Tips vid köp av beg racer för en nybörjare

mrnenad

Ny medlem
Nybörjare som man är så är det en djungel :)
Budget 1-5000kr för en beg racer är det tänkt.
Vad bör man titta på?
Vad ska man undvika?
Gärna fler tips allt uppskattas.
Är väldigt händig så underhåll etc gör jag själv.

Ska pendla till jobbet 1.5mil enkel resa kommer inte cykla vintertid och har en "city cykel" redan så denna skall användas för motion och pendling endast.

Tack på förhand!

mrnenad skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad ska man undvika?

Begagnat. Allvarligt. Det är för rävar med hög inköpskompetens.

Du får en ny racer för 5000kr utan de dolda kostnader som tillkommer vid begagnatköp. Kolla Boardman, Felt och Moser på Wiggle och Evans Cycles. Evans har en katalogcykel med Tourney för £300, men någonting med Claris/Sora i övre änden av budgeten är inga problem att få tag på.

Välj rätt storlek. Köper du Sora, se till att få nyaste modellen på reglage. Tror du att cykel är ett växande och bestående nöje för din del kanske du skall spara lite till och köpa lite bättre prylar.

bojsänke skrev:
> mrnenad skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad ska man undvika?
>
> Begagnat. Allvarligt. Det är för rävar med hög
> inköpskompetens.
>

+1

Kolla även XXL när de har erbjudande; du köper nytt för 5000kr som är vida överlägset det skrot som prånglas ut på Blocket.

Nä, inget begagnat. Inget illa ment men om du måste fråga vad man ska titta efter på beg.marknaden så är det nästan 100% säkert att du kommer att köpa fel. Köp nytt istället.

Jag köpte en ny Merida för 4000:- på XXL:s erbjudande i sommar. Listpris var 9000:-.
Liknande erbjudanden kommer säkert igen. :)

Den är jag bra nöjd med som min första racer sedan tonåren. :)
Jag har dock bytt däck, sadel & kassett.

DSC01144.JPG

Frid!

pewe skrev:
> Nä, inget begagnat. Inget illa ment men om du
> måste fråga vad man ska titta efter på
> beg.marknaden så är det nästan 100% säkert att
> du kommer att köpa fel. Köp nytt istället.

Ingen fara jag tar inte illa upp alla svar o förslag uppskattas.

Håller med. Begagnat är bra om man har stor kunskap och vet vad för material man vill ha ungefär. Kolla noga in vad du ska ha för storlek på cykeln, om du bor i Stockholm finns det ett antal cykelbutiker som kan hjälpa dig med tips. Värsta fällan är ju en för stor ram (apropå undvika).

Ska också tillägga, om du verkligen vill vara säker på att få rätt från början så har vissa butiker "bike-fit" där de testar ut rätt storlek. Kostar dock runt 1500 spänn tror jag.

Jag har gått i begagnat-fällan, har fått lägga ut massa pengar på hojen och står nu utan cykel för att ramen är sprucken. Skulle köpt nytt från början.
Jag var på XXL i fredags, då hade de Ridley Icarus 105 för 7000kr (står 8000 på hemsidan?). Prisvärt.

Jonka! Ett tips, i all välmening, är att skaffa steadycam till filmningen. Blir en massa onödigt skak och rörelser om man kör helt handhållen som jag antar ni gör?

Astraboy skrev:
> Jonka! Ett tips, i all välmening, är att skaffa
> steadycam till filmningen. Blir en massa onödigt
> skak och rörelser om man kör helt handhållen
> som jag antar ni gör?

Vad har det med begagnade cyklar att göra?

thisismycat skrev:
> Jag har gått i begagnat-fällan, har fått lägga
> ut massa pengar på hojen och står nu utan cykel
> för att ramen är sprucken. Skulle köpt nytt
> från början.
> Jag var på XXL i fredags, då hade de Ridley
> Icarus 105 för 7000kr (står 8000 på hemsidan?).
> Prisvärt.

Jag köpte en sån i helgen. Det är mycket för pengarna! Riktigt trevlig.

Hej,
I den lägre delen av ditt prisintervall tror jag dock att begagnat kan vara ett alternativ.
För runt en tusenlapp är det inte alltför svårt att hitta en 20-30 år gammal stålracer i bra skick.
Då pratar vi ju dock om bara 10-12 växlar, och med växelreglagen på ramen.
Visst kan man gå på en nit här också men en tusenlapp kanske är en acceptabel läropeng? Med lite sunt förnuft (undvika sådana där säljaren "inte orkat" pumpa däck eller smörja kedjan, eller där det skramlar och slår när du provkör) minskar du dock risken.

Söker du på blocket så är dessa cyklar inte alltid kategoriserade som "racer", så det kan vara bättre att t ex sortera i prisordning eller fritextsöka på t ex "10 växlad", "bockstyre", "tävlingscykel" eller liknande.

Mvh Marcus

En stålracer kan absolut vara värt någon tusenlapp. Ofta ganska roliga cyklar. Se upp för 27" hjul bara, då du får lite färre däck att välja på. Min Crescent 316 Fashion Line är till salu! :)
Värt att tänka på är kanske vilken miljö man ska pendla i. Personligen skulle jag känna mig osäker och vinglig med ramväxlar i stadsmiljö, men det kanske är för att man är bortskämd med sti-reglage (kombinerade växel- och bromsreglage på styret, om du nu är helt novis på området).

mrnenad skrev:
> http://www.blocket.se/kronoberg/Crescent_Nano_Deca
> _Giga_Kampanj_20__55103227.htm?ca=23_11&w=3
>
> http://www.wiggle.se/felt-f95-sora-exklusivt-for-w
> iggle/
>
> http://www.wiggle.se/felt-z100-2014-racercykel/
>
> http://www.wiggle.se/moser-speed-sora-cykel-2013/
>
> Står mellan dessa :)
>
> Vad sägs?

Om det är Giga som kostar 6399, så är ju det ett bra pris då den är 105-utrustad. Annars kändes Mosern spontan fin.

mrnenad skrev:
> Vad sägs?

För Crescentarna vet vi inte ens vilken modell som annonseras till vilket pris.
De två Feltarna finns bara i >54cm, men Mosern finns bara i stl 50. Minst ett av alternativen går inte få i rätt storlek. Hur tänkte du där, och vilken storlek ska du ha (eller hur lång är du)?

Vill passa på att tacka alla för eran hjälp köpte cykel i veckan blev en beg racer med Sora växlar mer el mindre allt var nyligen bytt och säljaren finns på detta forum. Jag är jättenöjd och första premiärturen var igår på 3mil :)

Tillbaka
Topp