Tips på världens bästa ventil till kompressor?

Shadyboy

Aktiv medlem
Tubeless är ju en svartkonst i sig. Men är det något som VERKLIGEN gör mig förbannad så är det läckage mellan pump och ventil. Eller mellan schrader-presta-adapter. Eller mellan kompressor och schrader-presta-adapter. Läckage överhuvudtaget alltså. Exploderar snart. Så...

Ge mig tips på typ det bästa pumphuvud/munstycke som överhuvudtaget går att köpa och sätta på en kompressor. Får jag inte ordning på detta kommer jag elda upp cykeln inlindad i kompressorns slang som en baconinlindad kycklingfilé över en majbrasa.
#psykbryt

Denna kombo funkar fint. No name kit från Classe munstycke, skapligt luftpåfyllare/manometer
F8980FF7-0C4D-4A01-8C7B-73076C710B7A.jpeg

4559EF8A-6942-4CFD-98DF-2245293E3262.jpeg

Jag har en sån här slang

Tillsammans med en sån här luftpåfyllare

(Alltså bytt ut slangen som följer med luftpåfyllaren). Funkar fint för mig iaf. Föredrar det framför lösa nipplar

Jag har en sån här slang

(Alltså bytt ut slangen som följer med luftpåfyllaren). Funkar fint för mig iaf. Föredrar det framför lösa nipplar
En sån ska jag skaffa när jag blir äldre, inga bildäck, barncyklar, fotbollar eller luftpool-ish som ska fyllas.:love:

Jag har en sån här slang

Är det presta-gänga på den slangen?

Är det själva poppandet som är problematisk så kan jag rekommendera lösningen nedan. Skruva ut kärnan i prestaventilen och blås tills däcket sätter sig. Biltema-pistol med typ badbollsmunstycke dittryckt.
3F877B67-91DD-494B-AC53-DA6267488B0F.jpeg

Jag köpte en Prestaflator, hittade så man kunde köpa bara slangen på nån engelsk sida, passade även på att köpa deras däckjärn som är kanonbra samtidigt...

Här finns slangen, funkar som munstycket på en dämparpump, gäbga på kopplingen på ventilen, tryck in slangen för att öppna ventilkäglan på prestaventilen för att öäsa av trycket...

Höll på att bli vansinnig de första gångerna jag använde denna, men sedan jag lärde mig hantera den så har inte ett ena däck behövt följa med till lbs eller macken, poppar allt med en vanlig floor drive fotpump men det är munstycket som är magiskt.

Jag kör med påfyllare från Jula men har bytt munstycke till SKS.
Passar rakt på slangen när det gamla munstycket är borta.

Här finns slangen, funkar som munstycket på en dämparpump, gäbga på kopplingen på ventilen, tryck in slangen för att öppna ventilkäglan på prestaventilen för att öäsa av trycket...

Det där ser ju vettigt ut. Alltså antingen tänker jag att en gängad lösning är rätt väg att gå, eller så en riktigt bra som man "flippar fast" fast då ska (!) det gå att göra med en hand. Vill inte behöva pressa mot ventilen för att det inte ska läcka...

Höll på att bli vansinnig de första gångerna jag använde denna, men sedan jag lärde mig hantera den så har inte ett ena däck behövt följa med till lbs eller macken, poppar allt med en vanlig floor drive fotpump men det är munstycket som är magiskt.

Hur funkar den där? Ser ingen bild på den monterad men... gängas den på prestaventilen eller? Och hur ansluts den till själva pumpen?

Passar den rakt i en luftpåfyllare, typ den som Skier länkade till högre upp?

Passar den rakt i en luftpåfyllare, typ den som Skier länkade till högre upp?
Min har jag satt på en digital påfyllare från Lidl, som brukar vara med när dom kör sin tryckluftsdrive emellanåt. Har bytt flera slangar åt olika håll på påfyllarhandtagen så det verkar vara standardgänga där...

Hur funkar den där? Ser ingen bild på den monterad men... gängas den på prestaventilen eller? Och hur ansluts den till själva pumpen?

Japp den gängas ner över ventilen, finns en uppsjö olika kombinationer att välja på för fastsättningar eller hela slangar. Jag fick min via ett felköp som jag svor över tills jag fattade hur bra den funkar, ett minimalt moment innan man vänjer sig att gänga på men att det blir tätt jämt uppväger det enligt min mening iaf.

Bytte ut munstycket på luftpåfyllaren till ett sådant här, passar både till racer och bilventil. Funkar utmärkt. Screenshot_20200914-205623.png

Biltemas luftfyllare direkt på vintilen utan kärba poppar bra med 8 bar i ryggen. Köpte också två olika adaptrar på biltema. Båda tveksamma på olika sätt. Ska testa imorgon.
Pumphuve ovan hade varit guld

Någon som testat detta kit. Enligt beskrivningen ska det funka med Presta ventil men ja, ibland står det mer än de kan leverera.

Någon som testat detta kit. Enligt beskrivningen ska det funka med Presta ventil men ja, ibland står det mer än de kan leverera.
Jag har en liknande adapter som ligger i en väska på pendelhojen. Dom brukar funka helt ok.
Har haft en sån adapter med en gummitätning och en utan. Den med gummitätningen är betydligt lättare att ha och göra med.

Edit: typ denna

Jag har en liknande adapter som ligger i en väska på pendelhojen. Dom brukar funka helt ok.
Har haft en sån adapter med en gummitätning och en utan. Den med gummitätningen är betydligt lättare att ha och göra med.

Edit: typ denna
Topp, ska leta djupt i plånboken och investera i ett kit. ?

De brukar fungera bra så länge man inte tappar bort oringen. Har en i varje sadelväska. Finns hos alla nätcykelhandlare för någon tia annars.

8 bar? Sliter inte det våldsamt på däcket samt riskerar att skada fälgen?
Luftfyllaren håller inte tätt så det blir inga 8 bar i däcket men ett jävla blås.

Jag kommer nog att köpa en riktig fyllare för cykel. Oskäligt dyrt men ska man köpa ett bra kit för att bygga om en Biltema fyllare så är det inte många 100 upp sen.

Jag kör med påfyllare från Jula men har bytt munstycke till SKS.
Passar rakt på slangen när det gamla munstycket är borta.

Jag kör i princip samma fast påfyllare från biltema. Typ 90:- för ventilhuvudet och 110 för påfyllaren. provade den första gången igår på mina nya däck och fälgar med tubeless setup. Funkade riktigt bra! Första gången jag installerade tubeless.

Jag kör i princip samma fast påfyllare från biltema. Typ 90:- för ventilhuvudet och 110 för påfyllaren. provade den första gången igår på mina nya däck och fälgar med tubeless setup. Funkade riktigt bra! Första gången jag installerade tubeless.

Så du klippte slangen ute vid ventilklämman och trädde på SKS-huvudet?

Köpte ett SKS pumphuvud på XXL för 89 kr och en luftpåfyllare som jag klippte slangen på längst ut och trädde på pumphuvudet. Funkar klockrent!

Väcker liv i denna tråd.

Står i beredskap att skaffa detta kit och undrar om man kan kapa ventilhuvudet och kränga på typ ett sådant SKS dubbelhuvud som länkas till här ovan på luftpåfyllarens slang? Håller det för tubeless månntro'?

Senast ändrad:
håller??

dubbelhuvud med två parallella påfyllare åt samma håll är alltsomoftast ett helvete använda på bilen. men till cykel går det ju.

tycker egentligen av munstycken jag testat att den bästa varianten är i den satsen som det länkas till. används dock knappt längre av mig då jag gått över till 18v makita batteripump, även för poppning. på den sitter ett vanligt vinklat munstycke med spak.

det duger.

Köpte en sks-ventil och satte på stanleys tryckluftskit. Funkar skitbra, visar trycket i däcken på alla typer av däckventiler (funkade inte med original).

Visa bilaga 688955Visa bilaga 688956
Hur fäster du SKS-ventilhuvudet på slangen? Vanlig slangklämma eller annat? Jag hade önskat en mindre skärskadebetonad skarv än just slangklämmor som är satans påfund. ☺️

Hur fäster du SKS-ventilhuvudet på slangen? Vanlig slangklämma eller annat? Jag hade önskat en mindre skärskadebetonad skarv än just slangklämmor som är satans påfund. ☺️
Jag har gjort liknande och då använde jag den gängade orangea delen på Sks-munstycket. Man gängar av den, trär igenom slangen och för på den på en grej och sedan gängar på den orangea så hålla det ihop.

Tillbaka
Topp