Tips till en Malmöbo

Tips till en Malmöbo
Då har du inte varit i Ryssgår'.
Tyvärr så har jag det, och Skivarp, även det i Skrups kommun! Jobbade på alla tre orterna i början av 90-talet. Fast Skivarp med sin placering nära havet, är minst dåligt.

Man kör ju förresten genom Skivarp om man kör österut på väg 101 från Malmö till ystad. Kanske inte jätte upphetsande som lvg-runda, men det funkar om man inte vill köra kustvägen via Trelleborg, Smygehuk osv.

Tips till en Malmöbo
Tyvärr så har jag det, och Skivarp, även det i Skrups kommun! Jobbade på alla tre orterna i början av 90-talet. Fast Skivarp med sin placering nära havet, är minst dåligt.

Man kör ju förresten genom Skivarp om man kör österut på väg 101 från Malmö till ystad. Kanske inte jätte upphetsande som lvg-runda, men det funkar om man inte vill köra kustvägen via Trelleborg, Smygehuk osv.
Ja, du.
101:an (”Landsvägen”), liksom 108:an, är vägar att undvika. Trafiken har ganska säkert ökat kraftigt sedan nittiotalet och känns väldigt otrygga att cykla då det knappt ens finns vägren någonstans. Det går däremot ganska bra att snirkla sig fram genom att korsa 101 då och då, på småvägar, ibland med sportgrus, men med livet i behåll. Ganska trevligt faktiskt.

Tips till en Malmöbo
Man ska inte klanka ner på små orter. Igår hittade jag, pga anledning, en insexnyckelnsats på ICA i Skivarp för ynka 30 kr. Och 101an i sig är inte sååååå illa om man bara håller sig öster om Anderslöv, bättre än att k(r)yssa cykelbanor och trängas med utflyktsbilister på 9an iaf.

Tips till en Malmöbo
Tro det eller ej, men den här bilden är från en runda i Januari för 2 år sen:
Visa bilaga 686187
I bakgrunden Görslövs Kyrka.
Här har du en aktuell uppdatering. ?

20240317_131959.jpg

Tips till en Malmöbo
Man ska inte klanka ner på små orter. Igår hittade jag, pga anledning, en insexnyckelnsats på ICA i Skivarp för ynka 30 kr. Och 101an i sig är inte sååååå illa om man bara håller sig öster om Anderslöv, bättre än att k(r)yssa cykelbanor och trängas med utflyktsbilister på 9an iaf.
Tores Allköp har... allt ?

Tips till en Malmöbo
Och till det ganska generösa öppettider! Men det var sista insexnyckelnsatsen jag knep så nu blir man hänvisad till problem som löses med hammare och buntband

Tips till en Malmöbo
Har inte cyklat något alls förutom minimal jobbpendling senaste halvåret pga egentligen ingen anledning alls. Men inspirerad av vägpratet blev det en tur idag. Benen var inte riktigt med så flåset räckte riktigt skapligt förutom då jag tryckte på lite i sista backen efter Torup. Men nu är jag förhoppningsvis igång, strax under 600 höjdmeter och 7 mil.
1710708006213.png

Tips till en Malmöbo
Experimenterar lite med att binda ihop landsvägsbitarna med grusväg för att få till nya rundor, eller slippa tråkiga bitar.

Efter en sån övning kan jag rapportera at hardebergaspåret är såpass sönderregnat att det är 'avspärrat', riktig gravel mao.

Tips till en Malmöbo
heatmap.png
Det finns hur många vägar som helst! Bor själv i den andra orten som måste passeras (Lomma), men hittar fortfarande nya vägar att cykla på (innebär dock grus numera) här!

Tycker om att cykla på Söderåsen, kan vara färgad eftersom jag har bott här i 10 år. Som någon nämnde, ta tåget till starten eller tåget hem är något som jag nyttjar på lördagarna. Tidigare kunde tåget från Simrishamn tillbaks till Malmö vara en fälla (pga inställningar), men numera är det en egen linje till Ystad. Tidigare var det tydligen den längsta linjen (från Helsingborg till Simrishamn) och mycket kunde hända på vägen, eller rättar sagt spåren! Annars kan Ystad vara en bra plats att antingen starta på eller avsluta på. Tågen går en gång i halvtimmen här. Söderåsen är Åstorp och linjen söderut bra! Under dagtid är det väldigt få resenärer hela vägen ner till Lund. Går en gång i timmen söderut.

Många tågvärdar (även lokförare) cyklar själva, så det blir en trevlig pratstund med dessa under färden! Eller som i lördags när min cykel fick vara ensam och "vanliga" cyklar packades bredvid varandra.

bus.png

Eller varför inte nordöst om Hörby? Massor av trevliga vägar med lite trafik!

Tips till en Malmöbo
Cyklade till Höllviken i söndags men hade tagit fel på datum för deras gruppcykling så fick cykla själv. Bristande tålamod och lite uttråkad. Inte kul att cykla samma väg tillbaka, så körde kustvägen mot Ystad. 9 mil och sedan tåget hem!

Gick bra :) Tågvärden var dock den mest sura tant jag någonsin skådat, men de blir väl hårdhudade efter 35 år i branschen. Cykeln skulle spännas fast vilket inte var superkul. Bättre på Öresundståget där jag kan hålla den i handen!

Detta med möjlighet till tåg underlättar, gör planerandet så himla mycket bättre. Tågen går väldigt ofta (varje halvtimme) och du kan cykla var som helst sen bara checka in på närmsta station som finns över hela Skåne .?

Detta blir mitt nästa äventyr. Tåg till Halmstad och sen cykla udden till Tylösand och sen ner till Malmö. Tåget kostar 171 kr så det är det värt

Tips till en Malmöbo
Ja, du.
101:an (”Landsvägen”), liksom 108:an, är vägar att undvika. Trafiken har ganska säkert ökat kraftigt sedan nittiotalet och känns väldigt otrygga att cykla då det knappt ens finns vägren någonstans. Det går däremot ganska bra att snirkla sig fram genom att korsa 101 då och då, på småvägar, ibland med sportgrus, men med livet i behåll. Ganska trevligt faktiskt.
Håller med, 108:an söder om Lund är på många sträckor närmast livsfarlig numera. Korta bitar på 101 är väl ok men längre sträckor undviker man helst, Vilket inte är svårt, det går fina vägar att cykla på kors och tvärs nästan överallt här.

Tips till en Malmöbo
Detta blir mitt nästa äventyr. Tåg till Halmstad och sen cykla udden till Tylösand och sen ner till Malmö. Tåget kostar 171 kr så det är det värt
Har cyklat denna ganska många gånger, en stor del är riktigt fin cykling! Och tåget i ena riktningen är nog inte fel för det är svårt att få till en fin rundtur om man inte vill bege sig en ganska lång bit österut och cykla hela sträckan längs Skånes kust. Men har man tiden är det värt, cyklingen längs syd och sen ostkusten är oslagbar :)

Tips till en Malmöbo
Visa bilaga 686961Det finns hur många vägar som helst! Bor själv i den andra orten som måste passeras (Lomma), men hittar fortfarande nya vägar att cykla på (innebär dock grus numera) här!

Tycker om att cykla på Söderåsen, kan vara färgad eftersom jag har bott här i 10 år. Som någon nämnde, ta tåget till starten eller tåget hem är något som jag nyttjar på lördagarna. Tidigare kunde tåget från Simrishamn tillbaks till Malmö vara en fälla (pga inställningar), men numera är det en egen linje till Ystad. Tidigare var det tydligen den längsta linjen (från Helsingborg till Simrishamn) och mycket kunde hända på vägen, eller rättar sagt spåren! Annars kan Ystad vara en bra plats att antingen starta på eller avsluta på. Tågen går en gång i halvtimmen här. Söderåsen är Åstorp och linjen söderut bra! Under dagtid är det väldigt få resenärer hela vägen ner till Lund. Går en gång i timmen söderut.

Många tågvärdar (även lokförare) cyklar själva, så det blir en trevlig pratstund med dessa under färden! Eller som i lördags när min cykel fick vara ensam och "vanliga" cyklar packades bredvid varandra.

Visa bilaga 686962
Eller varför inte nordöst om Hörby? Massor av trevliga vägar med lite trafik!
Hittar nya fina vägar att cykla på nästan varje tur här, senaste guldkornet är en liten snirklande väg norr om Höör.

Senast ändrad:
Tips till en Malmöbo
Hittar nya fina vägar att cykla på nästan varje tur här, senaste guldkornet är en liten snirklande väg norr om Höör.
Du kan prova att cykla till Afrika! Fädriftsvägen, du kan följa den från Jägersbo över riksväg 13 och vidare upp i skogen.
1710840691885.png

Det finns ett helt nät av grusvägar här uppe. Vill man vara lite äventyrlig, kan du ta en skogsväg till vänster (uppe vid en backe), när skogsvägen tar slut, tar du cykeln på axeln och bär den 50-talet meter upp över en höjd, så kommer du till en ny grusväg och en fantastisk damm i skogen. Grusvägen ansluter sedan till "stora" vägen till Södra Rörum. Kvalitén på skogsvägen vet jag inte, var ett 10-tal år sedan jag gick här. Vill man tillbaks samma väg, så kan det vara bra att lägga någon gren eller liknande på vägen där du kom ut ifrån skogen, ett gammalt scoutknep :-)! Skogen är som en vägg!
1710841445552.png

Skogsvägen har jag försökt markera i bilden ovan, dammen kan du se lite snett till vänster. Det är rätt vattensjukt område, men just här är det relativt högt och torrt.

Tillbaka
Topp