Tips på svensk nerförscykling i sommar.

etnica

Aktiv medlem
Planen just nu är
Mösseberg(Falköping)
Löfsdalen
Falun

Bubblare:
Säffsen
Gränna?
Kvarntorpshögen
Lofsdalen
Vallåsen

Bortvalda:
Gesunda(andra hälften gillar ej Gesunda)
Åre(För långt)
Lindvallen(stängt i år)
Trysil(Norrmännen vill ej ha dit oss)
Idre(för lätt)

Någon som har tips på något annat man borde besöka?
Det som fattas är teknisk stigcykling gärna nerför.(typ Hellas liknande fast nerför)

Senast ändrad:
Lofsdalen kanske kan va nåt, lite närmare än Åre i varje fall. Inte varit där själv men folk verkar gilla det.

Nästan lika långt som Åre.
Beror på vartifrån man kommer. Ca tre timmar kortare körtid från centrala västra/centrala Götaland. Lofsdalen gör sig fint som stopp på vägen till/från ex Åre. (Och ligger normalt fint på vägen mellan Trysil och Åre men i år blir det ju inget Trysil..)

Slår ett slag för det uppenbara gällande teknisk stigcykling: Göteborg. Delsjöområdet, Lackarebäck och Änggårdsbergen. Paradiset och Hisingsparken för mer flow.

Lindvallen i Sälen är bra. Var där förra sommaren. Missa inte stigarna i Rörbäcksnäs om du är i området.

Beror på vartifrån man kommer. Ca tre timmar kortare körtid från centrala västra/centrala Götaland. Lofsdalen gör sig fint som stopp på vägen till/från ex Åre. (Och ligger normalt fint på vägen mellan Trysil och Åre men i år blir det ju inget Trysil..)
Åtta eller tio timmars körtid tar ju oavsett hela dagen, ur det perspektivet tänker jag att det kvittar. Men visst är det objektivt närmare.

Åtta eller tio timmars körtid tar ju oavsett hela dagen, ur det perspektivet tänker jag att det kvittar. Men visst är det objektivt närmare.
Inte med barn i bilen, då kan varje extra timme på slutet vara skillnad mellan okej resa och armageddon. :) Sen om du kommer från mer mitt i landet blir den procentuella skillnaden på 2-3h ytterligare större än från Gbg.

Oavsett är L värt ett besök.

Inte med barn i bilen, då kan varje extra timme på slutet vara skillnad mellan okej resa och armageddon. :) Sen om du kommer från mer mitt i landet blir den procentuella skillnaden på 2-3h ytterligare större än från Gbg.

Oavsett är L värt ett besök.
Ja det sista håller jag med om.

För mig som sorglös ungkarl är endast distinktionen mellan "hinner jag göra något mer idag eller är det en hel resdag" som är av intresse. Andra perspektiv ?

Tack för massa tips.
Ja Lindvallen/Trysil är ju typ stängt båda två iår därav omplanering av nya roliga ställen.
Aldrig varit i Järvsö så det ser jag nog mest fram emot. Skall youtuba vallåsen :)

Låktotjåkko ser ju skoj ut men om jag tycker Åre är långt bort.. :P

Vallåsen då? När man kikar in deras SoMe kanaler så det ut som det börjar bli riktigt bra där..
Vallåsen är mycket bra för sina få höjdmeter. Särskilt om man gillar old school rötter och stenar fullt ös downhillspår. Gillar man byggda feta hopp eller lättare cykling finns inget respektive mindre.

Vallåsen är mycket bra för sina få höjdmeter. Särskilt om man gillar old school rötter och stenar fullt ös downhillspår. Gillar man byggda feta hopp eller lättare cykling finns inget respektive mindre.
Det är ganska gott om mellanlätt stökcykling i Vallåsen, de röda spåren till riders left t ex är snabba och roliga för en medelgod cyklist på en modern AM-hoj med mellanmycket slag. Vallåsen och Järvsö är väl dom parker i Sverige som är roligast på kortslagig cykel (dvs park/DH-hoj klart overkill). Lite motsatsen till Gesunda som är mer full on.

Det är ganska gott om mellanlätt stökcykling i Vallåsen, de röda spåren till riders left t ex är snabba och roliga för en medelgod cyklist på en modern AM-hoj med mellanmycket slag. Vallåsen och Järvsö är väl dom parker i Sverige som är roligast på kortslagig cykel (dvs park/DH-hoj klart overkill). Lite motsatsen till Gesunda som är mer full on.
Jo det är det ju. Egentligen behövs ju ingen DH någonstans där för att ha kul. Men mellanlätt är ju relativt. Gillar man Spår som Spruffs finns ju bara ett.

Om man orkar köra, Klimpfjäll ser lovande ut i år och de rusta upp deras stigar och nedför åkning.
Skellefteå har lagt enormt resurser på deras arena på Vitberget också

Planen just nu är
Mösseberg(Falköping)
Järvsö
Falun

Bubblare:
Säffsen
Idre
Gränna?

Kvarntorpshögen
Lofsdalen

Bortvalda:
Gesunda(andra hälften gillar ej Gesunda)
Åre(För långt)
Lindvallen(stängt i år)
Trysil(Norrmännen vill ej ha dit oss)
Vallåsen(för långt)

Någon som har tips på något annat man borde besöka?
Det som fattas är teknisk stigcykling gärna nerför.(typ Hellas liknande)
Kör till Kvarntorpshögen. Där finns ju lift tre dagar i vecka. Endast 2,5 trail till liften men hur mycket kul gamla utförslöpor som helst. Ett underlag som inte finns någon annanstans. Ni kommer älska det.
Synd att ni inte gillar Gesunda för det tycker jag är kanon

Det bör i sammanhanget nämnas att Idre och Lofsdalen skiljer sig åt den del vad gäller inriktning och stigutbud. De är inte samma lika.

Kör till Kvarntorpshögen. Där finns ju lift tre dagar i vecka. Endast 2,5 trail till liften men hur mycket kul gamla utförslöpor som helst. Ett underlag som inte finns någon annanstans. Ni kommer älska det.
Synd att ni inte gillar Gesunda för det tycker jag är kanon

Oftast 2 dagar

Här är från nya leden :)

[video]

Finns fler att kolla på i kanalen ;)

Älskar att cykla i Idre... dock är det Cross countryn som lockar där. Den liftburna cyklingen är väldigt snäll... en XC hoj innebär inga begränsningar. I s f är Lofsdalens Bike park ca 6,5mil bort ett betydligt roligare alternativ. Kommer själv besöka de både orterna under ett par veckor i sommar (om inget oförutsett inträffar.

Jay Jay sammanfattade det väl.

Jag skulle dock vilja utveckla det lite.
Idre är framförallt byggt för MTB-cyklister som är nya inom sporten. Här finns liten möjlighet till progression. Det är tillrättalagt och det är snällt. Gillar man puls och småstök kan man ha hur kul som helst. Har man cyklat några år och söker adrenalin tar möjligheterna snabbt slut. För att ge ett konkret exempel: Idre har en jättelång flowbana som ligger vackert, men den har extremt låga berms. Däckgrepp har sina begränsningar och den som vill köra fort har inget att rulla upp i. Jag antar att de tänkt på nybörjarna och vill undvika olyckor. Familjen från Lidingö eller Lindome har säkert jättekul. Men den som har cyklat ett tag lär bli besviken. Jag är definitivt ingen parkråtta, men om jag ska vara ärlig är den, undantaget en liten bit på mitten med sköna höjdskillnader, en av de tråkigaste flowbanorna jag någonsin cyklat. Här har man definitivt inte byggt för alla. Det återspeglas tyvärr i hela parken. Jag hade definitivt kunna tänka mig att ta med barnen dit. Men vad ska jag göra? I tex Trysil finns en massa små b-linjer med kul dropp eller balansutmaningar överallt. Icke i Idre. Där cyklar man på grus och kullersten. Oavsett man vill eller inte.
Idre är byggt för barnfamiljer och de som söker tekniskt beskedliga utmaningar. De kommer att ha jättekul. För cyklister som gillar teknisk cykling finns inte mycket att hämta.

Lofsdalen står med fötterna i den traditionella DH-världen. På några av banorna är det tvärnit och sen ett, "hur fan tänkte de här!?".De har dock förnyat sig med några flowbanor och tex Skogsleden är fantastiskt kul för både nybörjare och erfarna eftersom den har fint flow och A-B linjer.
Stenrutsleden söder om sjön är supertrevlig, och jag har hört att de håller på att justera in några av barnsjukdomarna, men den kräver lite fysik.
Det kommer inte stå klart till sommaren men Lofsdalen storsatsar på ledsystemet. När turen runt Sömlingshågna är klar kommer de att ha en av Sveriges bästa och vackraste XC-leder (jag har varit och provcyklat). Själva bikeparken kommer också att byggas ut men hur det blir vågar jag inte uttala mig om.

För att sammanfatta: Om du åker med familjen eller är ovan vid teknisk stigcykling är Idre förstahandsvalet. Gillar du stök har du roligare i Lofsdalen.

Senast ändrad:
Min son fyller 7 på måndag. Han, och jag, tycker om stigar i Hellasgården som Corona och grön. Hade redan sett att Idre är för enkelt. Överväger nu att cykla i fjällen en vecka. Tyvärr har Arons nya bok ännu inte utkommen, men Funesdalen verkar bra. Skulle i så fall också kunna tar med en dag i Lofsdalen.

@Berk
Nu går det tyvärr inte i sommar. Men annars hade jag pekat er mot Trysil. Där hade ni bägge haft jättekul med utmaningar på alla nivåer. Funäsdalen har Sveriges mesta fjällcykling. Men det kan möjligtvis bli lite väl många höjdmeter för en sjuåring. Tandådalen som kör lift upp till högplatån var inte klart när jag var där förra sommaren, så jag vågar inte uttala mig om kvaliteten.
(För övrigt skickades min bok till tryck tidigare idag ?. Men den täcker södra Sverige. Nästa bok över norra Sverige kommer om ett år.)

Falun är kanske inte känt som en utförsdestination, mer åt AM-hållet. Vill ni ha guide är det bara att skicka ett pm.

@Berk
Nu går det tyvärr inte i sommar. Men annars hade jag pekat er mot Trysil. Där hade ni bägge haft jättekul med utmaningar på alla nivåer. Funäsdalen har Sveriges mesta fjällcykling. Men det kan möjligtvis bli lite väl många höjdmeter för en sjuåring. Tandådalen som kör lift upp till högplatån var inte klart när jag var där förra sommaren, så jag vågar inte uttala mig om kvaliteten.
(För övrigt skickades min bok till tryck tidigare idag ?. Men den täcker södra Sverige. Nästa bok över norra Sverige kommer om ett år.)

Min son klarar flera hundrade höjdmeter gående i alperna, men då måste stigen inte vara rakt och slätt. Har aldrig provat på mtb, men antar att det funkar liknande: cykling måste vara tekniskt.

Tänkte inte på att varje del av dina böcker täcker bara hälften av Sverige :) Är framförallt intresserat i norra Sverige, men ska köpa båda.

Senast ändrad:
Omprioritering,
blir Löfsdalen ist. för Järvsö mest för att jag tror att det kommer vara mindre folk :D Blir dock längre biltur men får väl gå.

Åker kanske ner till Malmö och hälsar på, så då kanske man kan testa Vallåsen.

Aron's nya bok är beställd också och om man får den i tid kanske man kan få lite inspiration för södra delerna när man är där.(Får hoppas calazo's lagerstatus gäller).

Om du ska ner i södra sverige så öppnade vi precis liften vid Hanaslöv strax norr om Alvesta. Än så länge har vi bara 5 nybörjarvänliga leder på 500-600m(mer tekniska leder tillkommer senare i säsongen).

är ingen jättebacke men ändå värt en headsup om du har vägarna förbi i södra sverige!

Hur är åre på sommaren om man har en cykelglad 5åring, en 2,5åring och den ickecyklande husmodern med sig?

Tillbaka
Topp