Tips sökes, lätt och rolig stålhoj

mg12

Medlem
Tjena,

Då var det dags för nästa cykel!
Jag är ute efter min nästa vardagscykel men som fortfarande ska vara rolig. Jag är ute efter något med
- stålram
- hydrauliska skivbromsar,
- fästpunkter för stänkskydd och pakethållare så man även kan frakta ungen på den.
- runt 10k

Verkar vara tunt på marknaden med nya stålcyklar som inte kostar skjortan, tips mottages gärna!

Du hittar nog inte en lätt och rolig stålram för tio tusen, tyvärr.

Fast jag tar tillbaka det där lite. Marino verkar kunna tillverka i 853 för runt 6000kr, plus frakt, tull och moms. Men sedan behöver du gaffel, hjul och komponenter.

Ja, för en bit över tolv tusen kronor så kan du få en cykel på tretton - fjorton kilo, beroende på utrustning. Utan dämpargaffel eller feta sulor. Sedan är det tillverkarnas vikter, så lägg på ett par procent på det.

Ja, för en bit över tolv tusen kronor så kan du få en cykel på tretton - fjorton kilo, beroende på utrustning. Utan dämpargaffel eller feta sulor. Sedan är det tillverkarnas vikter, så lägg på ett par procent på det.
Allt är relativt. Jämfört min vardagscykel, en aptung rostig Skeppshult, är nog Marien riktigt skoj. Jämfört med många andra cyklar, tung och tråkig men då är det en annan budget vilket på grund av stöldrisken stryker dem som vardagshojar oavsett.

Varför ska man ha en dämpargaffel på en pendlar-/vardagscykel? Det verkar onödigt tungt (i den prisklassen) och bökigt.

Hanko ser ju ut att uppfylla kraven fint dock var jag inte helt uppmärksam på att den billiga är single speed så då hamnar den ju lite över budget.

Att komma under 13-14 kg med en stålcykel och pendlar-komponenter är ju omöjligt, speciellt i den prisklassen.

Varför ska man ha en dämpargaffel på en pendlarcykel? Det verkar onödigt tungt
Det ska man inte. Men vikten var utan det. Så cykeln är redan tung utan extra vikt.

Att komma under 13-14 kg med en stålcykel och pendlar-komponenter är ju omöjligt, speciellt i den prisklassen.

Mm. Det var det jag menade. Det är svårt att få en lätt cykel, speciellt för 20% mindre.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp