Tips på snabb xc hoj?

Ljungberg90

Aktiv medlem
Tips på snabb xc hoj?
Köpte i våras en beg Bianchi metanol ht.
Har aldrig haft så mkt strul med en hoj.
Och den var inte i så dåligt sick.

Är det skillnad i kvalitet på olika märken?
Söker ngt lätt (sub 11kg)och drift säkert.
Fs ht ja helt stelt är av intresse, INGEN enduro hoj med 7km slaglängd.
Gillar orbea och lefty men öppen för andra hojar.
Beg/ny 60k
Är 184cm vad rekomenderar ni?

Tips på snabb xc hoj?
det är väl knappast så att du automatiskt kan räkna med bättre kvalitet med något annat 'märke'.

vilken cykel som helst ska ha välbalanserade ekrar, och växelvajrar som monterats med tvärt avkapade höljen utan knick.

sen den här tiden på året att pendla i saltslask utan skärmar och generösa stänkskydd innebär en snabb död för alla drivlinor.

överdrivet bruk av högtryckstvätt har liknande effekt.

lycka till med köp av ny cykel, men du kommer knappast runt att göra iordning din gamla. oavsett är det bra att ha två cyklar att alternera med så det finns en i reserv när problem uppstår. och så här års dubbdäck på bara den ena.

Tips på snabb xc hoj?
det är väl knappast så att du automatiskt kan räkna med bättre kvalitet med något annat 'märke'.

vilken cykel som helst ska ha välbalanserade ekrar, och växelvajrar som monterats med tvärt avkapade höljen utan knick.

sen den här tiden på året att pendla i saltslask utan skärmar och generösa stänkskydd innebär en snabb död för alla drivlinor.

överdrivet bruk av högtryckstvätt har liknande effekt.

lycka till med köp av ny cykel, men du kommer knappast runt att göra iordning din gamla. oavsett är det bra att ha två cyklar att alternera med så det finns en i reserv när problem uppstår. och så här års dubbdäck på bara den ena.
Som tur är slipper jag saltet,
mm ok man börjar ju fundera när man har mer strul på ett halvår är på 12 år innan.
Måste fått ett riktigt måndags ex.

Jo drivlinan mår ju ej bra av det, men då jag brukar köra så mkt och måste att byta vartannat/varje år iaf. är det ej märkbart.

Äger bara vanlig vattenslang så det är ingen fara där.

Tips på snabb xc hoj?
Vad har strulat då? Det går inte att rekommendera cykel för att strula då det inte råder enighet om vilka komponenter som är bäst

Tips på snabb xc hoj?
Vet inte om det är en garanti för bra kvalitet överlag, men jag skaffade en Ibis Exie i våras. Kört lite mer än 100 mil i skogen med den och haft noll problem. Tvättat, oljat kedjan, tutat och kört. Snabb är den också. Snabbare än jag.

Den version jag har är dock tyngre än de sub 11 kilo du efterfrågar, men en beg värsting med kolhjul kanske kan hamna där. Men jag skulle inte stressa över vikt. Min ligger runt 12 kg, och den upplevs inte tung. Mer oljad blixt.

Tips på snabb xc hoj?
Jo, men om man upplever att tex bromsarna strular måste man först hitta bromsar som man själv anser är strulfria. Jag ser inte hur byte till ibis löser det

Tips på snabb xc hoj?
Kolla den här kanske? Inte jag som säljer, men sonen kör på en likadan. Mycket för pengarna. Inte haft mycket trassel mer än att vi åkte på att byta till en Charger 2 i gaffeln. Men serva får man såklart göra, Srams bromsar behöver luftas rätt ofta osv.

Tips på snabb xc hoj?
Som tur är slipper jag saltet,
mm ok man börjar ju fundera när man har mer strul på ett halvår är på 12 år innan.
Måste fått ett riktigt måndags ex.

Jo drivlinan mår ju ej bra av det, men då jag brukar köra så mkt och måste att byta vartannat/varje år iaf. är det ej märkbart.

Äger bara vanlig vattenslang så det är ingen fara där.
ja man kan ju ha otur med vilken cykel som helst. men det är ju om man är händig själv inte jättemycket att gå igenom för att alla saker ska vara tiptop.

hjul som behöver riktas brukar inte bli bra om man lämnar in dem. man får lära sig fixa själv.

jag kör mycket, pendlar i ur och skur och byter inte drivlina oftare än vart tionde år. däremot renoverar jag kassetterna vid varje kedjebyte, cirka vart 2-3 år. tar en kvart. har dock flera cyklar att slita på :)

Tips på snabb xc hoj?
Alla tillverkare använder mer eller mindre samma komponenter (det finns 2, ibland 3 tillverkare inom varje komponentgrupp, typ), så har du haft problem med grejerna som sitter på cykeln hade de riskerat strula även om det stod ett annat märke på ramen.

Det finns en lägstanivå där grejerna har en bra nivå i form av funktion och hållbarhet. Över den nivån blir grejerna mest lättare, knappast mer driftsäkra. Jag är inte uppdaterad kring priser osv, men en ht lär väl behöva kosta kanske 15k för att duga, en fs 25k. Många anser nog att "rimliga" cyklar om man är någorlunda ivrig cyklist är 10k dyrare per cykel i de siffrorna för att få ut något bra. Över de summorna är det ärligt talat mycket fluff imho.

Min upplevelse är att hjul ofta är skräp på fabrikscyklar. 12-delade drivlinor är inte lika driftsäkra som gamla 10-delade och kräver mer tillsyn. Bromsar kan man ha otur med och behöva pilla med. Dämpade framgafflar likaså.

En modern mtb kräver åtminstone 2-3 gånger så mycket underhåll som en landsvägscykel eller dylikt, och man behöver vara beredd på att driftsäkerheten inte är jättehög alla gånger. Ju fler prylar du kränger på desto fler faktorer som kan strula.

Hade varit intressant att höra vad som strulat för dig, så hade man kunnat avgöra om det bara är "rimligt underhåll" som du måste räkna med, eller om du haft otur. Att just Bianchis cyklar skulle strula mer än någon annan av dussintillverkarna är ytterst tveksamt, så det handlar förmodligen mest om rimligt underhåll alternativt otur..

Senast ändrad:
Tips på snabb xc hoj?
Vad har strulat då? Det går inte att rekommendera cykel för att strula då det inte råder enighet om vilka komponenter som är bäst
Bakhjulet får lösa ekrar och måste justeras var 45 dag typ. 60 dagar är för lång tid emellan.
Konstant ngt problem med växlarna och går typ aldrig riktigt bra.
Cykel affären i stan får aldrig ordning på detta. Och dom är erkänt duktiga.
Jag har tröttnat ur å låter Cykel butiken skruva.

Sen är jag och Cykel ej kompatibla, den är väldigt benägen att slänga en över styret.

Tips på snabb xc hoj?
Det kräver en större analys än att tipsa om en snabb XC. Det är möjligt att det är kassa hjul men växlarna är kass verkstad. Vill du har en trygg och snabb XC så får du kolla på geo och runt 67 i gaffelvinkel kanske.
Har man krav på hjulen så kanske det är bäst att välja dem separat från cykeln så man har kontroll över det.

Tips på snabb xc hoj?
Bakhjulet får lösa ekrar och problem med växlarna låter inte som att det är något fel på cykeln i sig.
Lär dig att mecka hemma med dina komponenter på cykeln så kommer det hela bli en trevligare upplevelse. Finns mängder med guider och tips på internet.

Tips på snabb xc hoj?
ja man kan ju ha otur med vilken cykel som helst. men det är ju om man är händig själv inte jättemycket att gå igenom för att alla saker ska vara tiptop.

hjul som behöver riktas brukar inte bli bra om man lämnar in dem. man får lära sig fixa själv.

jag kör mycket, pendlar i ur och skur och byter inte drivlina oftare än vart tionde år. däremot renoverar jag kassetterna vid varje kedjebyte, cirka vart 2-3 år. tar en kvart. har dock flera cyklar att slita på :)
Jag saknar tiden och cykel affären är för billig för att det ska vara värt å skruva för min del.
Så dom har gått igenom den ordentligt.

Jag har inte så mkt metall kvar i mina kasetter efter ett par år så inte mkt jag kan göra.

Tips på snabb xc hoj?
Bakhjulet får lösa ekrar och måste justeras var 45 dag typ. 60 dagar är för lång tid emellan.
Konstant ngt problem med växlarna och går typ aldrig riktigt bra.
Cykel affären i stan får aldrig ordning på detta. Och dom är erkänt duktiga.
Jag har tröttnat ur å låter Cykel butiken skruva.

Sen är jag och Cykel ej kompatibla, den är väldigt benägen att slänga en över styret.
Kanske inte vad du vill höra, men:

Hjul består antingen av dåliga komponenter som inte kommer duga på sikt, alternativt är av undermålig byggkvalitet. Ibland en kombination av båda. Antingen har du dyra hjul som får reklameras på något vis (eller så får du acceptera att dyra lätta grejer ofta inte är så hållbara), eller så har du dåliga hjul helt enkelt och behöver skaffa bättre. De du har nu är ingen idé att fortsätta krångla med, imho. Hjul ska fungera utan att någonsin behöva justeras, om du inte kör typ downhill.

Växlar är "svårt" att fixa med om man inte kan. Det krävs rakt växelöra, bra kapade höljen och korrekta inställningar och montering. Är de sakerna på plats växlar alla växlar jag träffat på helt okej. Billiga nya system är ju otrevliga att använda på flera sätt, men de gör vad de ska. Dyrare system har mer finess, men ska du "bara växla" duger det du har med största sannolikhet. Antingen är du klumpig och drar bakväxeln i träd/grenar/cykelställ/väggar eller annat, eller så är cykelverkstaden inkompetenta/återhållna av att du inte vill betala för rätt åtgärder. Välj vilket alternativ du vill och åtgärda det så har du ett fungerande växelsystem.

Gällande att vurpa med cykeln så efterfrågar du ju en XC-hoj, och en omodern sådan är ingen höjdare på stig om man inte är en teknisk cyklist. Moderna XC-hojar är mycket bättre (en sån har jag, och jäklar vad bra cyklarna blivit!!). Bianchi är väl knappast kända för att ha moderna grejer på den fronten och utan att veta exakt så är din cykel säkert snabb på cykelvasan men inte så rolig i skogen.

Du kommer behöva vara beredd på att göra en viss egen insats för att cykla mtb. Speciellt om du ska pendla med din finhoj. För min del skulle det ta mycket längre tid att hålla på att lasta in cykeln i bilen eller något annat dumt för att åka till en verkstad med den, än att bara åtgärda problemen själv. Det kräver dock en hel del i form av verktyg, plats och kunskap, plus tidsåtgång så såklart.

Allt har ett pris, men i mtb-fallet är det svårt att bara hävda "jag har ju betalat, nu ska det fungera". Du kommer aldrig undan underhållet. Jag hade köpt en billig pendlarcykel och sparat på fincykeln därtill, speciellt om du upplever tillvaron med mtb som krånglig.

Tips på snabb xc hoj?
Jag saknar tiden och cykel affären är för billig för att det ska vara värt å skruva för min del.
Att räta och rikta hjul och spänna upp ekrar tar inte längre tid i ditt hem än i en cykelverkstad
har du ont om tid tar det alltså mer tid att låta din lokala cykelaffär utföra alla småjusteringar istf att göra det själv.
Även om din lokala cykelaffär är för billig så kommer du ju att spara pengar och om du då tycker att de är överblivna extrapengar(?) kan du ju spendera dem på ngt högre beskattat än cykelreparationer för att öka ditt bidrag till oss alla.

Tips på snabb xc hoj?
Så dom har gått igenom den ordentligt.

Jag har inte så mkt metall kvar i mina kasetter efter ett par år så inte mkt jag kan göra.

Det har de ju inte om den inte fungerar. De går igenom den men byter inte kassett när det behövs?

Tips på snabb xc hoj?
Som typ alla andra skriver, att köpa ”en snabb xc hoj” kommer inte nödvändigtvis lösa dina bekymmer. Du behöver bryta ned problemen. Därmed inte sagt att du inte ska köpa en ny hoj ändå.

Du riskerar att få dåliga hjul igen. Tyvärr säljs även riktigt dyra cyklar idag med instegshjul eller i bästa fall tråk-mellan-klass. Om du vill ha ”bra hjul” (det kan betyda olika för olika personer) får du vara beredd att lösa det separat. Börja med att värdera vad som är viktigast för dig. Hållbarhet kanske.

Om en erkänt bra verkstad inte får ordning på dina växlar så är den tyvärr inte så bra som ryktet säger. Det finns ingen magi eller slump i växeljustering. Om man börjar med att kontrollera alla ingående komponenter så att de är ok, och sen justerar på rätt sätt, så kommer det fungera perfekt. Om det inte fungerar perfekt, ja då har man slarvat med något. Min erfarenhet är att verkstäder sällan är lika noga som en genomsnittlig hemma-mek, tyvärr.

Flyga över styret-tendens kan du mycket väl få på en ny ”snabb xc hoj”. Det har med geometrin att göra (Jonte gav dig ett värde du kan titta på, men det går att nörda ner sig mer). Faktum är att en äldre geo som har en större tendens att skicka dig över styret kan kännas som en ”snabbare xc hoj” vid direkt jämförelse med en modernare. Läs på en gnutta och fundera på vad du behöver och vill ha.

Seriöst folk som har ”riktigt snabba xc hojar” och kanske tävlar och så sliter nog sällan på sin fincykel med pendling. Dyra gafflar och drivlinor kräver dyr service med (ofta) relativt korta intervaller. Att ha ett ”pendlar-härke” är inte en dum idé!

Lycka till!

Tips på snabb xc hoj?
Det med växlarna, det kan ju bero på olika saker som nämnts i tråden. Som t.ex. växelörat.

När jag började cykla mer seriöst för 12 år sedan gjorde jag det på en gammal cityhybrid (tror jag den kallades), köptes 90-nånting, "21 växlar", 18 kg, rakt styre. Växlarna hoppade lite som dom ville. Lämnade in till DeGaVi, dom bytte lite vajrar, ny kassett o lite annat. Växeln fortsatte hoppa, lämnade in igen. Hoppade fortsatt. Tillbaka till DeGaVi, dom kliade sig i huvudet "Blir nog att köpa ny växel" tyckte dom.

Hade inte mekat något cykel alls, men mekat en del annat så jag gick inte på det, tog hem cykeln. Hade tur o stötte på en granne som cyklat många år. Han tittade lite på växelörat o böjde lite, inte mer än enkel visuell justering. Sedan funkade växlarna bra.

Efter att ha hängt här en del så har jag förstått det som att oriktat växelöra kan ge diverse diffusa symptom.

Håller f.ö. med det andra skrivit att om verkstaden inte kan få ordning på växlarna så är det förmodligen ingen bra verkstad.

EDIT: 12 år sedan, rätt ska vara rätt.

Senast ändrad:
Tips på snabb xc hoj?
Det brukar krångla på ett par växlar om det är snett. Fel längd på kedja eller annat kedjelknas kan också ställa till det liksom ofördelaktig kedjelinje

Tips på snabb xc hoj?
Om du är beredd att lägga dom pengarna så kika på allebike majestic facelift, lite dyra nu men kanske blir nån bra kampanj framåt våren. Har själv alpha med öhlins och den har gått grymt fint och krångelfritt hela säsongen, bara tvättat och smörjt kedjan efter dom skitiga turerna 🙂

Tips på snabb xc hoj?
Känns som att nästan vilken cykel som helst nuförtiden är snabb, det är så bra nivå på allt så det går typ inte att ta fel. Ta det som lockar!

Personligen kör jag Orbea Oiz som är klockren, har knappt ens justerat växelvajern på två år. Kanske beror mer på Skånes snälla stigar dock... Min förra fick jag hålla på med konstant, då körde jag dock på mer stökiga stigar i Stockholm. Om det inte är något fundamentalt fel på ramen så beror väl problem mest på komponenterna.

Tips på snabb xc hoj?
Det var nog redan från andra och tredje inlägget och framåt och en generell avsaknad av skogs/stig-referenser i kravställningen.
"XC" är ju inte supertydligt, men för min del är det definitivt både skog och stig och bröt (var på de flesta SweCups i XCO förra året). Men det är klart, där är HT och helstel som nämndes i försvinnande minoritet.

Tips på snabb xc hoj?
60K för att vardagscykla & pendla låter som en väl tilltagen budget, men åas är livet för kort för att cykla på tråkiga cyklar. Dock väljer jag personligen något med mindre underhållskrav än dämpat för den dagliga dosen.
Du min vän har greppat det.
Ska jag krångla å djävlas och inte ha nå roligt med cykeln, då blir det å köpa en bil (till). Då räcker 60k inte ens 6 månader.

Tips på snabb xc hoj?
Det var nog redan från andra och tredje inlägget och framåt och en generell avsaknad av skogs/stig-referenser i kravställningen.
vinter tid kan jag ej köra mtb i skogen pga all snö och pendla med racer hojen utan dubb går så där.
Så då får mtb duga.

Drar oftast träningspass innan jobbet, Både mtb och racer.

Tips på snabb xc hoj?
"XC" är ju inte supertydligt, men för min del är det definitivt både skog och stig och bröt (var på de flesta SweCups i XCO förra året). Men det är klart, där är HT och helstel som nämndes i försvinnande minoritet.
Kolla vad dom kör på OS, som Lindgren kör. Inte nå mellanting mellanting downhill å xc. Visst ht är ovanligt idag med det är nostalgia då det var standard då jag tävlade.
Då var fs så tunga å klumpiga att knappt någon körde på dom.

Tips på snabb xc hoj?
Som ngn tidigare nämnde, Epic WC är supersnabb men har ingen dropper.

En kapabel mellanmjölksvariant utan Brain är annars vanliga "nya" Epic. Jag har bara cyklat på Epic WC samt förra generationens Epic Evo.

Tillbaka
Topp