Tips till ER om cykelhandskar

Beppe

Ny medlem
Tjenare cykelfantaster!

Tänkte bara snabbt tipsa om ett par sköna och smidiga handskar som räddade mig ikväll. Var ute och drog en fetingrunda kring Söderort i Stockholm och kände att det frös till rejält om händerna/fingrarna när man började gasa på. Drog in på en större OK/Q8-mack precis nedanför Tele 2 Arena, kan ligga på Arenavägen 86, och köpte ett par s.k. bilhandskar. Handskarna i sig lär finnas på flertalet OK/Q8-mackar.

Handskarna är av märket Tegera, modell 884. Har små gummipluppar på greppytan vilket gav extremt bra fäste på cykelstyret. Är tunna, tighta och smidiga - men stod emot vind och kall luft bra.

Vad betalade jag för detta?

55 kr.

Länk till skiten: http://www.ejendals.com/globalassets/assets/884.jpg

Vilka handskar kör ni med?

Bilagor

• 884.jpg
    884.jpg
    138.3 KB · Besök: 199
Har arbetat med dylika många gånger. Gummit det är doppat i gör fingrarna kall. Även på vinterhandskarna.
Lite dyrare arbetshandskar är väldigt sköna dock. Finns ju även med vaddering i handflatan.

Dämpningen är halvdan i sig. Min åkstil under tiden jag använde handskarna var högst framåtlutad och lade till en del press mot styret i sig. För 55 kr fungerade dessa bra, men inget jag skulle använda för längre turer i kyligare miljöer.

Som "NickPick" skriver kan stämma. Jag rekommenderar inte handskarna för mer kyligare åk än just nu i tidig höst. De är tunna och flexibla handskar som ger mycket bra grepp för pengarna.

Sedan ska man allt ha lite valkar på handflatorna, tjejor älskar när man klappar dessa över ryggen då! ;)

Och du, AndreasS. Ligger för mycket kraft på händerna när du cyklar så kan det röra sig om att du sitter i fel position, och/eller att styrstammen är för kort/lång eller i dålig vinkel, eller sadelhöjd/och dess position.

Vilken typ av cykel kör du med och vilket styre?

Beppe skrev:
-------------------------------------------------------
> Och du, AndreasS. Ligger för mycket kraft på
> händerna när du cyklar så kan det röra sig om
> att du sitter i fel position, och/eller att
> styrstammen är för kort/lång eller i dålig
> vinkel, eller sadelhöjd/och dess position.
>
> Vilken typ av cykel kör du med och vilket styre?

Är ingen expert eller så, men bara mina förslag.

Bilhandskar?
Såna där använder jag dagligen i jobbet som Bovärd.
Perfekta när man ska kånka omkring och montera wc-stolar tex.
Det finns en mindre uppsjö av olika modeller i bygghandeln.
Till exempel på Fredells. Men där heter dom montagehandskar.
Bra skit är det iaf. :)

Montagehandskar är nog rätt namn ja och +1 på att gummit blir kallt.
Även +1 på att många arbetshandskar är jättebra alternativ till överprissatta cykelhandskar.

matz 1 skrev:
> Bilhandskar?
> Såna där använder jag dagligen i jobbet som
> Bovärd.
> Perfekta när man ska kånka omkring och montera
> wc-stolar tex.
> Det finns en mindre uppsjö av olika modeller i
> bygghandeln.
> Till exempel på Fredells. Men där heter dom
> montagehandskar.
> Bra skit är det iaf. :)

Vafalls... Bovärd är det samma sak som vaktmästare?

Förövrigt kör jag med Specialized långfingrat.

Senast ändrad:
Jag använder ett par Pearl Izumi handskar jag köpte under militärtjänstgöring 1998-99, men de blir riktigt våta av min enorma handsvett så jag måste hitta något vettigare.

Beppe skrev:
> Och du, AndreasS. Ligger för mycket kraft på
> händerna när du cyklar så kan det röra sig om
> att du sitter i fel position, och/eller att
> styrstammen är för kort/lång eller i dålig
> vinkel, eller sadelhöjd/och dess position.
>
> Vilken typ av cykel kör du med och vilket styre?

Jag åker MTB, en FELT Nine 3 helt i standardutförande. Sittpositionen får man väl laborera med framöver antar jag :) Men absolut, den har en ganska "rejsig" sittställning.

Jag skulle vilja slå ett slag för biltemas seglarhandskar!: http://www.biltema.se/sv/Bat/Ovrigt/Seglarhandskar-2000020895/

De har skönt konstläder i handen och neopren på ovansidan. användes i vintras och håller fortfarande perfekt! Så klar inget för de dagar med minusgrader men sjukt bra hösthanske! Jag har haft nån av tegars bättre arbetshanskar men de har haft för mycket material i handen för att de skall bli gött grepp i styret!

Neopren isolerar väldigt bra. Billigt!
Xxl har en diadora 4 season i sitt annonsblad för andra veckan i rad nu. Tyvärr har dom inte ens den med på he,sidan. Kostar iaf 199 förra veckan ocg 155 nu. Lockvara?

Det var ju någon (i en annan tråd) som tipsade om handskar för feskeföllke som är helt vattentäta och kanske varma? Kommer dock inte ihåg i vilken tråd tipset kom.

Söker kortfingrade handskar med dämpning/gel eller liknande. Vilka produkter är ni nöjda med? Vilka är ni missnöjda med?
Måste jag betala över fyrahundra spänn för att bli nöjd?
Funderar på Gore Oxygen eller Xenon 2.

skrotfot sa:
Söker kortfingrade handskar med dämpning/gel eller liknande. Vilka produkter är ni nöjda med? Vilka är ni missnöjda med?

Altura ProGel Mitts har jag och tycker de är skitbra. Väldigt slittåligt läder i handflatan och bra uppsugande material över tummarna för, ja, sånt som rinner.

Nöjd med div. Specialized handskar jag har.
Grymt missnöjd med Giro handskar som dels lädret i blir stenhårt om man kör dem i tvättmaskin, dels kardborrstängningen tog slut väldigt fort..
Gore har jag inte prövat mer än 1 modell, kvalitén har varit bra på dem, men Specialized har mer/bättre dämpande gel. Annars bra.

skrotfot sa:

Annars kan man köra med mjuka grepp och tunna handskar istället. Jag tycker det ger mycket bättre känsla. Hojar oftast med vanliga monteringshandskar med skinn på greppsidan och de kostar 50-100 kronor. Men då har jag ESI extra chunky-grepp också, som är väldigt mjuka och sköna. Får ordentligt ont i händerna utan nån som helst dämpning.

Senast ändrad:
Tack för input hittills! Tyvärr tenderar jag att parkera händerna på hoodsen både vid pendling på cyklocrossen och fikacykling på räsern. När händerna är där så blir de klena kontorshänderna lite kinkiga. Har snusat sedan 1982 så cirkulationen är väl inte heller optimal i slutet av armarna. Får besöka cykelcity och scs i helgen och pilla lite på alternativen.

Vad er största anledning är till att använda handskar? Kör helst utan, men efter att ha kört omkull och skrapat upp höger handflata funderar jag på om man skulle leta efter en vante att ha som slityta istället för mitt eget skinn nästa gång jag åker i asfalten. Förstlag på tunna smidiga men slitstarka vantar?

Novisen sa:
Vad er största anledning är till att använda handskar? Kör helst utan, men efter att ha kört omkull och skrapat upp höger handflata funderar jag på om man skulle leta efter en vante att ha som slityta istället för mitt eget skinn nästa gång jag åker i asfalten. Förstlag på tunna smidiga men slitstarka vantar?

Jag kör med handskar av precis den anledningen, när det inte är så kallt att jag behöver klä mig varmt. När jag började cykla fick jag snabbt höra att cyklar man landsväg är det hjälm och handskar som är de viktigaste skydden. Utan handskar kan en vurpa snabbt innebära slutet på den säsongen, eller iaf många veckors uppehåll... Kändes inte intressant!

På lvg kör jag med Spechs bg-handskar, korta eller långa om det är Varmt eller varmt.
Är det kallare har jag ett antal olika softshell eller skid/isklättrningshandskar av ökande tjocklek, de har inte polstring men är tjocka i sig.
I skogen kör jag med tunnare arbetshandskar med läderhandflata, vill ha lite andning i motsats till arbetshandskar med gummiigrepp.
(men inte så tunna att de faller in i montagehandske-facket)

Tillbaka
Topp