Tips på uppgraderingar.

eim44

Medlem
Tips på uppgraderingar.
Mitt första inlägg här på happymtb, hoppas att några av er mer rutinerade tar er tid att läsa.

Jag har en cykel som jag inte riktigt trivs med längre, (kanske inte bara cykelns fel...)
valet står nu mellan att byta ut vissa komponenter eller bita ihop och börja leta en ny hoj.

Cykeln är en Merida Big Nine TFS 300-D, används (alltför sparsamt) för träning och jobbpendling.
(spec. se längre ned)

Det jag främst vill uppnå är lägre vikt, cykeln känns framtung och inte speciellt "kul" att köra. Byte av dämpare är det jag själv ser som första steget, (om nu resten av cykeln är värd att bygga på, en av de lokala cykelhandlarna hävdar att det inte är någon idé)

Hur hade du gjort, vilken är den svagaste länken enligt dig?

RAM Big Nine EG TFS-D
GAFFEL: SunTour 29 XCM-HLO 100
VEVPARTI Shimano M430 octa 44-32-22 CG
KASSETT Shimano CS-HG20-9 11-34
FRAMVÄXEL Shimano M390-9
BAKVÄXEL Shimano XT-10
PEDALER Shimano XT kombi Pedaler PD-T780
BROMSAR Tektro Draco 160

Fullständig spec.
http://www.merida.se/arkiv.aspx?menuid=99&prodid=13067#

Jag körde cykelvasan förra året för första gången, fantastiskt kul! Är anmäld även till årets lopp och behöver all hjälp jag kan få för att slå förra årets tid. (Har fuskat rejält med träningen då jag blev pappa under hösten och därmed prioriterat annat, obligatoriska "pappa-kilon" har jag däremot lyckats lägga på mig. Därav det lite desperata försöket att banta cykeln)

Tacksam för alla tips & råd.

Tips på uppgraderingar.
Börja med däck och slang. Det kan bli ett halvkilo med lite tur.
Schwalbe Thunder Burt Evo eller Continental RaceKing RaceSport. Kostar 300-350kr på postorder eller ungefär det dubbla i butik. Jag har börjar köra Michelin AirComp Latex både på racern och skogsfrankensteinen. Inte de lättaste viktmässigt, men antingen rullar det verkligen bättre eller så är det billig och högpotent placebo.

Rock Shox 30 Gold Air Solo kostar två lakan, men vägen arton hekto och är säkert en hel del bättre än Suntourgaffeln.

När du ändå har av hjulen för att byta däck kan du väga dem. Där finns säkert någr hekto att spara - rätt billigt om man bara byter fälgen men behåller (de tunga men bra) Shimanonaven.

Handtag kan man ofta spara mycket vikt på för väldigt lite pengar genom att byta till skumgrepp. KCNC är populära.

Efter det kanske man skulle byta vevparti eller något...

Tips på uppgraderingar.
Nya däck kan göra mycket som bojsänke skriver. Skall du köpa ny gaffel så varför inte vänta några veckor. Höstreorna lär väl dra igång snart, och du borde kunna få en RockShox Reba eller kanske SID för hyfsad bra peng.

Tips på uppgraderingar.
Vilket däcktryck hade du förra året? Har hör en som körde med 3 bar och enligt han så gick det ganska bra trots det höga däcktrycket. (han brukar köra med 2 bar i normala fall)så blir ju cyklen mer lättrullad

Tips på uppgraderingar.
akesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilket däcktryck hade du förra året? Har hör
> en som körde med 3 bar och enligt han så gick
> det ganska bra trots det höga däcktrycket. (han
> brukar köra med 2 bar i normala fall)så blir ju
> cyklen mer lättrullad

Nej det blir den inte.

Tips på uppgraderingar.
bojsänke skrev:
> Börja med däck och slang. Det kan bli ett
> halvkilo med lite tur.
> Schwalbe Thunder Burt Evo eller Continental
> RaceKing RaceSport. Kostar 300-350kr på postorder
> eller ungefär det dubbla i butik. Jag har börjar
> köra Michelin AirComp Latex både på racern och
> skogsfrankensteinen. Inte de lättaste
> viktmässigt, men antingen rullar det verkligen
> bättre eller så är det billig och högpotent
> placebo.
>
> Rock Shox 30 Gold Air Solo kostar två lakan, men
> vägen arton hekto och är säkert en hel del
> bättre än Suntourgaffeln.
>
> När du ändå har av hjulen för att byta däck
> kan du väga dem. Där finns säkert någr hekto
> att spara - rätt billigt om man bara byter
> fälgen men behåller (de tunga men bra)
> Shimanonaven.
>
> Handtag kan man ofta spara mycket vikt på för
> väldigt lite pengar genom att byta till
> skumgrepp. KCNC är populära.
>
> Efter det kanske man skulle byta vevparti eller
> något...

Tusen tack för tipsen, uppskattas!

Börjar med nya däck och slangar, sitter i skrivande stund och söker efter lämplig nätbutik.

Ska försöka hålla koll på om det dyker upp gaffel till rätt pris, priserna varierar rätt kraftigt i de butiker jag kollat.

Tips på uppgraderingar.
akesson skrev:
> Vilket däcktryck hade du förra året? Har hör
> en som körde med 3 bar och enligt han så gick
> det ganska bra trots det höga däcktrycket. (han
> brukar köra med 2 bar i normala fall)så blir ju
> cyklen mer lättrullad

Förra året körde jag med stenhårda däck... om man knäppte till på däcket kunde man höra ett lätt sjungande ljud :) I år kommer jag inte göra om det.

Tips på uppgraderingar.
eim44 skrev:
> Börjar med nya däck och slangar, sitter i
> skrivande stund och söker efter lämplig
> nätbutik.

Bike-Components har "allt" och ligger mycket bra till i pris.

Tips på uppgraderingar.
Jag har precis uppdaterat min Focus Black Hills budget MTB med en Rockshox Recon Gold TK gaffel istället för den Suntour sunk gaffel som satt på. STOR skillnad! Jag köpte min på Merlin här: http://www.merlincycles.com/rockshox-recon-gold-tk-forks-26-2014-66021.html Min första uppgradering var nya däck, köpte Schwalbe Racing Ralph Evo som också var betydligt lättare och följsammare än de Conti Traffic som satt på. Det gick att cykla Cykelvasan 90 på Sub 4 med dem!

Tillbaka
Topp