Tips vid trasig armbåge MTB?

allmajty

Medlem
Hej, har precis börjat köra lite stigcykling med ett par kompisar som har hållt på ett tag. Jag hänger på OK men är inte så tekniskt savvy än, så det blir lite onödiga småvurpor. Ska skaffa lite skydd nu är tanken, men behöver tips om skydd för armarna.

Har haft problem en längre tid efter en översträckning i armbågen, men inte känt av nåt sista året. Fick rejäl känning i söndags dock efter att bara ha vält och tagit emot mig med handen mitt i rundan, så nu vågar jag knappt köra alls, är rädd att den ska gå sönder helt om jag tar emot ett fall till, även från stillastående bara. Funderar på att bara skaffa axel/ryggskydd för att kunna dyka istället för att ta emot med armen, men känns risky av andra anledningar... Vet nån om det finns nån annan stelare armbågsskydd som hade kunnat hjälpa den sortens smällar jag tänker på? Det är alltså inte smällar direkt på armbågen jag är rädd för, mer att ta emot ett fall med handen...

Du får ta en snabbkurs hos nån judoklubb och lägga fojus på fallteknik! Eller motsvarande teknik som parcour använder.
Som jag förstått det är tricket att vänja sig av med att ta emot med händer och istället rulla (men jag har ingen aning egentligen)

Du får ta en snabbkurs hos nån judoklubb och lägga fojus på fallteknik! Eller motsvarande teknik som parcour använder.
Som jag förstått det är tricket att vänja sig av med att ta emot med händer och istället rulla (men jag har ingen aning egentligen)
Ja det var tanken med "dyka" approachen, men tycker mig ha sett mycket längs banan man inte gärna hade dykt på ens med full body armor, så hoppades få lite input här om det.. Misstänker det inte är nån som framgångsrikt kört dyka/rulla-tekniken mer än ett par gånger...?

Beror lite på hur man ramlar, om käken är påväg rakt ner i berget så är det bättre att offra båtben. Men vanliga otb`s brukar ju bli rull automatiskt.

Beror lite på hur man ramlar, om käken är påväg rakt ner i berget så är det bättre att offra båtben. Men vanliga otb`s brukar ju bli rull automatiskt.
Ja en del fall bör man väl ha lite ninja-skills för - och det får man väl räkna med händer alla även om man bromsar sig genom större delen av en runda.. i detta fallet var det bara en liten rot på krönet av en stigning som fick mig att lägga mig på sidan stillastående bara...

Att ta emot sig med axeln funkar ju i låga farter. När man vurpar i högre fart blir det lätt hand ut. Spontant känns ju inte MTB som bästa aktiviteten om man har en så trasig armbåge. Alternativt cykla själv (eller med andra nybörjare) på snälla stigar i makligt tempo. Man kan ju lära sig att falla åt ett håll men det är ju inte alltid det går tex i en kurva. Faller (nästan) alltid vänster, någon sjuk reflex från ungdomen där jag ville rädda växelförare och höger hand.

Kanske är det bra att träna på att ramla bra. Jag har aldrig tränat själva, men jag har alltid ramlar på axeln och ovanarm på hög hastighet på lvgcykel och låg hastighet på mtb, aldrig på handen. Men kanske är det som Fundadores säger att det är svårare att undvika i hög hastighet på mtb. Min son ramlar ofta och nästan alltid på axeln eller ovanarm. Enda gång han ramlade på handen var när han körde på isig underlag och inte visste om det.

Har också haft två OTB, men där landade jag på ryggen utan problem. Verkar mirakulöst på steniga stig som kring Stockholm.

Efter lite googlande hittade jag dessa skydd, om det är nåt sånt du är ute efter.

Sen fanns det mer om man söker på ”elbow brace hyperextension”

Öva dig på kullerbytta från stående, på nåt mjukt underlag typ studsmatta. Jag tränade kampsport i något halvår för 15 år sen och just falltekniken har varit extremt användbar. Vi kunde till slut göra kullerbytta från stående på trägolv nästan utan händer - inget jag kan idag men reflexen att rulla ihop är bra att nöta in.
Hela poängen är att du aldrig vill få ett abrupt hårt stopp, utan sprida ut rörelseenergin. Finns säkert en hel del på Youtube om du inte fokuserar på just cykling, utan allmän fallteknik.

Spontant känns ju inte MTB som bästa aktiviteten om man har en så trasig armbåge. (...) Faller (nästan) alltid vänster, någon sjuk reflex från ungdomen där jag ville rädda växelförare och höger hand.
Det är inte så trist att man bara dras till sporter där alla leder är högaktiva och utsatta.. ;) Nej man hamnar ju lätt i oväntade situationer i skogen, men jag hoppas som du säger kanske man kan träna sig till att falla rätt och kombinera med ett bra skydd, som det ju verkar finnas varianter av här, så ska man våga köra sist i gänget om inte annat :p

Det kan ta ganska lång tid att bli bra på stigcykling, man ska lära sig balans och träna upp muskler och veta hur cykeln reagerar och hur mycket fäste det finns i däcken etc. Om du kör med duktigare kompisar som hållt på ett tag är det bara att inse sina begränsningar. Räcker med ett dåligt fall så är nyckelbenet av och sedan blir det inget mer MTB på typ 6 månader, så börja lugnt :)

Det verkar generellt på svaren här som att de flesta ändå tar smällen med överarm/axel ( och gärna med en rullning om underlaget tillåter..) Det var lite det jag hoppades på, ett sånt hyperextension-skydd får nog införskaffas för arméns skull, men är det nån som bryr sig om axelskydd för små smällar eller är det bara downhill-åkare som satsar på sånt? Är mtb-tröjor lite vadderade a'la rugbytröjor kanske?

Fast allvarligt. Fallteknik kanske kan fungera i vissa fall, men man kan inte se det som mer än ett komplement till skydd i sådan här fall. Jag tränade Ju-Jutsu i tio år i ungdomen, har säkert gjort tusentals fall hit och dit, framåt, bakåt, från olika höjder, på olika underlag (även utomhus) och på fyllan.
Eftersom jag är en fegis på cykeln (och har haft tur?) har jag bara haft en handfull riktigt hårda krascher. Jag kan inte minnas att jag rullat ihop mig till nån liten boll nångång faktiskt. Det som kännetecknat de flesta av mina hårda krascher har varit att jag varit helt oförberedd och det har skett på en sekund. Pang, så har man legat där. Absolut, om man gör en slowmotion-otb kanske man kan göra en kullerbytta, men jag skulle inte lita på det.

Fallteknik? Kan kanske vara till nytta ibland.
Ett korrekt utformat skydd designat för att motverka en specifik skada? Kommer säkert oftast göra nytta.

Fast allvarligt. Fallteknik kanske kan fungera i vissa fall, men man kan inte se det som mer än ett komplement till skydd i sådan här fall. Jag tränade Ju-Jutsu i tio år i ungdomen, har säkert gjort tusentals fall hit och dit, framåt, bakåt, från olika höjder, på olika underlag (även utomhus) och på fyllan.
Eftersom jag är en fegis på cykeln (och har haft tur?) har jag bara haft en handfull riktigt hårda krascher. Jag kan inte minnas att jag rullat ihop mig till nån liten boll nångång faktiskt. Det som kännetecknat de flesta av mina hårda krascher har varit att jag varit helt oförberedd och det har skett på en sekund. Pang, så har man legat där. Absolut, om man gör en slowmotion-otb kanske man kan göra en kullerbytta, men jag skulle inte lita på det.

Fallteknik? Kan kanske vara till nytta ibland.
Ett korrekt utformat skydd designat för att motverka en specifik skada? Kommer säkert oftast göra nytta.

+10

Har också övat mycket på fallteknik men det har i bästa fall hjälp marginellt väl i skogen. Tar det tvärstopp, eller ifall en OTB är nära förestående blir det som det blir. Inte riktigt så att man hinner tänka särskilt länge väl i luften.

Resultatet för egen del är några revbensfrakturer och en rejäl smäll just när jag tog emot mig med skulderpartiet/överarmen. Drog även hjälmen i backen den gången.

Svårt att komma ifrån att stigcykling involverar en hel del risker även om det är fullt möjligt att åtminstone styra oddsen någorlunda i egen riktning genom att helt enkelt köra defensivt och inse sina begränsningar. Å andra sidan kommer utvecklingen isåfall stagnera fort.

Läser man tråden får man lätt intrycket att det skulle vara ofarligt att landa på axeln. Det är det absolut inte. Jag har en kollega som har totalförstört sin ena axel vid vad jag har fått beskrivet som en ganska modest vurpa. Axelskador kan vara komplicerade och ha lång läkningstid.

Jag tycker att du kan fundera på SGS's förslag att cykla betydligt mer defensivt. Det är bättre att utvecklas lite långsammare än att hela tiden ligga på gränsen eller över din förmåga med en massa vurpor som följd. Som har framgått av tråden så är det ofta slumpen som avgör hur man landar. Ju fler vurpor desto större risk för att en av dem blir allvarlig.

Läser man tråden får man lätt intrycket att det skulle vara ofarligt att landa på axeln. Det är det absolut inte. Jag har en kollega som har totalförstört sin ena axel vid vad jag har fått beskrivet som en ganska modest vurpa. Axelskador kan vara komplicerade och ha lång läkningstid.

Jag tycker att du kan fundera på SGS's förslag att cykla betydligt mer defensivt. Det är bättre att utvecklas lite långsammare än att hela tiden ligga på gränsen eller över din förmåga med en massa vurpor som följd. Som har framgått av tråden så är det ofta slumpen som avgör hur man landar. Ju fler vurpor desto större risk för att en av dem blir allvarlig.

Jag menade inte att man ska landa bara på axeln. Håller med att man absolut inte vill förstöra den. Jag menade med att jag landa på ovanarmen.

Håller också med om defensiv cykling. Jag är feg och cyklar mycket försiktigt. Fortfarande har jag ramlat några gånger, men det var mestadels på våta häll och våta rötter. Om man ibte kör när det är våt och kör defensivt kan man undvika att ramla.

Fast allvarligt. Fallteknik kanske kan fungera i vissa fall

Kan nog hålla med här, har eg. bara gjort en "riktig" vurpa, en OTB i medelfart pga. att pedalen fastnade i något. Det gick inte speciellt fort heller jämfört med vissa filmklipp man ser, men det enda jag minns är en bild med händer ut, ena längre fram än andra när jag flyger av cykeln, och den andra när jag ligger ner efter att ha rullat runt. Hur det gick till däremellan, ingen aning!

Tränade också judo en gång i tiden så det sitter i lite, men hur bra det gick hade ju till 100% mer att göra med att jag landade i otroligt mjukt blåbärsris i det här fallet! Och i detta fallet fick jag inte en skråma eller minsta blåmärke, men jag får motvilligt medge att det nog inte hade med "rullningen" att göra.

kör alltid mtb med armbågsskydd, har räddat mig många gånger. rullning vid landning blir naturligare, skyddar därigenom indirekt både axlar och handleder.

enligt mig viktigare än knäskydd, och inte alls i vägen på samma sätt.

om cyklingen i sig ger smärtor kan det vara värt att titta på styrets upsweep. för mycket av den varan anstränger armbågarna.

Tillbaka
Topp