Tips på sätt att sammanfoga plastskärmar

Snulfert

Aktiv medlem
Hej,
Jag har för tillfället 2 uppsättningar av skärmar till cykeln och tänkte inför vinterns slask använda en bakskärm fram samt om möjligt kombinera en fram + bakskärm till bakhjulet. HUR kam man göra detta smidigast? Jag äger ingen lödkolv som en del verkar ha använt. Finns det nitar som inte kräver speciella verktyg eller kan det gå med vanlig skruv och mutter så länge skallen inte är så stor?

Hur har ni gjort alternativt hur hade ni gjort? Tacksam för alla tips!

Lägg omlott, hör hål i kanterna på samma ställe i båda och dra buntband igenom runt ytterkanten. Tills det känns stadigt nog för dig. Eventuellt med lim emellan för att slippa skrammel.

Popnit? Kräver visserligen verktyg
Edit. Ok. Plast är nog tveksamt.
Men epoxy borde vara bättre än lödkolv

1.jpeg

Senast ändrad:
Jag körde små korta maskinskruvar med mutter, men repar/ruggar anläggningsytorna borde ju tvåkomp epoxy funka!

Tack för alla svar! Kanske får bli en kombination av buntband och nåt bindningsmedel så ska de väl hålla nån vinter iaf!

Tjena!

En sats med popnit och tång kostar ju inte många kronor. Exakt 100 stycken på Jula (minus 10 öre)
Alltid bra att ha hemma

Jag har popnitat, både för att förlänga skärmar och för att flytta fästen. I detta fall Biltemaskärmar, de var iaf då gjorda i lite hårdare plast och det fungerade utmärkt.

99:90 får det nog vara värt! Behövs det små brickor tror ni eller klarar plasten när man drar näten?
Tack för alla svar

Plastskärm har jag skarvat med vanlig rostfri skruv/självlåsande mutter/stor bricka. Funkar bra.

Popnitar i all ära, men ibland har de en tendens att försvagas successivt för att till slut släppa helt.

Min framskärm är bara smältlimmad. Men så har jag stag på den främre biten jag skarvat på också. Har hållit ihop många år nu.

Jag har kört med Alu/plastnit . Popnitar med plasthusthuvud är lite diskretare och punktbelastar inte på samma sätt som en nit helt i metall.

Det fungerade bra för mig, men det gjorde det också med korta skruvar. Limma är jag mer tveksam till - dels halvfet plast, svårt att få bra tryck på fogen under bordningen och en ganska tuff miljö/påverkan.

Snulfert sa:
99:90 får det nog vara värt! Behövs det små brickor tror ni eller klarar plasten när man drar näten?
Tack för alla svar

Använd nitbrickor och alunitar med stort huvud för att fördela lasten. Sen beror det väl även lite på vilka skärmar som skall sammanfogas; BTs är ju helsvettade mjukplastskärmar medan tex SKS är sandwichade med ett metallager mellan plasten.
Jag har inte haft problem med salt på alunitar, andra kan ju haft annan erfarenhet.

Jag kör buntbandsskarv i Biltemas plastskärmar (utan lim eller nåt) både fram och bak. Fult men har hållit fint i ett par år.

DSC_2227.JPG

/Johan

När jag förlängt har jag satt ihop två bitar med stag på så det har blivit väldigt stabilt. Popnitarna jag använde var med stora skallar och jag hade bricka på insidan.

Snuten sa:
Popnitar i all ära, men ibland har de en tendens att försvagas successivt för att till slut släppa helt.

Då har du använt för få. Eller gjort ngt annat dimensioneringsfel.
Den vanligaste principen bakom nitförband är att ytorna ska klämmas mot varandra med sådan kraft att friktionen håller delarna på plats. Ifall delarna kan röra på sig och skjuva mot nitarna så blir det som du beskriver. Hålen glappar upp och nitarna släpper

Jag har nog bara nitat skärmar.
Men om jag vill smältlimma större ytor istället för strängar o klickar, då lägger jag på smältlim först. Sen värmer jag hela limytan - och gärna den andra också lite - med varmluftspistol. Sen när hela limytan är rejält varm och klistrig så trycker jag ihop delarna.

Tillbaka
Topp