Tipsa om bra och kompakt multitool för MTB-ryggsäcken

nikasp

Aktiv medlem
Jag vill ha tips på THE multi tool för att ha med i MTB-ryggsäcken. Klämde på Crank Brothers nr 17 igår och den såg ju bra ut. Den klarar att spänna ekrar och har också kedjeverktyg utöver de vanliga insexorna osv. Är den bra eller finns det andra som är ännu bättre och mer kompakta?

Jag har en kedjebrytare på väg hem men om det finns verktyg där en sådan ingår så blir det mindre prylar i ryggan. Tacksam för tips.

Tack vare ett multitool med för många funktioner så lagade vi en trasig bakväxel en gång. Med mitt verktyg öppnade vi kompisens och så sydde vi fast bakväxeln med hans minsta insexnyckel som tråd. Underskatta inte vikten (!) av för många prylar! :-)

Flera av Topeaks modeller har en mkt nyttig kedjehållare, som gör det enkelt när man måste bryta kedjan på turen (ngt som hänt mig sammanlagt fyra ggr under min snart femtonåriga cykelkarriär).

Som en börjd ståltråd ungefär, som du hakar i de två läsa ändarna i, och då kan man meka fritt utan att behöva hålla fast kedjan med en hand.

Fliken skrev:
-------------------------------------------------------
> Som en börjd ståltråd ungefär, som du hakar i
> de två läsa ändarna i, och då kan man meka
> fritt utan att behöva hålla fast kedjan med en
> hand.

Ah! Så det är det den där pinnen är till för!
Lärorik dag detta // Larsa ;)

Köpt på Clas Ohlson och kompletterat med en torxbitt

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    59.1 KB · Besök: 44
Jag har Crankbrothers 17 och är nöjd med den.

Favoriten är annars en liten Bacho. Saknar dock torx så det får man köpa löst.

Såg någon tillverkare häromdagen där det faktiskt ingick gaffelpump i multiverktyget. Och enligt någon recension så fyllde den faktiskt sin funktion! Minns inte tillverkare, kanske är det ngn annan som har koll?

Jag såg den där med pump men det blir pass på den. Kommer inte ihåg vilken det var dock. Crank Brothers ligger bra till. Känns som att 17 eller täcker i princip allt utom tång och där har jag en liten Leatherman. Deras Premium line var inte så dum men sjukt/onödigt dyrt. http://www.crankbrothers.com/tools_premium.php

Senast ändrad:
Jag har kört med Crank Brothers 17 och 19 i flera år och de har hållit och fungerat utmärkt. Har 17 med mig och en 19 i verktygslådan. Brukar också komplettera med en lättare Leatherman eller Gerber på längre turer för att få med en tång.

Blev lite kär i lilla Topeak Ratchet Rocket Lite så jag köpte en sån och en Park Tool CT-5 för att ha i ryggan istället för CB17 men det har ändå blivit så att CB följer med...

Många bäckar små om man ska på dagstur. Liten termos, pump, däckkrängare, mackor, vätskeblåsa, ev. jacka, extra slang och så vidare. Vill ha ett bra verktyg med "allt". Lutar åt CB17 just nu. XXL har det till rätt bra pris också.

fredrikw skrev:
> Varför kompromissa med ett litet multiverktyg om
> man ändå ska ha med sig en hel ryggsäck?

Mer fika såklart.

Har en CB17 eller 19.

Pluspoäng på ekernyckeln, den var riktigt bra.

Minuspoäng på att verktygen är väldigt korta. Ibland är det svårt att komma åt när man ska skruva någonstans. Många gånger som jag skruvat i skruvar genom att vrida ett fjärdedels varv och sedan ta nytt grepp. Kan vara lite frustrerande.

JT skrev:
> 3 insexnycklar, 1 stjärnmejsel och ett kedjelås
> kommer man jäkligt långt på.
>
> I princip alla multiverktyg innehåller alldeles
> för mycket verktyg. Jag har en sånhär:
> http://www.bike-discount.de/shop/k473/a1990/werkze
> ug-mini-6.html

Vad ska du ha kedjelås till om du inte har en kedjebrytare?

Jag har också CBn. Tror det är 17. Kedjebrytaren får klart godkänt från mig, kräver lite våld eftersom hävarmen blir kort men fungerar utmärkt.

Söker ett verktyg att ha med i fickan/väskan på turer i skogen. allt vanligt och kedjebrytare ska finnas men ekernyckel är inte nödvändigt. Nå tips? länka gärna

Jag har använt samma Hexus i en massa år och det är bra förutom att bitsen trillar bort. Det är däremot väldigt dåligt.

CrankBrothers multiverktyg tenderar att se ut som ett 300 år gammalt skeppsvrak så fort man utsätter dem för lite fukt. Bortsett från detta är de väl bra.

jofahjalm sa:
Jag har använt samma Hexus i en massa år och det är bra förutom att bitsen trillar bort. Det är däremot väldigt dåligt.

+1 och det är därför jag använder ett CB m17. Jag har två stycken. Det ena är väl 10 år gammalt nu och den andra bara ett par år. Det äldre har lite ytrost men fungerar fortfarande precis lika bra som den nyare.

Crossmax sa:
CrankBrothers multiverktyg tenderar att se ut som ett 300 år gammalt skeppsvrak så fort man utsätter dem för lite fukt. Bortsett från detta är de väl bra.
Jag har haft det i väldigt fuktiga ryggsäckar ett gäng gånger utan att det börjat rosta. Men jag har sett rejält rostiga exemplar också. Ojämn kvalitet?

Jag kör Specialized top cap kedjebrytare. då får man med brytaren+länk i styrröret. multiverktyg har jag specialized emt MTB tool, mest för att jag kör stumpjumper där det finns ett fack där det verktyget passar, men jag har inget att klaga på med det, väldigt litet verktyg och jag har inte hittat någon skruv på cykeln än som den inte passar på.

/P

Tillbaka
Topp