Jay Jay sammanfattade det väl.
Jag skulle dock vilja utveckla det lite.
Idre är framförallt byggt för MTB-cyklister som är nya inom sporten. Här finns liten möjlighet till progression. Det är tillrättalagt och det är snällt. Gillar man puls och småstök kan man ha hur kul som helst. Har man cyklat några år och söker adrenalin tar möjligheterna snabbt slut. För att ge ett konkret exempel: Idre har en jättelång flowbana som ligger vackert, men den har extremt låga berms. Däckgrepp har sina begränsningar och den som vill köra fort har inget att rulla upp i. Jag antar att de tänkt på nybörjarna och vill undvika olyckor. Familjen från Lidingö eller Lindome har säkert jättekul. Men den som har cyklat ett tag lär bli besviken. Jag är definitivt ingen parkråtta, men om jag ska vara ärlig är den, undantaget en liten bit på mitten med sköna höjdskillnader, en av de tråkigaste flowbanorna jag någonsin cyklat. Här har man definitivt inte byggt för alla. Det återspeglas tyvärr i hela parken. Jag hade definitivt kunna tänka mig att ta med barnen dit. Men vad ska jag göra? I tex Trysil finns en massa små b-linjer med kul dropp eller balansutmaningar överallt. Icke i Idre. Där cyklar man på grus och kullersten. Oavsett man vill eller inte.
Idre är byggt för barnfamiljer och de som söker tekniskt beskedliga utmaningar. De kommer att ha jättekul. För cyklister som gillar teknisk cykling finns inte mycket att hämta.
Lofsdalen står med fötterna i den traditionella DH-världen. På några av banorna är det tvärnit och sen ett, "hur fan tänkte de här!?".De har dock förnyat sig med några flowbanor och tex Skogsleden är fantastiskt kul för både nybörjare och erfarna eftersom den har fint flow och A-B linjer.
Stenrutsleden söder om sjön är supertrevlig, och jag har hört att de håller på att justera in några av barnsjukdomarna, men den kräver lite fysik.
Det kommer inte stå klart till sommaren men Lofsdalen storsatsar på ledsystemet. När turen runt Sömlingshågna är klar kommer de att ha en av Sveriges bästa och vackraste XC-leder (jag har varit och provcyklat). Själva bikeparken kommer också att byggas ut men hur det blir vågar jag inte uttala mig om.
För att sammanfatta: Om du åker med familjen eller är ovan vid teknisk stigcykling är Idre förstahandsvalet. Gillar du stök har du roligare i Lofsdalen.