Tips till en Malmöbo

Ludde_95

Medlem
Tips till en Malmöbo
Tjena alla sydskånebor!

Är helt ny på landsvägscykling men gör klassikern under 2024, så det blir Vättern i juni. Jag har köpt en begagnad racer i kolfiber och målet är att ha 100 mil på den i benen inför Vättern, men är som sagt helt ny så behöver en del tips.

Bor i centrala Malmö så de rundor jag hittills varit ute på har inneburit många tröttsamma rödljus och trottoarkanter etc innan landsvägscyklingen börjat, men har bil så tänker att jag kan köra ut från stan för att få bättre vägar. Var i Malmöområdet är bra platser som har parkering och fina vägar för landsvägscykling?
Och vilken cykelbutik är bäst när det gäller service av racer i Malmö? Har inga alls tekniska kunskaper om min cykel men tänker att det bara är bra att ha servat den inför både träningen och loppet egentligen.

Tips till en Malmöbo
Senast ändrad:
Tips till en Malmöbo
brukade gå rätt bra att cykla ut mot bara bara ja. Lite trafikljus var det väl men det finns väl cykelstig den mesta vägen ut stan över nån kyrkogård å skit? Jag minns inte...

Tips till en Malmöbo
Musette som sagt, inte för att jag cyklat med dom själv men de är väl enda som har öppen grupp i Malmö, i alla fall vad jag vet. Som butik har de koll på läget. Sen är det kanske Fridhems och eventuellt Bien Velo kanske om man letar butiker

Malmö är ju inte stort men inte jättelitet heller. Lite beroende på var man bor så är det ändå rätt få rödljus ut ur stan tycker jag. Själv bor jag i östra Malmö så det blir mest österut eller norrut. Men man får låta vinden styra :D

Senast ändrad:
Tips till en Malmöbo
Tjena Ludde

Jag bor också i Malmö och cyklar en hel del :) Följ mig på strava om du vill, har väldigt mycket rutter som jag gjort som bör ligga öppet på min profil under "my routes". Kanske finner inspiration?
Här är två riktigt bra förslag, ja särskilt när det är grönska ute..

Några fler..
Om du vill kunna köra riktigt fort och få bra rullsnitt https://www.strava.com/routes/3110923216646418322
Samma distans men med bättre natur https://www.strava.com/routes/3101994944893373046
Långdistans blandat med det bästa Skåne erbjuder, hav, skog och åker https://www.strava.com/routes/3094981495318351964

Mussette är duktiga. Finns en mekaniker, Jonas L som jobbar där. Det är den enda mekanikern jag litar på!
Han är själv cykelentusiast och kör själv fina exotiska grejer = krävs att man har koll på läget och det har han.
De har även full uppsättning verktyg som inte alla verkstäder har.

Tips till en Malmöbo
Är man ovan vid lvg så föredrar man nog din "finrull" före din "snabbrull". Vägen mellan bara och Klågerup t ex kan vara rätt trist under tider då det är mer trafik. Finrullvägen däremot är trevlig förutom önsvalarondellen, men det är nog mest för att jag blev påkörd i den för några år sen.

Tips till en Malmöbo
Mussette är duktiga. Finns en mekaniker, Jonas L som jobbar där. Det är den enda mekanikern jag litar på!
Han är själv cykelentusiast och kör själv fina exotiska grejer = krävs att man har koll på läget och det har han.
De har även full uppsättning verktyg som inte alla verkstäder har.
Han gillade för övrigt ditt meddelande. ?

Tips till en Malmöbo
Är man ovan vid lvg så föredrar man nog din "finrull" före din "snabbrull". Vägen mellan bara och Klågerup t ex kan vara rätt trist under tider då det är mer trafik. Finrullvägen däremot är trevlig förutom önsvalarondellen, men det är nog mest för att jag blev påkörd i den för några år sen.
Ja den rondellen ja. Den känns inte så kul när det är mycket trafik.

Det finns ju en cykelväg som går under 11:an en bit österut. Men då skall man in i nåt villaområde och köra vilse först, så det brukar bli rondellen.

Tips till en Malmöbo
Från Malmö kan du grovt sett cykla norrut, österut eller söderut. Jag tyckte det funkade utmärkt när jag körde lvg-motionsrundor med start nära Folkets Park.
Norrut: Förbi Värnhem och Kirseberg, mot Spillepengen, kustcykelvägen mot Lomma, sedan Bjärred, Löddeköpinge, Kävlinge, Furulund, Lund, gamla Lundavägen ner till Malmö igen.
Norra rundan kan förlängas om man i Lund viker av mot Hardebergaspåret mot S Sandby, ner mot Dalby, Staffanstorp och sedan via St Bernstorp, Kirseberg, Värnhem in till Malmö.

En hel del cykelväg på den rundan om jag inte minns fel.

Tips till en Malmöbo
Från Malmö kan du grovt sett cykla norrut, österut eller söderut. Jag tyckte det funkade utmärkt när jag körde lvg-motionsrundor med start nära Folkets Park.
Norrut: Förbi Värnhem och Kirseberg, mot Spillepengen, kustcykelvägen mot Lomma, sedan Bjärred, Löddeköpinge, Kävlinge, Furulund, Lund, gamla Lundavägen ner till Malmö igen.
Norra rundan kan förlängas om man i Lund viker av mot Hardebergaspåret mot S Sandby, ner mot Dalby, Staffanstorp och sedan via St Bernstorp, Kirseberg, Värnhem in till Malmö.

En hel del cykelväg på den rundan om jag inte minns fel.
Ja, det är riktigt bökigt att undvika den.

Det går ju att köra söder om Staffanstorp. Räknas det som gravel eller gubbcykling? Det kanske är för små vägar eller för dålig asfalt?

Edit. Klågerup - genarp kör jag förbi mycket lvg

Tips till en Malmöbo
Om man tittar på området öster om Malmö som avgränsas av E6 i väster, 108:an i öster, 11:an i norr och E65 i söder så har man mycket fina lagom små vägar. Det är väl egentligen bara Malmövägen som är tråkig där.

Några ställen att cykla förbi:

• Mölleberga / Lilla Mölleberga
    • Finns en fin liten slinga: Mölleberga -> Mölleberga byväg -> Åkerdalsvägen -> Bjärshögsvägen -> Lilla Mölleberga
  • Bara Kyrkby
  • Vinninge
  • Torup / bokskogen
  • Skabersjöby
  • Önsvala / Grevie

Vill man ännu längre österut är det bäst att passera 108:an vid Hyby...

Tips till en Malmöbo
Det går ju att köra söder om Staffanstorp. Räknas det som gravel eller gubbcykling? Det kanske är för små vägar eller för dålig asfalt?

Edit. Klågerup - genarp kör jag förbi mycket lvg
Åt Klågerup räknar jag som Öster om Malmö. Var tvungen att kliva av tåget så jag hann bara beskriva norr-rundan.

Österut till Bara via cykelvägen förbi Gyllins trädgård, sedan förbi Torup och ner till Svedala och därifrån på bonnavägen (asfalt) till Malmö via Oxie, kan vara ok, men inte lika fin som norr. Går ju att slingra sig längre österut mot Genarp också förstås.

Söderut brukade jag tugga cykelväg via Svågertorp eller Limhamn och Bunkeflo, Vellinge, Höllviken, Skanör Falsterbo och sedan tillbaka samma väg. Mkt cykelväg där.

Tips till en Malmöbo
Faktum är att det var lättare att hitta bra, någorlunda säkra lvg-rundor utifrån Malmö, än det är nu när jag bor "på lamdet" mitt i Skåne! Jag bor nära väg 13 och 23 och de dödsvägarna skär igenom och saboterar en del om man inte vill köra grus. Skulle starkt rekommendera gravelhojistället där jag bor nu mitt på landet.

Tips till en Malmöbo
Åt Klågerup räknar jag som Öster om Malmö. Var tvungen att kliva av tåget så jag hann bara beskriva norr-rundan.

Österut till Bara via cykelvägen förbi Gyllins trädgård, sedan förbi Torup och ner till Svedala och därifrån på bonnavägen (asfalt) till Malmö via Oxie, kan vara ok, men inte lika fin som norr. Går ju att slingra sig längre österut mot Genarp också förstås.

Söderut brukade jag tugga cykelväg via Svågertorp eller Limhamn och Bunkeflo, Vellinge, Höllviken, Skanör Falsterbo och sedan tillbaka samma väg. Mkt cykelväg där.
Och vill man inte ta samma väg tillbaka håller man bara in nåt snäpp höger i Höllviken och tar småvägar upp till Malmö.

Tips till en Malmöbo

bonnavägen = Skabersjöby antar jag. Du kan ta dig dit från Torup på olika vägar. Vidare österut kan man köra Holmeja, Hyby eller som sagt Klågerup.
(Bussen stannar i Hyby. På kliver en ung man... (1987))

Tips till en Malmöbo

Bästa vägen för lvg österut mot Bara är Södra Vattenverksvägen förbi Hornbach, sedan lilla mölleberga, mölleberga, och vidare förbi Bara Kyrka. ”Cykelvägen” mot Bara är mest till för de som ska cykla till Torup på en Monark Karin.

Tips till en Malmöbo
Som f.d. Malmöbo, numera invånare i byn som ligger i vägen men cykelpendlandes till Malmö tänker jag så här:
1) Malmö är inte såååå stort, man kommer ut ganska fort och smidigt även från de centrala delarna även om det blir några km transportcykling
2) Testa att Pågatåget till Svågertorp, Hjärup, Oxie, eller Trelleborgsbanan till Vingelstad, Ö Grevie etc och utgå därifrån för att kunna köra från första tramptaget.
3) Flytta. Inte i år kanske, men om man upplever att bo "i stan" är ett problem för cykelträning utomhus och det är något man prioriterar så kika på ett boende lite utanför (som t.ex. Staffanstorp :poop:)

För konkreta tips på rundor beror det mycket på önskemål om distans, tempo/intensitet, variation, upplevelse, fikamöjlighet etc. Många bra förslag finns redan längre upp i tråden, Strava heatmaps et al, kan säkert ge inspiration till fler + roadfinder.se för att utforska själv.

Tips till en Malmöbo
Här är det Lomma som är i vägen. Malmövägen runtom är inte så kul med trafiken, så det få bli grötande igenom Lomma istället.

Efter Habo Ljung gillar jag att svänga in mot Önnerup och köra via Flädie eller Fjälie mot Lödde / Kävlinge.

Tips till en Malmöbo
Tro det eller ej, men den här bilden är från en runda i Januari för 2 år sen:
jan_2022.jpg

I bakgrunden Görslövs Kyrka.

Tips till en Malmöbo
Min favoritgenväg hem till Hjärup från Lund går via Stora Råby, Bjällerup, Kyrkheddinge, Kongsmarken, Vismarslöv, Hyby, Torup, Skabersjöby, Särslöv, Tirup. Framförallt åkrarna i närheten av Kongsmarken är jag svag för men det är väldigt sällan jag stöter på andra cyklister där, så jag har kanske taskig smak :)

Tips till en Malmöbo
Min favoritgenväg hem till Hjärup från Lund går via Stora Råby, Bjällerup, Kyrkheddinge, Kongsmarken, Vismarslöv, Hyby, Torup, Skabersjöby, Särslöv, Tirup. Framförallt åkrarna i närheten av Kongsmarken är jag svag för men det är väldigt sällan jag stöter på andra cyklister där, så jag har kanske taskig smak :)
Låter som https://www.strava.com/segments/15927254

Också mina favoritvägar

Tips till en Malmöbo
Det är fina kullar där vid kongsmarken. Vägen från kongsmarken till lyngby är också fin. Öht mycket fint i det området också, esarpsvägen är lite tråkig bara.

Tips till en Malmöbo
Oh, jag missade en viktig detalj: Efter Kyrkheddinge kör man via Kornheddinge och sen till Kongsmarken. På så sätt blir det bara några hundra meter på skitvägen som går mellan Kyrkheddinge och Genarp.

Tips till en Malmöbo
Vill man ha lite fincykling på blåsiga dagar är det inte fel att cykla till Ystad eller Simrishamn; det finns hur mycket småvägar som helst. Jag anger inga därför att jag aldrig kommer ihåg vad byjävlarna på vägen heter men med en karta på papper eller digitalt är det hur enkelt som helst.
Därifrån tar man pågatåget hem. Blåser det av nån underlig anledning från öster gör man såklart tvärtom.

20240316_140958.jpg

Senast ändrad:
Tips till en Malmöbo
Vill man ha lite fincykling på blåsiga dagar är det inte fel att cykla till Ystad eller Simrishamn; det finns hur mycket småvägar som helst. Jag anger inga därför att jag aldrig kommer ihåg vad byjävlarna på vägen heter men med en karta på papper eller digitalt är det hur enkelt som helst.
Därifrån tar man pågatåget hem. Blåser det av nån underlig anledning från öster gör man såklart tvärtom.

Visa bilaga 686388
Sant.
Fast just Skurup kan man hoppa över. Maken till deprimerande litet skithål får man leta efter.

Tips till en Malmöbo
Vad ni är känsliga. Prova att bo i Stockholm. Malmö är rena drömmen att ta sig ur med bra cykelinfrastruktur och liten stad :D

Jag tycker det är skönast att köra ut ur stan närmsta vägen, göra en loop och sen kanske längre genom stan på vägen hem när man är lite trött och kan ta det lugnare. Fin cykling finns det ju åt alla håll :)

Är man lat kan man stalka någon rutinerad cyklist på Strava för att se tips eller bara få ny inspiration på åt vilket håll man kan cykla och vilka vägar. Alternativt hänga med en cykelklubb eller oss på Musette då :)

Tips till en Malmöbo
Fast inget av den är mycket mer än två svängar och en järnvägsöveegång. Tågarp däremot - oavsett vilket håll man kommer från är det en uppförsbacke som väntar

Tips till en Malmöbo
Jag tycker att det är lättast/ bäst att komma ut ut stan via Kirseberg, Hyllie är inget vidare. Om du bor väster om Fridhem så är detr kanske annorlunda, men cykelståket Storgatan, Kungsgatan och över Kirseberg innebär ganska skaplig väg till Lomma, Lund eller mer österut.

Tips till en Malmöbo
Tugga 200W med sisådär 120 puls; imponerande!

Planen var att hålla runt 190-200 men väder, vind och lite för lite medtagen energi satte käppar i hjulet (!) mot slutet. För att vara helt transparent så var jag uppenbarligen så pass trött / seg i kolan att jag glömde bort en reserv-Snickers jag hade i topprörsväskan...

Tillbaka
Topp