Tips sökes, Tvådagarstur (kring Sthlm)

svartvit

Medlem
Två MTB-dårar söker turtips i Stockholm med omnejd för helgens lediga dagar. Övernattning kommer ske i tält. Alla tips på lämplig rundtur, inklusive sevärda avstickare, mottages med tacksamhet. Vi har inte tillgång till bil (MTB-dårar har inte det...) ;)

Jag skulle säga sörmlandsleden Hammarbybacken till Södertälje. Finns gott om "bail out" ställen och vill ni längre så går det med.

Jag avråder från den turen. Vill man ändå göra den funkar det utan problem på en dag, gjorde det förra helgen i regn. Från Haninge till Södertälje är det bitvis väldigt svårcyklat.

man kan även cykla ut till järna.. tar inte så lång tid.. järna-botkyrkabacken tur och retur tar inte mer än 3½timmar för mig i lungt tempo.

oxr: du håller lite annorlunda tempo än andra.

Det beror iofs på vilket tempo de två cyklisterna tänker hålla. Kolla Sörmlandsledens hemsida så ser ni hur långt det är.

Jag föreslår samma sträcka som johrn.

Kan ni inte testa och se ifall ni klarar etapp 9 till 15:1 dvs Södertälje-Mariefred (eller tvärtom) på en dag?
Denna sträckning har diskuterats tidigare, som en jätte-mega-happyride.

Etapp 9-13 har jag cyklat tidigare och de slår lätt alla andra etapper runt Stockholm.

Har ni tält med er gör det ju inget om ni inte når fram på en dag :-)

/Anders

Nackdelen att cykla södertälje- mariefred är att man måste komma i tid till båten kl:1630

Nackdelen med mariefred- södertälje är att det blir rätt sen start båten är i mariefred kl:1330
fördelen är att man har flera alternativ att korta av lr förlänga den till lämplig pendltågstation.

Senast redigerad av en moderator:
Spännande förslag, tackar, tackar. Är Roslagsleden något att undersöka. Vilken/vilka del(ar)/etapp(er)? *nyfikna dårar*

Mattias L: Nä lerfetischister är vi inte... Är Roslagsleden alltid lerig eller bara efter att semstern har regnat bort?

Planen ser ut att bli pendeltåg till Gnesta (det med Mariefredsfärjan kändes onödigt seriöst...), och Sörmlandsled-etapper till Södertälje, och vidare mot Pendelstationerna i Tumbatrakten. Är formen på topp och vädret kasst så kanske vi plöjer vidare mot Tyresö. Vad tror ni om det? Har någon varit i skogarna nyligen? Bör man ha gummibåt med sig? ;)

Jag cyklade sörmlansleden Hellas - Handen i Lördags och var ute i Hellasskogarna i går och i förrgår.
Det var inga problem, torrt och fint förutom i de värsta surhålen, men de är ju nästan alltid sura.
Jag funderar själv på att ge mig ut på någon del av sörmlandsleden på Söndag.

Senast redigerad av en moderator:
Kan säga att ångbåtsbiffen på s/s Mariefred smakade utmärkt idag! Klonen åt med stor aptit (inga rester tyvärr till pappa).

Vi tog stora rundturen, s/s Mariefred Stadshuskajen-Mariefreds ångbåtsstation, smalspårigt ångtåg Mariefreds ångbåtsstation-Läggeste nedre, SJ "Regina"-tåg Läggesta-Stockholms C. Med glassintag i Mariefred.

Tillbaka
Topp