Tips på single-trails i Frankrike och Italien

vildettilda

Ny medlem
Hejsan!

Har just köpt en mountainbike hardtail och tänkte bege mig ut på semester i Europa.
Det är jag och sambon som ska semestra och vi tänkte campa en del så vi har tält och sovsäckar med oss. Vi ska även köpa interrailkort för att ta de långa sträckorna med tåg. Vi tänkte oss Italien och Frankrike, efter det ska vi ta oss till Snowdonia i norra Wales.

Vi är nybörjare så vi är inte ute efter några branter utan lite mer softa singletracks längs med bergen (hoppas ni förstår vad jag menar).
Det ultimata hade varit att vakna på morgonen på en go camping i Italien, cykla runt 6 timmar uppe i bergen för att komma ner till nästa camping. Alternativt, hitta en camping där vi kan stanna 2-3 nätter och utforska området runt omkring, då kan vi få nöjet att ta oss runt hela dagen utan packning.
Eftersom jag aldrig varit ute i Europa har jag ingen aning om hur lätt det är att hitta en sån väg väl på plats, är det bra skyltat, finns det kartor att följa, någon bra app?

Vi har aldrig varit och cyklat i Italien eller Frankrike så någon får gärna berätta hur det brukar gå till att cykla mountainbikes där! =)

All hjälp och tips välkommet, tack!

Kul plan! Jag har hojat en del i frankrike och brukar oftast använda singletrack.fr för att hitta lämpliga stigar, gå in här tex. http://singletrack.fr/sentiers/sentiers.php och välj vilket bergsmassiv du vill hoja på. Stigarna på sidan är graderade i teknik 1-5, och exponering 1-3, där T5 är det svåraste och E3 mest exponering, tex. ett stort stup precis vid kanten av stigen. Jag kör med gps men vandringskarta funkar ju också såklart.

Om ni vill köra lite bikepacking typ så är Vogeserna fint, kolla här tex. http://www.bikepacking.com/routes/bikepacking-france-traversee-du-massif-vosgien/ , men inte så mycket stig på just denna rutt. Finns liknande rutter på Jura massivet/platån också.

Tillbaka
Topp