Tips på vettig racer!

Stuvarn

Aktiv medlem
Tips på vettig racer!
Trodde jag lagt ner LV cyklingen helt efter 15 Vätternrundor...tröttnade på den tidiga vårträningen i ständig motvind med regn eller snömodd ;) Blev så glad jag hittade till mtb där jag haft kul dom sista 8 åren utan en enda mil på asfalt! Men nu kommer suget tillbaks att jag vill jag göra minst en snabb VR till innan jag lämnar det jordiska;) Så ge mig tips på en bra racer för 10-15" har ingen som helst koll...med sist hade jag en Cannondale Ultegra med STI-reglage..vill ha nåt liknande!
Var inne på Canyon´s hemsida å tyckte dom hade vettiga priser på LV cyklar kan det va ett bra köp? Om ge mig tips om lämplig modell!
Mvh Janne!

Tips på vettig racer!
Ohh, bra pris minsann! Kanske skulle slå till? Men en 56 eller 58 för mina 180/84? Lite trådkapning blev det visst, men hoppas det är ok...

Tips på vettig racer!
Bike-discount-hojen plus ett par 105-pedaler och ett par bättre däck för totalt 8' inkl frakt låter ju som en bra deal. :-)

Tips på vettig racer!
Har man inte cyklat landsväg på så länge, så skulle jag i första hand gå in till en vettig/kunnig cykelbutik och få hjälp med att hitta rätt. Satt i samma sits för 2 år sedan och upptäckte att väldigt mycket (eller åtminstone nog saker) hade förändrats för att bara köpa en hoj över nätet.

Jag tog hjälp av Cykelcity i Gbg och har sällan blivit så bra bemött av så kunnig personal som där. Förvisso dyrare än att köpa något färdigsnickrat från Interwebz, men åt andra sidan så fick jag präcis vad jag behövde, hjälp med inställning av cykel, service och efterjustering ett tag efteråt.Så det hade jag gjort om jag var dig.

Körde i övrigt Vättern på den förra året. Och fler VR blir det :)

Tips på vettig racer!
fattar ej varför ni ge tips på att köpa på nätet bättre prova ut en som passar dig persolingen hos en bra cykel affär du kännar på det i lägnden med servis och så vidare

Tips på vettig racer!
Tack för era tips å råd...ska börja med att besöka CykelCity...handlat där mkt förr ;)
Ps Där ingår ju även bikefit vid cykelköp!!

/Janne

Tips på vettig racer!
Alternativt köper man från Tyskland/webben den hoj man verkligen vill ha, tar lite av de pengar som blir över och gör sen en 3-d bikefit på Cykelcity efter köpet (den ingår inte vid köp). Tror man kan spara pengar på det?

Tips på vettig racer!
supreeme skrev:
-------------------------------------------------------
> Alternativt köper man från Tyskland/webben den
> hoj man verkligen vill ha, tar lite av de pengar
> som blir över och gör sen en 3-d bikefit på
> Cykelcity efter köpet (den ingår inte vid köp).
> Tror man kan spara pengar på det?

+1 på den.

Radon plus frakt blir ju ca 7000
Cykelcitys billigaste hoj kostar ju 12000

För den mellanskillnaden kan man ju kosta på sig en bikefit ett par pedaler, och även annan styrstam om det så skulle krävas.

Just my 2 cents...

Tips på vettig racer!
Mapach skrev:
> supreeme skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alternativt köper man från Tyskland/webben
> den
> > hoj man verkligen vill ha, tar lite av de
> pengar
> > som blir över och gör sen en 3-d bikefit på
> > Cykelcity efter köpet (den ingår inte vid
> köp).
> > Tror man kan spara pengar på det?
>
>
> +1 på den.
>
> Radon plus frakt blir ju ca 7000
> Cykelcitys billigaste hoj kostar ju 12000
>
> För den mellanskillnaden kan man ju kosta på sig
> en bikefit ett par pedaler, och även annan
> styrstam om det så skulle krävas.
>
> Just my 2 cents...

Mmmm, också en möjlighet. Hur trivs man med den geometri som man avprovat på nätet? Lite svårt att veta för man sitter på hojen. Höjd vs längd, också svårt att avgöra när man provsitter på nätet.

Mycket talar för att om man inte har cyklat (landsväg) på 8 år (och saker har hänt på 8 år) så är det nog i första hand ett bättre val att få lite hjälp med att välja rätt av proffsen. Ja, det tar dom (självklart) betalt för, men man får också ett (ofta) bättre resultat. Och är det verkligen så fel att lägga lite extra på att få den service som man får i en butik, har det verkligen blivit så fult att använda pengar på sånt?

Visst, om man har förälskad sig i en modell/märke som inte finns i butik nära, men om man ff inte vet vad man vill ha, märken, modell etc, varför inte ta lite proffshjälp?

Tips på vettig racer!
Blir det verkligen bättre av att provcykla en vända runt kvarteret när du köper från LBS då? Känns som om det behövs några mil innan man vet det ändå. Se bara till att det inte är tokfel tycker jag. Men jag har inte köpt så många cyklar genom åren så jag kan ha fel såklart.

Tips på vettig racer!
mmmrrrr skrev:
> Blir det verkligen bättre av att provcykla en
> vända runt kvarteret när du köper från LBS
> då? Känns som om det behövs några mil innan
> man vet det ändå.

Det är väl möjligheten till en Bikefit som är argumentet för LBS i den här diskussionen tror jag? Om du går till en LBS och bara cyklar runt kvarteret så kan du ju lika gärna mäta upp din kropp själv på t ex:

http://www.competitivecyclist.com/za/CCY?PAGE=FIT_CALCULATOR_INTRO

och sedan föra över måtten på t ex Canyons egen "Canyon Perfect Position System" och på så sätt få en storlek som ligger ganska hyfsat nära. Sen kan ju vissa saker behöva ändras, styrstam, sadelhöjd osv.

I prisklassen som tråden handlar om så har väl alla märken en "instegscykel" med ganska förlåtande geometri, någorlunda samma vikt och jag tror inte att skillnaden är så stor utan snarare vilken cykel man fastnar för, man blir nog nöjd oavsett märke man köper. Det är väl främst gruppen man bör kolla upp och jämföra, på en cykel runt 10k skulle jag se till att det sitter en 105-grupp på! Som alltid finns det tusentals andra som har köpt just "din" cykel och det är bara att googla fram deras åsikter om cykeln.

Känns detta krångligt eller fortfarande osäkert så är LBS:en given tycker jag, känns det som att dom bara vill kränga på dig en cykel så finns det massor av butiker som vill hjälpa dig hitta en bra cykel, gå till dom istället..

Canyon var bara ett exempel på sidor med med egen inmätning och ingen smygreklam=) Själv cyklar jag Bianchi=)

Edit: Stavning..

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp