromo-rails/

Men har Selle Italia SLS Flow på en cykel och den fungerar också.

Tips på sadel?
Köp en ISM sadel om du är mån om din hälsa och inte gillar prostatacancer och andra otrevligheter.

ISM sadlar gör att man aldrig mer behöver bry sig om domningar eller obehag

Tips på sadel?
Finns det andra sadlar än Wittkop?

Bilagor

• wtshirt.jpg
    wtshirt.jpg
    28.4 KB · Besök: 96
Tips på sadel?
Tips på sadel?
Man får inte prostatacancer av dålig sadel men däremot av att gå omkring och sprida nonsens.

OP borde konvertera till nya sadelregionen S-Works Power precis som jag gjort. Jag har aldrig fel, inte ens när jag tillbad den numera falska SLR-guden.

Tips på sadel?
Vernersson sa:
OveTörnqvist sa:
Bengt-re sa:
OveTörnqvist sa:
Köp en ISM sadel om du är mån om din hälsa och inte gillar prostatacancer och andra otrevligheter.

ISM sadlar gör att man aldrig mer behöver bry sig om domningar eller obehag

#åsikt

#vetenskap

#åsikt!!

//En som fick svinont i röven av en ISM

I början får du svinont då du sitter på sittbenen vilket du inte är van vid. Sedan måste man ställa in sadlen korrekt.

Men är allt det skött korrekt så finns det helt enkelt inget område som kan skava på mjukdelarna och det uppstår inget tryck. Sadlar som bara har utskuret har den risken att man likförbannat sitter på kanten och skapar tryck.

Till HenrikE kan jag bara säga ju det är vetenskapligt belagt att cyklister har förhöjd risk för prostatacancer

Senast ändrad:
Tips på sadel?
https://www.washingtonpost.com/nati...0a_story.html?utm_term=.cd990d1f884e#comments

Hittar inte studien dock hur mycket jag än letar

Men köp ISM allihop. Innan körde jag med vanlig sadel och tog emot varje gång jag gick ner i aeroposition. Det var med delade känslor jag gav allt (då lutar man sig fram och ger allt.
Med ISM kan jag sitta hur som helst och känner mig likadan efter 4h som före turen.
Dessutom tillåter sadeln en att rotera höfterna framåt vilket enligt vissa ger ökad kraft. På en vanlig sadel roterar man dem bakåt för att slippa domningar. Då missar man hela poängen med att cykla racer..

Sadlar som är utskurna i mitten har ju en kant framme och då riskerar man att likförbannat sitta och skava om man går riktigt långt fram på sadlen.
Dessutom enligt något jag läste så är inte avsaknad av domningar= säkert. Någon källa skrev att det tom kunde vara ännu farligare. Hur det går till vet jag inte.
Vad jag vet är att om du inte sitter allra allra längst bak på en ISM sadel (vilket iofs majoriteten gör när de byter till ISM, då de inte inser hur långt bak sadlen ska, de tror att de ska ha den lika långt fram som en vanlig sadel) så finns det INGET att skava mot för mjukdelarna. Du har BARA sittben att sitta på.
Kommer aldrig byta tillbaks från ISM.

Från att behövt välja mellan komfort eller prestanda varenda eviga tur kan jag nu som sagt nu hoppa av efter flera timmar och känna mig lika odomnad som före jag började.
Dessutom upplever jag en mycket större balans med ISM, det kan iofs vara för att min gamla sadel var flera år gammal och väldigt använd men det tror jag inte

Senast ändrad:
Tips på sadel?
Jag chansade på en WTB Volt Comp till och börja med. Får se om rumpestumpen gillar den. Tar kanske en dyrare om de är bra.

Av förslagen här så fastnade jag mest för Prologo Kappa Evo, men vi får se. :-)

Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
https://www.washingtonpost.com/nati...0a_story.html?utm_term=.cd990d1f884e#comments

Hittar inte studien dock hur mycket jag än letar

Men köp ISM allihop. Innan körde jag med vanlig sadel och tog emot varje gång jag gick ner i aeroposition. Det var med delade känslor jag gav allt (då lutar man sig fram och ger allt.
Med ISM kan jag sitta hur som helst och känner mig likadan efter 4h som före turen.
Dessutom tillåter sadeln en att rotera höfterna framåt vilket enligt vissa ger ökad kraft. På en vanlig sadel roterar man dem bakåt för att slippa domningar. Då missar man hela poängen med att cykla racer..

Återigen. Det där är en åsikt - dessutom en åsikt som inte delas av jettemånga. Vi ser olika ut och att påstå att din sadel är den enda som - för alla - lägger belastningen på sitbenen är ganska naivt. Alla sadlar utom biltema kärringjonnesadlar har målet att belasta sittbenen.

Btw har jag klarat mig i 30 år på klassiska hårda racersadlar. Lite olika märken genom åren, men samma grundkonstruktion. Och jodå - inga domningar så länge sadeln sitter rätt.

Tips på sadel?
Blev också lurad och skaffade en ISM. Fick domningar direkt och har gett bort den nu.

Du hittar inte studien eftersom den inte finns. Tror du inte fler skulle använda ISM om det var bevisat att den räddade dig från prostatacancer eller är det en konspiration?

Om man hittar en sadel man trivs med köp en till likadan. Jag har likadana sadlar på alla mina cyklar utom tempohojen.

Tips på sadel?
All form av statiskt stillasittande är farligt. Det är därför MTB är hälsosammare än LVG. :-)

(snickaren mår i genomsnitt bättre än busschauffören)

Tips på sadel?
JTF sa:
All form av statiskt stillasittande är farligt. Det är därför MTB är hälsosammare än LVG. :-)

(snickaren mår i genomsnitt bättre än busschauffören)

Cykla i backigt landskap med lite för stöddig kassett så måste man ställa sig då och då! ?

Tips på sadel?
När ämnet ändå är på tapeten, finns det nån butik i Stockholm som håller sig med ISM-sadlar? Jag är en sån där som får problem av precis alla sadlar, men jag vill ändå inte köpa en såpass dyr sadel som på många sätt verkar helt keff, utan att veta att det funkar. Det konstigaste är att nästan alla ISM:s sadlar bara är 130 mm breda. Det är ju skitsmalt! Jag behöver 145-150 mm på normala sadlar för att sittbenen ska vara rimligt långt från kanten.

Tips på sadel?
Att fler inte använder ISM är såklart sorgligt.
Objektivt sett är det inte så komplicerat, lägger man belastning på mjukdelarna är det mycket illa.
Mycket mycket illa.

Tips på sadel?
jonja sa:
OveTörnqvist sa:

Det var det fånigaste jag nånsin sett på happy. Varsågod och presentera en pubmed studie som bevisar negativt samband mellan ism sadel och prostatacancer.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/
Du får själv välja sökord.
Vill du ha en studie på att inte sitta på mjukdelarna tar bort risken?

Tips på sadel?
Makten sa:
När ämnet ändå är på tapeten, finns det nån butik i Stockholm som håller sig med ISM-sadlar? Jag är en sån där som får problem av precis alla sadlar, men jag vill ändå inte köpa en såpass dyr sadel som på många sätt verkar helt keff, utan att veta att det funkar. Det konstigaste är att nästan alla ISM:s sadlar bara är 130 mm breda. Det är ju skitsmalt! Jag behöver 145-150 mm på normala sadlar för att sittbenen ska vara rimligt långt från kanten.

Tror cykelcity har. Vet tyvärr bara en fysisk affär som har och den ligger i Skåne.

Du kan köpa från Wiggle och använda deras kostnadsfria 12månaders fria retur om du inte blir nöjd.

Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
Tror cykelcity har. Vet tyvärr bara en fysisk affär som har och den ligger i Skåne.

Du kan köpa från Wiggle och använda deras kostnadsfria 12månaders fria retur om du inte blir nöjd.

Jo, Skåne och UK är ju ungefär samma sak i praktiken för min del:-/ Har dock på kort tid köpt två dyra, ergonomiskt prisade sadlar, som inte funkar. Så jag är jäkligt skeptisk till att köpa en till. Särskilt när det är ungefär lika många som säger sig få problem med de jag köpt som med ISM, det vill säga några procent. Nästan alla andra verkar nöjda.

Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
lägger man belastning på mjukdelarna är det mycket illa.
Mycket mycket illa.
Hur svårt är det att begripa att ingen sadel är gjord för det utan alla belastar sittbenen.
Enda är att "biltemadamcykelsadlar" sprider ut lasten mer då en upprätt sittställning ger för högt yttryck annars.
En ISM är ju helt mossigt/tossigt gjord då den dels är för kort så man får inte rätt balans och dels för bred så man ser ut som zeb macahan... Man undrar ju vad för missforster till sadlar som de som fastnar för ISM haft innan?

Tips på sadel?
emmer sa:
Hur svårt är det att begripa att ingen sadel är gjord för det utan alla belastar sittbenen.
Enda är att "biltemadamcykelsadlar" sprider ut lasten mer då en upprätt sittställning ger för högt yttryck annars.
En ISM är ju helt mossigt/tossigt gjord då den dels är för kort så man får inte rätt balans och dels för bred så man ser ut som zeb macahan... Man undrar ju vad för missforster till sadlar som de som fastnar för ISM haft innan?

Du som vet kan ju försöka förklara hur den här sadeln kan trycka på snabeln. Det gör den nämligen, oavsett hur jag justerar den. Den är rätt hård, så det beror inte på att stoppningen sjunker ihop. Har provat med och utan blöja. Samma skit.

SLR-SuperFlow-L-top.jpg

Tips på sadel?
Makten sa:
emmer sa:

Du som vet kan ju försöka förklara hur den här sadeln kan trycka på snabeln. Det gör den nämligen, oavsett hur jag justerar den. Den är rätt hård, så det beror inte på att stoppningen sjunker ihop. Har provat med och utan blöja. Samma skit.

För grov snabel? :)

Tips på sadel?
emmer sa:
OveTörnqvist sa:
lägger man belastning på mjukdelarna är det mycket illa.
Mycket mycket illa.
En ISM är ju helt mossigt/tossigt gjord då den dels är för kort så man får inte rätt balans och dels för bred så man ser ut som zeb macahan... Man undrar ju vad för missforster till sadlar som de som fastnar för ISM haft innan?[/quote
Jag har fått mycket bättre balans.

Att sadlar på pappret är gjorde för det betyder inte att människor använder de så. När man är under belastning och pressar sig kommer alla söka sig till bästa positionen för att minska ansträngningen. Då hamnar trycket på mjukdelarna. Och detta är extremt onödigt och direkt farligt

Det är så att det inom cykling finns många bajsnödiga traditioner. Jag bryr mig bara om det som fungerar. Funkar det så använder jag det

Senast ändrad:
Tips på sadel?
Makten sa:
Du som vet kan ju försöka förklara hur den här sadeln kan trycka på snabeln. Det gör den nämligen, oavsett hur jag justerar den.
Har frågat förr efter en bild på hur du sitter, men du verkar tycka det är roligare att diskutera sadelrenommé hit och sadelrenommé dit. (Men kikar du på den från sidan istället för ovanifrån så är det en trolig hint om varför.)

Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
Att sadlar på pappret är gjorde för det betyder inte att människor använder de så. När man är under belastning och pressar sig kommer alla söka sig till bästa positionen för att minska ansträngningen. Då hamnar trycket på mjukdelarna. Och detta är extremt onödigt och direkt farligt
Nej. Du är helt ute och snurrar. Det du skriver är så dumt så man funderar på om hjälmen är för liten eller om kragen på jerseyn hindrar blodflödet.

OveTörnqvist sa:
Jag bryr mig bara om det som fungerar. Funkar det så använder jag det
Det är av precis samma skäl vi är fler som inte använder ISM.

Tips på sadel?
För er som vill bli frälsta av ISM har jag några korta tips.

Sadlen ska baaaakåt, på min gamla sadel hade jag den så långt fram jag kunde, på sadlen var den längst bak på railsen.
På min ISM däremot har jag den längst fram på sadelrailsen.
ISM sadlarna har ingen nos, du ska INTE ha de två utstickande sakerna som nos, sadlen har ingen nos.

Sen kom jag att tänka på en annan sak, jag som helst vill sitta så aero jag kan på racer lutar gärna mig ner och då roterar man höfterna framåt, om man däremot gillar att sitta mer upprätt a la stadsscykel så kanske detta inte är lika naturligt.

Det med att man skulle tappa balans förstår jag inte någonting av. Såg ett antal videosar på Youtube där ett antal proffs och stall hånade ISM, de skulle aldrig cykla med någon som inte hade en nos att trycka mjukdelarna mot.. Min balans är bara bättre när jag har ISM. Desto smalare sadel jag har desto sämre balans, att det skulle handla om att man trycker de kära delarna mot något och får domningar är jag oförstående inför. Hur bra balans har man när ens ben är domnade?

Tips på sadel?
emmer sa:
OveTörnqvist sa:
Nej. Du är helt ute och snurrar. Det du skriver är så dumt så man funderar på om hjälmen är för liten eller om kragen på jerseyn hindrar blodflödet.

OveTörnqvist sa:
Jag bryr mig bara om det som fungerar. Funkar det så använder jag det
Det är av precis samma skäl vi är fler som inte använder ISM.

Varför vill du ha en sadel där du ens kan domna mjukdelarna? Vad är det du saknar? Du sitter ju ändå på sittbenen som det är nu säger du

På en ISM är du tvingad att sitta på sittbenen om du inte sitter allra längst bak på den. Att många inte får den att fungera är nog mest för att de inte vet hur man ställer in/tycker invänjningen är jobbig då de tidigare satt på mjukdelarna

Senast ändrad:
Tips på sadel?
emmer sa:
Makten sa:
Du som vet kan ju försöka förklara hur den här sadeln kan trycka på snabeln. Det gör den nämligen, oavsett hur jag justerar den.
Har frågat förr efter en bild på hur du sitter, men du verkar tycka det är roligare att diskutera sadelrenommé hit och sadelrenommé dit. (Men kikar du på den från sidan istället för ovanifrån så är det en trolig hint om varför.)

En bild är i stort sett helt onödigt i vilket fall. Så länge du inte har verktyg för att mäta var belastningen befinner sig. Bättre ha en sadel som liksom tvingar en att göra rätt

Tips på sadel?
emmer sa:

Nån sån fråga har jag inte sett, men det kanske var i samma veva som jag tillfälligt bestämde mig för att ignorera dig på grund av din "debatteknik":-) Jag tycker att det är roligt att diskutera hur saker funkar och skiter tämligen högaktningsfullt i vad som brukar anses bra, om något tyder på att det inte passar mig. Märkligt nog är det ganska många cykelrelaterade ting (och annat för den delen med) som jag vantrivs stort med, medan andra är jättenöjda. Antingen är jag bara kräsen, eller så bryr sig de flesta andra inte, eller så är jag felaktigt utformad. Det spelar inte så stor roll vilken av alternativen som är troligast. Jag är bara rätt jävla less på att cykelsadlar inte passar mig, såsom 99% av dem är utformade.

Men, för att svara på din fråga, så handlar detta i mitt fall om MTB. Jag sitter tämligen upprätt och det är bara på transportsträckor som sadeln spelar nån roll. I skogen kan jag ha vad skit som helst eftersom jag inte sitter statiskt på sadeln.

Tips på sadel?
OveTörnqvist sa:
Varför vill du ha en sadel där du ens kan domna mjukdelarna? Vad är det du saknar? Du sitter ju ändå på sittbenen som det är nu säger du
På en ISM är du tvingad att sitta på sittbenen om du inte sitter allra längst bak på den. Att många inte får den att fungera är nog mest för att de inte vet hur man ställer in/tycker invänjningen är jobbig då de tidigare satt på mjukdelarna
En ISM är i princip en väldigt brednosad temposadel (som i sig är en brednosad vanlig sadel) men cut out (vilket ger högre punktlast) och väldigt 'S'-formad och där främre halvan av nosen är borttappad.
Det man får är en sadel som är för bred mellan benen för att vara bra för knäna och där nosen som ger feedback för cykelbalans saknas och där punktlasten är hög och 'S'-formen ger en fix sittposition.
Passar bevisligen vissa men är så många fel i min bok så det finns inte (om man inte är osedvanligt bredbent och bara sitter i en position och pumpar cykel rakt fram på slät väg).

Tips på sadel?
Makten sa:
emmer sa:

Nån sån fråga har jag inte sett, men det kanske var i samma veva som jag tillfälligt bestämde mig för att ignorera dig på grund av din "debatteknik":-) Jag tycker att det är roligt att diskutera hur saker funkar och skiter tämligen högaktningsfullt i vad som brukar anses bra, om något tyder på att det inte passar mig. Märkligt nog är det ganska många cykelrelaterade ting (och annat för den delen med) som jag vantrivs stort med, medan andra är jättenöjda. Antingen är jag bara kräsen, eller så bryr sig de flesta andra inte, eller så är jag felaktigt utformad. Det spelar inte så stor roll vilken av alternativen som är troligast. Jag är bara rätt jävla less på att cykelsadlar inte passar mig, såsom 99% av dem är utformade.

Men, för att svara på din fråga, så handlar detta i mitt fall om MTB. Jag sitter tämligen upprätt och det är bara på transportsträckor som sadeln spelar nån roll. I skogen kan jag ha vad skit som helst eftersom jag inte sitter statiskt på sadeln.

Du är förmodligen bara väldigt kinkig med grejerna. De flesta människorna är av naturen "låt gå". Det är min lilla åsikt.
Hoppas du hittar en bra sadel till slut.. Hade själv domningsproblem fick hela tiden kompromissa mellan komfort och prestanda. Helt frälst när ajg numera kan få båda samtidigt

Tips på sadel?
Makten sa:

Finns breda också, hela 195 mm! :-D http://www.wiggle.com/ism-adamo-touring/

ism-touring.jpg

Tips på sadel?
Makten sa:
Posta du en bild i "din tråd" men jag tror du sitter för långt fram på en för platt sadel - vilket är ganska perfekt i skogen.

Tips på sadel?
JTF sa:
Makten sa:

Finns breda också, hela 195 mm! :-D http://www.wiggle.com/ism-adamo-touring/

Ska köpa en av deras touringmodeller i framtiden! Även om jag aldrig har domningsproblem på stadscykel stödjer jag dem gärna. Plus att man vet ju aldrig om man trots att man känner sig bra har ofördelaktig fördelning. Då känns det mycket mycket tryggt att veta att man helt enkelt inte kan belasta fel

Tips på sadel?
emmer sa:
OveTörnqvist sa:
En ISM är i princip en väldigt brednosad temposadel (som i sig är en brednosad vanlig sadel) men cut out (vilket ger högre punktlast) och väldigt 'S'-formad och där främre halvan av nosen är borttappad.
Det man får är en sadel som är för bred mellan benen för att vara bra för knäna och där nosen som ger feedback för cykelbalans saknas och där punktlasten är hög och 'S'-formen ger en fix sittposition.
Passar bevisligen vissa men är så många fel i min bok så det finns inte (om man inte är osedvanligt bredbent och bara sitter i en position och pumpar cykel rakt fram på slät väg).

Det var exakt som jag trodde du sitter alldeles för långt bak på sadlen alltså.

http://s.wiggle.co.uk/images/ism-saddle-setup.pdf

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp