Tips på uppgraderingar.
Mitt första inlägg här på happymtb, hoppas att några av er mer rutinerade tar er tid att läsa.
Jag har en cykel som jag inte riktigt trivs med längre, (kanske inte bara cykelns fel...)
valet står nu mellan att byta ut vissa komponenter eller bita ihop och börja leta en ny hoj.
Cykeln är en Merida Big Nine TFS 300-D, används (alltför sparsamt) för träning och jobbpendling.
(spec. se längre ned)
Det jag främst vill uppnå är lägre vikt, cykeln känns framtung och inte speciellt "kul" att köra. Byte av dämpare är det jag själv ser som första steget, (om nu resten av cykeln är värd att bygga på, en av de lokala cykelhandlarna hävdar att det inte är någon idé)
Hur hade du gjort, vilken är den svagaste länken enligt dig?
RAM Big Nine EG TFS-D
GAFFEL: SunTour 29 XCM-HLO 100
VEVPARTI Shimano M430 octa 44-32-22 CG
KASSETT Shimano CS-HG20-9 11-34
FRAMVÄXEL Shimano M390-9
BAKVÄXEL Shimano XT-10
PEDALER Shimano XT kombi Pedaler PD-T780
BROMSAR Tektro Draco 160
Fullständig spec.
http://www.merida.se/arkiv.aspx?menuid=99&prodid=13067#
Jag körde cykelvasan förra året för första gången, fantastiskt kul! Är anmäld även till årets lopp och behöver all hjälp jag kan få för att slå förra årets tid. (Har fuskat rejält med träningen då jag blev pappa under hösten och därmed prioriterat annat, obligatoriska "pappa-kilon" har jag däremot lyckats lägga på mig. Därav det lite desperata försöket att banta cykeln)
Tacksam för alla tips & råd.
Jag har en cykel som jag inte riktigt trivs med längre, (kanske inte bara cykelns fel...)
valet står nu mellan att byta ut vissa komponenter eller bita ihop och börja leta en ny hoj.
Cykeln är en Merida Big Nine TFS 300-D, används (alltför sparsamt) för träning och jobbpendling.
(spec. se längre ned)
Det jag främst vill uppnå är lägre vikt, cykeln känns framtung och inte speciellt "kul" att köra. Byte av dämpare är det jag själv ser som första steget, (om nu resten av cykeln är värd att bygga på, en av de lokala cykelhandlarna hävdar att det inte är någon idé)
Hur hade du gjort, vilken är den svagaste länken enligt dig?
RAM Big Nine EG TFS-D
GAFFEL: SunTour 29 XCM-HLO 100
VEVPARTI Shimano M430 octa 44-32-22 CG
KASSETT Shimano CS-HG20-9 11-34
FRAMVÄXEL Shimano M390-9
BAKVÄXEL Shimano XT-10
PEDALER Shimano XT kombi Pedaler PD-T780
BROMSAR Tektro Draco 160
Fullständig spec.
http://www.merida.se/arkiv.aspx?menuid=99&prodid=13067#
Jag körde cykelvasan förra året för första gången, fantastiskt kul! Är anmäld även till årets lopp och behöver all hjälp jag kan få för att slå förra årets tid. (Har fuskat rejält med träningen då jag blev pappa under hösten och därmed prioriterat annat, obligatoriska "pappa-kilon" har jag däremot lyckats lägga på mig. Därav det lite desperata försöket att banta cykeln)
Tacksam för alla tips & råd.