Bakhjulet får lösa ekrar och måste justeras var 45 dag typ. 60 dagar är för lång tid emellan.
Konstant ngt problem med växlarna och går typ aldrig riktigt bra.
Cykel affären i stan får aldrig ordning på detta. Och dom är erkänt duktiga.
Jag har tröttnat ur å låter Cykel butiken skruva.
Sen är jag och Cykel ej kompatibla, den är väldigt benägen att slänga en över styret.
Kanske inte vad du vill höra, men:
Hjul består antingen av dåliga komponenter som inte kommer duga på sikt, alternativt är av undermålig byggkvalitet. Ibland en kombination av båda. Antingen har du dyra hjul som får reklameras på något vis (eller så får du acceptera att dyra lätta grejer ofta inte är så hållbara), eller så har du dåliga hjul helt enkelt och behöver skaffa bättre. De du har nu är ingen idé att fortsätta krångla med, imho. Hjul ska fungera utan att någonsin behöva justeras, om du inte kör typ downhill.
Växlar är "svårt" att fixa med om man inte kan. Det krävs rakt växelöra, bra kapade höljen och korrekta inställningar och montering. Är de sakerna på plats växlar alla växlar jag träffat på helt okej. Billiga nya system är ju otrevliga att använda på flera sätt, men de gör vad de ska. Dyrare system har mer finess, men ska du "bara växla" duger det du har med största sannolikhet. Antingen är du klumpig och drar bakväxeln i träd/grenar/cykelställ/väggar eller annat, eller så är cykelverkstaden inkompetenta/återhållna av att du inte vill betala för rätt åtgärder. Välj vilket alternativ du vill och åtgärda det så har du ett fungerande växelsystem.
Gällande att vurpa med cykeln så efterfrågar du ju en XC-hoj, och en omodern sådan är ingen höjdare på stig om man inte är en teknisk cyklist. Moderna XC-hojar är mycket bättre (en sån har jag, och jäklar vad bra cyklarna blivit!!). Bianchi är väl knappast kända för att ha moderna grejer på den fronten och utan att veta exakt så är din cykel säkert snabb på cykelvasan men inte så rolig i skogen.
Du kommer behöva vara beredd på att göra en viss egen insats för att cykla mtb. Speciellt om du ska pendla med din finhoj. För min del skulle det ta mycket längre tid att hålla på att lasta in cykeln i bilen eller något annat dumt för att åka till en verkstad med den, än att bara åtgärda problemen själv. Det kräver dock en hel del i form av verktyg, plats och kunskap, plus tidsåtgång så såklart.
Allt har ett pris, men i mtb-fallet är det svårt att bara hävda "jag har ju betalat, nu ska det fungera". Du kommer aldrig undan underhållet. Jag hade köpt en billig pendlarcykel och sparat på fincykeln därtill, speciellt om du upplever tillvaron med mtb som krånglig.